artemia, paar vraagjes


I

Inuz

Guest
Ik wil graag artemia gaan kweken, gewoon kleine schaal om zelf te voorzien in levend voer.
Nu kan het niet in de berging buiten, te koud hoorde ik. Maar kan dat wel in de kelder? Is wel een constante temperatuur, maar natuurlijk niet heel warm. Gang is misschien ook een optie, maar dan moet ik joost wel heeeeel lief aankijken ;) is niet een constante temp. maar wel warmer dan de kelder, meestal.
En ik snap het bouwen van die fles wel, heb hier even gekeken: http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/vi ... mia-kweken leek me op zich wel duidelijk en niet te moeilijk.
Maar wat voor eitjes moet ik dan nemen? las verder ook iets over ontkapselen, wat is dat?
Ik wil graag gewoon die eitjes en wat zout in een fles gooien en klaar... of denk ik nu te makkelijk?
 
Quote uit een ander topic:

jeffrey zei:
Ik gebruik de decennia oude truuk door de artemia eerst een een uur stevig te beluchten in 1 liter water (zonder zout). Daarna een goede glas (verdunde) bleek erbij. Binnen een paar minuten gaan de eieren van bruin naar grijs, wit en uiteindelijk oranje/rood (niet langer dan 25 minuten beluchten!). Afgieten en alles opvangen in een artemiazeefje. Dit zeefje met eieren in een bakje met azijn roeren tot de bleek geur zo goed als weg is. Daarna een paar minuten onder stevig stromend water houden. Dan kan je de artemiafles opzetten. 30 gram zout op 1 liter water, verwarming erin hangen op 25-27 graden. Een tot twee theelepels eieren erin en binnen 12 uur komt de eerste artemia uit. De niet gebruikte eieren kan je in een potje in de koelkast of vriezer bewaren. Op deze manier sla je het lange proces van ontkapselen en uitkomen van 1 tot 1,5 dag over en hoef je ook niet meerdere kweken op te zetten!
 
Voer voor vissen.
Bestel je voor 5 euro.
Zeezout haal je bij de super.
Enne,doe je toch in de keuken? Kamer?
 
Nee bertus, dat mag/kan niet
Keuken is maar klein en we koken ook wel graag. Met de kids niet in de kamer/keuken. Vind ik ook niet echt een gezicht.
Misschien kan het nog op de kleding kamer boven... maar daar is het ook niet heel warm
gewoon zeezout heb ik wel. echt zeezout, van dat grijze
 
Als er maar geen Jodium in zit.

Is die ZO klein? Joh,uitbreken die hap.
Toog in de muur maken.

Je kunt het aan de muur hangen he. Met standaart.
 
heb ik al bertus, maar dan blijft er weinig muurruimte over juist. wasmachine moet er ook in :rolleyes:
ja je kunt niet alles hebben als jong gezin
 
je kunt hem toch hoger hangen? boven het wasmachine. simpel toch.
Hangt hij ook niet in de weg.
Improviseren ,heet dat.
 
Nee bertus, dat kan niet. Daar heb ik al planken hangen.
Maar wil dat spul ook niet in de kamer/keuken.. bij ons wel een geheel.
Denk dat ik eens ga kijken of het op het verkleedkamertje kan.

jeffrey zei:
Quote uit een ander topic:

jeffrey zei:
Ik gebruik de decennia oude truuk door de artemia eerst een een uur stevig te beluchten in 1 liter water (zonder zout). Daarna een goede glas (verdunde) bleek erbij. Binnen een paar minuten gaan de eieren van bruin naar grijs, wit en uiteindelijk oranje/rood (niet langer dan 25 minuten beluchten!). Afgieten en alles opvangen in een artemiazeefje. Dit zeefje met eieren in een bakje met azijn roeren tot de bleek geur zo goed als weg is. Daarna een paar minuten onder stevig stromend water houden. Dan kan je de artemiafles opzetten. 30 gram zout op 1 liter water, verwarming erin hangen op 25-27 graden. Een tot twee theelepels eieren erin en binnen 12 uur komt de eerste artemia uit. De niet gebruikte eieren kan je in een potje in de koelkast of vriezer bewaren. Op deze manier sla je het lange proces van ontkapselen en uitkomen van 1 tot 1,5 dag over en hoef je ook niet meerdere kweken op te zetten!

Is dit echt nodig? lijkt me zo'n gedoe
 
ik gebruik een literfles ervoor en snij de bovenkant af. Hier gaat het kuchtsteentje in en een verwarmingsbuisje op 24 graden. binnen dik 24 uur zijn ze uit.
Kan dus overal waar jij wilt zolang er maar stroom is.
 
Bedankt John :)
 

Terug
Bovenaan