Aquqrium herinrichten


Nanoaqua

Active member
Lid geworden
28 juli 2021
Berichten
34
Leeftijd
28
Ik heb veel aquascaping filmpjes gekeken en wil dat nu graag ook. Maar hoe doe je dat met een aquarium die al in gebruik is? Ik ben bang dat als we hem helemaal leeghalen, er ook baby garnalen in het grind zitten die dan dood gaan en dat is zonde misschien als ik het oude grind laat liggen en er nieuwe op doe?
Kan het daarnaast kwaad, want ik heb sinds gister een nieuwe filter (45 l bak met Helena en dwerggarnalen) en de bacteriën hebben nu al een flinke optater gekregen
Moet ik misschien van die start bacteriën toevoegen?

En ons water lijkt altijd een beetje gelig, niet mooi voor het oog. Misschien donkergrijs grind ofzo?
 
Ik zou de garnalen gewoon eruit proberen te halen. Is een rot werk maar na een uur of 3 ben je er mee klaar. Zuig ze voorzichtig op uit de bak (nadat meeste water eruit is) en dan gewoon iedere x water voorzichtig in een netje gieten en netje leeg gooien in een andere bak (met hetzelfde aquariumwater)

Je kan klein beetje toevoegen maar lijkt mij niet nodig. Niet alle bacteriën zitten in het water, veel zitten ook in de bodem. (mss wel handig als je de bodem er ook uit haalt)

water geel is of nieuw hout of het is goor water wat lang niet is verschoond. (of je lamp)
 
Je bak draait dus al met garnalen en ja die kleintjes eruit krijgen is vaak een lastige klus en al helemaal als ze heel klein zijn. Ik wapper vaak een beetje met een netje over de bodem en dan dwarrelen ze wel omhoog en vak ik ze uit met een fijnmazig net. Maar als je ook de filter al hebt vervangen zou ik de bodem eerst niet eruit halen.
Want dan ben je de hele bacteriecultuur kwijt namelijk.
 
Blijft de oude bodem liggen want als je daar nieuwe overheen doet dan kan dat mengen en soms dichtslibben. Het beste is om 1 soort/maat bodem te gebruiken.
 
We zouden graag de bodem ook vervangen, maar als dat onverstandig is laten we het voor nu liggen en doen we er alleen plantjes bij.

Denk dat her water niet vies is want het is kraakhelder als ik het in een bakje doe. Misschien de lamp idd
 
Het lijkt erop dat we een nieuwe bak kopen, die laten we dan indraaien.
Vorige keer hebben we er bacto start aan toegevoegd maar dat scheen niet goed te zijn?
Kan indraaien zonder warmtebron?
 
Bactostart is niet slecht, alleen het betekent niet dat je bak meteen klaar is voor dieren.
Indraaien blijft belangrijk.
Wanneer je een filter kunt onverzetten ben je al een heel eind verder, dan kun je meestal redelijk snel beginnen, maar dan moet je wel je nitrietwaarden erg goed in de gaten houden.
Indraaien zonder verwarming zou kunnen ja, er zijn voldoende mensen met onverwarmde aquaria (zie de sluierbakken hier)
 

Terug
Bovenaan