Aquatlantis 120 van DiMi


DiMi

Well-known member
Lid geworden
4 oktober 2010
Berichten
65
Locatie
Belgisch Limburg
Hey allemaal, hier een verslag van voor(ui)tgang van mijn nieuwe bak, 120x40x60.
Ik heb voordien al aquarium gehad, maar na veel geploeter met algen, de handdoek in de ring gegooid.
Maar... het bloed kruipt waar het niet gaan kan zeker? :)

Eerst de hardware:
Filter: Eheim prof 4+350
Co2-installatie met atomizer inline: het is de eerste keer dat ik iets van co2 gebruik, dus ben het nog wat aan het uitzoeken. (hier komen ongetwijfeld nog vragen over van mijn kant :)), met
tijdsklok; gaat 1u voor het licht aan en ook weer uit 1u voordat het licht uitgaat.
Verlichting: de standaard led-verlichting van Aquatlantis, de Easy led 52W, voorlopig met tijdklok, maar de tc421 ligt al klaar om aangesloten te worden
Achterwand zwart geverfd
Bodem: filterzand, geen voedingsbodem

Flora:
hygrophilla polysperma
hydrocotyle leucocephala
cryptocoryne wendtii
javavaren
mic. monte carlo
alternanthera reineckii
limnophila sessiflora
lobelia cardinales
tijgerlotus
hygrophilla difformis
rotala runtindi
vallisneria asiatica
rode myriophyllum

Ik bemest met all-in-one van planted box, maar ben me aan het inlezen in de EI-methode voor evt in de toekomst.
Kegels voorzien voor de moerasplanten.

De bak is eergisteren pas gevuld en beplant dus net begonnen met indraaien.
Ben al benieuwd hoe snel ik al aan het snoeien moet slaan :)


20201003_215308.jpg

Het ziet er nog 'braafjes' uit, maar dat zal snel veranderen. Het uitstekende stuk wortelhout wordt weer weggehaald zodra het liggende stuk hout ingewaterd is.
Qua vissen zullen het platy's/zwaarddragers worden, vind ik nog steeds heerlijke vissen. Misschien een groepje zwarte tetra erbij, heb ergens gelezen dat die wel eens helpen met het nageslacht van eerstgenoemden in toom te houden.
Het zijn ook vissen die hard water appreciëren en dat komt weer goed uit met de GH van 21 hier :rolleyes:
Iemand een ideetje voor een bodemvis evt?
Overigens: KH=15 en PH=7,5-8
 
genoeg ingrediënten om er iets supermoois van te maken! Succes met deze kickoff!
 
  • Leuk
Waarderingen: DiMi
Ziet er goed uit!! ben benieuwd of de lobelia cardinals groen wordt bij mij namelijk wel hehe.
 
Mooi begin!! Het wachten van het indraaien gaat vast erg lang lijken
:)
Die "truc" met een schooltje zwarte tetra's ga ik ook proberen
 
Ziet er mooi uit.!

Succes met indraaien. Hier ga ik nu de 3de week van indraaien in. Ook iets met het bloed kruipt.............! :)
 
  • Leuk
Waarderingen: DiMi
Hoi allemaal,
Dag 10 van de opstart, en al opmerkelijke waterwaarden:
no3: 50
no2: 0.75
po4: 0.5
nh4: 0.2
ph: 8
kh:14
co2 bellen: +/- 200bpm (checker is groen)

Ik vermoed dat het merendeel door mijn fout is, waarschijnlijk bij het plantenvoeding geven...
3 dagen na de plantenvoeding (60ml voor 200l voor 7 dagen) heb ik 50% water ververst.
Dus mijn redenering was: dan voeg ik opnieuw 50% plantenvoeding toe...

Ik heb zonet opnieuw 50% ververst, morgen eens opnieuw testen
 

Bijlagen

  • 20201011_183924.jpg
    20201011_183924.jpg
    422 KB · Weergaven: 76
Intussen is er niets veranderd qua waarden, wat vreemd is, aangezien ik nog n waterwissel van 50% heb gedaan... misschien iets met het hout? Ik heb het jaren geleden 2dehands gekocht, dus was al n risico om het terug te gebruiken. Maar is het mogelijk, zo'n nietrietwaarde door 'slecht' hout? Zou niet weten wat het anders zou kunnen zijn...
 
Intussen is er niets veranderd qua waarden, wat vreemd is, aangezien ik nog n waterwissel van 50% heb gedaan... misschien iets met het hout? Ik heb het jaren geleden 2dehands gekocht, dus was al n risico om het terug te gebruiken. Maar is het mogelijk, zo'n nietrietwaarde door 'slecht' hout? Zou niet weten wat het anders zou kunnen zijn...
Hoi, als je 1 oktober gestart bent met indraaien dan is het niet raar dat je nu (+/- 2 weken later) nog nitriet meet.

Nitraat van 50 is wel hoog. Dit kan meerdere oorzaken hebben.
Ik lees hierboven dat je AIO van plantedbox gebruikt, hier zit nitraat in.
Weet je het nitraatgehalte van je ververs water ook?
Mogelijk heb je nu erg veel vervuiling (afstervende planten of veel voer erin gegooid voor het indraaien)?

Zelf dosseer ik elke dag ipv elke week. Ik moet ongeveer 70ml per week toevoegen, dus 10 ml per dag, ongeacht of ik ververs of niet. Ik voeg na het verversen niet extra of dubbel toe. Gewoon elke dag hetzelfde. In principe zou dit met een week dosering ook zo moeten..
 
Ik heb net het nitraatgehalte van het kraanwater gemeten, en dat is nagenoeg 0.
Geen voer gebruikt, en hier en daar wat afstervende plantendelen gehad, maar veel is dat niet geweest.
Ik heb waarschijnlijk overdreven met de AIO :)
Ik ga je raad opvolgen en dagelijks +/- 8ml ervan toevoegen ;)

Verder heb ik al wat bruinalg, en een paar slakjes ontdekt, er zullen eitjes bij de planten hebben gezeten.
 
Hier ben ik weer,
week 12 na het opstarten, en inmiddels 3 weken geleden 10 platy's toegevoegd, en enkele weken eerder 8 renslakken.
Fauna:
Die renslakken... zijn inderdaad goede alg-eters, maar ook best wel vervuilers hoor :unsure:
En de platy's, lekker actief en helemaal niet schuw, vanaf dag 1 :)
Ik vermoed dat 10 vissen teveel voor de filter was om in 1 keer toe te voegen, vermits ik een heel miniem beetje no2 blijf meten...
-> Zijn er geen bodembewoners die een Gh van 16, kh van 12 en Ph van 8 aankunnen? Pleco's, L-nrs bvb?

Flora:
Alles groeit goed, en niet tè goed, dus ben er wel blij mee.
De jonge blaadjes van het belgisch groen hebben witte plekken, wat zou dat kunnen betekenen?
En de Vallisneria maakt wel uitlopers, maar omhoog gaan doetie nauwelijks?
Maar gewoon afwachten zeker...
20201119_163430.jpg


Techniek moet ik nog wat wegwerken, zoals jullie kunnen zien...
En verwarming komt naast filteruitlaat te staan.

no3: 25
no2: 0.05
po4: 0.25
nh4: 0
ph: 8
kh:12 (ik probeer deze rond 12 te houden middels eikextract na elke waterwissel)
co2 bellen: +/- 90bpm

Voorlopig ga ik helemaal niets toevoegen qua vissen, eerst maar eens aankijken wat de nitriet gaat doen de komende tijd.
 

Terug
Bovenaan