Aquariumwand vervangen


L

Lauren_

Guest
Beste allen,

Mijn aquarium (afmeting 100x60) draait al zo'n 7 jaar en ik heb af en toe wel eens wat afgewisseld qua inrichting, maar nu begint het toch te kriebelen om de inrichting eens flink te veranderen. :D

Momenteel heb ik grind en een roodachtige achterwand. Het grind wil ik vervangen met filterzand en de achterwand met een Akwaline achterwand.

Maar nu twijfel ik nogal hoe ik dit 'grote' project moet aanpakken. Ik dacht zelf:
1) Vissen + planten + hout in andere bak; filter erop aansluiten + luchtpompje (1/4 huidig water bewaren)
2) Grind + achterwand eruit
3) Nu de bak kaal is, lekker schrobben + goed droogmaken
4) Nieuwe achterwand erin m.b.v. aquariumkit....laten drogen
5) Filterzand + planten + hout erin ...vullen maar! (met oud en vers water)
6) Filter opnieuw aansluiten
7) Na watercheck de vissen erin

Mijn grootste vraag is hoe ik het beste mijn huidige achterwand kan verwijderen (zit vast met aquariumkit).
En moet je filterzand van te voren spoelen?
Iemand trouwens ervaring met de achterwanden van Akwaline?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen :D
 
Nou, na zo'n grote renovatie zou ik het niet aanraden om zo snel te werk tegaan. Nieuwe bodem wil ook zeggen geen bacteriën.

Achterwand zul je met een mes moeten verwijderen, en bij de nieuwe moet je de kit laten uitharden en spoelen
 
Als je de bak gaat aanpakken en de filter is blijven doordraaien dan kan dat vaak wel goed gaan maar je moet erg zuinig voeren en de waterwaarden en je vissen goed in de gaten houden.
Zand zou ik wel eerst goed spoelen hoor.
 
Ik heb voor werk vaker onderhoud gedaan bij mensen thuis en zo ook achterwanden verwijderd.

-Eerst vul ik emmers en jerrycannnen met het aquariumwater, dan is het makkelijk om de vissen eruit te scheppen.
In de emmer plaats ik een luchtpomp, de verwarming en eventueel het filter. (de planten gaan hier ook bij tenzij de klant ze niet allemaal wilt bewaren)

-Vervolgens haal ik de rest van het water en de bodem eruit, De achterwand kun je dan vrij makkelijk verwijderen met een goed plamuurmes, dit maakt geen krassen en
zo krijg je de kit en uiteindelijk de achterwand los, enkel nog de restanten vuil uit het aquarium halen en het glas schoon en droogmaken.

-Dan kan de nieuwe achterwand geplaatst worden en voeg ik de bodem en hardscape toe. In het geval van zand hoef je niet te spoelen.

na deze klusjes is het tijd voor pauze en kan de achterwand die net gekit is even drogen.

-na de pauze begin in met het vullen en tegelijk plaatsen van de planten, het filter wordt erop gezet en de verwarming en na toevoeging van watervoorbereiders en de bacteriën kunnen de vissen er vrij snel in,
het is wel aan te raden de eerste 3 dagen goede bacteriën te blijven doseren en pas de derde dag weer te beginnen met kleine beetjes voeren.

Het is geen makkelijke klus en ik ben er ook 5uur mee bezig, maar het resultaat mag er altijd wezen. De vissen zouden het ook perfect moeten doen.
 
Vooral als je de bak snel weer wil inrichten is dat helemaal aan te raden gelet op een dichte mist die je anders kan tegenkomen bij het werken.
 
Het zand dat wij verkopen in de winkel hoeft in ieder geval niet gespoeld te worden, maar als je het wilt spoelen kan het, Ik heb ook weleens geprobeerd het te spoelen op de zaak, het enige wat er dan uitkomt is zand en dat spoel ik dan zo door de goot, vind ik maar zonde.

Ik heb al vaker gezegd geen grote voorstander te zijn van een aquarium die volledig is ingericht met zand, ik ben meer van het aquascapen en heb zelf ook vol beplante aquaria. en ja die mist is inderdaad heel vervelend, trekt ook wel weg, maar ook een rede dat ik het niet vaak gebruik.
Hier wat foto's tijdens werk:
DSC_0109.JPG
DSC_0110.JPG
DSC_0112.JPG
DSC_0114.JPG
show aqua in 11.JPG
show aqua in 10.JPG
show aqua in 9.JPG
show aqua in 8.JPG
show aqua in.JPG
 
Erg mooie foto's!
Mijn aquarium zal een amazonebak worden, dus met de juiste stukken hout zal het er al goed uitzien. (hoop ik :br:) Ik zal wel genoeg schuilplaatsen creëren.
Wat voor kit gebruik jij? Want hoort het niet >24 uur te drogen + daarna spoelen i.v.m. giftigheid?


En voor de zekerheid zal ik het zand uitspoelen. Voor een 1 meterbak is dat niet extreem veel werk.
 
De kit die wij gebruiken is NKF Aqua Strong. Het is inderdaad aan te raden het langer te laten drogen, maar uit ervaringen kun je als de buitenste laag van de kit is gedroogd al het aquarium vullen, dit is vaak na 1 a 2 uur al.
De rest van de kit komt dan niet in aanraking met het water en droogt langzaam verder, wees er in ieder geval wel zeker van dat de achterwand goed aan het glas zit. Als je dit niet zeker weet en je hebt de mogelijkheid de kit langer te laten drogen dan zou ik dat doen.
 
Een speciekuip werkt ook goed voor het tijdelijk opvangen van vissen, planten en filter.
 
Een speciekuip werkt ook goed voor het tijdelijk opvangen van vissen, planten en filter.

Nog niet aan gedacht! Veel groter, dus eigenlijk beter dan de extra bak die ik heb staan.
Ergens volgende week ga ik alles inkopen. Als het lukt, zal ik foto's plaatsen van het 'proces'.
 

Terug
Bovenaan