Artemia


Pipi

Well-known member
Lid geworden
18 mei 2018
Berichten
118
Leeftijd
35
Ik heb Artemia eitjes van Ali expres gekocht, deze 3 dagen en nachten in de juiste dosering water en zout gehouden in een fles aangesloten op een zuurstof pompje... niks kwam uit, toen dure eitjes besteld online van een aquariumwinkel... nog niks... wat doe ik fout?
 
Geen licht?
Artemia hebben 24/7 licht nodig anders komen ze niet (snel genoeg) uit.

Maar er is heeeeeel veel rommel qua cysten te koop.
Ze moeten koel en droog bewaart worden.
Ergens gewoon op een rek doet ze binnen no time de das om.
Mijn stock zit in gesloten blikken (met droogzakjes in) in de diepvries.
Enkel een portie voor 1 week wordt hier telkens van uitgehaald (momenteel verbruik:10gram per dag)
 
Heb je een foto van je opzetje want het is raar dat er niks uitkomt en hoeveel zout gebruik je?
 
Geen licht?
Artemia hebben 24/7 licht nodig anders komen ze niet (snel genoeg) uit.
Hier gaan ze gewoon op daglicht, dus weinig lichturen in de winter. Temperatuur komt vaak niet boven de 20 graden uit en ik oogst toch al na 24 uur. Zal niet zeggen dat het niet beter kan maar weinig tot geen licht lijkt me afgaande op hoe ze hier uitkomen niet de oorzaak van het probleem bij TS

Ik bewaar de eitjes wel koel maar alleen bij echt warm weer in de koelkast. De eitjes die ik heb, heb ik zeker al een half jaar en komen nog steeds erg goed uit.
 
Volgens mij maakt dat licht ook weinig uit want met de kweekschaal ging het prima hier en daar komt amper licht in. Pas als ze uitkomen zwemmen ze naar het midden toe waar het licht is.
 
Hier gaan ze gewoon op daglicht, dus weinig lichturen in de winter. Temperatuur komt vaak niet boven de 20 graden uit en ik oogst toch al na 24 uur. Zal niet zeggen dat het niet beter kan maar weinig tot geen licht lijkt me afgaande op hoe ze hier uitkomen niet de oorzaak van het probleem bij TS

Ik bewaar de eitjes wel koel maar alleen bij echt warm weer in de koelkast. De eitjes die ik heb, heb ik zeker al een half jaar en komen nog steeds erg goed uit.
En toch is meer licht beter, daar is al heel veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Artemia worden immers ook gebruikt door de aquacultuur om larven op te kweken. Die mannen zoeken wel de meest efficiënte manier uit. Time is money ;)
De sleutelfactor voor bewaren is de vochtigheid (of toch de afwezigheid ervan) , de temperatuur speelt daar een ondergeschikte rol bij.
Maar het is gewoon simpeler om droge lucht te krijgen bij lagere temperaturen.
Immers koude lucht kan minder vocht bevatten.
 
En toch is meer licht beter, daar is al heel veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Artemia worden immers ook gebruikt door de aquacultuur om larven op te kweken. Die mannen zoeken wel de meest efficiënte manier uit. Time is money ;)
Ik geloof je, maar voor mezelf gesproken, ik weet niet of dat voor hier een wezenlijk verschil uit zou maken. Maar jij heb heel wat meer nodig dan ik, Jantje, Truus en Piet, die 1 tot een paar kleine bakjes hebben staan. Ik heb bv aan een klein schepje per dag meer dan genoeg, letter *meer* dan genoeg.
De sleutelfactor voor bewaren is de vochtigheid (of toch de afwezigheid ervan) , de temperatuur speelt daar een ondergeschikte rol bij.
Dat is dus voor mij een reden geweest om ze juist niet standaard in de koelkast te bewaren. Je krijgt altijd condens aan de binnenkant van het potje zodra dit open gaat. Bij kamertemp heb ik daar geen last van, maar natuurlijk wel weer van hogere luchtvochtigheid.

Ik bewaar de eitjes in een wat groter zwart potje van Aquatic Nature (voer) en niet in de keuken. Deze potjes sluiten erg goed af dus wellicht ligt daar al een reden waarom het uitkomstpercentage bij mij vrij goed blijft, of beter gezegd, niet merkbaar achteruit is gegaan.
Zoals jij het schrijft zou een potje met afdichtring helemaal ideaal zijn denk ik?
 
Ik geloof je, maar voor mezelf gesproken, ik weet niet of dat voor hier een wezenlijk verschil uit zou maken. Maar jij heb heel wat meer nodig dan ik, Jantje, Truus en Piet, die 1 tot een paar kleine bakjes hebben staan. Ik heb bv aan een klein schepje per dag meer dan genoeg, letter *meer* dan genoeg.

Dat is dus voor mij een reden geweest om ze juist niet standaard in de koelkast te bewaren. Je krijgt altijd condens aan de binnenkant van het potje zodra dit open gaat. Bij kamertemp heb ik daar geen last van, maar natuurlijk wel weer van hogere luchtvochtigheid.

Ik bewaar de eitjes in een wat groter zwart potje van Aquatic Nature (voer) en niet in de keuken. Deze potjes sluiten erg goed af dus wellicht ligt daar al een reden waarom het uitkomstpercentage bij mij vrij goed blijft, of beter gezegd, niet merkbaar achteruit is gegaan.
Zoals jij het schrijft zou een potje met afdichtring helemaal ideaal zijn denk ik?
Ja ik bewaar mijn wekelijkse portie in een volledig afgesloten potje.
Ik gebruik momenteel 4 maximaal gevulde koffielepels per dag (zo'n 2,5gram per koffielepel)
 

Bijlagen

  • IMG_20210310_220255.jpg
    IMG_20210310_220255.jpg
    287.2 KB · Weergaven: 140
Je hebt daar heel wat staan zeg!
 
Hier gaan ze gewoon op daglicht, dus weinig lichturen in de winter. Temperatuur komt vaak niet boven de 20 graden uit en ik oogst toch al na 24 uur. Zal niet zeggen dat het niet beter kan maar weinig tot geen licht lijkt me afgaande op hoe ze hier uitkomen niet de oorzaak van het probleem bij TS

Ik bewaar de eitjes wel koel maar alleen bij echt warm weer in de koelkast. De eitjes die ik heb, heb ik zeker al een half jaar en komen nog steeds erg goed uit.
Ik heb dezelfde ervaring. En ik bewaar ze gewoon in de koelkast en de dubbele plastic ziplock zakjes (ik heb geen last van condens)
 
Ik heb een flinke theelepel zout gebruikt op 200ml water, erg weinig maar ik heb maar 1 betta en vond het leuk om eens te proberen 😊
 
Dit was de opzet
 

Bijlagen

  • C6E00DDC-86FC-4893-83E9-B191D143D082.jpeg
    C6E00DDC-86FC-4893-83E9-B191D143D082.jpeg
    71.6 KB · Weergaven: 126
Ik heb een flinke theelepel zout gebruikt op 200ml water, erg weinig maar ik heb maar 1 betta en vond het leuk om eens te proberen 😊
Op 200ml water heb je zo'n 5-6 gram zout nodig en max een halve gram cysten.

De verhoudingen zijnde: 2 gram cysten per liter water en 25-30gram zout.
 
Ik heb een flinke theelepel zout gebruikt op 200ml water, erg weinig maar ik heb maar 1 betta en vond het leuk om eens te proberen 😊
Lijkt me erg weinig en ik gebruikte meestal 35 gram op 1 liter.
 
Oké dan ga ik het nog een keer proberen
 
Ja dat kan ook hoor. Op het laatst tapte ik water uit de zeewaterbak en dat zat zo rond de 34 promille.
 
In de gewone potjes met eitjes is toch zout in verhouding toegevoegd? Dat dacht ik toch, heb me afgelopen zomer ook bezig gehouden met Artemia te kweken, dat ging vrij goed eerlijk gezegd!
 
In de gewone potjes met eitjes is toch zout in verhouding toegevoegd? Dat dacht ik toch, heb me afgelopen zomer ook bezig gehouden met Artemia te kweken, dat ging vrij goed eerlijk gezegd!
Over welke potjes heb je het?

Voordeel van los zout en los eitjes is dat je zelf kunt kiezen hoeveel eitjes je uit wil laten komen, dus zelf kunt kiezen wat de verhouding is. Met die kant en klare potjes zit je gebonden aan een bepaalde verhouding, als je beiden los aanschaft niet meer. Ik doe zelf soms wel 5 schepjes eitjes op 0,5 liter water. Andere keren maar 1 erg klein schepje.

Er zijn online erg goede kwaliteit eitjes te koop.

Gewoon zeezout zonder toevoegingen volstaat trouwens, ben je nog goedkoper uit schat ik zo in.
 
Als ik er eens aan denk (lees dus: als...) dan neem ik een foto en post ik het... Het is zo een ding van JBL met een kegel die ik deze zomer eens getest had. Werkte goed :)
 
Als ik er eens aan denk (lees dus: als...) dan neem ik een foto en post ik het... Het is zo een ding van JBL met een kegel die ik deze zomer eens getest had. Werkte goed :)
Ik ken hem, heb ik ook. Er moet hier ergens nog een foto van staan. Zal eens zoeken.
 
dat was een fluitje van een cent, enkel wat lawaai van de luchtbellen constant... mss dat ik me ooit nog kegels ga kopen om verschillende kweekjes mee op te starten op verschillende dagen en niet te moeten wachten op verschillende groottes van artemia.
 

Terug
Bovenaan