Artemia schaal (Hobby) + Artemia MIX


Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Berichten
1,269
Locatie
Eelde
Ik heb de Artemia kweekschaal van het merk Hobby gekocht samen met Artemia mix (eitjes + zout) van JBL. Nu ik eraan begin krijg ik het idee dat die combi dus niet werk? De mix is zout + eitjes. Je moet daar een halve liter zout water met eitjes van maken. Maar als je die in de buitenste ring van de schaal giet, loopt de mix van zout en eitjes ook in de andere ringenen. Dat is volgens mij niet de bedoeling. Ook is de schaal niet vol genoeg, dus moet je nog met (zout?) water bijvullen, waardoor de boel nog verder verspreid over de ringen...

Volgens mij werkt die schaal dus alleen maar als je eerst voldoende zout water maakt en daarna de eitjes los in de buitenste ring strooit zodat je ze daar uit gaan komen?
 
Zo, dat is zeker ja.

Gewoon aan maken en erin gieten. tot de markering in de bak.
Deksel erop.
De rest gebeurt vanzelf. gaan naar het midden.
artimea zwemt onder ringen door het zeefje in. daar is licht.
 
Dank je Bertus, maar ik wilde toch de schaal gebruiken :) Ik lees jouw eerste antwoord ook als: eerst zout water en daarna de eitjes los toevoegen?

Op de website van APO schrijft een koper:
1. Vul een maatbeker met 500 � 600 mL kraanwater. Gooi hierbij zeezout (13 gram) of 3 schepjes JBL NovoSal. Zorg vervolgens door middel van een roerstok dat het zout compleet oplost in het water.
2. Nadat het zout is opgelost kun je de kweekschaal vullen met het zoute water. Hierna de ring plaatsen en het zeefje in het midden plaatsen.
3. Vervolgens in de buitenste ring de kweekschaal vullen met eieren (bijv. JBL NovoTemia). Afhankelijk van de hoeveelheid vissen. Dit zul je proefondervindelijk moeten uitvinden. Gewoon vullen met een kleine hoeveelheid en kijken hoeveel pekelkreeftjes het oplevert.
4. Vervolgens het deksel op de kweekschaal doen en dichtdraaien (voorkomt dat er licht in komt). Wanneer de artemia�s vrijkomen zullen ze naar het licht toe zwemmen, dus naar het midden.
5. Wanneer je wil oogsten, is het een kwestie van zeefdekje optillen, even schoonspoelen met kraanwater en voeren maar.

Dus inderdaad ook zout en eitjes appart. Ik denk dat ik morgen even de JBL mix moet ruilen voor appart zout en eitjes.
 
Nee, gewoon de mix gebruiken , in lauw water goed oplossen.

En in de schaal gieten.

De rest gebeurt vanzelf, of het nou in de buiten of binnen ring ligt.
Komt toch wel uit.

Zo doe ik het ook,sinds kort.


Bij de flessen doe ik het apart, gelijk met 10 water aangemaakt.
Dan later de eieren.

Desnoods neem je en groot bakje, en mik daar de JBL in.
 
Ik koop eitjes bij goedkoopvisvoer.nl, wel de duurste (goedkoopste zijn ronduit slecht, of waren slecht toen ik ze teste), en zout uit de aldi.
Veel goedkoper, maar dan heel veel goedkoper dan die mix van jbl, en bij 25� en goede doorluchting altijd succes. Doe ik reeds jaren om de drie dagen een kweekje.
Als je de verpakking opent verdeel je de eitjes best in Bvb kleinere flesjes om ze dan goed gesloten in ijskast te bewaren. Ik ken iemand die steeds uit de grote verpakking schepte en deze terug in de ijskast plaatste, op 2 maand waren alle eitjes kapot.
 
willy99 zei:
Als je de verpakking opent verdeel je de eitjes best in Bvb kleinere flesjes om ze dan goed gesloten in ijskast te bewaren. Ik ken iemand die steeds uit de grote verpakking schepte en deze terug in de ijskast plaatste, op 2 maand waren alle eitjes kapot.
ik hoor dat ook vaak zeggen, maar begrijp niet waarom. op de plaats waar ze van nature liggen, zitten ze toch ook niet luchtdicht verpakt? daar liggen ze gewoon op het droge, te wachten met uitkomen tot er weer zout water over heen komt... dacht ik...
maar als iemand wel weet waarom het moet, dan hoor ik het graag!

ik gebruik overigens zelf ook losse eitjes en los zout (goedkoop keukenzout ZONDER jodium) en vindt dit goed gaan. met de mix heb ik geen ervaring.

groetjes, Anja
 
Ik zou ook water erbij maken. Dus op 1 liter 35 gram zout doen en dan het gewoon aanvullen tot de streep in de schaal.
Zelf werk ik ook met losse eitjes in deze schaal.
 
Bij mij staan ze ook in de koelkast.
En nooit geen last van ,hoor.

Ben nu een kolom op aan het opzetten 20 x 20 x 60 cm hoog.
Zeezoutwater zit er al in, op 1.002 op 25 graden, met pompje erin,om zou op te lossen,en met bubbels.

Morgen de eitjes erin.
 
Bertus zei:
Bij mij staan ze ook in de koelkast.
En nooit geen last van ,hoor.

Ben nu een kolom op aan het opzetten 20 x 20 x 60 cm hoog.
Zeezoutwater zit er al in, op 1.002 op 25 graden, met pompje erin,om zou op te lossen,en met bubbels.

Morgen de eitjes erin.

Klinkt goed, Bertus.
Hou je ons op de hoogte?

Groetjes, Anja
 
Ja, natuurlijk. Kon nu geen 60 cm kwijt. had ik dat weer gedaan.

Kijk goed,zie je men vr .in paring en broedbuidel.
X7h9Fu4y_jOoDAkhoD8lZfjeLk6F8foJ.jpeg

en losse eitjes zweven door de bak.
 
eitjes zitten erin.

692888_0_82_dsc_0002.jpg




phyto voeding voor artimea

221335_0_82_dsc_0003.jpg
 
De omgeving in de ijskast is vochtig en als je iets uit de ijskast haalt slaat dit aan. Als je dan iedere keer de verpakking opent, vochtige lucht in laat en terug afsluit nemen de eitjes water op en blijven dus niet droog wat essentieel is.
Ik heb op hetzelfde tijdstip als iemand anders 500 gram eitjes gekocht. Hij liet ze in de verpakking en ijskast, ik in afzonderlijke flesjes van 50 gram. Als hij 1/4 van de eitjes verbruikt had liep het mis, vochtig en kwamen niet meer uit. Ik heb ze allemaal kunnen gebruiken, vandaar, uit ervaring.
 
576412_0_82_dsc_0002001.jpg


Maak ook al een aardig tijdje artimea,hoor.
En altijd goed gegaan.
 
Beter voorkomen dan genezen toch. Zeg niet dat jij het moet doen Bertus, antwoord is niet voor jou bedoeld, jij hebt geen goede raad meer nodig.......... Geef alleen maar raad voor andere leden, zij doen er mee wat ze zelf willen.
 
Ik begrijp de antwoorden van Bertus niet meer, hier enkele antwoorden van, Bertus in een ander topic:

Bertus 16/01/2013:
Zou er porties van maken,dat je telkens een zakje neemt.
Dan zakjes in de koelkast.

Bertus 16/01/2013
Maar,in de koelkast blijft het lang goed(lucht dicht!!! anders schimmel. ondanks het koelen.

Dus, begrijpe wie begrijpe kan, gaat altijd reageren en ervaringen proberen te weerleggen ook al had hij zelf die mening
 
Peter74 zei:
Volgens mij werkt die schaal dus alleen maar als je eerst voldoende zout water maakt en daarna de eitjes los in de buitenste ring strooit zodat je ze daar uit gaan komen?
Als je een mix van zout en artemia gebruikt, neem je een artemia zeef, hou je die boven de schaal en giet het water dan in de zeef. Zo gaat alleen het water in de schaal en blijven de eitjes in de zeef zitten. Dan schep je met een mes de eitjes uit de zeef en deponeer die dan in de buitenste ring.
Tot dat er eitjes beginnen uit te komen kan je het deksel er best aflaten.
De eitjes van JBL vind ik zelf niet zo heel goed, die van Hobby deden het veel beter in de schaal.
Ik maak mijn mix apart met zout en artemia, en laat dat eerst 24h in een aparte fles met een zuurstofpomp bubbelen. Zo wateren ze beter in en heb je een iets beter resultaat.
 
Ik heb enige tijd geleden een redelijke portie eitjes gekocht en ik het zakje in de groentela bewaard.
Ik tel de uitgekomen artemia natuurlijk niet maar ik heb ook het idee dat er nu minder uitkomt dan toen ik ze net binnen had gekregen. Zal wellicht toch iets met het vocht van doen hebben.
 
willy99 zei:
Ik begrijp de antwoorden van Bertus niet meer, hier enkele antwoorden van, Bertus in een ander topic:

Bertus 16/01/2013:
Zou er porties van maken,dat je telkens een zakje neemt.
Dan zakjes in de koelkast.

Bertus 16/01/2013
Maar,in de koelkast blijft het lang goed(lucht dicht!!! anders schimmel. ondanks het koelen.

Dus, begrijpe wie begrijpe kan, gaat altijd reageren en ervaringen proberen te weerleggen ook al had hij zelf die mening

Nou, troost je maar, hahahaha.
IK gisteren zoeken, in de koelkast, niks.
Kijk waar dat ander staat, pontificaal daarbij.
Was Hier voor ook met de schaal bezig geweest, en niet terug gezet. POTJE. met artimea.
 
willy99 zei:
Ik begrijp de antwoorden van Bertus niet meer, hier enkele antwoorden van, Bertus in een ander topic:

Bertus 16/01/2013:
Zou er porties van maken,dat je telkens een zakje neemt.
Dan zakjes in de koelkast.

Bertus 16/01/2013
Maar,in de koelkast blijft het lang goed(lucht dicht!!! anders schimmel. ondanks het koelen.

Dus, begrijpe wie begrijpe kan, gaat altijd reageren en ervaringen proberen te weerleggen ook al had hij zelf die mening

Het potje wat ik heb, heeft een draaideksel, daar onder zit nog een deksel.
Het geheel zit in een doosje.

Dat heb ik al jaren zo. dus dat is ineens niet goed??
O, gelukkig, doen we dat niet meer.

Wil jou wel eens horen ,wat jij in 2013 gezegt heb.
Lijkt mij stug,dat dat hetzelfde is als nu.

Wie hoor ik zoiets nou nog meer zeggen, :D terug vallen op het verleden. :juggle:
 
Artemia Kweken - Hobbykwekers



www.hobbykwekers.nl � Artikelen � Vissen Voer



Om de artemia uit te laten komen vul je de fles met ongeveer 1/2 liter water. Voeg een eetlepel niet jodium houdend zout toe (bv zeezout) en voeg als laatste een beetje Artemia eieren toe. Sluit het kraantje aan op de luchtpomp en belucht het geheel ongeveer 24 uur. De fles zou nu rood moeten kleuren om aan te geven dat de meeste eieren zijn uitgekomen. Gebruik geen keukenzout omdat het aantal eieren dat uitkomt dan erg laag is. Veel vissen winkels verkopen Artemia eieren die nooit uitkomen hoe lang je ze ook belucht. Ik denk dat dit komt door de ze de eieren niet onder de juiste condities bewaren. Als je ze niet gebruikt moeten Artemia eieren altijd bewaart worden in de koelkast (in het groente vak, niet in de vriezer(Redactie: artemia eieren kunnen prima in de vriezer bewaart worden, sommige merken hebben een beter uitkomstpercentage dan andere).
 
Inmiddels de mix omgeruild voor JBL zout en eitjes. De eerste kweek begin van de middag ingezet. Ik ben benieuwd wanner er wat in het zeefje kruipt :)
 
Hier zie ik in de schaal ze na zo n 48 uur gaan Peter. Ik zet hem vaak op het aquarium zodat het iets warmer wordt dan in de kamer.
 
Daar staat hij bij mij ook inderdaad :)
 
Dat scheelt bij mij zo n 2 a 3 graden en dat helpt net weer een beetje namelijk.
 
Ik heb net pas voor het eerst gekeken en tot mijn verbazing krioelt het van het leven in het zeefje! Waarschijnlijk turbo-eitjes dus :-D

Ik zal vanavond eens een portie uitvangen en in mijn 60cm voeren.
 
Bij mij in de kolom zijn ze nu ook al uit. met verwarming op 25 graden.
 
Bertus zei:
Artemia Kweken - Hobbykwekers



www.hobbykwekers.nl � Artikelen � Vissen Voer



Om de artemia uit te laten komen vul je de fles met ongeveer 1/2 liter water. Voeg een eetlepel niet jodium houdend zout toe (bv zeezout) en voeg als laatste een beetje Artemia eieren toe. Sluit het kraantje aan op de luchtpomp en belucht het geheel ongeveer 24 uur. De fles zou nu rood moeten kleuren om aan te geven dat de meeste eieren zijn uitgekomen. Gebruik geen keukenzout omdat het aantal eieren dat uitkomt dan erg laag is. Veel vissen winkels verkopen Artemia eieren die nooit uitkomen hoe lang je ze ook belucht. Ik denk dat dit komt door de ze de eieren niet onder de juiste condities bewaren. Als je ze niet gebruikt moeten Artemia eieren altijd bewaart worden in de koelkast (in het groente vak, niet in de vriezer(Redactie: artemia eieren kunnen prima in de vriezer bewaart worden, sommige merken hebben een beter uitkomstpercentage dan andere).

Bertus zijn artikel van 19/2 als reactie dat je de eitjes best droog bewaart en in kleinere potjes bewaart.
*************
Bij mij staan ze ook in de koelkast.
En nooit geen last van ,hoor.
*************
Op 20/2 post hij bovenstaande wat ik aanbracht en wat hij op 19/2 volledig ontkende.

Jongens waar zijn we mee bezig, je antwoord op iets om iemand te helpen, Bertus beweert het tegendeel, dag later een ander verhaal haaks op wat hij de dag voordien poste en na enig opzoekwerk volledig anders van wat hij vroeger poste. Je stelt een vraag, Bertus geeft belachelijke antwoorden of hij breekt de antwoorden van anderen af. Ik probeer hier met mijn 3 x langere ervaring dan Bertus(ook al is die 10 of meer jaar ouder dak ik, wat misschien zijn probleem is) anderen te helpen, en ook mijn problemen hier naar voor te brengen. Ja Bertus na al die jaren heb ik ook nog vragen en dingen om bij te leren. En alstublieft reageer op iets consequent met de bedoeling anderen te helpen en breek een ander zijn mening niet af, anders word het hier steeds minder leuk. sry, moest eens van mijn hart.
 
Zoek jij slakjes op laag water, of waren dat spijkers?

Leuk dat je er bij bent.
Ik probeer hier met mijn 3 x langere ervaring dan Bertus ???
dan moet jij 100 jaar zijn, op zijn minst.

Wil je stoppen, met waar je mee bezig bent.

Artemia Kweken - Hobbykwekers



www.hobbykwekers.nl � Artikelen � Vissen Voer



Om de artemia uit te laten komen vul je de fles met ongeveer 1/2 liter water. Voeg een eetlepel niet jodium houdend zout toe (bv zeezout) en voeg als laatste een beetje Artemia eieren toe. Sluit het kraantje aan op de luchtpomp en belucht het geheel ongeveer 24 uur. De fles zou nu rood moeten kleuren om aan te geven dat de meeste eieren zijn uitgekomen. Gebruik geen keukenzout omdat het aantal eieren dat uitkomt dan erg laag is. Veel vissen winkels verkopen Artemia eieren die nooit uitkomen hoe lang je ze ook belucht. Ik denk dat dit komt door de ze de eieren niet onder de juiste condities bewaren. Als je ze niet gebruikt moeten Artemia eieren altijd bewaart worden in de koelkast (in het groente vak, niet in de vriezer(Redactie: artemia eieren kunnen prima in de vriezer bewaart worden, sommige merken hebben een beter uitkomstpercentage dan andere).


Dus , HUN zijn stom? Alleen jij hebt de wijsheid in pacht?

Schei nou uit,joh.
 
Laten we hier in het topic van de TS even ontopic blijven en dingen uit het verleden erbuiten laten alsjeblieft.
Met een welles/nietes spelletje is niemand geholpen lijkt me zo :).
 
Peter74 zei:
Ik heb net pas voor het eerst gekeken en tot mijn verbazing krioelt het van het leven in het zeefje! Waarschijnlijk turbo-eitjes dus :-D

Ik zal vanavond eens een portie uitvangen en in mijn 60cm voeren.

Dat is snel Peter en hoeveel van die schepjes heb je erin gedaan??
 
1 JBL schepje. Dat komt ongeveer overeen met 1.5-2 schepjes met het schepje wat bij de schaal zit. Als ik zie hoeveel er nu uitkomt, ga ik volgende keer sowieso veel minder doen. Dan kan ik de kweek misschien ool langer door laten lopen omdat dat minder afval en bederf oplevert.
 
Geeft geen bederf ,hoor.
Na 4 dagen door een zeefje gooien, kan je het water nog 1 x gebruiken.
 
Dan heb je dus wel betere eitjes dan dat ik heb en dat zal ook wel met de ouderdom te maken hebben. Deze zijn al richting een jaar namelijk.
 

Terug
Bovenaan