Aziatische bewoners 40x40x40


Knolselder

Well-known member
Lid geworden
5 januari 2018
Berichten
90
Leeftijd
38
Hey iedereen

Na lange pauze in de hobby door een hardnekkige blauwalgplaag in mijn prachtige grote bak enkele jaren geleden, kriebelt het terug.
Ik heb besloten om het nu bij een kleiner bakje te houden, die zijn makkelijker weg te zetten op een andere (minder lichte) plek.

De bak die ik besteld heb is 40x40x40 en 60l.
Als hoofdbewoners wil ik er eigenlijk gewoon garnaaltjes in houden.
Maar ik vind het toch niet compleet zonder een paar vissen.

Ik zou de vissen en planten graag allemaal uit Azië willen.

Vroeger heel veel verschillende en ook moeilijkere soorten gehad.

Ik dacht misschien een klein schoolvisje zoals de brigittea, of Merah? in combinatie met 1 Dario Dario (1, omdat vrouwen zo goed als niet te vinden zijn en 2 mannen teveel stress zijn moest de ‘vrouw’ een man blijken. Is dit mogelijk, 1 man houden?)

Of 1 Dario dario en dan nog een vis die in koppel/harem meer de bovenste lagen inneemt?

Verder vond ik ook de Indostomus Crocodilus ook erg leuk. Moest ik ze kunnen vinden, misschien daar een groepje van en dan nog een koppeltje andere vissen? Dwergknorgoerami’s?



Ik wil in elk geval niet dat het aquarium ‘vol’ vis zit.

Wat zijn jullie ideeën? Stel gerust ook andere Aziatische soorten voor.
(Niet zo een fan van de Galaxy echter)

PS: ik ben mij ervan bewust dat de vissen aan de babygarnalen zullen peuzelen. Als er af en toe een paar garnaaltjes volwassen worden is dat prima genoeg. Ik hoef niet te eindigen met 200 garnalen.

Alvast bedankt voor jullie ideeën!
 
Dario man kan, maar wel met de kans dat hij ook al je volwassen garnalen pakt. Ze zijn klein maar echt wel moordenaars als ze dat willen zijn.

Indostomus heeft dagelijks (meerdere keren per dag zelfs) levend voer nodig om te overleven maar kan wel.

Denk dat dwergknorren een risico zijn. Kan goed aflopen kan ook heel goed misgaan, zeker in een koppel.
 
Een klein schooltje smaragd rasbora zou net gaan. 10 of 12
Laten je garnalen met rust
 
Dario man kan, maar wel met de kans dat hij ook al je volwassen garnalen pakt. Ze zijn klein maar echt wel moordenaars als ze dat willen zijn. Indostomus heeft dagelijks (meerdere keren per dag zelfs) levend voer nodig om te overleven maar kan wel. Denk dat dwergknorren een risico zijn. Kan goed aflopen kan ook heel goed misgaan, zeker in een koppel.
Oei, ik heb in het verleden nooit de indruk gehad dat de Dario volwassen garnalen aanvrat.

De Industomus deden het hier goed zonder zo vaak bij te voeren. Maar ik had wel een goede populatie garnalen en veel radardiertjes door bladeren en elzenproppen in het water waardoor er vanzelf eten in de bak zat. De bak was ook 200l. Natuurlijk een verschil gezien de concurrentie dan over een grotere oppervlakte verspreid zit.

Ik vind de Dario juist zo leuk omwille van zijn kleuren op een kleine vis en hoe ze door de bak op onderzoek gaan. Maar als ze op een kleinere oppervlakte van de volwassen garnalen gaan smullen…

Zijn er andere soorten die bij jullie binnenschieten?

En de Dwergknorgoerami’s?
 
Misschien is het bij de dario dario ook afhankelijk van de hoeveelheid ander voer voor handen? Ik heb de indruk dat ze het liefste kleine wormpjes eten, Heb een beetje met ze geschoven tussen twee bakken maar heb de indruk dat ze de garnalen negeren als ze genoeg ander eten hebben. Maar ik heb ze nog niet zo lang, wat niet is kan nog komen...

Parasphaerichthys ocellatus ben ik in mijn zoektocht tegen gekomen en lijken me best wel cool. Lijken ook wel te kunnen in 60l (volgens seriously fish). Wel lastig aan te komen.

Denk dat dwergknorren een risico zijn. Kan goed aflopen kan ook heel goed misgaan, zeker in een koppel.
Dit heb ik ook vaak gelezen idd.

Misschien zou een rijstvis-soort nog leuk kunnen zijn? Of is er niet een betta-soort die garnalen redelijk met rust laat?
 
Oh ja! En de Petruichthys sp. 'rosy' is natuurlijk heel leuk :).
Maar ik weet niet zeker of jouw formaat bak daarvoor ideaal is (op seriously fish staat 60x30), het is volgens mij wel een behoorlijk levendig visje. Heb er persoonlijk nog geen ervaring mee, hopelijk binnenkort wel :)
 
Ik heb buiten een bakje staan waar watervlooien in zitten. Alleen in de winter wat lastiger. Rode wormen zijn niet zo goed voor de Dario dacht ik. Vroeger heb ik ze met succes gehad. Ook de dwergknorretjes. Die zijn dan weer wat makkelijker qua eten.

Ik vind het niet erg als ze wat babygarnalen eten, ik ga veel verstopplaatsen maken en heb stukken hout met veel gaten en holen speciaal uitgekozen. Als ze de grotere garnalen maar niet oppeuzelen.

Ik zoek zo de andere voorgestelde visjes eens op!
 
Ik heb mijn dario ook al een paar keer van slakkeneitjes zien snoepen, vind ik wel een win win situatie (nou ja, dubbele winst voor mij dan 😄, eten voor de dario en minder slakken).

Die rode wormen heb ik ze een keer gegeven maar ging niet geweldig. Watervlooien eten ze wel maar ik heb altijd het idee dat ze ze maar irritant vinden. Volgens mij willen ze eerst een volle minuut lang focussen op hun prooi en die beesten hupsen maar op en neer.
Toen ik ze voor het eerst in mijn bak deed wemelde het van de watervlooien, maar ze gingen direct voor de detrituswormpjes. Tubifex was ook populair.

Ik heb de indruk dat ze bij mij één keer een volwassen garnaal hebben aangevallen, dat was toen ze voor het eerst even in mijn grote aquarium zaten waar toen verder geen levend voer in zat en ook nog erg nieuw was. Ze hebben ook een paar weken in mijn kleine aquarium met garnalen gezeten en daar keken ze niet naar ze om. Maar zoals ik al zei, het zou kunnen dat dat is omdat ze nog jong zijn ofzo.
 
Ik vind het niet erg als ze wat babygarnalen eten, ik ga veel verstopplaatsen maken en heb stukken hout met veel gaten en holen speciaal uitgekozen. Als ze de grotere garnalen maar niet oppeuzelen.
Hier hoor ik bij de dwergknorren dus wisselende verhalen over...
 
Parasphaerichthys ocellatus lijkt me nog een moeilijkere eten dan de Dario’s haha!
Heb ooit chocoladegoerami gehad en was een heeeeel leuk visje, die met de strepen dan. Deden het ook erg goed in mijn grote bak toen.

De Rosy Leach lijkt me meer een bodemvisje. Daar zitten de garnalen waarschijnlijk ook al het meest.

Oryzias minutillus lijkt me nog wel wat! Eens verder in verdiepen. Toch weer eens wat anders dan de rasboras.
 
Hier wordt gezegd dat ze ook wel in het midden zitten. Ik vind ze wel wat druk voor de nanotank in de tweede helft van het filmpje, maar die is ook wel kleiner dan wat jij hebt denk ik.

De garnalen zitten bij mij overal eigenlijk, vooral met wat hardscape en drijfplanten vind je ze van bodem tot wateroppervlak.
 
Ja dat is waar, uiteindelijk zitten die ook overal. Maar ze zwemmen niet vaak echt rond hehe.

Die Oryzias Minutullis is wel moeilijk te verkrijgen. Maar misschien kunnen ze ze wel bestellen waar ik mijn vissen koop. Duurt zowiezo bog een hele tijd eer ik er een vis in kan zetten. En wil er eerst de garnalen in zodat die zich al thuis voelen en al wat kunnen kweken voordat de vissen komen. Maar ik wil graag al een goed idee hebben, zodat ik de hardscape en planten en al op kan aanpassen.

Ik zit nu nog met de Dario, dwergknorretjes, rijstvisjes en rasbora in mijn hoofd. Maar ik wil nog wel verder kijken of er iets anders is dat al de rest van tafel veegt, hehe.
 
Parasphaerichthys is een hele leuke inderdaad, maar al een aantal jaar niet meer te krijgen in Nederland. Is nooit in gevangenschap gekweekt en lijkt in het wild bijna uitgestorven, dus of het überhaupt nog ooit te krijgen is weet ik helaas niet..
 
Ik kwam vandaag in de winkel nog dit visje tegen. Heel erg mooi en klein. Maar als ik dan opzoek hebben ze hele lage ph waarden nodig, dus lijkt me niet eenvoudig goed te houden.
Ik vraag me af hoe lang ze gaan blijven leven in de winkel.
 

Bijlagen

  • 2087A432-3AB0-4342-96B1-9AA8E82B8876.jpeg
    2087A432-3AB0-4342-96B1-9AA8E82B8876.jpeg
    196 KB · Weergaven: 44
  • 1A7B33BC-FF94-4B64-8B84-E1EF97F872F4.jpeg
    1A7B33BC-FF94-4B64-8B84-E1EF97F872F4.jpeg
    192 KB · Weergaven: 45
Ik ken nog geen vis die zuur water nodig heeft om zonder problemen te overleven. Meestal is zuur water enkel nodig voor de kweek en is water tot pH7 prima.
Ik laat me graag de les lezen hierover, echter.
 
Ik ken nog geen vis die zuur water nodig heeft om zonder problemen te overleven. Meestal is zuur water enkel nodig voor de kweek en is water tot pH7 prima.
Ik laat me graag de les lezen hierover, echter.
Alle peat swamp vissen, inc Sundadanio (maar ook chocoladegoeramis, wilde bettas, enz.) hebben echt zuur water nodig om te overleven. Zijn ook wild en niks anders dan die steriele wateren gewend. Dan is water met hogere pH nog behoorlijk "vies" en kunnen ze daar snel ziek van worden. Daarom hoor je vaak van mensen dat chocoladegoeramis het bij hen nog geen 6 maanden overleeft, of dat ze snel verkleuren of vinnen gaan knijpen. Daarom zien ze er bij winkels ook vaak zo zielig uit, ken ook geen winkel die ze langer dan 2 maanden in leven houdt...

Tot 6 is nog te doen, maar hoger moet je niet willen. Niet voor wildvang iig.
 
In mijn vroegere bak lagen de ph waarden meestal 6-6,5. Dat is wat op het randje waarschijnlijk voor zulke vissen.
 
Veel rasboras zijn geschikt voor een bak met die maten, zoals boven genoemd een groepje van +/- 10 stuks moet te doen zijn. Deze video geeft een mooi overzicht van de verschillende soorten rasbora.

 

Terug
Bovenaan