Axolotl en Algeneter?


Axolotlfan_2022

Active member
Lid geworden
17 maart 2023
Berichten
41
Leeftijd
12
Locatie
Noord-Brabant
Website
www.axolotlinfo.nl
Hoi! ik heb twee axolotl's wij zouden graag nog een algeneter van ongeveer 10-15 CM er bij willen doen alleen kan dit goed samen mij leek het fijn voor dat er geen alg erin komt? ik weet dat je absoluut geen nerita slakken erin moet doen die zijn dodelijk voor axolotl.
 
Algeneters worden in het algemeen zo genoemd omdat men denkt dat ze algen eten. Er zijn maar zeer weinig 'algeneters' die echt substantieel algen eten. Om je algenprobleem aan te pakken zul je het in balans moeten zoeken van planten, licht en voedingsstoffen.
Verder kan ik geen zinnig woord zeggen over het wel of niet samengaan met axolotls.
 
lysia mijn vriend heeft algeneters en in zijn aquarium is nog nooit alg geweest, maar hun hebben vissen ik weet niet hoe ze het doen bij een aquarium met axolotls ?
 
zie antwoord van Lysia. Dat er geen alg is betekend niet dat dat door die vissen komt. Dikke kans dat ze zonder bijvoeren ondervoed zijn.
 
Laatst bewerkt:
Maar jullie geven me geen informatie over het samen gaan met algeneters en axolotl's ik onderhoud het goed en het gaat prima met de axolotl's ik wil alleen maar informatie over het samen kan.
 
Laatst bewerkt:
lysia mijn vriend heeft algeneters en in zijn aquarium is nog nooit alg geweest, maar hun hebben vissen ik weet niet hoe ze het doen bij een aquarium met axolotls ?
Algeneters eten bijna altijd de rommeltjes (voerresten, bacteriën) die tussen de algen zitten weg. Hangt van de soort af, er zijn er een paar die inderdaad wel wat alg eten. Vandaar ook mijn vraag wat voor soort algeneter je wilt gaan houden. Ik noem even een voorbeeld: corydorassen worden door sommigen als algeneters beschouwd, die kunnen bij stress een stof afscheiden die ongezond is voor andere vissen. Zonder dat we een concrete naam hebben van welke algeneters je precies wilt, kan niemand je helpen. Er zijn letterlijk honderden soorten algeneters uit verschillende families en dus ook verschillende eigenschappen.
Jouw vriend heeft kennelijk een aquarium dat netjes in balans is waardoor algen niet de kans krijgen om de overhand te nemen. Dat is (hoogstwaarschijnlijk) niet gerelateerd aan het feit dat hij vissen heeft die 'algeneters' worden genoemd.
Niet om je af te katten of zo, maar om je wat achtergrond info te geven, zodat wij mee kunnen denken over jouw probleem: jij wilt een algeneter-achtige vis bij je axolotl houden. En dat is je goed recht, natuurlijk, maar je moet dat niet doen omdat je een algenprobleem hebt, maar omdat je een bepaalde soort leuk vindt.
 


Niet doen dus, zullen niet veel algeneters zijn die uberhaubt op 18 graden kunnen. Het is een echte jager.
 

Bijlagen

  • Screenshot_2023-03-17-20-18-31-392_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2023-03-17-20-18-31-392_com.android.chrome.jpg
    113 KB · Weergaven: 79
ja dankje wel nathaliePip ik dacht zelf... omdat axolotls leven in een temperatuur van 18 graden we dat de axolotls ff uit de bak gaan en de algeneeter ff schoonmaakt is maar een idee? en daan zeten we ze er terug in ze zeggen dat siamense algeneters snel dingen kunnen schoonamken?
 
ja dankje wel nathaliePip ik dacht zelf... omdat axolotls leven in een temperatuur van 18 graden we dat de axolotls ff uit de bak gaan en de algeneeter ff schoonmaakt is maar een idee? en daan zeten we ze er terug in ze zeggen dat siamense algeneters snel dingen kunnen schoonamken?
Dat levert een geweldige berg stress op voor ze en ik betwijfel of ze het dan zien zitten om 'schoon te maken'.
Ik herhaal: algenbestrijding moet JIJ doen, geen vissen.
 
Sorry, het zou mooi geweest zijn als het gekund had, maar het is niet anders. Ik denk dat je een wijze beslissing neemt.
 

Terug
Bovenaan