Aquariumkast beweegt iets


Oyce

Member
Lid geworden
26 september 2023
Berichten
5
Hoi,

Ik ben nieuw hier en heb sinds 2 maanden een 45liter (45x32cm) scapers bak met crystal red garnalen.

De eerste kast waar die op stond begon na 3 weken door te buigen en nu heb ik een aqualantis splendid 60 meubel (60x40cm). Nu merk ik alleen als ik tegen het meubel duw het meubel wat beweegt en het water dus ook gaat meebewegen.

Het meubel staat voor de rest waterpas en het aquarium staat er niet in het midden op maar aan de linkerkant.

Mijn vraag is of jullie ervaring er mee hebben dat het meubel wat beweegt als je er tegenaan duwt en het voor de rest geen kwaad kan?
 
Een meubel hoort solide te zijn in mijn ogen. Zoals jij het omschrijft zou ik zelf wat hoekbeugeltjes halen en hem verstevigen, dat geeft toch een beter gevoel denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Oyce
Dank je voor je reactie Ed. Goed idee die hoekprofielen. Ga ik eens naar kijken
 
Je ziet het meubel niet daadwerkelijk zelf bewegen maar je ziet het aan het wateroppervlak dat begint te bewegen. Het was al zodra ik het meubel had. En begon nu meer te twijfelen.
 
Ik zou me daar dan niet zo n zorgen over maken hoor. Als ik de zeewaterbak aanstoot dan schud het water ook maar de kast beweegt ook niet echt heen en weer.
 
Ik heb een Lido 120 en als ik daarvan de ramen een beetje te hard schoon wrijf met een doekje moet ik ook uitkijken dat het water niet alle kanten opgaat, en voor mijn gevoel wiebelt het kastje dan ook wel mee. Hoort denk ik beetje bij kleine aquaria met bijbehorende meubels die niet als een tank gebouwd zijn.
 
Heel erg bedankt voor jullie reacties! Dit zorgt voor meer geruststelling :giggle:
 
Hoi,

Ik ben nieuw hier en heb sinds 2 maanden een 45liter (45x32cm) scapers bak met crystal red garnalen.

De eerste kast waar die op stond begon na 3 weken door te buigen en nu heb ik een aqualantis splendid 60 meubel (60x40cm). Nu merk ik alleen als ik tegen het meubel duw het meubel wat beweegt en het water dus ook gaat meebewegen.

Het meubel staat voor de rest waterpas en het aquarium staat er niet in het midden op maar aan de linkerkant.

Mijn vraag is of jullie ervaring er mee hebben dat het meubel wat beweegt als je er tegenaan duwt en het voor de rest geen kwaad kan?
Je mag er van uitgaan dan één liter water één kilogram weegt. Voeg daarbij op wat de bak zelf zit en de mogelijke zaken die in en op de kast staan. En dan weet je of jouw meubel dit kan hebben?
 
Een meubel hoort solide te zijn in mijn ogen. Zoals jij het omschrijft zou ik zelf wat hoekbeugeltjes halen en hem verstevigen, dat geeft toch een beter gevoel denk ik.
Daarbij moet er opgelet worden dat je niet schroeft op plaatsen waar mogelijk vocht komt en waar door de schroeven een verzwakking optreed. Het gaat hier om spaanplaat met een kunststof laag erop.
 
Je mag er van uitgaan dan één liter water één kilogram weegt. Voeg daarbij op wat de bak zelf zit en de mogelijke zaken die in en op de kast staan. En dan weet je of jouw meubel dit kan hebben?
Het meubel kan maximaal 150 kg hebben. Nu met alles erin is het aquarium schat ik 70 kilo. Dus dat is oke
 
Je hoeft voorde zekerheid alleen nog maar te testen of de bak op alle 4 hoeken gelijk gesteund word.
 
Wil je de kleine beweging van het onderstel voor 99 % opheffen dan kun je een stalen hoekverbinding 40x40x40 of 30x30x30 mm.Verbinden/vastmaken aan de muur en het onderstel.Mits dat de bak natuurlijk niet te ver van een muur afstaat.
 
Wil je de kleine beweging van het onderstel voor 99 % opheffen dan kun je een stalen hoekverbinding 40x40x40 of 30x30x30 mm.Verbinden/vastmaken aan de muur en het onderstel.Mits dat de bak natuurlijk niet te ver van een muur afstaat.
Dat is vaak een probleem bij een buitenfilter en de slangen.
 
John, dat heet toch resonantie en is toch iets anders.Als het onderstel een verbinding krijgt via en aan de muur dan lijkt mij dat het probleem van de ts opgelost is.
Is effe wat werk, maar kan een wat meer tevreden gevoel geven.
 
John, dat heet toch resonantie en is toch iets anders.Als het onderstel een verbinding krijgt via en aan de muur dan lijkt mij dat het probleem van de ts opgelost is.
Is effe wat werk, maar kan een wat meer tevreden gevoel geven.
Ik bedoel niet resonantie maar als de bak strak tegen de muur komt dan is er geen ruimte voor de slangen toch? Tenzij je tussen de bak en de muur voldoende ruimte kan overlaten maar dat lijkt me weer lastig met onderhoud. Maar ja ik ben geen technicus hoor;)
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Je mag er van uitgaan dan één liter water één kilogram weegt. Voeg daarbij op wat de bak zelf zit en de mogelijke zaken die in en op de kast staan. En dan weet je of jouw meubel dit kan hebben?
Trgenwoordig onderschatten meubelfabrikanten hoeveel een kast kan hebben om zichzelf juridisch in te dekken. Standaard zeggen ze allemaal "max 25 kg".
Mijn Jysk ladekast draagt een 160l bak al maanden zonder enig zorgelijk teken...
 
Trgenwoordig onderschatten meubelfabrikanten hoeveel een kast kan hebben om zichzelf juridisch in te dekken. Standaard zeggen ze allemaal "max 25 kg".
Mijn Jysk ladekast draagt een 160l bak al maanden zonder enig zorgelijk teken...




Het meubel kan maximaal 150 kg hebben. Nu met alles erin is het aquarium schat ik 70 kilo. Dus dat is oke
Ts. geeft al aan dat de kast 150 kg kan hebben dat lijkt me dus wel in orde voor de bak die erop staat.
 

Terug
Bovenaan