Aquarium zonder CO2


blablabla

Well-known member
Lid geworden
12 oktober 2009
Berichten
1,127
Beste aquarianen,

Al een tijdje kamp ik in mijn Rio 180 met baardalg.
Nu is het zo dat ik bio-CO2 toevoeg en ik vermoed dat de baardalg daardoor veroorzaakt wordt (instabiele CO2-waarde).

Nu heb ik op internet gelezen over een aquarium zonder CO2 en dit wil ik graag gaan proberen. (CO2 installatie past niet in het budget)

Ik heb een aqualantis easyled, die 8 uur per dag brandt op 60%.
Verder heb ik drijfplanten om het licht nog iets meer te dempen, ik maak geen gebruik van reflectoren.
Aan planten heb ik voornamelijk vallisneria, echinodurssen en waterpest.


IMG_2380.JPG


Mijn visbestand is als volgt:
16x prachtroodvinzalm
10x marmerbijlzalm
12x corydoras panda
3x apistogramma cacatuoide (1m 2v, gaan weg)

Nu heb ik gelezen dat er weinig water ververst moet worden (1x in de maand) en mijn vraag is of het mogelijk is 1x in de maand water te verversen met bovenstaand visbestand en of mijn verlichting zwak genoeg is voor een gezonde plantengroei.

Ik blijf wel micro elementen toevoegen voor mijn planten.
Vergeet ik dan nog iets?

Alvast bedankt!
 
Zo te zien heb je geen veeleisende planten. De alg kan inderdaad zijn ontstaan door een instabiele co2. Ik heb in alle kleinere bakken ook geen co2 en ververs met leidingwater maar ververs wel wekelijks 15%. dat moet ook prima kunnen zolang je maar geen voedingstekorten in je bak krijgt. Ik zou als je daar de mogelijkheid toe hebt dan de eerste weken de nitraat fosfaat even nameten en gewoon plantenvoeding doseren.
 
Bedankt voor je snelle reactie, John!

Dan ga ik het gewoon maar proberen en dan hou ik de waterwaarden in de gaten.
Denk je dat het beter is om 15% water te verversen per week? Is dat op gevoel of heb je daar artikelen voor? (Op internet lees ik óf 1x/maand óf zelfs 1x / 3 maanden)

Ik heb nu nog bio-CO2 staan, die laat ik daar tot ze uitgewerkt zijn. Ik zal de EI nogmaals halveren (naar een kwart), met de easycarbo stop ik ook zodra de bio-CO2 uitgewerkt is, om ophoping te voorkomen.
 
Dat is meer op gevoel of beter gezegd nergens op gebasseerd. Geen bak is gelijk en mijn 60cm bakken hebben relatief weinig licht en vragen dus weinig voeding..
Het is altijd een balans vonden tussen je licht en de voeding/co2.
 
Ik heb een Rio125 waar baardalg in zit. Ik dacht hetzelfde als jij.
Co2 aangeschaft maar baard alg bleef. Voeding n licht aangepast maar baardalg bleef.

Zelfs andere t5 balken aangeschaft maar baard alg bleef.

De aanschaf van co2 geeft in mijn ogen geen garantie om van je baard alg af te komen.

Het is wel minder geworden na alle probeersels.

Wat ik nu doe.. Is de blaadjes gewoon wegsnoeien waar alg opzit. En dat gaat prima.

Veel succes
 
Ook de circulatie is belangrijk en ik weet dat met de binnenfilter van de Rio125 dit weleens een probleem kan zijn. Soms zie je bardalg door een ander tekort dan co2 maar in de regel is wel co2 de oorzaak.
 
Bedankt voor alle reacties en het artikel! Toevallig kwam ik die vanochtend tegen ;)
Ik heb een CristalProfi Greenline 1501. Ik heb eerder teveel dan te weinig stroming, dat kan het haast niet zijn

Ik heb een Rio125 waar baardalg in zit. Ik dacht hetzelfde als jij.
Co2 aangeschaft maar baard alg bleef. Voeding n licht aangepast maar baardalg bleef.

Zelfs andere t5 balken aangeschaft maar baard alg bleef.

De aanschaf van co2 geeft in mijn ogen geen garantie om van je baard alg af te komen.

Het is wel minder geworden na alle probeersels.

Wat ik nu doe.. Is de blaadjes gewoon wegsnoeien waar alg opzit. En dat gaat prima.

Veel succes

Ik snoei nu ook de blaadjes weg, maar hout valt helaas niet te snoeien :rolleyes:
 
Ook de circulatie is belangrijk en ik weet dat met de binnenfilter van de Rio125 dit weleens een probleem kan zijn. Soms zie je bardalg door een ander tekort dan co2 maar in de regel is wel co2 de oorzaak.

Ik heb een JBL e701 Greenline buitenfilter en die zorgt voor een strakke stroming.

Ik maakte mezelf altijd zo druk om die alg omdat mijn garnalenbakkie 0,0 alg hebben . Maat het kan ook met lichtinval te maken hebben en ik heb een huis op het zuidwesten en heel veel lichtinval van buiten.
Dus ik denk dat het daar aan ligt.

Ik maak me er niet meer druk om omdat ik 1x in de 3 weken een emmer snoeivuil uit de bak haal en misschien 5% alg bevat.

Ik hoop dat de TS het onder controle kan krijgen wat ik vind het de meest irritante alg die er is.
 
Een goede stroming is inderdaad heel essentieel in een bak. Ik heb zelf ook een Juwel, en nadat ik een goede externe pomp had geïnstalleerd en de interne Juwel pomp verwijderd had was het snel gedaan met de baardalg: Stroming in je bak is het toverwoord.
 
Ik snoei nu ook de blaadjes weg, maar hout valt helaas niet te snoeien :rolleyes:

Ik vind algen op stenen of hout niet erg kan zelfs mooi zijn in bepaalde gevallen.

Het is symptoombestrijding maar je kan een stootkuur Eazycarbo doen. Of waterstof werkt ook goed.
Misschien blijft het weg , misschien niet.

A
 
Met zo n kuur is het even weg Dirk maar zonder de oorzaak aan te pakken zal het snel terug zijn denk ik.
 
Hihihi ja 2 Dirken is verwarrend .. Ik heet nl ook Dirk... @Dirk Bazuin
Ik zei het ook al dat het symptoombestrijding is maar als het heel erg is kan ik me voorstellen dat je het graag snel weg wil hebben.
Maar het is en blijft indd een tijdelijke optie van een week of 3.
 
Hihihi ja 2 Dirken is verwarrend .. Ik heet nl ook Dirk... @Dirk Bazuin
Ik zei het ook al dat het symptoombestrijding is maar als het heel erg is kan ik me voorstellen dat je het graag snel weg wil hebben.
Maar het is en blijft indd een tijdelijke optie van een week of 3.

Het is inderdaad een tijdelijke oplossing. Ik heb anderhalve maand geleden al het hout eruit gehaald en ingewreven met easycarbo, maar merk nu dat de baardalg weer terugkomt. Daarom zoek ik naar een oplossing en heb ik mijn hoop gevestigd op een aquarium zonder CO2 :)
 
Hihihi ja 2 Dirken is verwarrend .. Ik heet nl ook Dirk... @Dirk Bazuin
Ik zei het ook al dat het symptoombestrijding is maar als het heel erg is kan ik me voorstellen dat je het graag snel weg wil hebben.
Maar het is en blijft indd een tijdelijke optie van een week of 3.


Het beste is dus om eventueel een kuur in te zetten en gelijk de oorzaak aan te pakken. Maar ja die moet je dan wel hebben gevonden natuurlijk Dirk 2:)
 
  • Leuk
Waarderingen: JDS
Ik heb mijn baardalg aardig stabiel gekregen door de nitraat en fosfaat op peil te houden, niet te veel licht en dan bleef het beperkt op een trage groei op het zachtere hout.

''vals" licht is voornamelijk een probleem voor zweefalgen en alg op de ramen. Baardalg is daar zover ik weet niet zo vatbaar voor.
 

Terug
Bovenaan