Aquatlantis led verlichting begeeft het

  • Onderwerp starter beginner124
  • Startdatum

B

beginner124

Guest
De verlichting van mijn aquatlantis elegance 100 aquarium doet plots raar. De bak is ongeveer 4 jaar oud, dus de lamp heeft ongeveer 7000 branduren.

vandaag merk ik dat enkel de zijkant van de lamp zachtjes brandt. Als ik de adapter uittrek voor een tijdje en opnieuw insteek brandt de gehele lamp zacht waardoor je alle leds apart kunt zien (zie foto 1) en na wat flikkeren brandt ze plots volledig op sterkte (Zie tweede foto).
ik heb de laatste tijd plots wel wat last van algen op de ramen zonder dat er wijzigingen zijn gebeurd.

zou het probleem aan de adapter of de lamp liggen? hoe kan ik dit het beste oplossen. Ik heb enkele vervanglampen gevonden op internet, maar dit kost 200 euro. Vind ik vrij veel terwijl een heel aquarium 318 kost.

alle tips zijn welkom!

nog even een aanvulling want de lamp begon weer te flikkeren.
bij verder nazicht blijkt er aan de kant van de aansluiting vocht in te zitten. In principe heb ik 2 jaar garantie, maar zoiets mag toch plots niet lek zijn zodat er water in kan komen? Het is tenslotte een aquarium.
 

Bijlagen

  • 60334F2A-0BA1-498D-A11C-736FDEA97A1C.jpeg
    60334F2A-0BA1-498D-A11C-736FDEA97A1C.jpeg
    67.2 KB · Weergaven: 203
  • 45795DDB-07F7-4078-8B3D-5ACFDF168A80.jpeg
    45795DDB-07F7-4078-8B3D-5ACFDF168A80.jpeg
    91.6 KB · Weergaven: 221
  • BD4CFE3E-AAED-49E8-B22E-07E37C8321BB.jpeg
    BD4CFE3E-AAED-49E8-B22E-07E37C8321BB.jpeg
    87.5 KB · Weergaven: 151
Laatst bewerkt door een moderator:
Een veel voorkomend probleem bij de Aquatlantis Easy Led. Zelf ook 2 x gehad.

Garantie proberen kan, maar dan bij je LFS, want in Portugal zijn het een stel eigenheimers, vooral niet bereid om je te helpen is mijn persoonlijke ervaring.

Hoe groot is de lamp?
Als je overstapt, kijk dan naar iets wat "flexibeler" is, denk op termijn veel goedkoper.
 
44w

ben aan het kijken om eventueel met een tc421 controller en aparte led strips. Kost aanzienlijk minder maar weet niet of de lichtopbrengst voldoende is. Theoretisch zou ik rond de 17w per meter moeten zitten. Dus 3 witte leds zouden moeten voldoen.
nadeel is dat ome ali een lange levertermijn heeft ?
 
In verlichting van ome Ali geloof ik niet zo. Denk dat Amazon op dit moment het goedkoopste is met de Easy Led.

Daytime is een zeer fraai alternatief, en heel flexibel, maar zeker ook niet de goedkoopste
 
Eens even kijken. tnx.
 
De algen op je raam kunnen komen door de slechte lamp maar het kan natuurlijk ook door de wisseling van het seizoen met daarbij meer zonlicht en warmte.
Als ik het goed begrijp is je garantie al verlopen want je hebt hem 4 jaar?
Je zou kunnen proberen om de lamp met de lekkende helft een nacht in rijst te stoppen en kijken of dat helpt.
Ik zat met een vergelijkbaar probleem maar heb het toen opgelost met een Easy Led van Marktplaats. Het was toen niet zo lastig om er goedkoop een te vinden dus wie weet heb je daar geluk.
 
Vocht is nooit goed, maar volgens mij zijn het de adapters die de geest geven. Je kan de lamp even testen bij je lfs met een goede adapter
 
Heb de lamp er net volledig uitgehaald en je ziet duidelijk corrosie aan de kant van de kabel.

na een hoop reviews te lezen heb ik de keuze gemaakt om geen nieuwe aquatlantis lamp te kopen.
keuze ligt nu tussen:
- jbl led solar nature 44w
- zelf verlichting samenstellen met 5 led strips (led smd 5050) en een tc421 adapter.

mijn voorkeur gaat uit naar de eigen samen te stellen kit omdat ik deze zelf kan aanpassen. Maar ik stel me de vraag of dit genoeg licht gaat geven voor mijn planten. Hoe is jullie ervaring hiermee?
 
44w

ben aan het kijken om eventueel met een tc421 controller en aparte led strips. Kost aanzienlijk minder maar weet niet of de lichtopbrengst voldoende is. Theoretisch zou ik rond de 17w per meter moeten zitten. Dus 3 witte leds zouden moeten voldoen.
nadeel is dat ome ali een lange levertermijn heeft ?

Pas wel op met led strips. Er zitten aanzienlijke kwaliteits verschillen in. De kans dat goedkoop overeen komt met duurkoop is groot! Ik zou proberen om de Aquatlantis uit te drogen en om de plek te vinden waar het vocht naar binnen dringt. Wanneer je dat weet is dat te verhelpen denk ik.
 
De tip van rijst is erg goed! Geef dat wel de tijd als je dat zou willen proberen. Deze methode wordt ook gebruikt bij vocht in je telefoon.
De algen op je raam kunnen komen door de slechte lamp maar het kan natuurlijk ook door de wisseling van het seizoen met daarbij meer zonlicht en warmte.
Als ik het goed begrijp is je garantie al verlopen want je hebt hem 4 jaar?
Je zou kunnen proberen om de lamp met de lekkende helft een nacht in rijst te stoppen en kijken of dat helpt.
Ik zat met een vergelijkbaar probleem maar heb het toen opgelost met een Easy Led van Marktplaats. Het was toen niet zo lastig om er goedkoop een te vinden dus wie weet heb je daar geluk.
 
De lamp staat nu buiten te drogen in rijst, ik vind spijtig genoeg de lek wel niet.
 
Ik denk dat dit door een kiertje gaat die je met het ook niet of nauwelijks opmerkt.
 
Siliconen kit-randje in de kieren leggen? Eventjes met een natte vinger het overtollige weghalen / gladstrijken. Grote kans dat het dan dicht is dunkt me.
 
Waarschijnlijk is de electronica al beschadigt en gaat een deel van de leds het niet meer doen zoals tevoren, is erg vocht gevoelig
 
Siliconen kit-randje in de kieren leggen? Eventjes met een natte vinger het overtollige weghalen / gladstrijken. Grote kans dat het dan dicht is dunkt me.

Alleen zinvol als de lamp weer naar behoren werkt ;)
 
Ik denk dat de corrosie te ver heen is.

ben nu naar oplossingen aan het kijken want aquatlantis lijkt me kwalitatief niet wat het moet zijn.
- fluval plant led 3.0
- juwel helialux
- jbl natur solar
- als laatste zelf een led strip samenstellen met 5050 rgb cct leds. Deze hangen ook in mijn keuken en geven enorm veel licht. Nadeel is datik niet weet of de par waarde voldoende is voor mijn plantgroei.

nu ik even zonder licht zit kan ik ook best de co2 afsluiten neem ik aan?
 
Ik ben geen expert maar volgens mij is de 2.0 in de nieuwe bakken beter.
 
Houdt er rekening mee dat als je een verlichting kiest zonder deksel dat er water verdwijnt, verdampt.
 
Heb de lamp er net volledig uitgehaald en je ziet duidelijk corrosie aan de kant van de kabel.

na een hoop reviews te lezen heb ik de keuze gemaakt om geen nieuwe aquatlantis lamp te kopen.
keuze ligt nu tussen:
- jbl led solar nature 44w
- zelf verlichting samenstellen met 5 led strips (led smd 5050) en een tc421 adapter.

mijn voorkeur gaat uit naar de eigen samen te stellen kit omdat ik deze zelf kan aanpassen. Maar ik stel me de vraag of dit genoeg licht gaat geven voor mijn planten. Hoe is jullie ervaring hiermee?
Jbl lamp, 5050stripjes zijn vaak knudde
 
Is de jbl lamp kwalitatief goed genoeg?
ik zou de lamp langs binnen aan het oorspronkelijk profiel bevestigen, hoe moet ik nog zien. Dmv siliconen of met vijsjes.
 
Of de helialux, had je bericht nog niet gezien toen ik reageerde.

beide zijn op papier kwalitatief goede lampen en beide hebben ze een controller waarmee je ze in kan stellen.
Ik heb zelf geen ervaring met deze lampen.

maar mocht je voor DIY willen gaan zou je hier eens kunnen kijken:
 
Mijn Aquatlantis ledverlichting viel half uit door vocht in de unit. Nog net binnen de fabrieksgarantie, dus een nieuw lamp ontvangen. Heb toen de vernieuwde 2.0 versie ontvangen. Volgens mijn lokale Aquariumzaak kwam dit probleem zeer vaak voor met de oudere Aquatlantis led units. Of de 2.0 echt langer meegaat moet nog blijken, tot nu toe geen problemen in elk geval.
 
Ik denk dat de corrosie te ver heen is.

ben nu naar oplossingen aan het kijken want aquatlantis lijkt me kwalitatief niet wat het moet zijn.
- fluval plant led 3.0
- juwel helialux
- jbl natur solar
- als laatste zelf een led strip samenstellen met 5050 rgb cct leds. Deze hangen ook in mijn keuken en geven enorm veel licht. Nadeel is datik niet weet of de par waarde voldoende is voor mijn plantgroei.

nu ik even zonder licht zit kan ik ook best de co2 afsluiten neem ik aan?

Ik heb Aquasky 2.0. Deze zijn vergelijkbaar met Plant LED 3.0. Het zijn echt fijne dingen. Die app werkt fantastisch. Geen gedoe met draden ook, een enkele kabel, stopcontact en klaar. Je hebt eventueel ook voorprogramma's op de app. Echt plug and play.

Aquasky is prima voor wat makkelijkere planten, Plant LED is vanzelfsprekend beter voor planten. Heeft ook iets meer roze waardoor alles iets beter kleurt.
 
DIY is prima te doen hoor,

ik heb net een diy lamp gemaakt op basis van samsung LM301B leds, de hoogste lichtopbrengst per watt die je kunt krijgen op dit moment.
 
Om nog even feedback te geven.

Ik heb gekozen voor de fluval plant 3.0. Geeft mooi licht.
Enige opmerking is wel dat ik de lamp vrij dicht tegen het wateroppervlak heb moeten hangen waardoor je echt de stralingshoek ziet vanaf opzij. Het is een dichte bak bovenaan dus ja ...

Installeren ging ook als een fluitje van een cent. Kortom een dure lamp, maar werkt voorlopig goed. Ben wel benieuwd naar de plantgroei.



Misschien een vraag naar andere gebruikers:
de automatische programma's geven 10 uur licht per dag. Met mijn oude lamp gaf ik maar 5 uur licht omdat ik deze niet kon dimmen en anders veel algen had.
Hoeveel uur licht geven jullie met deze lamp?
 

Bijlagen

  • Aquarium licht 2.jpg
    Aquarium licht 2.jpg
    39 KB · Weergaven: 169
  • aquarium licht.jpg
    aquarium licht.jpg
    74.4 KB · Weergaven: 155
Vaak adviseert men wel om minimaal 8 uur het licht aan te hebben. Zelf heb ik het licht 10 uur branden. Maar goed dat is dan met de standaard verlichting van Aquatlantis de 2.0.
 
Vaak adviseert men wel om minimaal 8 uur het licht aan te hebben. Zelf heb ik het licht 10 uur branden. Maar goed dat is dan met de standaard verlichting van Aquatlantis de 2.0.

Het wordt me niet altijd in dank afgenomen maar ik blijf toch van mening dat dit sterk afhankelijk is van het planten en de levende have die men in de bak onderhoudt en uiteraard van het licht dat men gebruikt. . In de natuur is er voor de planten die wij veelal hebben sprake van zelfs 12 uur fel licht. Nu zijn deze situaties niet één op één vergelijkbaar en dus kunnen veiligheidshalve wel van die 8 uur uitgaan maar het is zeker geen wetmatigheid. In mijn bak brand het licht van 's morgen 8:30 uur tot 23:00 uur in de avond. Wel met de dimtijden inbegrepen.
 
Het wordt me niet altijd in dank afgenomen maar ik blijf toch van mening dat dit sterk afhankelijk is van het planten en de levende have die men in de bak onderhoudt en uiteraard van het licht dat men gebruikt. . In de natuur is er voor de planten die wij veelal hebben sprake van zelfs 12 uur fel licht. Nu zijn deze situaties niet één op één vergelijkbaar en dus kunnen veiligheidshalve wel van die 8 uur uitgaan maar het is zeker geen wetmatigheid. In mijn bak brand het licht van 's morgen 8:30 uur tot 23:00 uur in de avond. Wel met de dimtijden inbegrepen.

Klopt en daarom zei ik ook dan men vaak adviseert om........
Je moet natuurlijk rekening met de planten en de bewoners houden maar mijn opmerking was meer in algemeenheid bedoeld ;)
 
Klopt en daarom zei ik ook dan men vaak adviseert om........
Je moet natuurlijk rekening met de planten en de bewoners houden maar mijn opmerking was meer in algemeenheid bedoeld ;)

Zo bedoelde ik het ook. Dus niet zo zeer alleen naar jou reactie maar meer in het algemeen waar men zulke aanwijzingen als een soort wetmatigheid ziet. (y)
 
Om nog even feedback te geven.

Ik heb gekozen voor de fluval plant 3.0. Geeft mooi licht.
Enige opmerking is wel dat ik de lamp vrij dicht tegen het wateroppervlak heb moeten hangen waardoor je echt de stralingshoek ziet vanaf opzij. Het is een dichte bak bovenaan dus ja ...

Installeren ging ook als een fluitje van een cent. Kortom een dure lamp, maar werkt voorlopig goed. Ben wel benieuwd naar de plantgroei.



Misschien een vraag naar andere gebruikers:
de automatische programma's geven 10 uur licht per dag. Met mijn oude lamp gaf ik maar 5 uur licht omdat ik deze niet kon dimmen en anders veel algen had.
Hoeveel uur licht geven jullie met deze lamp?

Mooie keuze! Ik blijf bij de Aquasky, omdat die een stuk goedkoper zijn, maar een bak met lastige plantjes gaat dan niet.

Eén lamp is inderdaad lastig als die kort op het water zit. Mocht het mogelijk zijn, dan kan je de kap weghalen en kan hij op de randen hangen met de beugels.

Met de Aquasky heb ik zelf het programma ingesteld. Verandert nog weleens. Het is leuk speelgoed.

Ik heb zelf twee balken. Een derde is onderweg. Programma van de twee balken verschilt een half uur, zodat de balk achterin eerder uitgaat. Geeft 's avonds een mooi effect.

Screenshot_20200516-123028.jpg
 
Bedankt voor de info!
 

Terug
Bovenaan