Armatuur opties voor T5 Multilux LED 742mm?


GerritDLX

New member
Lid geworden
6 oktober 2023
Berichten
2
Leeftijd
54
Ik ben heel nieuw in de aquariumwereld. Ik ben tijdens Covid begonnen met een simpel Juwel aquarium en begon het toen allemaal steeds leuker te gaan vinden, maar ik ben gewoon nog een onbezonnen aquariumnoob (vandaar mijn probleem).

Ik heb pasgeleden een wat groter aquarium op maat laten maken (past mooi in een meubel). Hij is erg mooi gelukt vind ik, maar ik zit nu behoorlijk te pielen met de verlichting.
Mijn aquarium is met aan de bovenkant een ruimte van 8cm ruimte gemaakt waar ik mijn techniek kwijt kan (Biofilter aan/afvoer, luchtslangen en verlichting). Het is gemaakt met glazen balken/planken vlak boven het wateroppervlak waar de verlichting op rust. Heel praktisch op zich, tot je met standaard verlichting gaat hannessen; er wordt namelijk vrijwel altijd vanuit gegaan dat deze hangt. Enfin, hier kom ik wel uit.
Nu zit ik met verlichting. Ik heb er 2 Retro LED Combi lampen (75cm) bij kregen van Superfish met daarbij een Luminus Smart LED Controller. Ik hoopte hiermee overdag mooi wit licht met wat rood te krijgen en dan 's avonds leuk over te gaan op blauw. Helaas werkt die Retro LED zo niet. Er zit alleen een aanstuurbare dim functie op lijkt het (of mis ik iets?).

Voor blauw licht ben ik daarom maar op zoek gegaan naar een aanvullende lamp. Superfish lijkt niet aan blauw te doen. Ik dacht maar voor een ander veelgebruikt merk te gaan en kwam uit bij de Juwel Multilux Blue LED 742mm, maar helaas blijkt bij deze lamp echt alleen een kale lamp zonder adapter o.i.d.; ik verwachtte iets als die RetroLED van Superfish te krijgen. Ook had ik niet door dat dit van een kleinere maat is (T5) en dat mijn andere Superfish lampen iets van T8 zijn qua maat. Ik wist wel dat die Multilix niet dimbaar is dus ik heb een Hue stopcontact om hem handig mee aan en uit te zetten.

Weet iemand of hier een eenvoudige armatuur voor te koop is i.p.v. dat standaard Juwel dubbel ophangding (waar je altijd meteen 2 lampen bij krijgt) of kan ik beter deze T5 lamp afvoeren bij de milieustraat en voor een of ander handig alternatief gaan voor blauw licht (75 - 85cm ruimte zou ik hebben)? Suggesties zijn zeer welkom.
 
Zonder een direct antwoord op je vraag te geven. Let op de Kelvinwaardes! Boven een zoetwaterbak hang je het liefst verlichting met een gemiddelde kleurtemperatuur waarde van maximaal zo'n 5000 kelvin. Dit komt overeen met het middag zonlicht. Te veel blauw geeft snel hogere waardes.

Omschrijvingen-kleurtemperaturen.jpg
 
Bedankt voor de tip. Ik zal er op letten @benvo. Ik had in mijn vorige standaard Jewel aquarium naast de Novolux 60 die er al in zat een Juwel Novolux Blue LED 40 hangen die ik alleen 's avonds aan deed met de hand. Ik zou daar nu eigenlijk gewoon een 75 tot 85cm variant van willen hebben. Juwel had geen 60 Blue, maar dat bleek achteraf ook niet nodig. Ik wilde net even kijken of die onder die 5000 kelvin zat (vreemde eenheid eigenlijk; ik meen ooit geleerd te hebben Kelvin = Celsius + 273).
Vreemd genoeg lijkt Juwel die Novolux Blue 40 niet meer te verkopen?! Ik dacht even misschien te gaan hobbyen met 2 van die 40 cm lampen maar dat gaat nu ook niet meer. Mis ik een of andere trend tegen blauwe lampen?
 
Bedankt voor de tip. Ik zal er op letten @benvo. Ik had in mijn vorige standaard Jewel aquarium naast de Novolux 60 die er al in zat een Juwel Novolux Blue LED 40 hangen die ik alleen 's avonds aan deed met de hand. Ik zou daar nu eigenlijk gewoon een 75 tot 85cm variant van willen hebben. Juwel had geen 60 Blue, maar dat bleek achteraf ook niet nodig. Ik wilde net even kijken of die onder die 5000 kelvin zat (vreemde eenheid eigenlijk; ik meen ooit geleerd te hebben Kelvin = Celsius + 273).
Vreemd genoeg lijkt Juwel die Novolux Blue 40 niet meer te verkopen?! Ik dacht even misschien te gaan hobbyen met 2 van die 40 cm lampen maar dat gaat nu ook niet meer. Mis ik een of andere trend tegen blauwe lampen?
Kelvin is dan ook een eenheid van een thermodynamische temperatuur. De kleurtemperatuur is daarvan inderdaad een afgeleide. En die 273 Kelvin temperatuur was dat niet ook het nulpunt van de Celsius schaal? (Ook voor mij is de schooltijd wel erg lang geleden...)
 
Fluval aquasky....ik heb er inmiddels 5 en zweer erbij, overal op en aan te monteren, zonsop- en ondergang, kleur aan te passen zonder controller...ideaal.
 
0 kelvin is -272.15 celcius dat is het absoluut nulpunt qua trillingen vd atomen.
Dat heb ik tijdens mijn opleiding onthouden.
Langzaam bewegen ze dan weer van infrarood tot rontgen en dat veroorzaakt dan de in kelvin benoemde kleurtemperatuur, is het nog te volgen, šŸ˜?
Met warmwitlicht krijg je er het meeste groei mee.
De verschillende planten krijgen dan meer kleurschakeringen omdat ze al heel lang in de evolutie onder die kleur licht hebben overleefd en fijn voor onze ogen toch het helwitte vind ik de planten meer een zelfde kleur vertonen minder wenselijk dus.
 
Die Kelvin schaal komt doordat men begon met licht uit gloeilampen. De kleurtemperatuur is letterlijk de temperatuur van de gloeidraad. Hoe hoger die temperatuur hoe meer het kleurspectrum opschuift naar blauw, en hoe lager hoe meer naar rood. Dat laatste herken je misschien wel van het dimmen van lampen. Dat licht wordt dan ook steeds roder.
 
Men begon de schaal v kelvin uit te leggen mbv bv het gloeilampenlicht, waar.
Weetje het gaat uiteindelijk over nanometers qua lichtqualiteiten.
Ik heb maar weer eens op internet naar kweeklampen gezocht. En die zouden volgens mij van potroos tot op een hightechbak niet misstaan, met name vanwege dat uitgelezen lichtspectrum.
Echt superleuke lampen voor vele doelen.
 
Inderdaad. En dat uitgelezen lichtspectrum is eigenlijk niet in een klevinwaarde te beschrijven. Maar omdat men dat hardnekkig wel blijft doen is dat op dit moment ons enige houvast.
 

Terug
Bovenaan