Baard alg !!!!!!!!!!! help


P

Panter1989

Guest
Beste leden,

Na een tijdje goed gedraaid te hebben begint mijn aquarium last te krijgen van baartalg.
Echter weet ik niet hoe ik dit moet bestrijden of wat de oorzaak is. Hieronder alvast wat standaard gegevens.

Mijn bak is een Jewel 240 liter. Qua pomp heb ik een eheim 2215.
Verder heb ik een co2 systeem met een ph controller.

Mijn bak is redelijk beplant de soorten ken ik allemaal niet maar maar ik heb ongeveer 5 grote planten 5 midden soorten en 3-4 voor planten. Allemaal beginnen ze langzaam aan te tasten en het zijn verschillende dus daar zal het niet aan liggen.
Verder zit het ook al op mijn kienhout en stenen.

Mijn vissen populatie is:
Maanvis x 4
clownbotia x 3
corydora x 5
Rode fantoomzalm x 3
Apistogramma agassizi x2
Peckoltia vittata (algeneter) x1
Siamese Algeneter x1
Bloedvlektetra x3

Mijn waterwaardes zijn:

Ph 6,9
Kh 4-5
Gh 6 Dh
n02 0
n03 10
nh3/nh4 0
P04 0

Verder heb ik de stroming van mijn bak via een sproeier aan de rechterkant van mijn bak bevestigd en is mijn watertemperatuur standaard 27 graden.

Soms ong 2 uurtjes per dag schijnt de zon ook wel eens op mijn bak.
Ik ververs zeker 40- 50 liter per week en ik voer gemiddeld 4-5 thee lepeltjes voer per dag.

Kan iemand mij vertellen wat de oorzaak van de baart alg kan zijn en hoe ik er het snelst van af kom. ?
 
Met een wegwerpscheermesje kom je er wel van af. :petjeaf:
 
In je bak heb je niet voldoende voeding zie ik. De nitraat is aanwezig, maar niet al teveel en de po4 ontbreekt.
Je moet dus de po4 richting de 1,5 a 2,0 brengen.Ook is de co2 niet zo hoog dacht ik zo uit mn hoofd(rond de 19mg/L). Geef je plantenvoeding en welke en hoeveel??
Hoelang brand het licht??
In de regel is een voedingstekort de oorzaak.

Op de planten haal je het niet weg met een scheermesje hoor. Je moet zorgen dat er voldoende no3 en po4 aanwezig is en voldoende co2 en sporen.
Ik zou de verlichting niet langer dan 8 a 9 uur laten branden.
 
Is 27 graden niet een beetje te warm voor een aantal soorten die je in de
bak hebt zitten, denk dat 24 graden meer dan genoeg is.
 
Als je niet weet welke planten,laat de bak dan zien.
 
Bedankt tot dusver voor jullie reacties hier even wat foto's van mijn bak.

792685_0_82_img_2102.jpg


698496_0_82_img_2103.jpg


395739_0_82_img_2104.jpg




De baart alg duidelijk te zien op het kleine stukje kienhout onderaan. Maar de rest is een beetje onduidelijk omdat het best moeilijk te fotograferen is.

Verder regel ik mijn co2 via de ph controler. Dus ik voer mijn KH in die ik meet en daar stelt ie co2 op af. Ik heb de proflora m500.
Verder geef ik mijn planten voeding Via de Dennerle set die bestaat uit elke week. S7 vitaMIX en 1x per maand V30 complete van concentrate en 1x per maand e15 feractiv. Dat zijn tabletjes voor ijzer ect.

qua licht zit ik denk ik op de 10,5 uur. Verder weet ik ook niet precies hoe je fosfaat omhoog krijgt.

Tot slot in de winkel adviseerde ze mij om Easycarbo van easy life te gebruiken. Echter heb ik mijn vraagtekens of dit helpt.
 
Dus is easy carbo dan goed ? of weten jullie iets anders wat beter helpt ?
 
Verder weet ik ook niet precies hoe je fosfaat omhoog krijgt.
Met phosfaat.


Als je Co2 geeft,dan niet zoveel ander erin.
Moet wel geconsumeert worden,met snelgroeiers.
 
Ik zou die voorste plant vol alg eruit halen en er een bos of drie snelgroeiers in doen.
Verder misschien je licht terug naar 8,5 uur ongeveer.
 
webhond zei:
Is 27 graden niet een beetje te warm voor een aantal soorten die je in de
bak hebt zitten, denk dat 24 graden meer dan genoeg is.

Helemaal mee eens !
 
Ok� bedankt voor de tips.

Maar jullie raden het niet aan om alg exit ofzo erin te doen.
 
Zou het zoveel mogelijk op de natuurlijke manier proberen.
Heb zelf ook veel last van alg gehad en heb dat nu helemaal onder controle.
Temp naar beneden, snelgroeiers er in, minder lang licht....dat zou ik eerst eens proberen.
Zoveel mogelijk aangetaste bladeren blijven verwijderen.
Zelf heb ik een aantal grote japonica garnalen genomen die de (eventuele) alg opeten.
Werkt perfect.
 
Volgens mij belast je je bak te zwaar.
 
ik voer gemiddeld 4-5 thee lepeltjes voer per dag.
is dat niet veel te veel
tevens Easycarbo van easy life hmm je geeft co2 en dan willen ze ook nog dat je Easycarbo gaat gebruiken tja wat zal ik zeggen ach laten we het maar op een verkoop praatje houden
maar raad je wel aan de adviezen van deze lfs met een pak zout te nemen
als je zelf co2 geeft en de waarde daar van zijn in orde is het zonde van het geld
inderdaad Easycarbo wordt wel eens aangewend om van algen af te komen maar dan in zeer hoge concentraties en dat zou ik dus niet doen gezien je vissen bestand zeker je maanvissen
zullen dit niet op prijs stellen

zorg nu eerst eens dat je waarden voor de platen groei goed zijn dus
de
po4=fosfaat
no 3
kalium
ijzer
en sporen elementen
de 3 laatsten zitten in iedere goede platen voeding


en kijk eens naar je filter media heb je daar geen spullen in die de boel in de war schoppen
denk een kool sponzen en ander media die belangrijke stoffen voor platen opnemen
dan verlichting hoe langer licht hoe meer voedings-stoffen nodig voor de planten
8 uren licht kan ook goed en probeer zonlicht op je bak te vermijden


mvg

jaap
 
Carbo heeft geen nut als je al co2 gebruikt hoor. Die kloppen geld uit de zak vermoedt ik.
De po4 kun je omhoog krijgen door fosfaat nam bv easylife toe te voegen of via de poeders van bv aquariumbemesting.nl en jekunt @Tom van het AF ook een pb ervoor sturen hoor. Die leverd afgewogen voor je bak namelijk.
Dus de po4 is makkelijk omhoog te krijgen.
ook zou ik de tl niet langer dan 8 of dik 8 uur laten branden.
 

Terug
Bovenaan