Aquarium zand kiezen


Rick.J

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2022
Berichten
76
Locatie
Maastricht
Onlangs ben ik verhuist en mijn aquarium daarom zo goed als leeg gehaald. Nu ben ik opzoek naar een nieuwe bodem bedekking. Heb alle planten eruit gehaald in de verhuizing. Wil nieuwe achterwand en had beetje achterstallig onderhoud vandaar dat ik dacht dat de bodem er ook maar uit zodat alles schoon is. Zelf zit ik te denken aan zand maar er is zo veel keus dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Nu had ik eerst “aqua della aquarium soil” maar weet helaas niet meer de maat van de korrels. Heb de oude bodenbedekking nog bewaard dus als uit jullie advies komt om het zelfde te gebruiken kan ik nog altijd die schoon spoelen. Ondertussen weet ik iets beter als in het begin dus wil nu meer rekening houden met de corydoras. Ik zoek de kleur wit. Ben erg benieud wat jullie zelf hebben en mij aanraden
IMG_2508.jpeg
IMG_2510.jpeg
 
Thx. Dan weet ik tenminste wat ik moet bijhalen als ik deze weer wil gebruiken. Ben best tevreden met de kleur. Is deze ook goed voor de corydoras of net iets te groot?
 
Waarom geen Aquasand van bv Hornbach of Wildkamp met korrel 0,4-0,8mm? Ok, niet in het wit maar de kleur komt aardig in de buurt denk ik.
 
ik heb hem even opgezocht. hij is echt te donker. wat ik nu heb is als het gepoetst is echt krijtwit. het moet van mijn moeder ook echt wit zijn anders mag die niet in de kamer
 
1-2 mm is behoorlijk groot voor de cory's. Het is wel afgerond, dus dat scheelt dan weer wat, maar ze nemen het zand graag in de bek, spoelen er hun kieuwen mee, en spugen het weer uit. Met deze maat lukt ze dat niet.
Waarom wil je moeder zulk wit zand? Daar zie je alles op en je vissen zijn daar niet zo heel erg blij mee.

Je kunt natuurlijk altijd googlen op aquariumzand wit. Wel even goed kijken naar de korrelgrootte en hoe scherp het is.
 
1-2 mm is behoorlijk groot voor de cory's. Het is wel afgerond, dus dat scheelt dan weer wat, maar ze nemen het zand graag in de bek, spoelen er hun kieuwen mee, en spugen het weer uit. Met deze maat lukt ze dat niet.
Waarom wil je moeder zulk wit zand? Daar zie je alles op en je vissen zijn daar niet zo heel erg blij mee.
Ja dat past nu eenmaal het beste. Is zandkleur zand dan makkelijker in onderhoud?

Op dit moment zit ik er aan te denken om jbl sansibar snow of white te bestellen
 
Hornbach heeft ook mooi wit zand voor aquarium en kost weinig.
0,4-1,4mm

Filterzand van bijvoorbeeld de wildkamp word ook veel gebruikt in aquariums.
 
Persoonlijk koop ik ook altijd de 25kg zakken aquariumzand van Hornbach. Ideaal voor de Corys en is zo gewassen.
 
Ja dat past nu eenmaal het beste. Is zandkleur zand dan makkelijker in onderhoud?

Op dit moment zit ik er aan te denken om jbl sansibar snow of white te bestellen
Zelf ben ik niet zo van een lichte bodem omdat je die ook sneller vies ziet worden. Ik heb altijd een donkere bodem maar ja dat is persoonlijk.
 
Een zandkleur is al iets minder besmettelijk dan puur wit. Maar ja uiteindelijk is het jouw feestje.
 
25 kg voor € 16,00, gewassen, gebrand, gedroogd, slibt niet dicht en zonder een wolkje in het aquarium. 0,4 - 0,8 mm ideaal voor Cotydoras.

 
Ja dat past nu eenmaal het beste. Is zandkleur zand dan makkelijker in onderhoud?

Op dit moment zit ik er aan te denken om jbl sansibar snow of white te bestelle
Ik heb ook wit zand gehad. Dat ziet er in het begin mooi wit uit, maar dat blijft niet zo. Er komen uitwerpselen van vissen, plantenresten, misschien wat algen en andere kleine troepjes op en tussen waardoor de kleur steeds minder wit wordt. Als je moeder ervan uitgaat dat ze over een jaar nog steeds een mooie witte bodem heeft, dan kan dat een teleurstelling worden.
 
Ik heb ook wit zand gehad. Dat ziet er in het begin mooi wit uit, maar dat blijft niet zo. Er komen uitwerpselen van vissen, plantenresten, misschien wat algen en andere kleine troepjes op en tussen waardoor de kleur steeds minder wit wordt. Als je moeder ervan uitgaat dat ze over een jaar nog steeds een mooie witte bodem heeft, dan kan dat een teleurstelling worden.
Klopt helemaal en in de zeewaterbak is de bodem ook wit maar na een paar maanden verkleurd dat flink en vervang ik weer de bodem.
 
Dat is ook een oplossing. Ik ben overgestapt op een donkere bodem, maar zandkleurig behoudt ook de kleur.
 

Terug
Bovenaan