Aziatisch biotoop maken


J

Jeffre yB

Guest
Ik wil graag van mijn 80x40x40 aquarium een Aziatische biotoop maken, alleen ik durf al jaren de stap niet te ondernemen, ik heb al vaak verschillende planten gekocht maar toch hield ik niet van de indeling en gooi ik alles er weer uit.

Is er misschien iemand wie mij hier mee kan helpen om zeg maar een tekening te ontwerpen waar de verschillende planten komen te staan?
En daarin heb je ook vrije keuze in wat voor planten.

De verlichting wie er nu is zit is de Philips 830 en 865.

Momenteel zitten er guppen, garnalen, neon tetra's en anatome helena's in.

Natuurlijk gaan de guppen en neon's er dan uit om zo er een toch Aziatisch biotoopje er van te maken.

Momenteel staat het aquarium er zo bij:

9xVj4A2lVnfOqey51JLT8145PPSML4MS.jpeg

9xVj4A2lVnfOqey51JLT8145PPSML4MS.jpeg


9xVj4A2lVnfOqey51JLT8145PPSML4MS.jpeg
 
Ga naar google afbeeldingen. Vul IN.
aziatisch aquarium inrichten.
Moet jij eens kijken.
 
Dat is inderdaad een antwoord die ik al verwachte.
 
Jeffre yB zei:
Dat is inderdaad een antwoord die ik al verwachte.

Tja, je wilt toch voorbeelden.
Of is dat te moeilijk voor je?
 
Ik heb in mijn Azi� aquarium de vallisneria vrij laten groeien zonder te snoeien, daar tussen staan crypto soorten en op het hout javavarens en mos. Wat stenen met mos en bladeren op de bodem. Paar stukken hout ertussen en voila :)

263555_0_82_dsc04269.jpg
 
Ik heb nu inderdaad al wat planten tegen gekomen dankzij jullie hulp, en inmiddels al in het winkelwagentje.
Alleen ik hinder me aan de inrichting er altijd mee, want ik zet overal random wat neer zeg maar.

Heb een aquarium architect nodig denk ik haha

De planten wie ik erbij wil gaan halen zijn:
Eleocharis Acicularis
Pogostemon Helferi
Nymphaea Zenkeri - Rood
Cryptocoryne Wendtii - Groen
Vallisneria Spiralis

Zouden hier nog planten bij kunnen?
 
Neem aan dat je voor- en achtergrond planten hebt of koopt. En dan is het toch logisch dat je de hoge achteraan zet? Zie niet in hoe je er dan een puinhoop van kunt maken qua plaatsing.

Of je maakt eerst op papier een schets hoe en wat.

Zie het voorbeeld van een 100x40 plantenset van Apo.
Plantenset azi� biotoop
 
Ligt er natuurlijk ook nogal aan hoe je 'biotoop' wil uitleggen ;)

  • Wil je een bak met allen Aziatische planten en allen Aziatische vissen? Dat zou je net zo goed een Aziatisch getinte gezelschapsbak kunnen noemen. Dan kom je bijvoorbeeld bij zo'n plantenset die Fozzy laat zien uit.
  • Of wil je proberen de natuur aardig na te bootsen? Dan is een prettige chaos zoals Sascha laat zien the way to go, of onze Zuidoost-Azi� bak: http://i1358.photobucket.com/albums/q78 ... 58e257.jpg.

Lees ook dit artikel eens: http://www.practicalfishkeeping.co.uk/c ... p?sid=5866
Heeft de auteur het ook een beetje over wat je wel en niet een biotoop kan noemen en hij stelt daarom een andere naam voor: communitope - een beetje gezelschapsbak (community) een beetje biotoop, het beste van beide werelden.

~ Ivo
 
Communitope, da's een leuke :)
 
Jahaa, daar vertel je me wat :p
Eerder een communitope denk ik dan, de vissen en planten bestand wel vrij Aziatisch met een tintje Amerika/India.
Dat omdat ik er de tetra's er toch wel inhoud waarschijnlijk, en ben nog opzoek naar een ander leuk visje.

En omdat ik er een tapijtje in wil hebben, maar weet nog niet zeker of het van Eleocharis Acicularis (Naaldgras) word of de Hemianthus Callitrichoides 'Cuba', en misschien midden en achter nog een kleurrijke plant.
 
Als je voor een azie "gezelschaps" bak gaat krijg je zoiets wat ik nu heb (zie mijn handtekening)
Leuk om te zien maar niet echt biotoop.
 
Is ook een leuke bak!
Ik ben eigenlijk nog opzoek naar een dicht bosje voor de achterzijde maar kom ik alleen op Hemianthus micranthemoides
Weet iemand anders hier nog een leuk dicht bosje voor?
 
Ik heb maar is een plattegrondje gemaakt van hoe ik hem er wil laten uitzien alleen hij is een beetje vertekend maar je snapt hem vast wel, alleen ik heb toch echt meer planten nodig haha, weet iemand nog leuke plantjes en waar ze zouden kunnen komen te staan?

XmLFHGlAvjO24weUj72rLLhEFy56sQmV.png


En natuurlijk komt er eindelijk een achterwand in, maar dit is zoals hij er nu bij staat en zoals hij op de plattegrond is getekend, behalve de Hygrophila Angustifolia staat verspreid.

XmLFHGlAvjO24weUj72rLLhEFy56sQmV.jpeg
 
Voor een HC (Cuba) tapijtje is CO2 en veel verlichting wel aan te raden. Blijft dan lekker laag.
Hemianthus micranthemoides vond ik zelf helemaal geweldig, echt een soort te-snoeien buxus voor in het aquarium.
Naaldgras zou ik eerder midden of achter doen - het groeit als een gek als het eenmaal op gang komt. Ik mocht 2x per week snoeien. Had het op de voorgrond staan en kort snoeien (2-3cm) is ook mogelijk, maar daar blijft veel werk in zitten.

In plaats van meer soorten planten te zoeken, kun je ook er voor kiezen om bepaalde planten te herhalen/ terug te laten komen.
 
Je kan de Rotala Rotundiafolia nemen of de Wallachii.
Die kun je ook zien in mijn bakje.
De Wallachii is die links in de hoek voor de Vallisneria en dan daarlangs de achtergrond is de Rotundifolia.
 
Hemianthus micranthemoides lijkt me ook leuke om te hebben!
Maar hmmm.. waar in het plattegrond zou die het beste mooi uitkomen

En beide lijken me ook wel zeer leuk in de aqua, de rotundiafolia en wallichii
Mooie dichte bosjes kunnen dat worden zag ik al.

Zit alleen nog te twijfelen over de Hygrophila Angustifolia, ik heb hem nu even als test een stuk dichter op elkaar gezet zoals op de plattegrond, hopelijk vinden de onderste bladeren het niet te erg om wat licht te missen.
 
Ik heb er nog een paar plantjes bij gezet, alleen zit ik nog met een stukje open grond.
Wat zou daar nog kunnen komen?
oCgM4L7rKinq69NFNNUIZ3B0KXl8AWu7.png
 
Om welk stukje gaat het? Dat waar geen letter bij staat?
En misschien een rare vraag maar komt er maar 1 steen in of wil je gewoon wat lossen stenen erin leggen?
 
Ja inderdaad om de twee lege stukken zonder letter.

Zoals op de 1e pagina staat van deze topic heb ik op deze plaats al een steen liggen, maar ik twijfel nog erg of ik die zo laat.
Maar zat ook te denken aan een paar losse stenen, maar dan kom ik weer met de combinatie van het kienhout, ik weet niet of dat gaat lijken omdat het best forse stukken zijn en lijkt misschien raar.

In de meeste aquarium wie ik dan ook tegenkom op het internet hebben de inrichting met alleen kienhout of stenen of een combi met takachtige uitsteeksels en stenen, en ik heb gewoon lompe stukken :p
 
Ik denk dat je alles op moet schuiven en er niks moet zetten.
Anders zal het te vol komen staan.

Stenen kan je er 1 inleggen en als dit niks is haal je hem er gewoon weer uit.

Ik heb mijn stenen gebruikt om mijn kienhout op de bodem te houden.
Uiteindelijk vond ik het wel mooi en heb ik er meer in gelegd.

Je kan ook stapeltjes maken met kleinere stenen.
 
Daar heb je waarschijnlijk wel gelijk in inderdaad, dan zal ik de plattegrond eerst zo laten zoals het is, en dingen gaan opschuiven.

En zal is gaan kijken naar kleine steentjes wie er nog misschien in kunnen.
 
Ik heb zelf gewoon stenen kort geslagen.
Heb hier gewoon leuk een aantal stapeltjes of ''lijntjes'' mee gemaakt.

Voordeel is je kan ze er altijd nog uithalen :)
 
Als ik straks alles besteld heb wil ik graag al het water eruit om de achterwand erin te zetten.
Hoeveel water moet ik dan minstens houden in emmers zodat de planten en vissen etc er gelijk weer in kunnen?
 
Hoe meer hoe beter!
En laat je filter ook doordraaien.
 
Minimaal de helft van het water er weer terug in (let op de temperatuur), en inderdaad is het filter draaiend houden het allerbelangrijkste, die mag maar hooguit 30 minuten uitstaan.
 
Opzoek geweest naar alle emmers en dingen waar water in kunnen godzijdank kom ik dan op ongeveer 70 liter wat ik kan houden.

En dan ben ik van plan om in de grootste emmer van ongeveer 30L de verwarming te doen, en pak ik de filter en laat ik deze draaien daarin, en misschien is een paar keer omwisselen in andere emmers.
Het vissenbestand, slakken en de garnalen gaan dan ook daarin.

Ben dit natuurlijk wel van plan om al 's ochtends te beginnen totdat het klaar is.

Maar ik heb er nu ook een bodemgrond in wie van zand is, alleen slibt deze dicht want je ziet donkere plekken tegen het glas aan, en soms gas vorming helaas..
Heb dit toen bij een aquarium winkel in de buurt gekocht, maar waarschijnlijk dit vervangen door filterzand?
Of wat ik van plan was om alles eruit te scheppen en weer goed schoon te maken, wat zou beter zijn?
 
Ik zou vantevoren al filterzand halen en goed het stof eruit wassen (daar heb je dan ook weer een stuk of 3 grote emmers voor nodig).
Heb je dat klaarstaan, dan is het zo gepiept om de bodem te vervangen. Voor het eruit halen van de bodem heb je dan wel ook weer emmers ofzo nodig :rolleyes:
 
De filterzand opgehaald en de planten online besteld, nu afwachten en kan het eindelijk beginnen!
Zal dus binnenkort een fotoalbum plaatsen in de juiste topic! :)
 

Terug
Bovenaan