Azië georiënteerde Rio 125


GeertM

Well-known member
Lid geworden
9 juli 2020
Berichten
152
Leeftijd
38
Locatie
Prov. Antwerpen, België
Afgelopen dagen mijn nieuwe Rio 125 wat ingericht. De bedoeling is een beetje Azië georiënteerde inrichting met hoofdsoort Eilandbarbeel. Op termijn Hemelse pareldanio of andere kleine soorten.
Een foto met hoe het er nu bij staat. En ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben voor de inrichting.

7A45BB64-446A-4300-9058-88FEE8E58630.jpeg
 
Mooi! Beetje een rivierbedding met dat hout en die stenen! Succes met de opstart!
 
Ziet er goed uit. Mogelijk alleen iets om je filterbox wat meer te verstoppen?
 
Leuk bakje hoor! :petjeaf:
Wat beplanting betreft herken ik enkel een Vallisneria als plant die meer de hoogte in gaat groeien. Deze plant kan erg woekeren en de hele bak door 'kruipen'. Ik weet niet zo goed welke stijl je wilt aanhouden in de inrichting van deze bak maar wat ik zelf erg mooi vind uitwerken is een bodem die voorin wat lager is en achterin een stuk hoger is. Hierdoor krijg je meer dieptewerking in de bak waardoor hij dieper kan lijken dan hij daadwerkelijk is.

Op dit moment is het filterhuis aan de rechterkant goed te zien. Hier zou je bijvoorbeeld de uitlopers van de Vallisneria voor kunnen planten zodat het filter minder zichtbaar is en de bak een meer natuurlijke uitstraling krijgt.

Mochten je vinden dat de wortels van de drijfplanten te lang worden kun je deze volgens mij gewoon kort knippen. Het staat mij bij dat je ze niet helemaal kort moet knippen dan kan de plant daarna nog maar nauwelijks voedingsstoffen uit het water halen.

Dat was het weer voor nu. :petjeaf:
 
Bedankt voor jullie positieve reacties!

Het was inderdaad de bedoeling om de bodem achterin wat hoger te laten, maar het hoogteverschil is toch wat beperkt gebleven. Ik heb nog een half zakje zand, maar ik weet niet of het nog verstandig is om nog wat aan te passen. De planten zitten er sinds donderdag in.

Achteraan vlnr: Hygrophila polysperma, Limnophila, Vallisneria en Hygrophila difformis.
Ik hoop dat die nog wat de hoogte in groeien.
In de middenzone heb ik eigenlijk alleen Javavaren. Zou er nog iets bij kunnen? Ik zat te denken aan Rotala rotundifolia, maar ik gebruik geen CO2?
In de voorzone dacht ik nog wat naaldgras te zetten, maar misschien wordt het dan te vol?

Bedankt voor jullie feedback :)
 
Je zou nog een Bucephalandra soort kunnen nemen. Deze doet het prima zonder extra co2 toevoeging en "normaal" licht. Het is een trage wortelstok groeier.

Naaldgras kan je prima nemen als voorgrond. Een mooie plantenbak is niet gouw "te" vol.

Wat voor mos heb je trouwens? Kan het niet echt goed zien 🤓😊.

En heb je Pistia als drijfplant?

Gr. Ed
 
Bedankt Ed.
Die Bucephalandra is idd een mooie toevoeging. Ik zal wat rondkijken bij de lfs bij mij in de buurt.

Drijfplanten zijn Pistia en Salvinia. De verlichting vind ik wat te fel, dus wil het wat laten dichtgroeien. De Pistia gaat er op termijn wel uit. Wellicht neem ik nog de waterbamboe als drijfplant.

Mos is Javamos, maar misschien wat slordig bevestigd her en der.

Gr. Geert
 
Het hoogteverschil was mij inderdaad niet opgevallen. Ik zou denken dat het weinig kwaad kan om dat halve zakje zand er nog bij te gooien. Daarna de plantjes wat omhoog trekken zodat ze niet helemaal begraven onder het zand staan maar weer op de juiste diepte ingeplant zijn. De Rotala gaat het ook prima doen in een bakje zonder CO2 hoor. En anders zou je eens kunnen kijken naar bio CO2 als de stap naar een hele installatie iets te veel van het goede is. Maar ik heb in het verleden rotala soorten gehouden in een bakje zonder CO2 en dat is prima gegaan hoor. Het naaldgras helemaal voorin de bak zou je kunnen doen maar hij kan toch vrij lang worden. Je kunt hem dan snoeien maar dit stimuleert groei in de breedte weer. Ik heb zelf naalgras voorin mijn Rio 180 bak staan maar dan niet in het midden, dus links en rechts voorin de bak heb ik monte carlo gemengd met naaldgras staan. In het midden van de bak staat enkel monte carlo. Hierdoor blijft het geheel iets lager in het midden waardoor je verder de diepte in kijkt.

Dit is allemaal enkel en alleen mijn ervaring. :petjeaf:
 
Zijn de gebruikte stenen wel Aziatisch? :ROFLMAO:

Nee complimenten hoor, ik vind het er nu al erg mooi uit zien! En ik ben Aziatisch ;-)
 
Bedankt voor de info en tips. Ik ga eens op zoek naar wat extra plantjes. Verder wat proberen iets meer diepte te creëren en het filterhuis weg te werken.
CO2 wil ik voorlopig nog even laten voor wat het is. Met de plantensoorten heb ik geprobeerd wat 'gemakkelijke' te kiezen. Om het mezelf niet al te moeilijk te maken voor een eerste bak. Wie weet op termijn.

De stenen zijn inderdaad gewone maaskeien, dus niet echt Aziatisch :p

Aanvullend vraagje. Eilandbarbelen hebben zwemruimte nodig. Gaan die dat genoeg hebben in deze bak of is het hout dan teveel een obstakel?
 
Naar aanleiding van de tips wat dingen aangepast. Het resterende zand dat ik nog overhad achterin toegevoegd en sommige plantjes wat herplant.
Binnenkort misschien nog wat extra planten erbij.

Bak draait sinds 9 aug, maar sinds vorige week donderdag met planten.
Momenteel komt er wat witte slijm op het spiderwood en ook op het zwarte zand op de voorgrond. Maar ik vermoed dat dat normaal is bij een opstart?

Nog een foto:
 

Bijlagen

  • 3F3D833F-88DB-4B49-B3A9-CCCF0087C40C.jpeg
    3F3D833F-88DB-4B49-B3A9-CCCF0087C40C.jpeg
    102.4 KB · Weergaven: 89
Kleine update: Naaldgras erbij gezet. Ook een Ludwigia, maar thuis kwam ik erachter dat het geen Aziatische soort is...
Voorlopig laat ik het maar staan.
 

Bijlagen

  • D69E5124-8F81-4FA1-B232-538B38A2C434.jpeg
    D69E5124-8F81-4FA1-B232-538B38A2C434.jpeg
    136.8 KB · Weergaven: 103
Leuke toevoegingen hoor! :petjeaf:
Even een ongevraagde tip, als je naaldgras snoeit stimuleer je groei in de breedte. Ook kun je het op een door jouw gewenste hoogte houden op die manier.
 
Toch nog een inrichtingsvraag met een connectie naar chemie.
De bak draait momenteel nog in, maar de hardheid is vrij hoog (KH 8, GH 15). pH 7,5.
Zou ik eikenbladeren kunnen toevoegen om het wat te laten zakken en hoeveel kan ik er maximaal toevoegen? Of zijn er nog andere alternatieven?

Verder loopt het in de bak wel zoals het hoort denk ik. Baardalg is verschenen op het filterhuis. Cryptocoryne's zijn aan het versluimen. Limnophila heterophylla en Hygrophila polysperma zijn goed aan het groeien met de wekelijkse dosis voeding. Vallisneria heeft bij sommige planten wel bruine bladeren, die moet ik nog weghalen.
 
Verder loopt het in de bak wel zoals het hoort denk ik. Baardalg is verschenen op het filterhuis.
Ik vind deze twee zinnen niet goed samen gaan. :juggle: Het klinkt een beetje als "hoe gaat het met je?" "Ja hartstikke goed, twee gebroken benen en een hersenschudding."
 
Ik vind deze twee zinnen niet goed samen gaan. :juggle: Het klinkt een beetje als "hoe gaat het met je?" "Ja hartstikke goed, twee gebroken benen en een hersenschudding."

Ik had begrepen/gelezen dat het normaal is dat er algvorming ontstaat in de eerste weken van de opstartfase omdat het nog niet in balans is. Het zou na een tijdje vanzelf weer verdwijnen. De bak draait nu 2 weken. Is er dan toch iets niet in orde?
 
Even een fotootje van de algen. Ik denk dat het Baardalg is.
 

Bijlagen

  • EBF901A1-13FB-42A0-BA42-C5B3AC5A8B26.jpeg
    EBF901A1-13FB-42A0-BA42-C5B3AC5A8B26.jpeg
    106.8 KB · Weergaven: 96
Ik heb zelf al een beetje proberen te zoeken naar de oorzaak. Ik denk niet dat het baardalg is, maar groene alg. Correct me if I’m wrong.
Dat zou komen door te felle belichting of een verkeerde balans tussen nitraat/fosfaat.
Ik voeg wekelijks 5 ml basisvoeding van aquariumbemesting toe. Met een druppeltest meet ik de nitraat en fosfaat. Met de poeders van aquariumbemesting voeg ik dan toe wat nodig is. Ik houd de 10/1 ratio aan. Afgelopen zondag was nitraat 5 ml en heb toen 5 ml toegevoegd. Daarna 1 ml fosfaat.

Als het nu teveel off topic wordt zal ik in de juiste categorie mn vraag stellen 😋
 
Een recente foto van hoe het er nu uitziet. Het zit voor zover ik kan zien alleen nog op het filterhuis.
 

Bijlagen

  • F47A5BAC-71B4-4608-9593-D1855A7286D8.jpeg
    F47A5BAC-71B4-4608-9593-D1855A7286D8.jpeg
    172.7 KB · Weergaven: 70
Dit lijken eerder draadalgen te zijn. Maar echt bijzonder veel verstand heb ik niet van algen hoor. Wat ik zelf zou doen in dit geval is eerst met filterwatten of een zacht sponsje het filterhuis schoonvegen een stevige waterwissel uitvoeren (70% of zo?) en daarna de plantenvoeding wat meer gaan toevoegen. Ik zou zelf van 5 ml per week naar 8 ml per week gaan en dan bekijken of dit een verschil gaat maken.

In principe zou je hier ook inderdaad even mee kunnen wachten tot je in week 6 bent aangekomen na het opstarten van deze bak. De bak is in het begin zeker nog niet stabiel dus er kan nog van alles veranderen. Ik hoor graag hoe andere leden op het forum hier over denken. :petjeaf:
 
Bedankt hoogheid voor je reactie.
Misschien dat ik dan een combinatie doe. De draadalg kan ik wel verwijderen, al zal het probleem daarmee niet helemaal opgelost zijn. De waterwissels wacht ik nog even mee.
Ik zal de doorstroming ook even bekijken. Misschien wat nieuwe witte filterwatten bovenin.

Bedoel je met plantenvoeding de sporenelementen (basis aquariumbemesting) of nitraat? Vanmiddag zal ik even bekijken met een druppeltest wat de waarden zijn.
 
Volgende waterwaarden komen uit de druppeltest:
KH: 7
GH: 15
pH: 7,5
NO3: 20
NH3: 0
PO4: 0

Ik maak even een nieuw topic aan in juiste categorie.
Iedereen bedankt voor het meedenken alvast.
 
Bedankt hoogheid voor je reactie.
Misschien dat ik dan een combinatie doe. De draadalg kan ik wel verwijderen, al zal het probleem daarmee niet helemaal opgelost zijn. De waterwissels wacht ik nog even mee.
Ik zal de doorstroming ook even bekijken. Misschien wat nieuwe witte filterwatten bovenin.

Bedoel je met plantenvoeding de sporenelementen (basis aquariumbemesting) of nitraat? Vanmiddag zal ik even bekijken met een druppeltest wat de waarden zijn.
Graag gedaan hoor! Ik zou het filter lekker laten voor wat het is. Ik kijk hier zelf pas naar als het debiet duidelijk minder is geworden. Wat ik dan zelf doe is enkel de witte filterwatten uitknijpen zodat deze enigszins schoon zijn. Dan stop ik ze terug en verder doe ik vrijwel niets met het filter. Met de plantenvoeding bedoel ik inderdaad de sporenelementen.

Succes met alles! :petjeaf:
 

Terug
Bovenaan