Baard alg, wat nu ?


arnoldg

Well-known member
Lid geworden
29 november 2020
Berichten
94
Leeftijd
52
Locatie
Almelo
Beste,

Sinds 1 week heb ik giga last van baardalg, altans ik denk dat het baard alg is, zie bijgevoegde foto's.
Hoe kom ik hier weer van af, mijn idee is om vandaag een water wissel te doen van 50% en daarna de waardes nogmaals meten.

Naast dit voeg ik af en toe voedingstoffen toe, maar ik krijg hier van de lokale leverancier niet goed een advies in, welk merk / type zouden jullie adviseren en hoe vaak moet ik die toevoegen ?


Even een korte historie van mijn bak.

Het is een bak van ongeveer 230 liter en sinds 3 weken voeg ik CO2 toe.
Nadat ik CO2 heb toegevoegd zijn enkele planten gegroeid als kool, met blijkbaar als gevolg dat ik sinds een week giga last heb van baardalg.
CO2 voeg ik toe via een zelf gemaakte reactor, zoals die ook via CO2 reactor te krijgen zijn.

Voor de volledigheid hierbij de water waardes van afgelopen week.

temperatuur = 23,8
Ph continu = 7,0
No3 = 2
Gh = 10
Kh = 9
Po4 = 0,4
NH3/4 = 0
No2 = 0

Alles is gemeten met een druppeltest.

PH wordt ook continue gemeten en bijgestuurd middels computer.
Verlichting start op om 11:30 en duurt 30 minuten voordat op volledige sterkte.
Verlichting schakelt af om 19:30 en duurt 30 minuten voordat volledig uit is.
effectieve brand tijd is dan 7,5 uur.

Ik maak gebruik van een spray bar over de volledige achterzijde, moet zeggen dat ik de plantjes onderin niet zie mee bewegen, zou dit dead spots kunnen veroorzaken ?
 

Bijlagen

  • IMG_4194.jpg
    IMG_4194.jpg
    558.4 KB · Weergaven: 123
  • IMG_4195.jpg
    IMG_4195.jpg
    565.1 KB · Weergaven: 119
  • IMG_4196.jpg
    IMG_4196.jpg
    468.9 KB · Weergaven: 121
Allereerst: Baardalg, als je dit hebt, ik kan het niet echt zien, ontstaat niet door toevoeging van CO2 eerder van een tekort aan CO2. Vervuiling kan ook een rol spelen rottende bladeren
bijvoobeeld. Je geeft "af en toe" voeding, zo schrijf je. Maar voeding is een plant om te groeien constant nodig. Het beste is om dagelijks te bemesten, er moet in ieder geval regelmaat zijn. Je hebt, meen ik te zien, een Rotala macandra. (De rode plant) Dat is een veel eisende plant die gevoelig is voor temperatuurschokken, oppassen dus bij het waterverversen. Ze wil ook zachtzuur water en geen kalk in de buurt of in de bodem én moet een regelmatige voeding! Ze vraagt een zeer hoge lichtintensiteit waarbij je de plantenstelen wat verder uit elkaar moet plaatsen zodat het licht totaan de bodem reikt om bladafval onderaan te voorkomen. Overigens zie ik een Anubias naast de Rotala staan die nu juist een beschaduwde plek wil! Dus het is denk ik ook goed om je te verdiepen in je plantenkeuze en wat die keuze vraagt.

Over het geheel gezien moet je een plantenbestand kiezen wat past bij je verlichting. Zodra dit juist gaan je planten groeien en vragen om bemesting waaronder ook CO2. Wanneer qua intensiteit juist is ingesteld op de vraag van je plantenkeuze kan elk eventueel opvolgend probleem gemakelijk gerelateerd worden aan een tekort. Je moet dus de verhoudingen in je bak gaan optimaliseren te beginnen bij je verlichting wat dan je vaste ijkpunt wordt waar de rest, bemesting dus, is afgeleid. Zorg op elk gebied voor regelmaat, af en toe gaat problemen geven. Kijk eens voor bemesting bij aquariumbemesting.nl. Ze hebben een goede site waarbij veel is op te maken. Bovendien kan je erg goedkoop poeders aanschaffen die je dan aanlengt met water. Je moet dus denken aan bemesting via de waterkolom maar ook, de meeste van je planten zijn immers moerasplanten, via de bodem.
 
Met inzoomen zie ik wel duidelijk baardalg overigens. Hoelang draait je bak nu?
Ik ben het met Ben eens dat je deze alg juist krijgt met een tekort maar afgaande op de ph/kh tabel zit je ruim in de co2. Gebruik je een co2 dropchecker?
Het kan best zijn dat de distributie niet goed is waardoor je algjes krijgt maar goed wel raar dat je dit krijgt nadat je co2 bent gaan toevoegen.
 
Gebruik je een co2 dropchecker?
Ja dus en daar zit denk ik al de oorzaak want deze oogt bepaald niet lichtgroen of gelig maar flink donker als ik het zo bekijk. Dan denk ik duidelijk aan een co2 tekort.
 
Dropcheck is licht groen, op de foto is hij vertekend.

Heb gisteren redelijk gesnoeid, zodat de planten de flow niet tegen houden. Kijken hoe de planten zich gaan houden.

De waardes van gisteren komen redelijk overeen met die van de kerr ervoor.
 
Dat zien we vaker hoor en lichtgroen is in de regel prima. Maar dat deze baardalg de kop opsteekt door een co2 toevoeging dat lijkt me sterk.
Had je voor de co2 ook al last van deze algen of helemaal nog niet?
 
Misschien je PH-probe een keer opnieuw ijken.
Die dropchecker kan volgens mij best wat lichter.
 
Misschien kan er een duidelijke foto van de dropchecker worden gepost.
 
Er zal al wel wat alg maar niet zo erg als nu, probe gisteren geijkt en zal vandaag dropcheck foto van maken.
 

Terug
Bovenaan