Artemia kweken , hoelang zwanger?


Margreet1981

Well-known member
Lid geworden
2 oktober 2019
Berichten
392
Leeftijd
42
Hoi hoi,

Ik vond op internet een hele makkelijke manier om artemia te kweken. Emmer met rond de 1022 zout water....buiten in de zon zodat je algen krijgt. En dan kweken ze levendbarende jongen....boven de 1022 worden het eitjes.

Heb een doorzichtige curve bak er nu staan. Deksel er losjes op tegen de regen. 2 zakjes levende artemia erin.
Nu kon ik natuurlijk niet wachten totdat ik alg erin had dus nu gooi ik er om de paar dagen heelveel druppels van jbl artemia voer in.

Ze groeien goed en de meesten zijn zwanger. Maar ik kan nergens vinden op internet hoelang ze zwanger zijn. Alles wat te vinden is gaat over eitjes. Niet over levendbarend.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210728-122451_Chrome.jpg
    Screenshot_20210728-122451_Chrome.jpg
    168.8 KB · Weergaven: 98
leuk om eens te proberen maar ik zie dit slechts zeer beperkt goed gaan.
De hoeveelheid artemia die overleven in een emmer (met stilstaand water?) is maar heel miniem.
 
Voor nu gaat het redelijk goed. Zitten er 2 weken in. Een paar dode gehad. Maar ze zijn al verdubbeld in grote. En allemaal zwanger. Weet alleen niet hoelang ze dat zijn
 
Ik wist niet dat het zoutgehalte invloed heeft op het krijgen van levende jongen of eitjes.
 
Ik wist niet dat het zoutgehalte invloed heeft op het krijgen van levende jongen of eitjes.
Ja is heel weinig over te vinden. Maar las het op een zeewater forum. Als ze zich veilig voelen en water is niet te zout worden het levende jongen. Is het te zout dan voelen ze zich niet veilig en leggen eieren om zo toch nageslacht te krijgen
 
Toch even wat erover gelezen en ik vond dit op mijncichliden.nl en vond het wel nieuw om te lezen.

Maar de Artemia kan ook eieren afzetten. Dat gebeurt vaak in stresssituaties. Bijvoorbeeld wanneer het winter wordt of wanneer het water te zout wordt. Dat kan gebeuren door te veel verdamping van het water. Het embryo zit dan in de eischaal totdat er door regen weer een meer ontstaat dat de goede zoutconcentratie bevat en dan komen de eieren uit. De eitjes zijn dan zelfs nog kleiner dan een zandkorrel. Ze hebben een dikke schaal die ze beschermd tegen ongunstige factoren van buitenaf. De eitjes kunnen zeer lang in de natuur overleven.
 
Precies ......En wil ook nog proberen om zelf vloeibaar voer te maken met spirulina poeder.

Maar blijft de vraag, hoelang zijn ze zwanger?
 
Enkele dagen volgens wikipedia, daarna laten ze de eitjes los.Dit kunnen winter of zomereieren zijn.De laatste komen vlug uit.
Maar staat weer geen tijd bij.Maar ergens anders staat ook weer dat ze levenbarend zijn.Zonder verdere gegevens.
 
Laatst bewerkt:
Nog even een opmerking over dat vloeibare voedsel met spirulina dat je wil maken.
Was ik toevallig gisteren mee aan het experimenteren, lost moeilijk op in water, blijft klonterig.
Heb er toen de staafmixer opgezet om het fijn te krijgen, dit ging goed,
 
Nog even een opmerking over dat vloeibare voedsel met spirulina dat je wil maken.
Was ik toevallig gisteren mee aan het experimenteren, lost moeilijk op in water, blijft klonterig.
Heb er toen de staafmixer opgezet om het fijn te krijgen, dit ging goed,
Yep kom er ook achter hahahaha ... jammer genoeg geen staafmixer of blender
 
Om de vier dagen laten ze jongen los volgens dit artikel.
 

Bijlagen

  • NB09_onderzoek.pdf
    1.5 MB · Weergaven: 136
Misschien de oplossing een tijdje laten staan, dat het water in de klonten trekt.
 
Misschien de oplossing een tijdje laten staan, dat het water in de klonten trekt.
Ja.khad een klein flesje aangemaakt. Water werd meer blauw dan groen. Klein beetje in de emmer gedaan. En de rest laat ik even paar dagen staan. Voor van jbl is wel ideaal. maar om nu elke week zoon flesje te bestellen vind ij ook duur grapje
 
Enkele dagen volgens wikipedia, daarna laten ze de eitjes los.Dit kunnen winter of zomereieren zijn.De laatste komen vlug uit.
Maar staat weer geen tijd bij.Maar ergens anders staat ook weer dat ze levenbarend zijn.Zonder verdere gegevens.
Ja beetje vaag dus want ik had al nooit gehoord van levendbarend en ik snap dat de eitjes pas uitkomen als de omstandigheden goed zijn en dat dit dus in de winter of bij verkeerde waterwaarden langer kan duren.
 

Terug
Bovenaan