Aquariumbemesting


benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Berichten
13,348
Locatie
Hellendoorn
Website
aquaforum.nl
Hallo allemaal,

Een aantal van jullie gebruiken de plantenbemesting van Aquariumbemesting.nl.

Daarover heb ik een doseringsvraag:

In mijn Juwel Rio 180 (netto zal ik zo'n 150 liter water hebben.) doseer ik voor het eerst nu ook KH2PO4, Kaliumfosfaat. Over de dosering heb ik een vraag. Op het zakje wordt aangegeven dat 4 gram poeder gemixt met warm water kan worden aangevuld tot 500 ml. Verder staat er dat 2 ml. op 100 liter water het gehalte verhoogt met 0.1 ppm. Op deze site echter wordt een andere dosering vermeld nl. 10 ml. op 100 liter water zal het fosfaat met 0.5 ppm. en het kaliumgehalte met 0.2 ppm. worden verhoogt. Welke dosering is nu juist en/of raden jullie aan voor mijn bak?
Overigens doseer ik nu, automatisch, 6 ml. per dag hetgeen mijn PO4 gehalte op krap 0.1 zet. Dat is niet erg hoog en ook niet in verhouding tot mijn NO3 dat op 20 staat.
 
Ik gebruik deze al jaren Ben en doe ook 4 gram op 500 ml water en doseer dan 40 ml op 100 liter om met 2 te verhogen. Meestal doe ik 8 gram erin zodat je maar 20 ml hoeft te gebruiken op 100 liter.
 
Ik gebruik deze al jaren Ben en doe ook 4 gram op 500 ml water en doseer dan 40 ml op 100 liter om met 2 te verhogen. Meestal doe ik 8 gram erin zodat je maar 20 ml hoeft te gebruiken op 100 liter.
Ok, je maakt dus het spul dubbel sterk. Maar bij een gewone sterkte dus 40 ml. op 100 liter water. ( Ik wil inderdaad ook op 2 komen.) Doseer je dit per week, John? (Omdat ik automatisch doseer zet ik het liever om per dag.) Dank voor je reactie!
 
Als je 1ppm wil gaat doseren (als we de verhouding 1:10 aanhouden)

dan neem je 10,75 gram KH2PO4 op 500ml en daar doseer je 10ml van. Daarmee krijg je 1ppm PO4, 0.33 P en 0.41 K
Wil je 2ppm doseer je 20ml
 
Ok, je maakt dus het spul dubbel sterk. Maar bij een gewone sterkte dus 40 ml. op 100 liter water. ( Ik wil inderdaad ook op 2 komen.) Doseer je dit per week, John? (Omdat ik automatisch doseer zet ik het liever om per dag.) Dank voor je reactie!


Ja ik doe de po4 en de no3 na het verversen in de bak. Sporen enkele uren later (de helft) en na 3 dagen de andere helft.
 
Maar als je kaliumnitraat toevoegt dan heb je toch meer kalium als ik het goed heb?
Het ligt er aan welke bron van kalium gebruikt.
Als je 1 gram van de mest stoffen in 1 liter water oplost, dan krijg je het volgende.

1 gram KNO3 (kalium nitraat) geeft 3.87 ppm K en 6.13 ppm NO3
en;
1 gram KH2PO4 geeft 2.87 ppm K en 6.98 ppm PO4
1 gram K2HPO4 geeft 4.49 ppm K en 5.45 ppm PO4
1 gram K2SO4 geeft 4.49 ppm K en 5.51 ppm SO4
1 gram K2CO3 geeft 5.66 ppm K en 4.34 ppm CO3

Kalium is trouwens het 4e belangrijkste element bij plantenvoeding. Dit is de volgorde Koolstof, Nitraat, Fosfaat en Kalium
Ikzelf doseer bijvoorbeeld K2CO3; elke week totaal 23 ppm K in een bakje van 50 liter.:juggle:
 
Ik gebruik de gewone kaliumnitraat die de meeste leden gebruiken bij de EI en los 83 gram op in een fles van 500ml.
 

Terug
Bovenaan