Aquatlantis voeding raakt oververhit?


PoorHonestDoctor

Well-known member
Lid geworden
30 augustus 2016
Berichten
182
Leeftijd
34
Ik heb een aquatlantis meter bak en ik zit net op de bank maar ik zag zojuist dat de verlichting aan en uit begon te gaan met steeds een paar minuten pauze ertussen. Na wat zoeken voelde ik dat de voeding echt loeiheet is, heeft iemand zoiets al eerder meegemaakt? Is dit een voorteken dat die voeding binnen een paar dagen kaduuk gaat zijn?

Vervolg vraag is of ik daar niet heel simpel een andere 24 volt 2A voeding voor kan pakken, en of die aquatlantis LED balken ergens intern een stroom regeling hebben of dat die LEDS doorbranden als ik een voeding pak die bijvoorbeeld 3A kan leveren (LEDs zijn immers stroomgestuurd). Als ik zie wat het origineel kost, daar kan ik makkelijk een echte meanwell voeding voor kopen (ik vond altijd al dat deze erg warm werd)

 
Een hete voeding is niet goed.
Vaak zijn voedingen te krap bemeten.

Ik zou zeker een 3A voeding nemen voor een 2A lamp.

Hoeveel watt is je lamp eigenlijk?

Zelf heb ik 2 x 52 watt.

Zie voor meer info.

 
Ja, is mij ook opgevallen hoe heet die dingen worden zo te zien is het gewoon 24v vaste spanning. Dus ja, vervangen zou moeten kunnen.
 
Ja ik was eigenlijk niet van plan om er weer iets op te zetten dat nieuw uit de fabriek al loeiheet word, en nu na een paar jaar dus duidelijk op sterven na dood is (niet gek als het zo heet word). Dus een Meanwell open frame voeding ofzo is verleidelijk omdat die lekker koel blijven. Ik ben alleen bang dat de stroom die de led balk kan trekken gelimiteerd word door die voeding (wat zou verklaren waarom die dingen zo heet worden) en dat wanneer ik er een lekker overgedimensioneerde voeding op zet dat dan de balk sneuvelt.

Een beetje klote want ik heb dit weekend pas tijd om richting aquarium winkel te gaan, maar ik ben dan een weekend bij familie (toevallig dicht bij de aquariumwinkel). Dus ik moet ofwel eentje bij de winkel halen (een voeding die ik dus eigenlijk niet meer vertrouw) dan zit er zondag weer licht op de bak. Of bestellen en dan heb ik waarschijnlijk maandag/dinsdag pas weer licht :(
 
Ik heb zo'n lamp met twee delen. Een voor plantengroei en een voor de rest van het licht. Beiden aangesloten op een en dezelfde voeding. De voeding heeft maar een uitgang. Voor de twee delen is een splitter. Als het de voeding zou zijn die de stroom begrenst dan zou het niet mogelijk zijn om een van beide delen van de lamp uit te zetten. Het andere deel dat nog wel aangesloten is zou dan feller moeten gaan branden. Maar dat is niet zo. Ook zou op de voeding aangegeven moeten zijn dat hij stroom regelt. Dat is ook niet zo.

Je kunt rustig een nieuwe voeding bestellen van bijvoorbeeld meanwell. Open frame hoeft ook niet. Laptop voedingen hebben dezelfde bouwvorm en leveren moeiteloos 100w zonder bloedheet te worden.
 
Het is belangrijk te weten of je constant current of constant voltage LEDs hebt.
Bij constant voltage kun je een zwaardere voeding aansluiten zonder problemen (hogere stroom, zolang de spanning maar klopt).
Bij constant current betekent een hogere stroom dat de leds feller zullen branden of doorbranden wanneer de stroom te hoog is.
Als er niet ergens een circuit zit om de stroom te regelen dan kun je niet zomaar een 3A voeding nemen voor een 2A ledbalk.
 
je kunt er gewoon een zwaardere voeding aanhangen, Je wilt een voeding met minimaal 20% overcapiciteit (meer is prima) vaak zit er standaard een heel krap bemeten voeding bij.

iedere 24 volt gelijkstroomvoeding met 2.5 A of hoger is geschikt. De ledstrips in dit soort aquariumlampen zijn doorgaans constant voltage, de stroom wordt daarbij in veel gevallen geregeld door weerstanden op de ledstripe zelf. Dit wordt vooral gedaan omdat het goedkoop is, vergeleken met weerstandjes zijn leddrivers een stuk duurder.

een constant current driver geeft een vaste stroom maar geen vaste spanning, de uitgangsspanning die dan aangegeven staat is dan dus ook niet 24V maar bijv 21-32 volt.
 
Tja die Aquatlantis lichtkap kwam met een CV voeding (ik was gewoon even bang dat ze een hele crappy stroombegrenzing-oplossing hadden gekozen), maar ik ga straks eens even mijn labvoeding eraan hangen en kijken wat dat geeft. Zo'n laptop blok is misschien ook nog een optie maar ik heb er geen liggen die 24 volt doen, enkel 19 volt. Voor hetzelfde geld heb ik in elk geval een lekker overgedimensioneerde voeding :)

 
Mean Well sowieso altijd goed.
 
Net even zitten spelen met een labvoeding, op 24 volt trekt hij gelukkig niet eens 2A... voeding op 22 Volt current limit op 2A ---> 1.1A, voeding op 24 volt ---> 1.4A. Heb omdat ik dit weekend weg ben de boel afgesteld op 23V met current limit op 1.4A als veiligheids marge en dan bestel ik op t gemak even een wat overgedimensioneerde voeding die wel ventilatie heeft en dan waarschijnlijk 30 jaar meegaat :)
 
Deze heb ik destijds aangeschaft voor mn Fusion 150. Prima spul van Meanwell.
06F0ADC3-69FA-4442-8C85-4A455706C305.jpeg
31DD32E6-3A35-4507-AE11-9B9B3B2DC5DF.jpeg
 
Ik heb hier ook een meanwell voeding er tussen zitten en nog een tc420 om de lampen te kunnen dimmen.
 
Ik dacht deze vandaag te bestellen: https://www.mouser.be/ProductDetail/MEAN-WELL/LRS-75-24?qs=vDxCgdWo2h8l3MthAnv7aQ== die 200 watter is helaas niet leverbaar in België en, tjah... een tikkeltje overkill. Momenteel hangen er twee philips PE1508 aan als noodoplossing. Het kan ook aan mij liggen maar volgens mij blijft de lichtbalk zelf nu ook ietsjes koeler dus ik vraag me af of die 24 volt voeding niet stiekem 25-26V gaf wat met LED natuurlijk gruwelijk snel voor meer stroom en warmte zorgt
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-11-11 at 18.52.33.jpeg
    WhatsApp Image 2021-11-11 at 18.52.33.jpeg
    46.4 KB · Weergaven: 65
Ik dacht deze vandaag te bestellen: https://www.mouser.be/ProductDetail/MEAN-WELL/LRS-75-24?qs=vDxCgdWo2h8l3MthAnv7aQ== die 200 watter is helaas niet leverbaar in België en, tjah... een tikkeltje overkill. Momenteel hangen er twee philips PE1508 aan als noodoplossing. Het kan ook aan mij liggen maar volgens mij blijft de lichtbalk zelf nu ook ietsjes koeler dus ik vraag me af of die 24 volt voeding niet stiekem 25-26V gaf wat met LED natuurlijk gruwelijk snel voor meer stroom en warmte zorgt
Zou wel apart zijn, verwacht namelijk eerder dat ze een lagere spanning geven dan op de sticker staat als ze “slecht” zijn
 
ah nee ik bedoel dat hij misschien altijd al een tikkeltje meer gaf dan zou moeten, nog voor het ding kaduuk ging dus. Met die labvoedingen op precies 24 volt afgesteld blijft de LEDbalk best koel, terwijl voorheen met de originele voeding was dat ding best warm werd. Vandaar dat ik me dat afvroeg. Maar goed verleden tijd, we knallen er een MeanWell op en gaan met die banaan :D
 
Geef je geen ongelijk, werkt veel mooier dan die standaard dingetjes
 
Zou wel apart zijn, verwacht namelijk eerder dat ze een lagere spanning geven dan op de sticker staat als ze “slecht” zijn
Slechte schakelende voedingen geven vaak een te hoge spanning hoor. In de meeste gevallen is 1 of 2 volt meer niet erg, maar voor LED kan dat zeker wel een flinke bak warmte extra geven, omdat die overspanning toch ergens heen moet.
 

Terug
Bovenaan