Baardalg probleem(pje)


H

hugop

Guest
Beste Mede forumleden.

Ik blijf nog steeds een beetje last houden van Baardalg.

Hier ben ik dus weer. :)
Allereerst mijn zojuist gemeten waterwaardes.
KH 5
Po4 2.0
No3 15
PH 6,7 Ingesteld via JBL PH computer en een nieuwe PH Electrode.

Ik heb mijn spraybar van de zijkant veranderd naar de spraybar vanaf de achterkant naar voren gericht.
Dropchecker op een plek waarvan ik vermoed dat het een dead spot kan zijn daar is hij mooi groen.

Wat voeg ik voor voeding toe.
Micromix http://aquarium-fertilizer.eu/micromix-plus-buy-39
Daarvan doseer ik zo'n 25% extra bij elke water verversing.
Elke week ververs ik 50% water.

Mijn verlichting.
Eheim Powerled 30 Watt per stuk
Daarvan heb ik er 2 die draaien allebei op 70%.
Daarnaast nog een lichtbalk van Wespro Led. en die draait op 100
Licht draait zo'n 8.5 uur per dag.
Aantal lumen zit zo rond de 25 lumen per liter. (volgens specificaties leverancier)
Een andere manier van berekenen heb ik helaas niet. (Geen par meter).

Wat zou ik nog kunnen proberen om "het" probleem te achterhalen.
 
Nobody?

Wat ik overigens ook nog ga toepassen is een oppervlakte skimmer.
 
Hoe is de stroming in je bak? Baardalg zie je vaak verschijnen in de dead spots, omdat daar wat meer afval blijft liggen en de voedingsstoffen moeilijker bij de planten komen.
 
Gelet op de waterwaarden denk ik ook aan plaatsen waar geen goede stroming is. Zit het door de hele bak of is het op bepaalde plekken zichtbaar Hugo?
 
Ik ga straks een filmpje uploaden waar de stroming op zichtbaar is.
Het zit op de plekken waar de beste stroming is.
 
Ik zie wel vaker dat men stroming noemt, maar CO2 oplossen is toch difussie...er zal toch een moment zijn dat overal de CO2 waarde gelijk wordt.
Ik zet twee keer per dag een extra stromingspomp aan, ik zie dan dat de PH stijgt maar dat komt eerder door het groter bewegen van het wateroppervlakte dan dat de CO2 opeens beter verdeeld wordt.
 
Ik ga straks een filmpje uploaden waar de stroming op zichtbaar is.
Het zit op de plekken waar de beste stroming is.

Je noemt nu, "de beste stroming", en bedoelt misschien een redelijk harde stroming. Ook dat is niet goed. Je planten moeten heel lichtjes meebewegen, niet meer. De CO2 moet zogezegd niet van die plekken "weggeblazen" worden. Uiteindelijk gaat alles om de balans tussen licht en CO2 (en mogelijk andere bemesting). Je kan trouwens mijn eerder gegeven antwoorden nog eens in dit nieuwe topic zetten zodat een ieder z'n licht er over kan laten schijnen.
 

Haal de aangetaste bladeren altijd weg! Je moet ook je filter spraybar schoonmaken. De achterwand met Carbo behandelen. Baardalg is een probleem dat langer kan duren. Dus al die tijd zodra je iets zie; behandelen! De stroming lijkt me redelijk sterk. Misschien een paar gaatjes bijboren.
 
Ben dat kan kloppen, de stroming was wat minder, maar er was een afsluitdop van mijn eheim kop defect.
Die heb ik vrijdag vervangen en toen ging het filter weer wat harder.
Die extra gaatjes was ik wel van plan inderdaad.
En dan ook naar beneden gericht.
 
Mijn filmpje was ook om aan te tonen dat deadspots op de plant van ammania gracilis bijvoorbeeld. Niet het geval kan zijn.
Daarom ben ik ook zo benieuwd wat de oorzaak wel kan zijn.
 
Eerdere antwoorden van Ben.

==========

Het is en blijft een probleem van tekorten. Ik kan natuurlijk niet je bak op afstand bezien maar de oorzaak ligt hier:

==========

Vraag of belichting het probleem zou kunnen zijn.

Ja, dat kan. Je kunt "overbelichten" Nu weet ik niet welk licht je hebt en bovendien niet welke planten. Zoals ik al eerder aangaf; je zit op twee topics met je vragen, licht zou je kunnen minderen wanneer je plantenbestand dat toelaat. Hoe meet je de waterwaarden eigenlijk?
Voor de duidelijkheid ik ken de verlichting van Eheim niet en weet dus ook niet hoe hier iets over te zeggen!

Onderbelichting zorgt zeker niet voor baardalg! Zelf heb ik jarenlang, en ook langgeleden..., een aquarium gehad zonder CO2 toevoer. Daar was het juist een eis om te werken met een zeer zwakke verlichting en weinig waterverversingen. Zo eens in de twee drie maand. Maar het plantenbestand was daar wel op aangepast. En die keuze was nogal beperkt. Je zou inderdaad eens een nieuw topic op kunnen starten. Misschien is het zelfs slim om dit topic te kopiëren en die ook in het nieuwe topic toe te voegen zodat ook andere mensen jouw vragen én mijn antwoorden kunnen lezen en hun licht daar over kunnen laten schijnen.
 
je zegt toen was de stroming wat minder maar was dat nog wel voldoende om voor een goede circulatie te zorgen want wellicht was er niet voldoende stroming en is dat de oorzaak van de algen.
 
Eigenlijk moet ik hier ook nog vermelden; in principe heeft iedereen algen in zijn of haar bak. Zo heb ik ook Baardalg! Maar ik doe er iets aan zodra ik het opmerkt en daardoor wordt het geen alg probleem. Zo werkt dat ook met groene algen. Wanneer ik drie weken op vakantie zou gaan en er zou in die tijd niets in mijn bak gebeuren ben ik er zeker van dat er groene alg op ramen én planten zit!
 
Je noemt nu, "de beste stroming", en bedoelt misschien een redelijk harde stroming. Ook dat is niet goed. Je planten moeten heel lichtjes meebewegen, niet meer. De CO2 moet zogezegd niet van die plekken "weggeblazen" worden. Uiteindelijk gaat alles om de balans tussen licht en CO2 (en mogelijk andere bemesting). Je kan trouwens mijn eerder gegeven antwoorden nog eens in dit nieuwe topic zetten zodat een ieder z'n licht er over kan laten schijnen.

Is teveel stroming ook niet goed?
Ik heb ook redelijk wat stroming om het bodemvuil weg te spoelen (wat dan ook met succes wordt gedaan).
Ik heb hier overigens nog nooit echt iets van gehoord.
 
Ha John, ja, alleen kan ik dat niet meer laten zien, of ik moet mn oude afsluit dop weer in mn filterkop monteren.
Dat ga ik toch maar even niet doen :)
Ga straks een aantal gaatjes extra boren die ook richting die plekken stromen waar nu de alg zit.
Dan word de stroming iets rustiger ten opzichte van nu.
 
Goed plan en ik zou dan kijken of het ook op de nieuwe bladeren terugkomt en de bladeren met echt veel algjes verwijderen.
 
Schermafbeelding 2019-10-09 om 22.02.37.png

Wat verteld deze plant bij na het wijzigen van verlichting?
 

Terug
Bovenaan