Aquariums (60 en 80cm) verplaatsen zonder Meubel.


H

Haarlem-noord

Guest
Beste Dames en Heren,

Binnenkort wil ik zowel mijn Juwel 60cm als 80cm van plek laten veranderen (meter of 5 op dezelfde verdieping). En hier heb ik wat vraagjes over.

1. In het 80cm aquarium zit een juwel binnenfilter, wat kan ik eraan doen om zoveel mogelijk het filter te sparen tijdens stilstand van de pomp?

Misschien de filterelementen in een emmer aquariumwater met bruissteen en verwarming?

2. Hoeveel procent water moet ik uit de bak laten om deze veilig te kunnen verplaatsen?

3. Ik zou graag de bodem vervangen van het 60cm bakje, is dit mogelijk icm de verplaatsing?

En alle tips zijn welkom voor een zo makkelijk mogelijke verplaatsing van de bakken.

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Ik zou de binnenfilter inhoud laten zitten. Al het water uit de 80cm bak, max een cm of 3 in de 60cm bak. Bij voorkeur bodem ook zoveel mogelijk uit beide bakken voor verplaatsen. Dat water zo rap mogelijk afhevelen (oftewel, veel emmer klaar hebben staan en een dikke slang nemen) en dan de bak verplaatsen, reeds schoongespoelde nieuwe bodem erin, bord erop en dan water er weer terug in (minimaal de helft, 2/3 is beter) en de rest aanvullen met kraanwater indien nodig. Als je even doorzet, evt met 2 personen, red je dat per bak wel in 30 minuten, staat je filter ook niet zolang stil.
 
Oke, het is de eerste keer, dus verwacht er wel langer mee bezig te zijn.

Wat is dan de manier om het filter zo levend mogelijk te houden?
 
Je moet het in ieder geval wel zo snel moigelijk doen om schade aan de bacteriecultuur te beperken.
Misschien eerst het water erin ivm de filter en dan heel rustig met een bakje de bodem erin doen.
 
Ik weet niet of je filter ook onderaan pomp maar anders kun je misschien de uitlaat van je filter omleggen (met tuinslang oid.) en weer terug naar boven in je filter leggen? Misschien een raar idee maar dit kwam gewoon in mij op ;).
 
nilo1804 zei:
Ik weet niet of je filter ook onderaan pomp maar anders kun je misschien de uitlaat van je filter omleggen (met tuinslang oid.) en weer terug naar boven in je filter leggen? Misschien een raar idee maar dit kwam gewoon in mij op ;).

Dit gaat helaas niet met het binnenfilter van juwel, wel mooi als het wel kan.

Filter in een emmer aquariumwater met bruissteen levert dus onvoldoende zuurtstof?
 

Terug
Bovenaan