Artemia


FrankW

Well-known member
Lid geworden
2 november 2021
Berichten
256
Leeftijd
63
Ik heb jonge Corydora's Albino. Nu wordt er overal geschreven over net uitgekomen Artemia als voeding. Nu heb ik wel een kweek Artemia opstaan maar wat wordt er bedoeld met "NET UITGEKOMEN"? Houdt dit in dat ik elke dag een 2e kweek moet opzetten, of groeien de Artemia zo langzaam dat het bijvoorbeeld ook om de anders dag mag? Geen idee hoe snel die beestjes groeien.
 
wissel het hier af met fijngewreven viformo tabletjes, 2x per dag voeren elke dag schoon water uit het aquarium
om de 2/3 dagen bodem met een plukje filterwatten schoonmaken ivm schimmels of anders een dun laagje zand
 
Ik heb de kweekschaal gebruikt en die nauplien groeien erg traag en ik kon er prima een paar dagen van voeren.
 
De artemia zullen wat gaan groeien na het uitkomen. Ik durf niet te zeggen tot welke grootte jouw cory's ze nog kunnen eten. Het kan de eerste dagen wellicht geen kwaad om na de "oogst" gelijk een nieuwe batch op te zetten. Mochten ze dan de artemia van een paar dagen oud nog niet naar binnen krijgen, heb je weer nieuwe klaarstaan. Aangezien je visjes snel zullen groeien, kan ik me niet voorstellen dat dit langer dan +- een week nodig zou zijn.
 
Dank je wel voor de info
 
Levende artemia kan, maar hier gebruik ik het tegenwoordig in de 7 bakken niet meer. Teveel gedoe.
Eerste week liquidfry, daarna afwisselend stofvoer en HS artemia quick.
 
Ik begin altijd met microwormen dag 2 tot 10. Daarna schakel ik over op artemia en artemia vervanger.
 
Ik begin altijd met microwormen dag 2 tot 10. Daarna schakel ik over op artemia en artemia vervanger.
Daar is soms lastig aan te komen en dan moet je ze nog op kweek zetten. Wanneer je snel voer nodig hebt dan gaat artemia sneller denk ik.
 
Daar is soms lastig aan te komen en dan moet je ze nog op kweek zetten. Wanneer je snel voer nodig hebt dan gaat artemia sneller denk ik.
Ik kweek voornamelijk Corydoras, dus ik heb altijd 3 bakken staan.
 
Ik ben er ook al achter dat Artemia wel een gedoe is. Ik heb boven op mijn hobby kaker 2 kweken staan. Licht en luchtpomp erop 24 uur per dag. Probleem is dat er daar geen verwarming aanstaat en het er dus maar een 18 graden is. Uitkomst percentage is dan ook erg laag. Wat microwormpjes betreft. Ook die heb ik een kweek staan. Maar hoe oogst ik die?
 
Ik gind met een klein penseel langs de rand en dan blijven ze daaraan zitten.
 
Dat begrijp ik John. Maar bij mij kruipen ze in tegenstelling tot een eerdere kweek niet tegen het bakje boven de havermout uit. Kan ik dat op een bepaalde manier forceren? Want havemout erbij voeren lijkt mij geen goed plan
 
Vandaag overigens (Een dag na een 50% waterwissel) weer een paar honderd eitjes van de Corydoras geoogst. Op een gegeven moment waren er 4 vrouwtjes gelijktijdig eitjes aan het afzetten. Maar dan begint het pas. Ook het uitkomen is geen probleem maar dan.
 
Dat begrijp ik John. Maar bij mij kruipen ze in tegenstelling tot een eerdere kweek niet tegen het bakje boven de havermout uit. Kan ik dat op een bepaalde manier forceren? Want havemout erbij voeren lijkt mij geen goed plan
Dat is vreemd want lang geleden had ik ze ook in een doorzichtig bakje en boven de havermout zag je ze snel langs de rand krioelen. Vreemd dus.
 
Ik heb ze nu gewoon in zo'n wit bakje zitten waar je bij de chinees bijv nasi in krijgt. Heel de bovenkant krioelt maar ze kruipen niet boven de havermout tegen de zijkant. Hier 2 kweken lopen en is beide hetzelfde. Voorheen heb ik dat wel gehad. Zou het te koud (18 graden) op die kamer kunnen zijn?
 
Je kan eens kijken of het verandert bij een hogere temp. Dan kweken ze sneller denk ik en wellicht gaan ze dan wel bij de rand omhoog.
 
Ik zet de microwormen bakjes continu op de kap van een aquarium. Ze kruipen dan altijd omhoog.
 
Max 25 graden lees ik dus pas wel op als zo n bakje op je bak staat.

 
Ik heb gisterenavond mijn microwormen een kwartiertje boven op mijn lichtkap gezet. Dit werkt idd. Na een kwartiertje kropen ze wel omhoog. Zal dus idd wel met de temperatuur te maken hebben. Dank jullie wel
 
Of met het licht en dat ze omhoog met meer licht?
 

Terug
Bovenaan