Armatuur opties voor T5 Multilux LED 742mm?


GerritDLX

New member
Lid geworden
6 oktober 2023
Berichten
2
Leeftijd
54
Ik ben heel nieuw in de aquariumwereld. Ik ben tijdens Covid begonnen met een simpel Juwel aquarium en begon het toen allemaal steeds leuker te gaan vinden, maar ik ben gewoon nog een onbezonnen aquariumnoob (vandaar mijn probleem).

Ik heb pasgeleden een wat groter aquarium op maat laten maken (past mooi in een meubel). Hij is erg mooi gelukt vind ik, maar ik zit nu behoorlijk te pielen met de verlichting.
Mijn aquarium is met aan de bovenkant een ruimte van 8cm ruimte gemaakt waar ik mijn techniek kwijt kan (Biofilter aan/afvoer, luchtslangen en verlichting). Het is gemaakt met glazen balken/planken vlak boven het wateroppervlak waar de verlichting op rust. Heel praktisch op zich, tot je met standaard verlichting gaat hannessen; er wordt namelijk vrijwel altijd vanuit gegaan dat deze hangt. Enfin, hier kom ik wel uit.
Nu zit ik met verlichting. Ik heb er 2 Retro LED Combi lampen (75cm) bij kregen van Superfish met daarbij een Luminus Smart LED Controller. Ik hoopte hiermee overdag mooi wit licht met wat rood te krijgen en dan 's avonds leuk over te gaan op blauw. Helaas werkt die Retro LED zo niet. Er zit alleen een aanstuurbare dim functie op lijkt het (of mis ik iets?).

Voor blauw licht ben ik daarom maar op zoek gegaan naar een aanvullende lamp. Superfish lijkt niet aan blauw te doen. Ik dacht maar voor een ander veelgebruikt merk te gaan en kwam uit bij de Juwel Multilux Blue LED 742mm, maar helaas blijkt bij deze lamp echt alleen een kale lamp zonder adapter o.i.d.; ik verwachtte iets als die RetroLED van Superfish te krijgen. Ook had ik niet door dat dit van een kleinere maat is (T5) en dat mijn andere Superfish lampen iets van T8 zijn qua maat. Ik wist wel dat die Multilix niet dimbaar is dus ik heb een Hue stopcontact om hem handig mee aan en uit te zetten.