Baardalg en uitvallende planten


Je heb een soil als bodem en dan vind ik een standaard AIO plantenvoeding de foute keuze .
Soil slorpt oa fosfaat op
Meestal dien je met een soil bodem een veel hoger fosfaat toediening aan te houden ermee
Toediening po4 is niet hetzelfde als gemeten po4-waarde en streef daar ook niet naar.

je AIO plantenvoeding is niet verloren hoor deze behoud je om je no3 te sturen , +zou wat extra stockoplossing maken van kaliumfosfaat
Als je wekelijks via je AIO 10mg/l aan no3 doseert ,doseer dan via je stockoplossing 5mg/l aan po4 spreid deze over over verschillende dagen zodat er altijd iets van po4 in de waterkolom aanwezig blijft
 
Inmiddels heb ik verdeeld over verschillende onderhoudsbeurten al heel wat kunnen schoonmaken en oogt het alweer stukken beter. Ik stond er zelf ook van te kijken hoeveel blad/alg afval er op de bodem lag tussen de planten. Schijnbaar zuig ik dit niet voldoende af met mijn wekelijkse water wissel. De stootkuur met easycarbo heb ik inmiddels gedaan, alle baardalg wat nog niet is afgestorven ga ik handmatig of met een spotbehandeling aanpakken.

Kwa voeding
Ik ben toen d’r tijd expres gaan minderen met mijn all-in one voeding (tropica€€) en probeer een lean bemesting aan te houden, schijnbaar te lean momenteel. Dit met de gedachte dat de meeste voeding uit de bodem soil komt. Ook begreep ik dat bij het testen van het water bij een soil het nitraat en fosfaat niveau altijd lager uitkomt, aangezien dit vooral in de bodem zit. Klopt dit?

Doorstroming in de bak
Hier heb ik zelf ook vaker aan getwijfeld en nu sinds januari de spraybar gedraaid, hiermee hoop ik de stroming zoals het plaatje dat hier op het forum vaker voorbij komt na te bootsen. Wellicht dat mijn bak hier toch te hoog voor is en de stroming niet voldoende overal komt. Het liefste stap ik over naar een groter extern filter, maar dat gaat in de huidige opstelling helaas (nog) niet passen. Echter meet ik zo nu en dan de temperatuur op verschillende plaatsen en kom dan geen vreemde resultaten tegen.

CO2 toevoer
Ik zit momenteel op 115 bellen per minuut op mijn 80L aquarium. Naar hoeveel zou ik deze verhogen om te kijken of dat het probleem oplost?

Planten
Het opmerkelijke gedrag van de Ludwigia met wegrottende onderkant heb ik vorig jaar ook gehad, terwijl deze de maanden daarvoor super mooi groeide. Ik ga eens kijken naar de vraag van mijn huidige planten, wellicht wijkt dit toch teveel van elkaar af.

Zou het nog kunnen dat de verlichting niet toereikend is en dat hierdoor de onderste bladeren uitvallen? Of zal het eerder door een tekort aan mest/co2 komen?
 
Je heb een soil als bodem en dan vind ik een standaard AIO plantenvoeding de foute keuze .
Soil slorpt oa fosfaat op
Meestal dien je met een soil bodem een veel hoger fosfaat toediening aan te houden ermee
Toediening po4 is niet hetzelfde als gemeten po4-waarde en streef daar ook niet naar.

je AIO plantenvoeding is niet verloren hoor deze behoud je om je no3 te sturen , +zou wat extra stockoplossing maken van kaliumfosfaat
Als je wekelijks via je AIO 10mg/l aan no3 doseert ,doseer dan via je stockoplossing 5mg/l aan po4 spreid deze over over verschillende dagen zodat er altijd iets van po4 in de waterkolom aanwezig blijft

Dit komt eigenlijk neer op hoe ik het 't afgelopen jaar gedaan heb, met dezelfde redenering.
Omdat de boel bleef groeien als een gek alleen gewisseld van de AIO naar profito met extra kalium en fosfaat
 
Inderdaad. Nu vind ik het meten van nitraat en fosfaat erg lastig. Ik vraag mij wel eens af of de resultaten kloppen. Aan de kleur van de watertest is het vaak lastig te zien. Ik lees dit ook terug in het bericht van Sven.

Ik heb hier maar een ander draadje voor aangemaakt: Colombo testlab druppeltest aflezen
 
Laatst bewerkt:
Ik stond er zelf ook van te kijken hoeveel blad/alg afval er op de bodem lag tussen de planten. Schijnbaar zuig ik dit niet voldoende af met mijn wekelijkse water wissel. De
Ik denk dat hier je oorzaak ook ligt mbt je baardalg probleem. Zou eerst eens een aantal weken dit onderhoud blijven volhouden. En natuurlijk daarna 😉 en dan kijken of de baardalg in zijn geheel afneemt. CO2 verhogen kan altijd later nog, maar het is beter om 1 ding tegelijk aan te passen en te kijken wat voor invloed de aanpassing heeft.
 
Maar dan vraag ik me wel af hoe kun je zoveel afval hebben als de planten goed groeien? Of doen de planten het niet goed en waarom werkt de bacteriecultuur in de bodem dan niet goed want die moeten dit mede opruimen. Als je heel veel afval op de bodem hebt dan kan deze daar niet tegenaan denk ik maar goed dan moet je je afvragen waarom er zoveel afval op de bodem ligt.
 
Maar dan vraag ik me wel af hoe kun je zoveel afval hebben als de planten goed groeien? Of doen de planten het niet goed en waarom werkt de bacteriecultuur in de bodem dan niet goed want die moeten dit mede opruimen.
De plantenmassa in dit aquarium is groot, maar de condities zijn niet optimaal, waardoor planten zich aanpassen om te overleven. Deze aanpassing betekent vaak mindere groei en bv afstoten van onderste bladeren etc. Dit afval hoopt zich op. Bacteriën hebben tijd nodig om zich aan te passen aan het 'voedsel' aanbod en ook dit 'voedsel' heeft tijd nodig om te verwerken. Deze tijd is er simpelweg niet in aquariums en krijgen algen een kans. Dus naast een CO2 tekort kan teveel organische belasting ook algen geven. Naast algen loop je ook een groter risico op blauwalg met een te hoge organische belasting. Daarom is ook het wekelijkse waterwisselen met afval afvoeren als een reset voor je aquarium zo belangrijk in dergelijke aquariums met CO2 toevoeging etc.

Algen zijn moeder natuurs reactie om weer balans te krijgen in iets wat in onbalans is. Voor ons als hobbyisten niet wenselijk. Maar geeft wel aan dat balans vinden en houden regelmaat vereist van ons.
 
Algen zijn moeder natuurs reactie om weer balans te krijgen in iets wat in onbalans is.
Als je bv baardalg hebt tgv een co2 tekort dan krijg je algen maar deze zorgen niet voor herstel van de balans denk ik want je hebt en houdt een tekort. Dit tekort zul jezelf dan moeten oplossen volgens mij.
 
Als je bv baardalg hebt tgv een co2 tekort dan krijg je algen maar deze zorgen niet voor herstel van de balans denk ik want je hebt en houdt een tekort. Dit tekort zul jezelf dan moeten oplossen volgens mij.
Dat heeft er simpelweg de tijd niet voor, omdat wij dat niet willen en omdat je hele aquarium dan veralgt en dat doorgaans geen gezicht is 😉.
 
Even een update.
Het gaat nog niet geweldig, maar de bak ziet er in ieder geval al stukken beter uit. Wel blijft de baardalg op sommige plekken groeien. Als ik het ene plekje schoon heb, komt het op de andere terug. Ook de laatste week wat meer last van draadalgen.

Ik heb een overzicht gemaakt van de verschillende planten om te kijken in hoeverre die bij elkaar passen. Mijn eigen conclusie is dat de meeste planten weinig licht nodig hebben en met een beetje CO2 vooral beter gaan groeien. Wat is jullie idee bij het onderstaande lijstje?
Aquarium planten.png
 
Tja of die Staurogyne zo weinig licht nodig heeft betwijfel ik voor een goede groei:

 
Zomaar een vraag over baardalg. Zou het kunnen zij dat los van het tekort aan co2 ook de planten meer vatbaar zijn voor baardalg door de hardheid van het water?
 
Niet dat het mij ooit is opgevallen maar ja dat zegt niet alles Albert.
 
Zomaar een vraag over baardalg. Zou het kunnen zij dat los van het tekort aan co2 ook de planten meer vatbaar zijn voor baardalg door de hardheid van het water?
wat ik uit eigen ervaring merk is viezen filter en te veel vissen of garnalen in mijn geval duikt het op baard alg. hard heid van water heeft hier niet veel mee te maken ik heb veel bakken op verschilenden ph en hard heid geen verschil daar in
 
Montecarlo heeft volgens mij veel licht nodig. Verder ben ik niet zo thuis in planten
 
Ik weet niet waar je die gegevens over lichtbehoefte van je planten vandaan hebt, maar de ludwigia super red mini (dat wel) heeft volgens aquaplants online (behoorlijk betrouwbare site) veel licht nodig en niet laag. Verder heb je de lichtbehoefte in Watt uitgedrukt, lumen per liter is gangbaarder hoewel ook daar haken en ogen aan zitten.
Ook met het oog op de voorgaande opmerkingen en mijn eigen ervaringen met de Limnophila sessiflora (laag vind ie toch wel erg weinig, dan doet ie 't wel, maar daar is dan ook alles mee gezegd), denk ik dat je nog een keer moet gaan zoeken.
 
Even een update.
Het gaat nog niet geweldig, maar de bak ziet er in ieder geval al stukken beter uit. Wel blijft de baardalg op sommige plekken groeien. Als ik het ene plekje schoon heb, komt het op de andere terug. Ook de laatste week wat meer last van draadalgen.

Ik heb een overzicht gemaakt van de verschillende planten om te kijken in hoeverre die bij elkaar passen. Mijn eigen conclusie is dat de meeste planten weinig licht nodig hebben en met een beetje CO2 vooral beter gaan groeien. Wat is jullie idee bij het onderstaande lijstje?
Bekijk bijlage 372361
Misschien kan je eens vertellen waar deze gegevens vandaan komen. Er staan een aantal planten op laag die minimaal een gemiddelde lichtsterkte of zelfs meer vragen.
 
Misschien kan je eens vertellen waar deze gegevens vandaan komen. Er staan een aantal planten op laag die minimaal een gemiddelde lichtsterkte of zelfs meer vragen.
Dat dus.
 
De montecarlo doet het bij mij met relatief weinig licht, maar zou ik zeker niet te donker zetten
De staurogyne die in mijn paludarium met Jewel verlichting (die meeste mensen behoorlijk fel vinden) onder water staat doet het helemaal niet (omdat het een paludarium is en enigzins blackwater, krijgt hij niet erg veel licht)
De limnophila, ludwigia en rotala heb ik op plekken met weinig licht gehad en deden het daar matigjes of gewoon vrijwel niet.
 
Excuses voor het uitblijven van een reactie van mijn kant.
Gisteren weer de wekelijkse waterwissel gedaan. Helaas neemt de draadalg de afgelopen weken flink toe, vooral in het mos aan de bovenkant (dicht bij het licht). Wellicht te verklaren omdat ik de afgelopen week de dekruit heb weg gelaten om te ervaren of de onderkant van de stengel planten zo beter verlicht wordt en dan niet meer afsterft. De hoogte verhouding van mijn aquarium met een vaak beslagen dekruit zal de boel niet bevorderen. Ik merk nu dat de ludwiga het beter begint te doen en meer zijtakken krijgt. Helaas wel dagelijks 3 liter water aanvullen wegens het verdampen...

Vorig weekend heb ik elk uur de ph waarde gemeten om te zien hoeveel deze nu zakt: 7.0 naar 6.5.
Eigenlijk zou ik dit verschil groter willen maken, maar ik vrij mij af of dat realistisch is met mijn waterhardheid en de hoeveelheid bellen die ik nu al toevoeg.

Ik had inderdaad even de bronnen moeten vermelden van het planten overzicht, hiervoor heb ik de website van azaqua en tropica gebruikt. Is er een andere bron die ik beter kan toepassen? Ik zal in iedergeval Aquaplants online eens nagaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind azaqua wel een hele fijne site om snel aan dit soort gegevens te komen. Maar het valt me wel op dat ze planten wel vaker indelen als weinig licht behoevend, terwijl andere sites ze op een hogere licht behoefte inschalen. Zo heb ik in eigen bak ook al een paar plantjes zien wegkwijnen omdat ze toch echt niet genoeg licht kregen.
 
De info over de diverse planten loopt vaak nogal uiteen maar meespeelt dat planten ook vaak een brede range hebben. Maar goed dan zouden ze de minimale hoeveelheid licht moeten vermelden.
 
Ik vind azaqua wel een hele fijne site om snel aan dit soort gegevens te komen. Maar het valt me wel op dat ze planten wel vaker indelen als weinig licht behoevend, terwijl andere sites ze op een hogere licht behoefte inschalen. Zo heb ik in eigen bak ook al een paar plantjes zien wegkwijnen omdat ze toch echt niet genoeg licht kregen.
Inderdaad, helemaal mee eens!
 
De info over de diverse planten loopt vaak nogal uiteen maar meespeelt dat planten ook vaak een brede range hebben. Maar goed dan zouden ze de minimale hoeveelheid licht moeten vermelden.
Planten kennen inderdaad een zeker bandbreedte wat hun lichtsterkte vraag betreft. Maar over het algemeen is de indeling: weinig licht ronde 25 lumen per liter water, gemiddelde lichtsterkte plus minus 35 lumen per liter water en bij veel licht 45+ lumen per liter water redelijk kloppend voor een optimale groei. Maar er zijn aanbieders die weten dat niet iedereen de hardware heeft voor bepaalde planten en die willen nog wel eens de zaak wat mooier voorstellen zoals ook @Ronald_J al aangaf.
 
Hier staat ook nog een mooi overzicht:

 
Hier staat ook nog een mooi overzicht:

Heeft iemand het bestand hiervan?
De fotos in het verhaal zijn niet leesbaar.

Mvg Ronald
 
klik op de afbeelding > rechtermuisklik > Afbeelding bekijken of Afbeelding opslaan als...

overzicht_aquaplant.jpg
 
ik bemerk dat de afbeelding bij elke site-update word verkleint, daarmee dus ook bijna onbruikbaar
Ik heb beheer hier al een opmerking hierover gestuurd

aar hierbij de origineleBekijk bijlage 372817 afbeelding:
Eventueel kan Cornelius als daar behoefte aan is via de pb een grote versie toesturen.
 
graag

mvg ronald
 
thanks.

Leesbare nu.
Gelijk op geslagen.

mvg
 
Inderdaad een handig overzicht, dank voor het doorsturen.
Ik merk nu inderdaad dat niet alle planten even goed bij elkaar passen kwa behoefde. Daar het aquarium een superfish home 85 betreft ga ik er vanuit dat ik wat betreft de huidige verlichting niet teveel kan verwachten. Al blijft het vreemd dat ludwigia en monte carlo de eerste maanden wel goed gingen. Zou het nog een goed idee kunnen zijn om te testen met een fatsoenlijke (extra) lamp om te kijken of de groei prestaties dan verbeteren?
 
Nog iets anders wat mij de afgelopen week opvalt, een flinke kaamlaag waar mijn skimmer niet doorheen komt.
Het is een olie achtige laag. Ik heb hem al meerdere keren handmatig weg gehaald en merk daarbij dat de oppervlakte spanning te hoog is voor mijn skimmer om deze naar binnen te zuigen.
 

Terug
Bovenaan