Baardalg en CO2 op timer


Ik ben dat in zoverre met je eens Ben maar ik lees dat je ook schrijft te veel bemesten. Volgens mij krijg je geen algen door teveel te bemesten in de juiste verhouding tenzij je zoveel toevoegt dat het toxisch wordt.
Wel ben ik het met je eens dat slecht onderhoudt een bijdrage kan zijn net als veel belasting want dan krijg je een (te) grote organische belasting in de bak.
Bij teveel mesten voeg je zouten toe, iets wat een Baardalg graag heeft.
 
Ok, bij deze de foto's (let svp niet op de soil op het zand vooraan, morgen is de wekelijkse schoonmaak en ww gepland)
Blauwe pijl wijst naar positie diffuser (de nieuwste van planted box die een hele fijne nevel afgeeft), Hij staat tegen de achterwand onder mijn lilypipe.
Wat wisselt in deze setup is de hoogte van de stemplanten, die moet ik 2 wekelijks snoeien. Hierdoor zie ik dat de stroming verandert.
Je hebt natuurlijk obstakels in de vorm van decoratie (hout) maar ook je planten zorgen hiervoor. Mijn mening wordt hierdoor versterkt dat je waterdistributie waarschijnlijk de grondoorzaak is.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je het niet in de CO2 moet zoeken. Ik zou eens net als @janjdk @tuinkabouter en ikzelf zei de gek, je magnesium moet verhogen. Bij beide heren verdween de baardalg als sneeuw voor de zon, ik heb iets langer nodig gehad, maar de baardalg is niet meer aanwezig.

Ik zou dit serieus overwegen voordat je van alles met je CO2 overhoop haalt, waarbij ik denk dat dit minder invloed heeft als het MG gehalte van je bak.

Lukt het niet, kan je zo weer omlaag in je dosering, dus is geen lastig iets om uit te proberen, mijns inziens
Is er een topic waar je het over hebt en als dat er is, heb je toevallig een linkje? Ik heb ook al ontzettend lang baardalg in mijn bak. Het verhogen van de CO2 waarde naar 30 mg/l leek tot nu toe de 'oplossing' te zijn voor mij. Ik kan het hiermee enigszins onder controle houden maar blijf ook altijd last houden van baardalg in mijn bak. Dit bestrijd ik dan weer eens per twee weken over het algemeen met een spot-on methode van Easycarbo zoals TS hierboven ook schrijft. Ik voeg geen extra magnesium toe. Ik gebruik de Tenso cocktail en nitraat en fosfaat poeders van AquariumBemesting.nl
 
Bij teveel mesten voeg je zouten toe, iets wat een Baardalg graag heeft.
Ja dat begrijp ik maar goed we stellen altijd dat teveel voeding geen algen veroorzaakt. Ik denk dan dat je bedoeld dat de alg het beter naar de zin zal hebben met veel voeding maar dat dit niet de oorzaak is van het ontstaan. Anders zou je nu namelijk zeggen dat teveel of overschotten wel algen veroorzaken namelijk ;)
 
Op zich niks mis met het co2 gehalte lijkt me zo toe want je zit rond de 22mg.

Nou ik werkte ook met 1,5 uur hoor en dat is afhankelijk ook van hoeveel je h tijdens de nacht stijgt. Dat moet dalen naar het gewenste nivo en daar is soms wel 1,5 uur voor nodig.
Teveel co2 geeft geen baardalgen naar mijn mening. Tekorten geven algen en overschotten niet. Ik ken leden met de EI die de checker echt gelig hebben en dus hoog zitten met co2 maar die hebben ook geen baardalgen.
Maar goed dat is mijn ondervinding en ik denk ook de meeste gehanteerde gedachtengang over baardalg. Tekorten en te grote fluctuaties veroorzaken wel weer baardalg.
Joh, dan toch niet. :zwaai:
 
Ok, hartelijk dank voor het meedenken en jullie adviezen allemaal!. Ik ga sowieso proberen de stroming te verbeteren om mijn CO2 verdeling te verbeteren door mijn beplanting meer te snoeien (lager houden en een rand langs de achterwand en zijwanden vrijhouden.
Verder ga ik de Mg en K testen aanschaffen en eerst maar eens meten wat mijn waardes zijn (naast de standaard testen met de Colombo koffer). Welke testen raden jullie aan (JBL of Colombo)?
Als de stroming verbetering niet helpt zal ik Mg verhoging proberen. Ik gebruik nu RO water aangelengd met Aquadur en zal er dan nog aparte Mg toevoeging bijnemen.
 
Ik abonneer me even op dit topic, benieuwd naar de verschillende meningen en ervaring van de TS.
Ook ik heb namelijk een baardalg probleem waar ik vanaf probeer te komen. Mijn vermoeden is dat ik een te lage en fluctuerende Co2 toediening had. Baardalg groeit bij mij namelijk vooral op de plekken waar de stroming (met co2) vanuit het filter als eerste komt: op de stenen bij de voorruit (spraybar stroming van achterwand naar voorruit omlaag naar die stenen).
Hier precies hetzelfde probleem. Midden in de stroming groeit de baardalg weelderig aan de vallisneria 😭🙄
 
Ja dat begrijp ik maar goed we stellen altijd dat teveel voeding geen algen veroorzaakt. Ik denk dan dat je bedoeld dat de alg het beter naar de zin zal hebben met veel voeding maar dat dit niet de oorzaak is van het ontstaan. Anders zou je nu namelijk zeggen dat teveel of overschotten wel algen veroorzaken namelijk ;)
Ik zeg juist nergens dat bemesting alleen algen veroorzaakt, algen zijn namelijk al miljoenen jaren geleden ontstaan, wel dat in een omgeving waar meer zouten worden toegevoegd het voor baardalg, waar we het hier over hebben, plezieriger toeven is. Sporen zijn in elke bak wel aanwezig en zullen in een omgeving waar meer zouten aanwezig zijn sneller tot wasdom komen en mogelijk een probleem gaan vormen. Waar zie je het meeste baardalg, wanneer onder andere je pH en KH waarden hoog liggen. We zeggen inderdaad altijd dat teveel voeding geen algen veroorzaken, ze zijn er al, in elke bak. Maar je kan onder meer door een foutieve bemestingsmethode wel een omgeving creëren waar het voor algen gemakkelijker wordt om zich te ontwikkelen en zich te versterken. Daarnaast zijn er natuurlijk meerdere argumenten te bedenken waarom een alg het naar z'n zin heeft ergens in een bak.
 
Ik abonneer me even op dit topic, benieuwd naar de verschillende meningen en ervaring van de TS.
Ook ik heb namelijk een baardalg probleem waar ik vanaf probeer te komen. Mijn vermoeden is dat ik een te lage en fluctuerende Co2 toediening had. Baardalg groeit bij mij namelijk vooral op de plekken waar de stroming (met co2) vanuit het filter als eerste komt: op de stenen bij de voorruit (spraybar stroming van achterwand naar voorruit omlaag naar die stenen).
In het verleden heb ik al eens een aantal testen gedaan met spraybars. Zodra de stroming te hoog wordt krijgt de plant volgens mij geen tijd om bemesting/CO2 op te nemen. Ook op deze site heb ik dit als eens aangegeven.
 
Ga je dan verder kijken is er altijd een grondoorzaak aan te wijzen die kan liggen in onderhoud, een slechte waterdistributie, te veel bemesten o.i.d.

Ik dacht hier dat je bedoelde dat door teveel voeding algen zouden ontstaan maar zo was dat dus niet bedoeld ;).
 
Joh, dan toch niet. :zwaai:
Dat kun je wel makkelijk zo stellen Lara maar waaruit maak je op dat teveel co2 de oorzaak is van het ontstaan van baardalg? Zover ik begreep had je daar zelf last van en werd dat beter nadat je co2 minderde maar ja wellicht waren er meer factoren die daar invloed op hadden. Ik lees overal op internet en ook op het forum dat baardalg in de regel gerelateerd is aan een tekort of onstabiele co2.
En dat is ook mijn ervaring.
 
Dat kun je wel makkelijk zo stellen Lara maar waaruit maak je op dat teveel co2 de oorzaak is van het ontstaan van baardalg? Zover ik begreep had je daar zelf last van en werd dat beter nadat je co2 minderde maar ja wellicht waren er meer factoren die daar invloed op hadden. Ik lees overal op internet en ook op het forum dat baardalg in de regel gerelateerd is aan een tekort of onstabiele co2.
En dat is ook mijn ervaring.
dus al het weer stabiel houd ga het weg? ik hoor nu ook bij de club van baard alg
 
dus al het weer stabiel houd ga het weg? ik hoor nu ook bij de club van baard alg
Ja ik ken je bakken uit je album en je voegt zover ik weet geen co2 toe dus het kan ook een tekort zijn Patton. Maar anders is het denk ik handig om zelf een topic met wat foto s en info te openen ;)
 
Ja ik ken je bakken uit je album en je voegt zover ik weet geen co2 toe dus het kan ook een tekort zijn Patton. Maar anders is het denk ik handig om zelf een topic met wat foto s en info te openen ;)
ah ja komt goed john da is bij men opgedoken toen ik filters heb vervangen had ook doden bactieren wit waas in water maar da is nu weer weg ik haal gewoon al baard alg weg die ik zie dan blijft het wel weg denk alles weer stabiel
 
I dare you :p
Maar wat is je Mg en K ?
Jij hebt natuurlijk geen gemiddelde bak meer.
Maar ik heb geen Mg test en de K test die ik van Jan kreeg is echt 'K'.
Wel is mijn GH 1 graad gestegen sinds ik MagnesiumNitraat toevoeg.
 
Jij hebt natuurlijk geen gemiddelde bak meer.
Maar ik heb geen Mg test en de K test die ik van Jan kreeg is echt 'K'.
Wel is mijn GH 1 graad gestegen sinds ik MagnesiumNitraat toevoeg.
Je waterleverancier weet dat wel.
Maar idd die test van difficult life is wel een dingetje..
 
Is er een topic waar je het over hebt en als dat er is, heb je toevallig een linkje? Ik heb ook al ontzettend lang baardalg in mijn bak. Het verhogen van de CO2 waarde naar 30 mg/l leek tot nu toe de 'oplossing' te zijn voor mij. Ik kan het hiermee enigszins onder controle houden maar blijf ook altijd last houden van baardalg in mijn bak. Dit bestrijd ik dan weer eens per twee weken over het algemeen met een spot-on methode van Easycarbo zoals TS hierboven ook schrijft. Ik voeg geen extra magnesium toe. Ik gebruik de Tenso cocktail en nitraat en fosfaat poeders van AquariumBemesting.nl
Pfff dan moet ik ff gaan zoeken, het is wel ergens de revu gepasseerd
 
Bij teveel mesten voeg je zouten toe, iets wat een Baardalg graag heeft.
Waarom verdwijnen ze dan bij meerdere personen die hier actief mee aan de slag zijn gegaan.

Wat mij tegenvalt is dat er weer volledig onnodig een soort wellus en nietus lijkt te ontstaan waar de TS niets aan heeft, ik persoonlijk vind dat jammer.

Laat hem testen en zijn ervaringen terug koppelen, tot meerder vermaak.......
 
Nog een nabrander vraag: welk Mg toevoeging is geschikt?
(ik zie vooral zeewater Mg poeders en stockoplossingen online)
 
Waarom verdwijnen ze dan bij meerdere personen die hier actief mee aan de slag zijn gegaan.

Wat mij tegenvalt is dat er weer volledig onnodig een soort wellus en nietus lijkt te ontstaan waar de TS niets aan heeft, ik persoonlijk vind dat jammer.

Laat hem testen en zijn ervaringen terug koppelen, tot meerder vermaak.......
Ik had ook al op deze opmerking van @benvo gereageerd en ik denk niet dat hij bedoeld dat veel voeding de oorzaak is van de algen maar meer dat ze ervan gaan profiteren. Zover ik weet is Ben ook van mening dat teveel voeding niet de oorzaak is van algen.
 
2 uitstromen moeten elkaar niet tegen werken.
Je moet eens een keer de moeite nemen om gedurende 24 uur elk uur de PH te meten.
Op deze manier kan je zien hoeveel je CO2 waarde fluctueert
Ik heb afgelopen 24uur de pH om de 2 uur gemeten (om het uur was me een beetje teveel van het goede vannacht).
De pH is van 6,8 naar 6,9 naar 6.8 verlopen gedurende de dag - nacht -dag schakeling van mijn CO2.
0.1 pH verloop dag - nacht is niet raar toch? Bevordert dit BA groei? (Als dat zo is, bestel ik gelijk een pH controller)
 
Laatst bewerkt:
Waarom verdwijnen ze dan bij meerdere personen die hier actief mee aan de slag zijn gegaan.

Wat mij tegenvalt is dat er weer volledig onnodig een soort wellus en nietus lijkt te ontstaan waar de TS niets aan heeft, ik persoonlijk vind dat jammer.

Laat hem testen en zijn ervaringen terug koppelen, tot meerder vermaak.......
Dat moet Ts ook vooral doen. Er geen betere manier om een eigen ervaring op te bouwen. Maar dat betekend m.i. niet dat het dan verboden is om een mening kenbaar te maken. Er zijn voor elk probleem vaak meerdere invalshoeken te bezien hetgeen ook weer extra voeding kan geven aan je ervaringsopbouw. Bij mij werkt het na vele jaren nog steeds zo.

Even terugkomend op je eerste zin:
Bij een aantal mensen worden oorzaak en gevolg door elkaar gehaald. Het kan heel goed zijn dat door een bemestingswijze verandering je baardalg aanwas verminderd waardoor de gedachte kan ontstaat dat de oorzaak van je baardalg ligt in bemesting. Nee, dat bedoel ik dus helemaal niet. Je hebt eerder al door een foutieve bemesting ervoor gezorgd dat je baardalg die altijd al in je bak zat zich beter thuis voelt en daardoor sterker ontwikkeld. Door die fout weg te halen kan zich de situatie verbeteren maar je hebt de eigenlijke oorzaak niet te pakken. En precies dáár had ik het over gezien eerdere geplaatste berichten.

Een vergelijking die het misschien duidelijk maakt:
Er was een professor die een proef deed met een door hem getrainde kikker. Hij riep "spring!" en het beest sprong. De professor mat de afstand. Vervolgens sneed hij een stukje van een achterpoot en herhaalde z'n opdracht naar de kikker om te springen. Het arme dier kwam minder ver. De professor herhaalde de proef door ook van de andere achterpoot van de kikker een stukje te verwijden. Nu was de afstand die de kikker wist te springen nog kleiner. De professor maakte een rapportage van zijn bevindingen waar een ieder in kon lezen: Een kikker hoort met z'n achterpoten!

Oorzaak en gevolg. Dáár moet aan gedacht worden. Dit kan een ervaring zijn waar Ts iets aan kan hebben. Daarom schreef ik het op. Het is een ervaring die ook ik heb moeten leren!
 
Een vergelijking die het misschien duidelijk maakt:
Er was een professor die een proef deed met een door hem getrainde kikker. Hij riep "spring!" en het beest sprong. De professor mat de afstand. Vervolgens sneed hij een stukje van een achterpoot en herhaalde z'n opdracht naar de kikker om te springen. Het arme dier kwam minder ver. De professor herhaalde de proef door ook van de andere achterpoot van de kikker een stukje te verwijden. Nu was de afstand die de kikker wist te springen nog kleiner. De professor maakte een rapportage van zijn bevindingen waar een ieder in kon lezen: Een kikker hoort met z'n achterpoten!
Ik heb mijzelf rijkelijk vermaakt met jouw prachtige voorbeeld. :DD
 
Ik heb afgelopen 24uur de pH om de 2 uur gemeten (om het uur was me een beetje teveel van het goede vannacht).
De pH is van 6,8 naar 6,9 naar 6.8 verlopen gedurende de dag - nacht -dag schakeling van mijn CO2.
0.1 pH verloop dag - nacht is niet raar toch? Bevordert dit BA groei? (Als dat zo is, bestel ik gelijk een pH controller)
Dat is een goede uitslag en wat goed dat je de moeite hebt genomen!
Als je deze waarde zo stabiel kan houden, dan heb je geen controller nodig.
Mocht je toch ooit een controller willen, dan kan je bij ali xpress voor weinig geld slagen. Voor ongevver €70 moet het lukken.
 
Onze baby kan nog niet springen maar tegen de tijd dat hij dat wel kan zal ik zijn voetjes niet afsnijden John. :petjeaf:
Goed dat je dit even benadrukt Daan.

On topic @jeevandewee : een schommeling van 0,1 in de nacht lijkt me heel netjes! Het is een (oké kunstmatig) natuurlijke situatie dat de pH in de dag en nacht een beetje verschillend is. Lijkt me sterk dat dit baardalg veroorzaakt
 
 
Goed dat je dit even benadrukt Daan.

On topic @jeevandewee : een schommeling van 0,1 in de nacht lijkt me heel netjes! Het is een (oké kunstmatig) natuurlijke situatie dat de pH in de dag en nacht een beetje verschillend is. Lijkt me sterk dat dit baardalg veroorzaakt
Hier schommelt de co2 meer dan een halve ph
Als de verlichting aangaat zit de PH op +-6,2 naar einde verlichting toe +-6,8PH
 

Terug
Bovenaan