Aquascape 80 cm tips

Discussie in 'Inrichting en biotopen' gestart door Bobbysh, 26 sep 2018.

View Users: View Users
  1. Bobbysh

Bobbysh

Lid geworden:
    18 sep 2018
    Poos terug een 2e handse bak gekocht van 80 cm.

Nu wil ik deze gaan aquascapen en ben ik al een beetje aan het oefenen. Graag hoor ik jullie mening en adviezen dus deel ik daarom even wat fotos met jullie.

En ja ik weet het, het is niet de mooiste bak om mee te aquascapen. Ook komt er misschien een extern filter in. En ik ga geen gebruik maken van co2.

Mijn idee is:

Een soort rotslandschap met stukken hout die als bomen gaan dienen. Zoals je ziet heb ik een scheiding van stenen gemaakt wat er voor gaat zorgen dat achter de scheiding een heuvelachtig gebied komt met mooie planten en wat bodembedekkers. Voor de scheiding komt een rustig stuk zandvlakte met stukken gras naast de rotsen voor een natuurlijk effect en misschien nog een struikje hier en daar.

De ideeën tot nu toe wat betreft planten:

Achtergrond: vallisneria, belgisch groen
    Midden zone: tijgerlotus, grassoorten, javavaren(bij het hout),lobelia cardinalis
    Voorgrond: monte carlo, dwerg naaldgras, mossen op het hout

Alle tips en adviezen van harte welkom.

20180926_185718.jpg

20180926_190043.jpg

20180926_185919_001.jpg

2. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    Dat kan toch best. Oppassen voor scherpte van stenen..

Zou wel dat plastic eruit houden. onder de stenen kan het wel.

3. Cornelius

Cornelius

Lid geworden:
    16 feb 2017
    Opzet is leuk. Ga je acherin soil plaatsen? Dan is het handig om de ruimte tussen de stenen opvullen met watten. Dat voorkomt dat het zand en de soil met elkaar gaan vermengen.

Zou er dus geen lotus inzetten. Die horen thuis in een aquarium en niet in een aquascape, simpelweg omdat het blad veels te groot is in vergelijking met de andere soorten.

Bertus vindt dit leuk.
  4. TS
    TS
    Bobbysh

Bobbysh

Lid geworden:
    18 sep 2018
    Idd achter de stenen word ada aqua soil van amazonia met daaronder lavastenen om de vorm van heuvels te behouden. De oplossing met watten is een heel goed idee, bedankt.
    Nu schiet me de volgende vraag te binnen: of ik de watten ook als verhoging kan gebruiken voor het zandpad die tussen de 2 grote rotsen komt.
    Gaat dit spul niet dichtslibben na een tijd of rotten oid?

De lotus heb je gelijk in die ga ik niet meer plaatsen.

Dat wat nu onder de stenen ligt zijn stukken leer om te voorkomen dat ik tijdens het vele puzzelen de onderkant ernstig beschadig dus die gaan er zeker uit.

5. LPC98

LPC98

Lid geworden:
    17 sep 2018
    Watten?

Blijft dat behouden ja?
    Ik dat ook dat watten na verloop van tijd wegrotten, maar ik ben een leek :-)

6. TS
    TS
    Bobbysh

Bobbysh

Lid geworden:
    18 sep 2018
    Trouwens nog even een vraagje. Ik heb nog 5 kilo aquasoil over maar de poedervariant vind ik natuurlijker en mooier ogen. Is het beter een nieuwe zak van 9 kilo te halen van de normale variant of poederversie? Wel de bedoeling dat ik onderop sowieso de normale gebruik die ik nog over heb met daarboven op bijvoorbeeld een dikke laag met de poedervariant.

7. Nicolientje-W

Nicolientje-W

Lid geworden:
    30 jan 2018
    Dat poeder gaat op termijn door de onderlaag heen zakken en dan zie je enkel nog de grove korrels van de onderlaag.

8. TS
    TS
    Bobbysh

Bobbysh

Lid geworden:
    18 sep 2018
    Ook wanneer de bovenlaag poeder behoorlijk dik is?
    Wat raden jullie me dan aan,blijven bij de normale versie of alleen poeder gebruiken?

Ik zie namelijk meerdere aquascapers dit doen,de poeder over de normale. Zo las ik ook vaak dat dit zo hoort en dat de poeder ook vooral dient voor de voorgrondplanten om zich beter te hechten.

9. Nicolientje-W

Nicolientje-W

Lid geworden:
    30 jan 2018
    Ja je leest heel veel op internet, maar die bakken zijn showbakken en draaien niet jarenlang, eigenlijk is een scapebak ongeschikt om jarenlang te draaien, maar dat zeggen ze er niet bij.

Anyway, ookal maak je die poederlaag 1 cm dik, dan nog zakt het erdoorheen.

10. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    Dat word een stoftroep, kan ik je zeggen. En zakt het naar beneden kans op bodemrot.

Zou eerder aan lavakorrels denken.
    Die stuiven niet.

In poeder blijven geen planten staan ,hoor.
    Die moet je in het begin wat verzwaren.

11. TS
    TS
    Bobbysh

Bobbysh

Lid geworden:
    18 sep 2018
    Een stoftroep bertus?met de normale of de poeder bedoel je

Ik ga dan maar gewoon voor de normale aquasoil. Die bevalt me erg goed in mijn 30 liter bakje.

12. Cornelius

Cornelius

Lid geworden:
    16 feb 2017
    Watten gaat perfect, en omdat ze bijna altijd synthetisch zijn gaan ze niet zo snel rotten.

Ik zou dan op de bodem de normale soil doen en bovenop een laag van een paar cm powder voor estetische redenen.
    En als je geen vissen erin hebt die de bodem omwoelen gaat de bovenlaag zich echt niet vermengen met de onderlaag.

Maar als je lang van je soil wilt doen is het wel de bedoeling dat je een powersand gaat gebruiken met daarop de soil.

Daarbij is het ook van belang wat voor soort techniek je gaat gebruiken.
    Een low-light scape kan zo maar een jaar of 6 probleemloos draaien met een soil. Een high light scape is na 2 jaar wel klaar omdat de CEC eigenschappen van de soil is uitgewerkt.
    Dat kan je dan best goed opvangen met andere dosering voeding, maar dat is in de praktijk toch lastig uit te voeren.

13. Nicolientje-W

Nicolientje-W

Lid geworden:
    30 jan 2018
    Dat klopt niet, zelfs in mijn garnalenbakken (waar dus geen vissen in zitten) egaliseert de bodem, dus ook dan zakt het stof erdoorheen.

14. Cornelius

Cornelius

Lid geworden:
    16 feb 2017
    nee hoor, ikzelf heb daar geen problemen mee.

15. TS
    TS
    Bobbysh

Bobbysh

Lid geworden:
    18 sep 2018
    Heeft een laag filterlava eronder niet zo ongeveer dezelfde werking als dat power sand? Dit ga ik er namelijk sowieso onder doen voor het hoogteverschil.

Wanneer noem je iets low light? (Hoeveel watt per liter bijvoorbeeld?)

16. Cornelius

Cornelius

Lid geworden:
    16 feb 2017
    Powersand geeft o.a langdurig voeding af en lavarock/ filterlava juist niet. Lavarock is perfect om hoogtes te creëren als je het bv in een filterzak doet,
    Dat kan je goed stapelen en geeft een stabiele ondergrond.

Low light is de categorie 15 tot 25 lumen per liter water waar de langzaam groeiende planten (Easy-plants) genoeg aan hebben om goed te groeien.
    En Watt zegt iets over het vermogen wat een lamp uit het energienet trekt en niets over de intensiteit of de kwaliteit of effectiviteit van het licht.
    Een 20Watt spaarlamp geeft namelijk heel ander licht als 20Watt gloeilamp. Een LED verlichting van 20Watt geeft heel ander soort licht als een TL verlichting van 20Watt.

17. TS
    TS
    Bobbysh

Bobbysh

Lid geworden:
    18 sep 2018
    Bedankt voor de heldere uitleg. In mijn bak hangt maar 1 led maar weet niet hoeveel lumen die is.

Ik denk toch dat ik alleen de aquasoil doe anders word het wat te prijzig.

Welk zand raden jullie me aan?

18. TS
    TS
    Bobbysh

Bobbysh

Lid geworden:
    18 sep 2018
    En ik vraag me af of het beter is om de dry start methode te gebruiken of gewoon meteen te vullen. Dry start nog nooit gedaan. Wat denken jullie dat ik beter kan doen?