Artemia komt niet uit


W

Woezel

Guest
Hallo,

Ik heb al 2 keer artemia succesvol gekweekt met een sera zakje. Omdat de zakjes nogal duur zijn voor wat je er voor krijgt, heb ik een zakje met pure artemia eitjes gekocht van Hobby en zeezout voor aquaria om dat er bij te voegen. Nu heb ik dit 2 x gebruikt en 2 x is er vrijwel niks uit gekomen. Ik zeef alleen maar eitjes uit het water. Ik ga als volgt te werk:

- Weeg 16 gr zout af
- Vul de fles met koud water tot ong 0,5 L er in zit
- Zout er bij
- Mespuntje artemia er bij
- luchtslang met luchtpompje in de fles zodat het water bubbelt
- wacht ong 30 uur

Op het zakje staat 24 tot 36 uur wachten dus ik zit toch wel goed? Wat doe ik verkeerd? Is het water te koud? de vorige keren ging dit ook goed.
 
Als het te koud is,duurt het ook veel langer.
Zet de fles eens in een aquarium ,dat is altijd warmer.
22 tot 25 graden lukt het wel.

Zout van 39 ct per pak werkt ook prima.

Met een sera zakje heb je al gelijk de goeie hoeveelheid water en zout.


Zout met je eerst in Heet water oplossen.!!!!!

Dan af laten koelen,dat het opgelost is. Dan meten met Hobby Aerometer Zoutmeterop[ 25 graden. heb ik een , die 1.00.1 aangeeft.

Dan heb je de juiste zoutwater waarde.

Eitjes erin,en grote bellen geven.

Moeten ze wel uit komen.

Hier had ik ze boven een bak. warmte van de lamp.

twqYTuBbf6W1S-LLhJHI9hKxYnrQopSS.jpeg
 
Nou Bertus , zo precies hoeft het nu ook niet , artemia heeft een hele grote tolerantie in zoutpercentagegehalte .
Ik doe altijd een soeplepel op het gedacht op een 1,5 liter fles , of het nu droog of vochtig zeezout is .
Koop eerst maar eens goede eitjes .
Ik heb die van hobby ook eens geprobeerd ver in het verleden , en dat was echt niks .
Ik koop ze nu al een tijdje via aquaplants-online of aquarium-planten.com , en die zijn echt goed .
Zolang de temperatuur niet onder de 20 graden komt , komen ze na 1,5 dag uit .
Werk met 2 flessen zodat je altijd 'verse' hebt , na 1 dag begint de voedingswaarde al snel te dalen .
 
Jawel.
Bij mij gaan ze gelijk in een grotere bak.
Laat ze groter groeien.
Moet de zout waarde steeds gelijk zijn.
Bakje Achter de 60 cm.
40 x 25.

Maak altijd een 25 l water aan. is het 1 x zout gehalte.

Eitjes heb ik ook van APO> en zet ze in de koelkast.
Na gebruik.
 
Oke duidelijk , je kweekt ze ook op , dan zal het wel nauwer komen . Wat voer je deze ?
Ik bewaar mijne voorraad in de kelder .
 
Bovenin het blauw, staat artikelen.
Daar staat het ook,in Techniek beschreven.
 
Waarom moet het zout in warm water worden opgelost? En op de verpakking stond 32 gr zout per liter. Ik heb een halve liter gebruikt en wat minder eitjes dus dan doe ik er 15 - 16 gr zout in. Is toch niet verkeerd? Een zoutmeter heb ik niet. En ik heb eigenlijk ook niet zo veel zin om mijn aquarium op te offeren als artemia broedplaats door er een hele fles in te leggen. Ik vind het gebubbel al vervelend. Aangezien ik hier geen kamer over heb, staat de boel in de keuken. En het maakt nog al kabaal, haha.

Nou dat die van Hobby niet goed werken is mooi k**, want de meneer bij de aquariumwinkel zw��rde er bij. Was het beste spul wat hij had en het was iets van 8 - 9 euro voor 1 potje. �lles kwam er van uit, zei hij. Niet dus?? Of doe ik het echt zo dramatisch fout?
 
Als je temperatuur hoog genoeg is moeten ze uitkomen.Hier na 24uur en kamertemperatuur is wel altijd 22gr....Ik doe zout en eitjes in koud water.

Eitjes van mindere kwaliteit hebben uitkomst van 85%.De beste bv 97% maar ze moeten uitkomen....

Na gebruik in frigo zetten zoals Bertus al zei :)


Kijk mss ook eens naar vervaldatum.....
 
Woezel zei:
.
Nou dat die van Hobby niet goed werken is mooi k**, want de meneer bij de aquariumwinkel zw��rde er bij. Was het beste spul wat hij had en het was iets van 8 - 9 euro voor 1 potje. �lles kwam er van uit, zei hij. Niet dus?? Of doe ik het echt zo dramatisch fout?

Mijn ervaring met deze eitjes is al van vele jaren terug , dus daar kan veel in veranderd zijn of ik had net een oude verpakking , wie zal het zeggen ?

Maak eens een foto van de opstelling .
De eitjes moeten altijd in beweging zijn en nergens neerslaan in de fles want die komen niet uit .
Fles op zijn kop , bovenkant afsnijden en een slangetje door de dop met een kraantje , via dit kraantje kan je lucht toevoeren en artemia afhevelen .
 
Oh ja de eitjes in de koelkast, dat was ik vergeten. Zal ik direct even doen! Vervaldatum moet goed zitten want ik heb de eitjes een paar weken terug gekocht.

Ik heb een sera kitje gebruikt om de opstelling te maken (ik haat knutselen). Het ziet er dus zo uit:
ILLU_ARTEMIA_ZUCHT.jpg


Hier wordt de artemia afgehevelt en normaliter zit het slangetje van de pomp aangesloten op het buisje die tot helemaal onderin de fles reikt, zodat er bubbels komen.
 
Woezel zei:
Ik heb een sera kitje gebruikt om de opstelling te maken (ik haat knutselen).

Oei , dan zit je volgens mij met een verkeerde hobby :D

Ik ken het systeem niet , maar ziet er nogal omslachtig uit .
 
Ik doe vrijwel alles om geknutsel te voorkomen en het gaat tot nu toe redelijk goed! :p

Zo omslachtig is het toch niet? Het is precies hetzelfde als wat de meeste mensen thuis hebben hangen.
 
en het gaat tot nu toe redelijk goed????
Je krijgt er niets uit.
De FLES kan je RECHTOP in het bakje zetten.!!!!

En waarom ik het zout in warm water doet?
Dan lost het beter op.

Zo als jij het doet,is wel goed.

Met aftappen,zet je het pompje stil,dan Moet je ze zien zwemmen.
wat 10 minuten, Maak het slangetje bij de terugslag los,en tap het nu af in een andere kan.
Stop als de schalen beneden zijn.


Daarom heb ik mijn flessen onderste boven. Bij aftappen,zakt alles in de hals.
 
Eventjes van Deddo haar topic deze foto's gepikt ;)

dDl-SBA5lw3JymvtK6Cwcl3MU-fuZ3s4.jpeg


dDl-SBA5lw3JymvtK6Cwcl3MU-fuZ3s4.jpeg
 
De oorzaak ligt gewoon bij je eitjes.
Als je een keer echte kwaliteit eitjes probeert weet je niet wat je meemaakt.
Binnen 12 uur op 24 graden komen de eerste uit.
Helaas hangt daar een prijskaartje aan.

Mijn setup:

itdgIpbJM5q0at-DeTwQuCZVLCQ2o_mH.jpeg
 
Mooie sets. Ja, dat werkt ook wel,he.

Van wie zijn die van jou ROB? die set?
 
Dit was een goed zakje.!!! Gezien ? Woezel?
 
Oke,ziet er goed uit.
Maar,die van mij werken hetzelfde.
Dus,ik hou ze nog maar. ;)
 
Ja Bertus die zakjes heb ik ook gebruikt. Ze zijn alleen 1,10 per stuk, wat ik best wel prijzig vindt want ik doe er misschien 2 dagen mee.

Ik hoef er ook geen 3 - 4 per dag spul uit te halen maar eens in de 2 of 3 dagen ;)
 
Op de onderstaande foto zie je hoe ik 2 flessen heb gemaakt die samen in een kleine emmer staan met een verwarming erin. Werkt perfect.

951147_0_82_dsc02166.jpg
 
Oh ja ik koop 50 gram eitjes bij Killivissen en Corydoras voor 9,95 en die komen heel goed uit. Op 1 liter doe ik er 40 gram zout bij en huppakee.
 
Klopt,hun verkopen namelijk losse porties kwaliteit eitjes uit blik!
 
Dus als ik jullie goed begrijp is de tip: koop nieuwe eitjes want deze deugen niet. Ik zal kijken naar die van 9,95.
 
Artemia Kweken is simpel! - GuppyClub.be


Artemia kweken is kinderspel. Jullie weten ondertussen dat levende artemia een
belangrijke voedselbron zijn voor onze prachtguppen. Veel beginnende ...
www.guppyclub.be/nl/artikels/artemia.html

Om te lezen,en bij leren.

Maak je de fles wel goed schoon,bij vernieuwen?
 
Ik spoel hem schoon met heet water.
 
Tja ik denk dan dat het echt aan de eitjes ligt. Die je bedoeld voor 9,95 is van een prima kwaliteit hoor.
Ik werk met 2 flessen in een 5 liter emmer en heb dan iedere dag voldoende artemia voor de bakken.
 

Terug
Bovenaan