Aquatlantis Fusion 120x50 van Biljoenblik


De bak vol met spiderwood en een paar houteters helpen hier ook niet mee denk ik :juggle:
 
Toch verbaas ik me over het feit dat jullie extra gaatjes willen maken in de voorfilter buis. (Zo'n Guru advies die filter binnenkrijgt en daar een idee op lanceert die hij nooit op langere termijn uitprobeert...) Zouden de ontwerpers zo'n filter niet zelf naar alle kanten testen alvorens het apparaat op de markt te brengen? Bovendien zou ik vermoedelijk naar m'n eigen ervaring kijken met zo'n filter. Een te snelle doorstroming, want daarvoor zijn die extra gaatjes toch bedoeld, zou ook wel nadelen kunnen hebben of vergis ik me nu? Daarom lijkt het mij, maar ik kijk erna vanaf een afstand, dat het goed zou kunnen zijn om de doorstroming te testen gedurende een jaar met verschillende vervuilingsgraduaties om van daaruit conclusies trekken.
 
Zouden de ontwerpers zo'n filter niet zelf naar alle kanten testen alvorens het apparaat op de markt te brengen?
Nee. Een filter vol sponzen en met wat gare plastic media die is bedoeld als biomedia, is daar het bewijs van :)

Of Superfish, die aanraadt de sponzen maandelijks te vervangen. Doei cyclus.
 
Toch verbaas ik me over het feit dat jullie extra gaatjes willen maken in de voorfilter buis. (Zo'n Guru advies die filter binnenkrijgt en daar een idee op lanceert die hij nooit op langere termijn uitprobeert...) Zouden de ontwerpers zo'n filter niet zelf naar alle kanten testen alvorens het apparaat op de markt te brengen? Bovendien zou ik vermoedelijk naar m'n eigen ervaring kijken met zo'n filter. Een te snelle doorstroming, want daarvoor zijn die extra gaatjes toch bedoeld, zou ook wel nadelen kunnen hebben of vergis ik me nu? Daarom lijkt het mij, maar ik kijk erna vanaf een afstand, dat het goed zou kunnen zijn om de doorstroming te testen gedurende een jaar met verschillende vervuilingsgraduaties om van daaruit conclusies trekken.

Door minder gaatjes krijg je meer vuil ophoping waar het water door de gaatjes de sponzen in gaat. Door meer gaatjes toe te passen, verspreid je de vervuiling van je sponzen en dus de standtijd, klinkt mij niet als een hele rare redenatie, maar omdat het pijpje prima met PVC is te vervangen, kan je allerhanden opties uittesten om te zien wat dit doet, zonder dat het filter niet meer origineel kan worden, alleen wie heeft zin om zo'n lange test uit te voeren?
 
Nee. Een filter vol sponzen en met wat gare plastic media die is bedoeld als biomedia, is daar het bewijs van :)

Of Superfish, die aanraadt de sponzen maandelijks te vervangen. Doei cyclus.
Nou ja, ik heb het niet zozeer over de inhoud. Alle producenten gooien als een soort "sur plus" daar van alles in. Maar op het ontwerp zullen ze veel nauwkeuriger in zijn. Een fout of nog erger meerdere foute ontwerpen zouden dodelijk zijn voor een merk producent, lijkt me. Overigens zijn sponzen niet noodzakelijk slecht. Plastic media heb ik geen ervaring mee en ook nooit gekregen bij Eheim of JBL filters.
 
Door minder gaatjes krijg je meer vuil ophoping waar het water door de gaatjes de sponzen in gaat. Door meer gaatjes toe te passen, verspreid je de vervuiling van je sponzen en dus de standtijd, klinkt mij niet als een hele rare redenatie, maar omdat het pijpje prima met PVC is te vervangen, kan je allerhanden opties uittesten om te zien wat dit doet, zonder dat het filter niet meer origineel kan worden, alleen wie heeft zin om zo'n lange test uit te voeren?
Hahaha, ik ben vaak zo gek... Omdat ik dat dan gewoon wel weer weten wil. Zo heb ik van mijn (JBL) filter gedurende een jaar testen uitgevoerd in verschillende vervuilingsgraduaties om te zien wat het desbetreffende (netto-)debiet werkelijk is. Dus, inderdaad, als ik zo'n filter zou hebben zou jouw idee een perfecte methode zijn om zo'n effect in de praktijk uit te testen. Veel mensen, zo lees ik hebben ook last vast lucht ophoping in hun Oases. Ook dat zou voor mij reden zijn om uit te vogelen waar dit in kan zitten.
 
Ik ken het filter niet maar zag een plaatje en vraag me af of stukjes vuil die kleine gaatjes niet snel doen dichtslaan.
 
Deze morgen een beetje aan het speuren geweest op internet.

En daar ben ik een hoop tegen gekomen. Het blijkt dat de 850 de grotere broer van de 600 is. Natuurlijk!
Alleen deze had in het begin dus problemen met het aanzuigen van lucht. Door wat waarschijnlijk lijkt op flow restrictie.

Dat is ook niet raar. Want de voorfilter unit is exact dezelfde als in de 600. Dus eigenlijk afgestemd op de doorstroom van de 600.

De eerste 850 kregen dus ook de fijnere 45 ppi sponzen mee. De nieuwe reeks de 30 ppi sponzen. Om toch meer doorstroom te krijgen.

Wat ik ook merkte is dat de flow niet geknepen werd als ik mijn afsluitkraan half dicht zet. Dus dat houd in dat de flow al wat restrictie heeft.

Vanmorgen de voorfilter unit er uit gehaald. De sponzen doen hun werk goed. Maar het vuil zat dus maar aan 2 kanten. Precies de kanten waar de gaatjes zitten.

Dus heb er een serie gaatjes bij geboord.

De filter lijkt gelijk wat rustiger te klinken. Ook merk ik nu gelijk dat de doorstroom minder wordt als ik de kraan half open zet.

Ik denk dat oase nog niet helemaal klaar is, met dit filter. Ook spreekt de handleiding zich een beetje tegen.
Daarin wordt gesproken dat de voorfilter van de 600 bestaad uit 6 sponzen en de 850 uit 7 sponzen.
Terwijl in de part list de voorfilter onderdelen voor beide filters hetzelfde zijn.
Dus even lang. En 7 sponzen passen daar niet in.

Maar goed. Tot nu toe nog steeds tevreden met het filter. En ik denk dat ik van de week ook nog een Oase heat-up ga halen.
Dan heb ik gelijk een thermo filter. En kan de staaf uit de bak.

De adapter daarvoor is standaard al meegeleverd.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken het filter niet maar zag een plaatje en vraag me af of stukjes vuil die kleine gaatjes niet snel doen dichtslaan.
Als het goed is, blijft het vuil in de sponzen. Dus de gaatjes schoon.
 
Als het goed is, blijft het vuil in de sponzen. Dus de gaatjes schoon.
Ja dat begrijp ik maar ik bedoelde meer dat de gaatjes verstopt kunnen raken door stukjes vuil als deze te klein zouden zijn.
 
Ik heb mijzelf exact hetzelfde afgevraagd met mijn Oase Biomaster thermo 600. Werkt dat bijboren van gaatjes goed? Heb hier een beetje vrees voor gezien het hard plastic betreft.
Heb ooit eens mijn throughpout gemeten en merkte inderdaad ook dat deze nowhere near de opgegeven 1100-1200L/uur is (en ik snap dat dit een opgave is voor de lege filter, maar echt nog niet eens 50% hiervan).
Verder ben ik wel zeer te spreken over het potfilter (kwaliteit en makkelijk te werken met voorfilter).
 
Ik heb mijzelf exact hetzelfde afgevraagd met mijn Oase Biomaster thermo 600. Werkt dat bijboren van gaatjes goed? Heb hier een beetje vrees voor gezien het hard plastic betreft.
Heb ooit eens mijn throughpout gemeten en merkte inderdaad ook dat deze nowhere near de opgegeven 1100-1200L/uur is (en ik snap dat dit een opgave is voor de lege filter, maar echt nog niet eens 50% hiervan).
Verder ben ik wel zeer te spreken over het potfilter (kwaliteit en makkelijk te werken met voorfilter).

Gebruik een pvc pijpje, geen issue met boren
 
Ik heb mijzelf exact hetzelfde afgevraagd met mijn Oase Biomaster thermo 600. Werkt dat bijboren van gaatjes goed? Heb hier een beetje vrees voor gezien het hard plastic betreft.
Heb ooit eens mijn throughpout gemeten en merkte inderdaad ook dat deze nowhere near de opgegeven 1100-1200L/uur is (en ik snap dat dit een opgave is voor de lege filter, maar echt nog niet eens 50% hiervan).
Verder ben ik wel zeer te spreken over het potfilter (kwaliteit en makkelijk te werken met voorfilter).
Ik heb een goed scherp metaal boordje gebruikt. En rustig boren zonder duwen.
Gaat heel goed.
 
Komend weekend het filter verder optimaliseren.
De sponzen gaan eruit, en ook de hel-x.
Dus 2 bakjes voor matrix.
Het bovenste lage bakje is precies goed voor 2x purigen.

Dus dan wordt het filter als volgt.
Voorfilter met spons 30 ppi.
Dan bakje met keramieken buisjes. Dan 3 bakjes siporax. Dan 2 bakjes matrix. En als laatst purigen.

Geen watten / vliezen. En ook geen sponzen.
20210413_200942.jpg
 
Hoi Marcel, misschien is het eerder gevraagd in je log maar ik vroeg me af waar je dat isolatieschuim hebt aangeschaft. Wat ik kan vinden via bol.com is professioneel spul (voor in studio's) en navenant duur.
 
Hoi Marcel, misschien is het eerder gevraagd in je log maar ik vroeg me af waar je dat isolatieschuim hebt aangeschaft. Wat ik kan vinden via bol.com is professioneel spul (voor in studio's) en navenant duur.
Ben dan wel geen Marcel maar toevallig heb ik het vanmiddag net gehaald bij de gamma en andere doe het zelf gebeuren zal het ook wel hebben.
 
Is dat Matrix zoveel beter dan Sipromax of Efimech of ander materiaal van Eheim?
 
Hoi Marcel, misschien is het eerder gevraagd in je log maar ik vroeg me af waar je dat isolatieschuim hebt aangeschaft. Wat ik kan vinden via bol.com is professioneel spul (voor in studio's) en navenant duur.
Ben dan wel geen Marcel maar toevallig heb ik het vanmiddag net gehaald bij de gamma en andere doe het zelf gebeuren zal het ook wel hebben.
Wat Jaap zegt.
Ik heb het destijds bij de karwei gekocht.
 
Is dat Matrix zoveel beter dan Sipromax of Efimech of ander materiaal van Eheim?
Albert, dat weet ik niet.

De matrix is een soort puimsteen brokken. Met dus onregelmatige poriën. En omdat het brokken zijn ook diepe poriën.
Misschien zou je daardoor dus ook anearobe bacterien kunnen krijgen.

Siporax is erg dunwandig. Dus erg zuurstofrijk.

Ehfi substrat van Eheim lijkt me ook wel wat, alleen is dat ook gesinterd glas. Maar wel brokken.
Ik heb dat vroeger gehad. Ben daar meer over te spreken, dan het substrat pro van Eheim.
Die bolletjes slijten erg snel. En als je met het filter schud, komt er heel fijn gruis uit. Soort mist.

Maar goed, het filter bevat al zoveel siporax (gesinterd glas) dat ik er wat anders bij wilde hebben.
En puimsteen is erg natuurlijk.

Ik heb ook die drollen van de guru overwogen. Maar vind ze te grof, voor een aquarium filter.

Maar goed, het zal wel meer tussen de oren zitten denk ik...... :juggle: :stars:
 
Omdat ik de laatste tijd meer water ververs. Begin ik het gesleep met gieters niet meer zo leuk te vinden.
Je bent 40 minuten bezig met alleen maar leeghalen en vullen. Dan heb je nog geen onderhoud kunnen doen.
Dus dat moet veranderen.

Zo heb ik jaren geleden eens gelezen over de ‘luie stoel methode’ voor het waterverversen.

De benodigde materialen ingekocht en lekker aan de knutsel gegaan.

Diverse gardena koppelingen.

08D1353D-8141-4E14-A0BC-FEA51EC6D3D8.jpeg


PVC vul hulpstuk met slang en pomp. Hier nog de te zwakke pomp.

07B3A8D3-8F86-4478-BDA1-041BA4E6ABA1.jpeg


Oase Optimax 3000 met slang koppeling.

624E74B6-EC89-4020-A60D-DA8066914832.jpeg


Het vullen.

E8369F69-8E75-47D1-B37B-1EB22F038493.jpeg


ADFC51BA-C617-40F2-A724-EBB734082CF3.jpeg


Het aquarium leeg laten lopen gaat via de aftapkraan. Slang aankoppelen en in de tuin leggen. Kraan open, en stromen maar.
Je kunt tijdens het leeglopen al gelijk beginnen met het snoeien van de planten en etc.
Dus hier heb je gelijk tijdwinst.

Het vullen gaat via een emmer in de gootsteen met een pomp erin. De slang met vulhulp in het aquarium hangen.
Geen gesjouw met gieters. Rustig van een afstandje toekijken.
Vooral niet weglopen.
De kraan zover open zetten dat de emmer niet overloopt, maar ook niet leeggetrokken wordt door de pomp.

Veel eerder moeten maken.
 
Hoe heb je de aftapkraan gemonteerd? Wil straks ook zoiets voor mijn meterbak gaan doen, maar zit een beetje nog met de afvoer
 
Hoe heb je de aftapkraan gemonteerd? Wil straks ook zoiets voor mijn meterbak gaan doen, maar zit een beetje nog met de afvoer
Ik heb een aftakking gemaakt in de zuigzijde naar de filter.

D1CF7BD5-DDFF-49FC-97C8-C7A64F28A185.jpeg
FB22F7A7-3732-45C3-A187-F568CB1196CC.jpeg
 
Omdat ik de laatste tijd meer water ververs. Begin ik het gesleep met gieters niet meer zo leuk te vinden.
Je bent 40 minuten bezig met alleen maar leeghalen en vullen. Dan heb je nog geen onderhoud kunnen doen.
Dus dat moet veranderen.

Zo heb ik jaren geleden eens gelezen over de ‘luie stoel methode’ voor het waterverversen.

De benodigde materialen ingekocht en lekker aan de knutsel gegaan.

Diverse gardena koppelingen.

Bekijk bijlage 324326

PVC vul hulpstuk met slang en pomp. Hier nog de te zwakke pomp.

Bekijk bijlage 324327

Oase Optimax 3000 met slang koppeling.

Bekijk bijlage 324329

Het vullen.

Bekijk bijlage 324328

Bekijk bijlage 324330

Het aquarium leeg laten lopen gaat via de aftapkraan. Slang aankoppelen en in de tuin leggen. Kraan open, en stromen maar.
Je kunt tijdens het leeglopen al gelijk beginnen met het snoeien van de planten en etc.
Dus hier heb je gelijk tijdwinst.

Het vullen gaat via een emmer in de gootsteen met een pomp erin. De slang met vulhulp in het aquarium hangen.
Geen gesjouw met gieters. Rustig van een afstandje toekijken.
Vooral niet weglopen.
De kraan zover open zetten dat de emmer niet overloopt, maar ook niet leeggetrokken wordt door de pomp.

Veel eerder moeten maken.
Maar je kan toch ook weer vullen via je aftap kraan?
Althans dat deed ik wel altijd
 
Dat doe ik nog steeds. Heb een apparte af en aanvoer hiervoor gemaakt in mijn 2,40. Maar doel blijft hetzelfde, luie stoel methode 🤣.
 
Maar je kan toch ook weer vullen via je aftap kraan?
Althans dat deed ik wel altijd
Als er lucht mee komt, dan zit dat gelijk in mijn filter.

En ik weet ook niet of het filter leven dat kraanwater direct door het filter zo leuk vind.

Via de bovenkant raak je lucht kwijt. En het water mengt ook eerst.
 
Als er lucht mee komt, dan zit dat gelijk in mijn filter.

En ik weet ook niet of het filter leven dat kraanwater direct door het filter zo leuk vind.

Via de bovenkant raak je lucht kwijt. En het water mengt ook eerst.
Het “schone” kraanwater maakt voor je bacteriën niet uit.
Die gaan niet dood van een half uur geen eten.

Lucht is misschien een dingetje, maar 3x schudden met het filter na het vullen is dat er ook wel uit
 
Omdat ik de laatste tijd meer water ververs. Begin ik het gesleep met gieters niet meer zo leuk te vinden.
Je bent 40 minuten bezig met alleen maar leeghalen en vullen. Dan heb je nog geen onderhoud kunnen doen.
Dus dat moet veranderen.

Zo heb ik jaren geleden eens gelezen over de ‘luie stoel methode’ voor het waterverversen.

De benodigde materialen ingekocht en lekker aan de knutsel gegaan.

Diverse gardena koppelingen.

Bekijk bijlage 324326

PVC vul hulpstuk met slang en pomp. Hier nog de te zwakke pomp.

Bekijk bijlage 324327

Oase Optimax 3000 met slang koppeling.

Bekijk bijlage 324329

Het vullen.

Bekijk bijlage 324328

Bekijk bijlage 324330

Het aquarium leeg laten lopen gaat via de aftapkraan. Slang aankoppelen en in de tuin leggen. Kraan open, en stromen maar.
Je kunt tijdens het leeglopen al gelijk beginnen met het snoeien van de planten en etc.
Dus hier heb je gelijk tijdwinst.

Het vullen gaat via een emmer in de gootsteen met een pomp erin. De slang met vulhulp in het aquarium hangen.
Geen gesjouw met gieters. Rustig van een afstandje toekijken.
Vooral niet weglopen.
De kraan zover open zetten dat de emmer niet overloopt, maar ook niet leeggetrokken wordt door de pomp.

Veel eerder moeten maken.
Waarom vul je eerst de emmer en vervolgens met een pomp weer verder je aquarium in? Je kan toch rechtstreeks aan je kraan een koppeling aansluiten??
 
Waarom vul je eerst de emmer en vervolgens met een pomp weer verder je aquarium in? Je kan toch rechtstreeks aan je kraan een koppeling aansluiten??
Alsof ik daar niet over nagedacht heb.....

Ik heb een hele mooie kraan. Maar een waterdief past er niet op.
En ook de schroefdraad is niet standaard.
Dus dan gewoon met een pompje.
 
Alsof ik daar niet over nagedacht heb.....

Ik heb een hele mooie kraan. Maar een waterdief past er niet op.
En ook de schroefdraad is niet standaard.
Dus dan gewoon met een pompje.
Ik heb ook zo'n kraan, maar daar zijn verlopen voor te krijgen waardoor het wel past.
Het is zeker een mooie kraan, maar die lijdt daar niet onder denk ik.
Maar ieder zijn ding natuurlijk.
 
Grohe red zijn pas mooie kranen :p
Maar “if it works it ain’t stupid”
en nu heb je geen geklooi met verloopjes of dingen die van je kraan kunnen schieten
 

Terug
Bovenaan