Aquatlantis Volga 240, welke externe filter(s)?


Lid geworden
28 augustus 2021
Berichten
6
Leeftijd
42
Locatie
Antwerpen
Hey hey,

Momenteel heb ik een Juwel Rio 125 en ik heb daar een JBL cristalprofi e902 op draaien waar ik de meeste sponzen vervangen heb door sera siporax en waar ik wel tevreden over ben.

Nu heb ik deze week een Aquatlantis Volga 240 besteld (YES, eindelijk een groter aquarium 😃) en met een beetje geluk zou hij volgende week geleverd worden. Ondertussen probeer ik te bedenken welke filter(s) ik dan ga gebruiken aangezien mijn huidige filter waarschijnlijk niet meer voldoende zal zijn. De meegeleverde interne filter gaat er sowieso uit. Ik heb verschillende opties in gedachten en kom dus jullie raad/ervaringen vragen 😊

Optie één: een 2de JBL cristalprofi e902 aanschaffen en dus 2 filters gebruiken.
Voordeel: je hebt altijd de zekerheid dat je niet zonder filter valt als er eentje defect is.
Nadeel: je zit met dubbel zoveel (lelijke) buizen in je aquarium.

Optie twee: een nieuwe grotere filter, maar welke dan? Mijn JBL cristalprofi e902 is niet zo fluisterstil als ze beloven, gaan grote filters niet nog meer geluid produceren?
Ik lees over alle merken voor- en (redelijk veel) nadelen…
  • JBL cristalprofi e1502, 1400l/u 20w of e1902, 1900l/u 36w
  • Eheim professionel 4+ 600, 1250l/u 16w (de zuinigste)
  • Oase biomaster thermo 600, 1200l/u 22w of of 850 1550l/u 32w (handige voorfilter en ingebouwde verwarming)
  • Sera fil bioactive 400 uv 1100l/u 36w
  • Andere suggesties?

Geplande vissenbestand voor de Volga 240 :

1 koppeltje honing gourami’s
10 corydoras habrosus
10 otocinclus
15 à 20 kardinaal tetra’s of roze white fin tetra’s
4 pristella maxilaris (laatste overblijvers van een groep van 12)
Paar helenaslakken

(Suggesties over andere aantallen ook altijd welkom, buiten de kardinaaltjes of roze tetra’s heb ik deze vissen nu al in kleinere aantallen in mijn huidig aquarium en dat gaat al jaren goed).

Bodem zal waarschijnlijk de JBL sansibar dark worden speciaal voor de cory’s (al ben ik wel bang voor bodemrot want dat heb ik met mijn filterzand in iets grovere korrel ook gehad). Verdere inrichting en planten moet ik nog bekijken. De javavaren, anubias en crytpcoryne die ik al heb verhuizen sowieso mee naar het nieuwe aquarium als deze ingedraaid is.

Alvast bedankt voor de hulp en wijze raad 😉
 
Ik zou dr gewoon eenzelfde filter bij plaatsen. Als je je stoort aan de 'lelijke buizen', kun je die vervangen door glazen in/outflows (lilypipes), die zie je praktisch niet.
Voor zo'n grote bak zou ik die corydoras verdubbelen in aantal of een grotere soort nemen, die ga je anders bijna niet zien. Je school tetra's kun je ook wel verdubbelen, helemaal als je straks 2 ingedraaide filters hebt draaien.
 
Ik heb de Fusion 120 en vindt de ruimte voor de slangen erg beperkt in de kap en het past maar net bij de 1502. Opzich zou een 1502 het goed moeten kunnen doen maar goed een 2e 902 erbij kan ook.
 
Ik zou dr gewoon eenzelfde filter bij plaatsen. Als je je stoort aan de 'lelijke buizen', kun je die vervangen door glazen in/outflows (lilypipes), die zie je praktisch niet.
Voor zo'n grote bak zou ik die corydoras verdubbelen in aantal of een grotere soort nemen, die ga je anders bijna niet zien. Je school tetra's kun je ook wel verdubbelen, helemaal als je straks 2 ingedraaide filters hebt draaien.
Echt? Ik was al bang om hem te gaan over bevolken met de aantallen die ik in gedachten had 😂 Ik zie persoonlijk liever de kleinere cory’s, die zijn ook rustiger. Heb vroeger wel grotere soortsen gehad maar die werden soms extreem groot en konden echt als een gek door het aquarium gaan 😱
 
Ik heb de Fusion 120 en vindt de ruimte voor de slangen erg beperkt in de kap en het past maar net bij de 1502. Opzich zou een 1502 het goed moeten kunnen doen maar goed een 2e 902 erbij kan ook.
Ik heb het aquarium enkel nog maar op foto gezien dus het is nog afwachten hoeveel ruimte er gaat zijn om de slangen door te laten lopen…
 
Met een 1502 past het hoor al is het maar net. Verder mooie bakken van Aquatlantis dus daar zul je vast plezier van gaan hebben.
 
Echt? Ik was al bang om hem te gaan over bevolken met de aantallen die ik in gedachten had 😂 Ik zie persoonlijk liever de kleinere cory’s, die zijn ook rustiger. Heb vroeger wel grotere soortsen gehad maar die werden soms extreem groot en konden echt als een gek door het aquarium gaan 😱
Om je een vergelijking te geven; ik heb een Eheim2213 voor 1 betta, 3 otocinclus, stuk of 15 vuurtetra's, 3 japonica's, ongeveer 10 corydoras hastatus en een leger vuurgarnalen. Reden voor mij om niet uit te breiden is eerder de bakgrootte dan de filtercapaciteit.
 
Om je een vergelijking te geven; ik heb een Eheim2213 voor 1 betta, 3 otocinclus, stuk of 15 vuurtetra's, 3 japonica's, ongeveer 10 corydoras hastatus en een leger vuurgarnalen. Reden voor mij om niet uit te breiden is eerder de bakgrootte dan de filtercapaciteit.
Ik wil geen overbevolking, zowel qua ruimte van het aquarium zelf als voor de filtercapaciteit 😉
 
Gezien de problemen die menigeen hier kennelijk ervaart met Oase zou ik die niet nemen. Een Sera zou mijn persoonlijke voorkeur niet hebben. Een JBL 1502 zou ik willen aanraden aangezien zo'n filter je dan meerdere mogelijkheden biedt zoals; alleen draaien, mogelijk toch met de 902, de 902 als voorfilter gebruiken, een (CO2-)reactor gebruiken.
 

Terug
Bovenaan