Aulonocara Aquarium (Maxdate)


Maxdate

Well-known member
Lid geworden
7 februari 2016
Berichten
136
Leeftijd
32
Locatie
Alkmaar
Zoals jullie kunnen lezen, ben ik bezig met Aulonocara.

Waarom de Aulonocara Malawi Cichliden:
- Vanwege de kleuren die ze beschikken.
- De bouw van de vis.
- Het peacock gedrag. Laten zien we de mooiste en de belangrijkste is.

Ik beschik
Zoals jullie kunnen lezen, ben ik bezig met Aulonocara.

Waarom de Aulonocara Malawi Cichliden:
- Vanwege de kleuren die ze beschikken.
- De bouw van de vis.
- Het peacock gedrag. Laten zien we de mooiste en de belangrijkste is.

Ik beschik over een Juwel Rio 400. 150x50x66.
De vissen zijn rond de 8 a 10 cm en kleiner. Sommige komen al mooi op kleur en laten zich dan ook zeker zien.
Ook heb ik in het aquarium veel zwemruimte. Hier en daar een steen en 3 potten. Het verbaasd mij ook zeer dat de Aulonocara's hier gebruik van maken. Het is een mooi gezicht om te zien. Ze gebruiken het totaal niet veel, maar als ze het gebruiken beschermen ze het, alsof het hun huis is.

Ik heb nu ook nep stenen. Ik wil deze eerst nog laten spuiten, zodat ze nog mooier worden. Door het transport en de andere eigenaar zijn ze hier en daar wat kapot gegaan. Met dat in het vooruit zicht wil ik het Malawi meer, meer in huis laten komen.

Zo genoeg gepraat haha. Foto's daar doen we het voor. Ik ben geen top fotograaf maar probeer wel wat goeie kanten te laten zien.
Groet,
Aulonocara Red Flush
25qchli.jpg


Aulonocara Multicolor
a3fbma.jpg


Aulonocara Cobue
2hxvbtk.jpg


Aulonocara Sp, Surfhead
259it1h.jpg


Aulonocara Baenschi
ruy3jl.jpg


Aulonocara Maleri
33zfq7n.jpg


Aulonocara Fire Fish Strawberry
htsgts.jpg


Aulonocara Maulana?????
34qpgdt.jpg


2u5f52p.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dankje wel!!
Ja dit zijn ook echt mooie vissen. Ik wil ze ook graag iets kleiner zodat ik het groei proces kan zien.
En qua voeding. Heb wel redelijk goed voor al zeg ik het zelf van tetra. Zo kunnen ze mooi op kleur komen en door groeien.

Misschien dat ik er later mee ga kweken, tot ik tevreden ben.
 
Diepvries zo af en toe, geld ook voor muggenlarven etc.
Ook heb ik aardig wat alg op de stenen, daar plukken ze ook alles vanaf en eten het op.

Qua voedsel/voer hoef ik het niet te doen, en filteren doen ze ook alleen maar vanuit het zand.
 
Dat zijn inderdaad zeer mooie cichliden wat je daar hebt zitten maar heb je bewust gekozen voor zo weinig stenen ?
 
Dit zijn vrijzwemmers.
Het woord zegt het eigenlijk al, hoe meer steen hoe moeilijker zwemmen.
Deze cichliden verschuilen zich niet net zoals mbuna.

Ga er wel wat meer indoen hoor. Wil ook de goeie stenen daarin vinden. Wil meer het malawi meer in huis halen.
De alg heb ik al, nu nog de stenen haha.
 
Mooie Multicolor, de rest moet nog aardig op kleur komen maar gaat goed komen.
naar wat ik weet komen aulonocara´s redelijk vlot op kleur.

ze kunnen zeer territoriaal zijn dus dat ze "hun" bloempot verdedigen is niet zo vreemd, de meeste komen uit een overgangshabitat waar er een mix is tussen zwemruimte en steen. ze schuilen dus wel degelijk. Zijn dus ook geen vrijzwemmers :).
 
Correct!!
Opzich qua schuilen etc, is dat relatief weinig hoor. Het eten komt wel is in die potten. Dan gaan ze opzoek en gaan ze het inderdaad verdedigen.
Ook qua opjagingen is het hier en daar. Als een mbuna opgejaagd wordt gaat hij schuilen. Aulonocara is dat wat minder.

Ik zal vaker wat posten wat betreft dit topic.
Ik ga in de toekomst flink verbouwen aan de bak. Meer zwart qua achterwand, de bak netter maken. Minder techniek etc.
Misschien heeeeeel misschien ander zand (bruin) en meer stenen qua look van het Malawi meer.

Let me know, wat u er van vindt!!

Groetjes.
 
Ik vind de red fire een zeer mooie vis maar omdat ze zo enorm territorium gevormd zijn heb ik het niet gedaan om die bij de Mbuna's te steken of zou dat op zich toch geen kwaad kunnen ?
Die Banshee vind ik ook wel zeer mooi.
 
die Aulonocara Maulana en de Cobue zijn echt prachtig...:smitten:
Het zijn alleen maar mannetjes zotezien, heb je daarvoor gekozen wegens territorium ofzo?
 
Ik vind de red fire een zeer mooie vis maar omdat ze zo enorm territorium gevormd zijn heb ik het niet gedaan om die bij de Mbuna's te steken of zou dat op zich toch geen kwaad kunnen ?
Die Banshee vind ik ook wel zeer mooi.
Dit moet de Baenschi zijn was een typfoutje.
 
die Aulonocara Maulana en de Cobue zijn echt prachtig...:smitten:
Het zijn alleen maar mannetjes zotezien, heb je daarvoor gekozen wegens territorium ofzo?

Ja voorlopig even wel. En dan ook met name de Aulonocara.
Heb ook nog twee andere zwemmen, de venustus en de tanzania.

De tanzania wordt te groot voor mijn bak, aangezien dat ook een behoorlijk bak beest is. De venustus is iets kleiner en kan voorlopig nog wel even zwemmen.

Ook dit is helaas niet goed, het moet Bananenschil zijn. Je bent een paar letters vergeten te plaatsen ;)

Jaaa banaaaaan!!
 
Zo vandaag weer een dag vrij dus dat betekent aquarium dag.
Zoal gedaan?
Grote schoonmaak, heb er veel last van alg (iemand tips?)
Lekkere waterwissel en weer helder water, ook wel lekker op zich.

Van de week is er een nieuwe cameralens binnen gekomen, dus even wat testen.
En even getest qua circulatie, normaal heb ik de wavemaker in het midden van het glas en wil zo de ontlasting laten doorstromen richting de intake.
Nu heb ik ergens gelezen dat niet echt helemaal hoeft. Ik heb hem nu naar boven staan en op zich ben ik er wel tevreden mee. Zie foto
28qupl1.jpg
ftn2c9.jpg

Nu ga ik er nog zo één bestellen voor aan de andere kant.

Ook van de week twee nieuwe vissen opgehaald.
Aulonocara Blue Neon Hai Reef
5 a 8 cm, eet goed en laat zich ook zeker in het aquarium zien. Lekker groeien en op kleur laten komen.
2eowolt.jpg


Kijk dan, alsof hij gewoon op de foto wilt

En de Red Rubin, maar deze laat zich niet zo zien. Dus deze houden jullie te goed.
 
Laatst bewerkt:
Mooie vis en hij is echt wel fotogeniek hahaha en je water is wel helder zo te zien,benieuwd naar de foto van je andere nieuwe aankoopvis.:thumbs:
 
Mooie vissen. En inderdaad het opgroeien van jonge vissen is heel leuk. Deze groep chicliden staan op mijn lijstje voor mijn nieuwe aquarium.


Hoe groot is jouw bak? 2 meter zo te zien? Deze vissen vragen wat ruimte. Ik begrijp dat je de Tanzania wilt uitvangen nadat ze te groot worden, terwijl de Venustus ook fors worden?
Deze vissen worden in een aquarium ook nog eens enkele centimeters groter dan in de natuur.

Met het voederen van muggelarven bedoel je vast witte muggelarven, de rode kunnen de Malawi chicliden niet goed verteren.
 
Nee de bak is 150x50x66.
Ja ik had hiervoor mbuna, ik werdt gek van de vele stenen en de troep ertussen.
Ja gelukkig heb ik veel zwemruimte in de bak. Ook omdat ik niet de hoogte in ga, qua stenen. Je ziet dat ze ook veel boven zwemmen.

Ik twijfel om er nog een pot in te doen en daar valsneria in te potten. Wat denken jullie, leuk idee?
Dus de overige stenen eruit.
Heb van de week nieuwe verlichting besteld. Meer wit/blauw. Want de standaard juwel led is erg warm. Ook te zien in de algen.

Ook een nieuwe wavemaker is onderweg, meer circulatie.
Qua eten inderdaad witte en geen rode.
 
Kleine update,

De Maulana begint nu gigantisch op kleur te komen. Hij heeft een prachtkleur aan blauw ontwikkeld. Zal is even een foto maken.
Sommige vissen staan te koop, zoals de red rubin. Het is niet de vis waar ik naar opzoek ben en hij is erg dominant naar me andere vissen, terwijl hij net in de bak is.
Ook zitten er weer kleine Aulonocara in, de aulonocara maylandi. 5cm groot ongeveer en wordt zwart met geel.

Ook de andere beginnen op kleur te komen. De red flush, een vis waar ik erg naar uit kijk die op kleur komt.
Al met al weer een hoop aan de hand in de 150 bak.

Updates qua foto komt eraan.
 

Terug
Bovenaan