Aquatlantis Fusion 200


Hobbeldino

Well-known member
Lid geworden
29 april 2015
Berichten
593
Oke, we gaan binnenkort een Aquatlantis Fusion 200 bestellen. Nu wat oriënteren op het visbestand.

Wat gegevens over het aquarium:
- Afmetingen: 200 x 60 x 70 cm. Dit zal incl. de lichtkap zijn dus zal ongeveer waterhoogte 60 cm zijn gok ik, dus 200 x 60 x 60?
- Type bak: Gezelschapsbak met planten
- Filters: Cleansys Pro 1800 + JBL e1502 of 2x JBL e1502 (ligt eraan of we de oude of nieuwe versie bestellen.
- Bodem: filterzand
- Temperatuur: ca. 24 graden

In ons huidig aquarium zitten al Diamantgoerami's, deze willen we ook graag in de nieuwe bak hebben als ik denk enige vis voor bovenin. De middenlaag zal qua aantal worden gedomineerd door de vijfstreepbarbelen. We zijn erg fan van deze visjes en ze zwemen bij ons vooral in het midden, met uitschieters omlaag en omhoog. Maar typisch een middenlaag visje bij ons dus. Op de bodem willen we graag een schooltje corydoras. We neigen toch weer naar de panda's, maar eventueel is een andere optie ook mogelijk. Moeten we wel kijken of we ze er ook net zo leuk uit vinden zien :)

Verder hebben we nog enkele Japonica garnalen rondrennen in onze huidige bak, deze nemen we ook mee en breiden we waarschijnlijk nog wat uit. Ook hebben we een stuk of vier Otocinclussen rondzwemmen. Deze reken ik niet tot bodem of middenlaag vissen, ze zijn overal te vinden op hout of planten met grote bladeren.

Wat willen we specifiek vragen:
- Hoeveel Diamantgoerami's en in welke verhouding?
- Hoeveel vijfstreepbarbelen als het de enige middenlaag vis is? We weten nog niet of er een andere soort (groter, kleiner of vergelijkbaar) bij komt, maar dan hebben we een indicatie.
- Hoeveel corydoras als het de enige bodemvis is? Ligt een beetje aan de soort, laten we uitgaan van een panda voor nu.
- Hoeveel corydoras als we ook een groepje(?) dwergcichliden willen? Ligt een beetje aan de soort, laten we uitgaan van een panda voor nu. En natuurlijk de soort dwergcichliden.
- Welke dwergcichliden zouden eventueel hier bij passen? Liefste niet TE agressief of moeilijk qua waterwaarden, maar hoeft ook niet per se de makkelijkste te zijn.
- Hoeveel otocinclussen minimaal?

We willen geen zeer zware bezetting, maar moet ook niet te leeg gaan ogen natuurlijk en willen dat iedereen het naar z'n zin heeft. Dus wel genoeg soortgenootjes, maar niet zoveel vissen dat ze de kont niet meer kunnen keren. :)
 
Dwergcichliden dan kom je in de buurt van de ramirezi; blue electric, gold of wildkleur

2 koppeltjes diamantgoerami’s is mogelijk(is volgensmij een groot soort goerami)

je zou een groepje vijfstreepbarbelen kunnen houden van 19 of 21 stuks

corydorassen kan je er wel 20/25 stuks van houden aangezien ze de bodem schoonhouden en de otocinclussen zouden er ook een stuk of 15/20 in kunnen
 
Dwergcichliden dan kom je in de buurt van de ramirezi; blue electric, gold of wildkleur

2 koppeltjes diamantgoerami’s is mogelijk(is volgensmij een groot soort goerami)

je zou een groepje vijfstreepbarbelen kunnen houden van 19 of 21 stuks

corydorassen kan je er wel 20/25 stuks van houden aangezien ze de bodem schoonhouden en de otocinclussen zouden er ook een stuk of 15/20 in kunnen

Ik heb in mijn Rio 180 één koppeltje Diamantgoerami's en ca. 15 vijfstreepjes. Dat gaat helemaal goed. Verder nog wat restjes die er niet meer in komen. Lijkt me persoonlijk dat gezien het aantal liters x 3.5/4(?) gaat daar best wel wat meer van kunnen toch? Ramerezi's zijn toch juist vrij gevoelig voor waterwaardes, die zou ik liever in een speciaalbakje houden of met echt visjes die erbij horen. Dacht eerder aan een Apistogramma agassizii of de Apistogramma cacatuoides. Voor de borelli wordt het wel wat warm denk ik?
 
Zou niet de panda corydoras doen eerlijk gezegd, niet de meest makkelijke corydorassoort om te houden (veel onbekende uitval) (is op dit forum meer info over te vinden in het meervalonderdeel) kun je beter een sterbai nemen of de brochis splendes
 
Zou niet de panda corydoras doen eerlijk gezegd, niet de meest makkelijke corydorassoort om te houden (veel onbekende uitval) (is op dit forum meer info over te vinden in het meervalonderdeel) kun je beter een sterbai nemen of de brochis splendes

Dat is waar mijn twijfel ook nog een beetje zit. Hebben ook geen gigantisch succes met onze vorige panda's, al waren we toen nog wat onervaren.

Nog input over het ander? :)
 
Dat is waar mijn twijfel ook nog een beetje zit. Hebben ook geen gigantisch succes met onze vorige panda's, al waren we toen nog wat onervaren.

Nog input over het ander? :)
Ramirezi’s zijn niet zo gevoelig hoor....hebben zelfs een nitrietpiek overleefd? een jaartje geleden een nitrietpiek gehad en alles was dood behalve de ramirezi’s
 
Dat is waar mijn twijfel ook nog een beetje zit. Hebben ook geen gigantisch succes met onze vorige panda's, al waren we toen nog wat onervaren.

Nog input over het ander? :)
Van gouramies en cichliden heb ik geen verstand, weet alleen dat veel cichliden ook bodembewoners zijn en niet goed samen gaan met corydoras. En vijfstreepbarbelen kun je gerust een groep van 20 stuks doen maar eigenlijk vind ik de cherrybarbeel veel mooier in een school
 
Van gouramies en cichliden heb ik geen verstand, weet alleen dat veel cichliden ook bodembewoners zijn en niet goed samen gaan met corydoras. En vijfstreepbarbelen kun je gerust een groep van 20 stuks doen maar eigenlijk vind ik de cherrybarbeel veel mooier in een school

Dat is natuurlijk een smaakkwestie. En daarnaast hebben we nu al 15 vijfstreepjes in de Rio 180 en we vinden ze heel erg leuk :)

Hoor graag nog wat bevindingen van anderen.
 
Nog even wat gekeken bij andere mensen qua visbestanden in wat grotere aquaria. Ik gooi er eventjes een paar neer hier wat ik dan zou denken dat eventueel zou kunnen. Graag hoor ik of dat realistisch is of niet:

Optie 1
- Diamantgoerami > 1m / 4v (zie hieronder)
- Vijfstreepbarbelen > 40x
- 20-25x corydoras ...
- 12x otocinclus

Optie 2
- Diamantgoerami > 1m / 4v (zie hieronder)
- Vijfstreepbarbelen > 40x
- 12x corydoras ...
- 3m / 5v apistogramma ... (zie hieronder)
- 8x otocinclus

Optie 3
- Diamantgoerami > 1m / 4v (zie hieronder)
- Vijfstreepbarbelen > 25x
- Scholenvisje 2 > 15-25x (ligt aan de grootte)
- 20-25x corydoras ...
- 12x otocinclus

Wat betreft de diamantgoerami's, kan bijvoorbeeld 3m / 5v ook in een twee meter bak met voldoende zichtonderbrekingen en verstopplekken? Twee mannetjes lijkt me niet slim, dus dan de keuze voor 1 of 3 denk ik?
Welke dwergcichliden zouden eventueel bij dit bestand (optie 2) passen. En is 3m / 5v een goede en haalbare kaart? Of moeten we het meer in een 1m / 3v gaan zoeken? Denk dat een groepje wel leuker is qua gedrag namelijk. Corydoras willen we er sowieso wel in.
 
Het beste is dan 1 scholenvis....aangezien barbelen best druk zijn in sommige gevallen en soms ook best irritant naar andere scholenvisjes(vinnenbijten enzo)
 
Mijn ervaring is dat ramirezi’s slome eters zijn en mogelijk dus worden ondergesneeuwd door de drukkere vissen. Ik heb brokaat barbelen, ik weet niet of je die overeen komen met vijfstreep barbelen, maar een combinatie met ramirezi’s lijkt me niet gelukkig als dat zo is.

Combinatie brokaat barbelen met diamand goerami’s gaat prima. Ik heb ze ook in een groep gehad, maar of dat echt een advies is...... het was meer uit nood. Ik had een koppel waarvan een een jager was Of ik had twee mannetjes. Dus wat meer vrouwtjes toegevoegd. Dat ging wel beter, maar ik denk niet dat ik die keuze weer zou maken. Ik had beter de jager kunnen verbannen.

Hoe zijn de vijfstreep barbelen met planten? De brokaat barbelen lusten wel een plantje Is mijn ervaring, dat is het enige wat ik jammer vind aan deze vissen.
 
Wat je Corys betreft, ik kan je alleen aanraden om voor de iets grotere te gaan, en dan is de Sterbai echt een heel mooie met die oranje vinnetjes.
 

Terug
Bovenaan