Artemia kweken in grotere hoeveelheden


Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Berichten
1,269
Locatie
Eelde
Ivm het opkweken van mijn Fp. nigerianus heb ik veel Artemia nodig. Ik werkte altijd met twee Hobby schalen, maar dat levert niet genoeg op. Ik ben daarom gaan experimenteren met kweken in een hangende fles.Op zich was dat vrij succesvol, want het rendement werd veel hoger dan in de schalen. Toch loop ik tegen een aantal problemen aan:
1) Na het uitzetten van de luchtpomp blijven er toch eierschalen en eitjes achter tussen de artemia die zich bij een lampje naast het onderste deel verzamelt. Aftappen levert daardoor toch een zichtbaar vervuilde opbrengst.
2) De opbrengst bewaar ik in een bakje met 3 liter zout water met een lamp ernaast. Ik zuig dan zuivere artemia voor de lamp weg en het vuil blijft achter. Dat werkt best goed, maar na 48 uur wordt het water troebel en begint te stinken (net als in de schalen.) Ik heb ook het idee dat de artemia dan begint af te sterven.

Ik zoek dus mogelijkheden om de opbrengst uit de fles zuiverder te krijgen en de voorraad in het voorraadbakje langer in leven te kunnen houden.
 
Als je artemia wilt opkweken, zul je ze ook voedsel moeten geven. Hiervoor zijn 2 soorten plankton voer te koop.

Het water moet in beweging blijven met een bruissteen. En ik denk dat het water ook ververst moet worden. Met vers zout water.

Het uitkomen en opkweken zijn 2 aparte dingen.

Lees hier eens.

http://www.dohse-aquaristik.com/nl/p/21900/Artemia-Incubator-set

Dat is een opkweekset. Ze verkopen ook kweekvoer.
 
Dank voor het antwoord!

Ik heb nu geen bruissteenm dus gebrek aan beluchting kan zeker een rol spelen. Dat kan ik toevoegen. (Ik had het niet gedaan omdat het de artemia belemert in het verzamelen bij het licht, maar dan moet ik de pomp gewoon steeds een poosje uitzetten.)

Ik kan het opkweekvoer ook proberen (ik heb het in huis), maar naar wat ik gelezen heb, gebruiken ze dat de eerste week niet.

Tips om de opbrengst uit de fles zuiverder te krijgen? Dan zou het voorraadbakje minder vervuilen.
 
Zet een witte emmer met zeewater (zoutgehalte is rond de 1022 ppm) in de tuin en wacht tot de boel lekker groen is. Gooi er artemia naupli in of levende van de winkel en je hebt na een paar weken en constante voorraad levend voer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had van JBL zo'n set gekocht. De kant en klare eitjes (inclusief zout) vond ik waardeloos, kwam niet veel uit. Via internet nog een keer ergens artemia eieren gekocht, daar had ik wel een hoge opbrengst van. Maar artemia in leven houden was ook een kunst, ook al had ik er voer van (ook van JBL). En als ik me niet vergis heeft artemia vooral de eerste paar dagen een hoge voedingswaarde en daarna neemt het snel af.
 
Ik had met flessen ook altijd vrij veel eitjes of schalen erbij dus ik ben daarom op de schaal overgestapt en dat werkt beter maar ja de opbrengst is inderdaad minder.
 
Dank voor de antwoorden, maar voor de duidelijkheid: Ik wil ze niet grootbrengen, maar verlies nu een aanzienlijk deel binnen de 48 uur waarin ik ze als voer wil gebruiken.
 
Peter,

Zou gewoon diepvries voer gebruiken. Bosmiden, rotifier en zwarte mug.
Groeien ze net zo goed op.
Spaarzaam maar vaak voeren, blijft het water schoon.
Straks heb je ook nog 20 deltaense erbij......

Groetjes John.
 
Straks heb je ook nog 20 deltaense erbij......
Precies :) Daarom was ik de artemia kweek-capaciteit aan het vergroten. Ik voer ze nu al ~5x per dag en dan gaat de voorraad uit 1 fles snel op. Ik ga de kweek dus uitbreiden naar 2 per dag. (Dus 4 in totaal.)

Zou gewoon diepvries voer gebruiken. Bosmiden, rotifier en zwarte mug.
Dank voor de tip! Dan ga ik daarnaar op zoek, want het is best een klus om de hoeveelheden te krijgen die ik dan nodig heb. Zeker als de vakantie voorbij is volgende week, is een diepvries backup wel een goed idee.
 
Peter,

Zou gewoon diepvries voer gebruiken. Bosmiden, rotifier en zwarte mug.
Groeien ze net zo goed op.
Spaarzaam maar vaak voeren, blijft het water schoon.
Straks heb je ook nog 20 deltaense erbij......

Groetjes John.

Diepvries is inderdaad vele malen makkelijker. Maar helaas hebben sommige vissen geen interesse in niet bewegend voer.

Al heb ik wel vaak Liquifry gebruikt, dat heeft wel een hoge acceptatie waarde.
 
Zelf werk ik op het moment ook met twee hangende flessen om artemia in te kweken.

Het is heel belangrijk om een goed merk eitjes te pakken, met een hoog percentage aan uitkomst.

Ik doe twee dagen met een fles, maar heb dan ook niet zo veel nodig.

Hoe tap jij de artemia af?

Dit zijn mijn flessen:

2016-01-07 10.41.39.jpg
2016-01-07 10.43.02.jpg

sorry voor de slechte kwaliteit van de foto's ;)
 
Zet een witte emmer met zeewater (zoutgehalte is rond de 1022 ppm) in de tuin en wacht tot de boel lekker groen is. Gooi er artemia naupli in of levende van de winkel en je hebt na een paar weken en constante voorraad levend voer.

Maar dat gaat nu echt niet werken , onder de +-18 graden stelt het niks voor , hoe warmer hoe beter .
Buiten dat is dat maar "wat" kweken , en valt zeker niet onder de noemer van kweken .
Dat is meer sporadisch een artemiatje voeren .
 
Maar dat gaat nu echt niet werken , onder de +-18 graden stelt het niks voor , hoe warmer hoe beter .
Dit werkt dus als een tierelier! Ook in de winter, zolang het maar niet vriest. Ben het wel met je eens dat een eerste opzet in de zomer zou moeten beginnen.
 
Het succesvol in leven houden van artemia is echt niet moeilijk . Artemia is het makkelijkste van al het levend voer .
Je borrelt ze uit in een fles , tapt zo snel mogelijk na uitkomst de artemia af in een bakje .
Dan spoel je deze af onder kraanwater (slechte bacterien wegspoelen) , overzetten in een klein aquarium met zoutwater (zoutgehalte is echt niet belangrijk , ergens tussen de 1010 en 1030 is prima) Dit bakje belucht je matig , in die mate dat de artemia constant in beweging blijft met de stroming .
Vanaf dag 2 start je met voeren , doe je dat niet moet je hier gelijk stoppen en er niet aan beginnen , omdat je dan toch waardeloos voer hebt .
Voeren doe je met phytoplankton , in een mix die in alle behoeftes voorziet .
Het voeren van plankton belast je water heel weinig , omdat het in leven blijft , echter na een een 1,5 a 2 weken weken kan je dit wel doen .
Na 4 weken heb je zogoed als volwassen artemia .
In de tussentijd kan je natuurlijk gewoon mee opvoeren .
 
Het is heel belangrijk om een goed merk eitjes te pakken, met een hoog percentage aan uitkomst.
Ik doe twee dagen met een fles, maar heb dan ook niet zo veel nodig.
Hoe tap jij de artemia af?

Dank voor je foto's! Mijn system is precies hetzelfde, al heb ik een t-stukje op de plaats van jouw 3-weg kraan en een appart kraantje in de luchtlijn.
De Artemia eitjes zijn die van Salt Lake. Die worden door een andere kweker geimporteerd en is volgens mij prima kwaliteit. De tweede kweek die vandaag klaar was zag er ook wat beter uit.
Mbt aftappen: Ik draai de luchtlijn dicht zodat het dwarelen stopt. Ik zet een lampje bij de onderkant van de fles de levende artemia daar naar toe te trekken en dan tap ik af door een zeefje tot ongeveer de helft van het water eruit is. Vervolgens gaat de opbrengst in 3 liter zout water.

Vandaag heb ik de tweede kweek geoogst. Ik heb deze keer wat langer gewacht om misschien nog een hogere uitkomst% te krijgen en de opbrengst zag er nu zuiverder uit. Kan het zijn dat eitjes die niet uitgekomen zijn ook in de onderlaag terecht komen? Dan moet ga ik proberen het uitkomst% verder te optimaliseren. Ik denk erover de opstelling boven de verwarming te hangen. Nu hangt hij op 22-23 graden en dat is volgens mij niet optimaal.

Verder heb ik nu een luchtsteentje in de verzamelbak. Ik denk dat dat belangrijk was. De vorige kweek stierf in 48 uur in de opvangbak. De tweede kweek heb ik (in de fles) uit laten komen in hetzelfde water als waar de eerste kweek (in de fles) in uitkwam. Dat lijkt prima gegaan te zijn. De grap is dat dat water in de fles wel belucht was.

Ik denk dat ik nu stap verder ben. Ik ga nu 3 flessen bijmaken zodat ik iedere dag 2 flessen kan oogsten.
 
Graag gedaan. Zelf bewaar ik de uitgekomen artemia niet in een aparte bak of zo.
Wat ik oogst voer ik direct.

Wat is de reden dat je de artemia na de oogst in een aparte bak in leven wil houden?

Ik heb ze op (bad)kamertemperatuur hangen, dus niet extra verwarmd of zo. Gewoon rond de 21 graden.
Maar ik heb wel gehoord dat hoe warmer hoe sneller je kan oogsten.

Je kan eens kijken naar de vorm van je flessen.
Ik heb fanta cassis flessen. Die hebben een mooie tapse vorm erin en ook kleine rondjes waar de eischaaltjes ook in kunnen blijven hangen.

Het oogsten doe ik exact hetzelfde als jij. Luchtpompje uit, zaklampje aan ;)
Alleen denk ik dat ik ongeveer maar een derde van het water eruit laat lopen.
Er blijven dan wel wat levende artemia achter, maar hoe meer water je eruit laat lopen hoe meer kans je hebt dat er ook eitjes of schaaltjes meekomen

Wat voor zout gebruik je?
Ik gebruik het gewone zeezout van de Ah
 
Wat is de reden dat je de artemia na de oogst in een aparte bak in leven wil houden?
Ik had twee redenen:
1) Het is teveel om in 1x te voeren. Ik voer er 2 dagen 5x per dag van. (Het zijn 19 vreetzakjes, maar wel kleintjes :)
2) Die tussenstap gaf me de mogelijkheid om met een lampje de artemia in 1 hoek te verzamelen zodat ik ze met een spuitje alsnog schoon kon oogsten voor het voeren.

Je kan eens kijken naar de vorm van je flessen.
Ik heb fanta cassis flessen. Die hebben een mooie tapse vorm erin en ook kleine rondjes waar de eischaaltjes ook in kunnen blijven hangen.
Ik heb cola flessen :) Vergelijkbare bolling, maar niet de rondjes.

Wat voor zout gebruik je?
Ik gebruik het gewone zeezout van de Ah
Heb ik gebruikt ook, maar nu jodiumvrij zout van de Jumbo :)
 
Ik had twee redenen:
1) Het is teveel om in 1x te voeren. Ik voer er 2 dagen 5x per dag van. (Het zijn 19 vreetzakjes, maar wel kleintjes :)
2) Die tussenstap gaf me de mogelijkheid om met een lampje de artemia in 1 hoek te verzamelen zodat ik ze met een spuitje alsnog schoon kon oogsten voor het voeren.

Oke, ja snap ik.

Ik voer twee keer per dag en tap twee keer per dag een beetje af.
 

Terug
Bovenaan