Aquatlantis Fusion 120 x 40 van NicoleE


Je moet er mee doen wat jij wil! Want is jouw plantje en er is naar mijn mening geen goed of fout hiermee.

Edit:benieuwd wat APO zegt.
We zullen zien, het is toch te vroeg om de aftakking in tweeën te verdelen. Zou wel kunnen maar is krapjes.

Staat er weer netjes en verzorgd bij:thumbs:
Dank je John, was ook hard nodig. Verloor ook het plezier in de bak op die manier.
 
Alsof er niks gebeurd is, erg netjes weer!
Groeit natuurlijk ook niet zo hard met al die Anubias :D

Ik heb er van één, stond rechts achter de Javavaren, een aantal bladeren weggeknipt. Werden geel en vielen gaten in, heel vreemd vind ik voor zo'n makkelijke plant. Hij doet het in de Home prima.

PS zou de naam van de Anubias moeten opzoeken, maar waar ;)
 
Ineens wist ik weer waar ik dit had gezien; in kwekerijen heeft men de Anubias barteri behandeld met virussen waardoor er mutaties ontstonden. En ook zijn er door kweek gevormde mutaties verder doorgekweekt. Jou Anubias ís waarschijnlijk een Anubias barteri 'Marble' of mogelijk een Anubias barteri 'Variegated'.
 
Ineens wist ik weer waar ik dit had gezien; in kwekerijen heeft men de Anubias barteri behandeld met virussen waardoor er mutaties ontstonden. En ook zijn er door kweek gevormde mutaties verder doorgekweekt. Jou Anubias ís waarschijnlijk een Anubias barteri 'Marble' of mogelijk een Anubias barteri 'Variegated'.
Volgens APO en de kwekerij bestonden er nog geen bonte varianten van barteri. Ze hadden dit nog nooit gezien. Maar goed, dat moet ik aannemen. Mogelijk daarom ook hun interesse.
Ik zal nog eens Googlen, maar de vorige keer dat ik bonte Anubias tegenkwam waar het de varianten met kleiner blad. Benieuwd wat ik deze keer tegen kom.
Mocht je een bonte barteri tegenkomen, laat het weten! :) Ik ga ook op zoek met de namen die jij geeft!

Edit: in de gauwigheid kom ik vooral nana tegen. En deze:

Maar dat is weer een hele andere tekening. Het blad lijkt ook afwijkend voor een barteri?
En dan Anubias barteri var. caladiifolia Variegated" Is hem ook niet.

Blijkbaar bestaan dus wel al bonte varianten.
 
Laatst bewerkt:
Het zijn, voor zover ik mij herinner, allemaal Anubias barteri vormen of mutaties! Het plaatje hierboven volgens het bijschrift een 'Variegata'
Maar de kweekvormen 'Marble' en 'Variegata' worden ook weer door elkaar en bij elkaar gebruikt. Bovendien is nana ook weer een variëteit van een Anubias barteri. Zo worden ze dan omschreven: Anibias barteri var. nana. Ik zit mijn hoofd te pijnigen waar ik dit toch weer heb gelezen! Het schiet me vast weer te binnen maar nu weet ik het zo nog niet. (Oude mensen hé... zucht.)

Dit plaatje zou dan weer een Anubias var. nana 'Marble' 'Variegated' zijn. Alles doorelkaar geklutst dus. Maar, dat weet ik dan wel weer, dat is niet ongewoon bij kweek vormen of mutaties.

Anubias-Nana-Marbled-Variegated-Aquatic-plant-for-sale-and-where-to-buy-Aquaticmag.jpg
 
Het zijn, voor zover ik mij herinner, allemaal Anubias barteri vormen of mutaties! Het plaatje hierboven volgens het bijschrift een 'Variegata'
Maar de kweekvormen 'Marble' en 'Variegata' worden ook weer door elkaar en bij elkaar gebruikt. Bovendien is nana ook weer een variëteit van een Anubias barteri. Zo worden ze dan omschreven: Anibias barteri var. nana. Ik zit mijn hoofd te pijnigen waar ik dit toch weer heb gelezen! Het schiet me vast weer te binnen maar nu weet ik het zo nog niet. (Oude mensen hé... zucht.)

Dit plaatje zou dan weer een Anubias var. nana 'Marble' 'Variegated' zijn. Alles doorelkaar geklutst dus. Maar, dat weet ik dan wel weer, dat is niet ongewoon bij kweek vormen of mutaties.

Bekijk bijlage 267250
Het blijft lastig, wel is naar mijn idee de Anubias barteri var. nana, geen Anubias barteri. Ze zijn zoals de naam doet vermoeden zeker verwant, maar uiterlijk verschillen ze enorm. Het komt vooral tot uiting in de grootte van het blad en de gegolfde bladranden.

Dat een mutatie bij de Anubias barteri var. nana voorkomt, wil nog niet zeggen dat hij daarom ook bij de Anubias barteri voor komt. Just my 2$cents.

Het lastige van op plaatjes zoeken is dat er nogal wat fouten bij de naamgeving zit. Stel ik zet de mijne online onder de naam Anubias barteri 'Marble Queen' zouden andere mensen dat zomaar voor waarheid aan kunnen nemen.

Ik ben op zoek naar webshops als APO, maar dan in het buitenland, wellicht dat ik hem daar tegenkom - en ik kan gevoelsmatig dan ook meer vertrouwen hebben in de juiste naamgeving.

Ach en van de andere kant boeit het niet zo. Ben blij met mijn plantje en hoop het bonte deel over een (half) jaar te kunnen splitsen.
 
Hoi John

ik dacht dat ik het hier ook geschreven had (niet dus) maar ik heb de Fusion helemaal ontmanteld en in opslag gezet.
Het ontbreekt me momenteel aan tijd om de bak goed te onderhouden. Had het onderhoud al geminimaliseerd maar zag de gevolgen in de bak. Ben van mening dat een blikvanger in de kamer er ook verzorgd uit moet zien en dat was het al een tijd niet meer. Vandaar mijn beslissing.
Bak niet weggedaan dus zal in de toekomst wel weer opgestart worden.

Edit, de Home draait nog wel.
 
Ik vroeg me al af waarom je zo weinig op het Forum was, druk dus?

Jammer van de Fusion, maar je hebt m iig nog:thumbs:
 
Ik vroeg me al af waarom je zo weinig op het Forum was, druk dus?

Jammer van de Fusion, maar je hebt m iig nog:thumbs:
Ja veel mantelzorg en als ik daar niet meer bezig ben, ben ik zo moe dat ik geen zin meer had in het aquarium. Het was een moetertje geworden.
De Fusion is hier gebleven ja, je krijgt er geen drol voor al was de bak nog geen twee jaar oud. En dan volgend jaar een nieuwe kopen? Echt niet :) Bloed kruipt toch waar het niet gaan kan uiteindelijk.
 

Terug
Bovenaan