Aquarium voor garnalen


Clairebear

Member
Lid geworden
8 december 2021
Berichten
24
Leeftijd
43
Hi,

Wij zouden graag een klein aquarium voor garnalen aanschaffen. We hadden liever iets groter maar omwille van de draagkracht van de kast durf ik niet meer dan 15l te nemen. De kast is een vol hout, geen vezel plaat, van Ikea Havsta. Volgens de boekje hebben de planken binnen-in een draagkracht van 25kg. Wij gaan de aquarium boven op zetten, ik ga ervan uit dat de draagkracht hetzelfde is...

Kan iemand een aquarium aanbevelen? Liefst waar je de lamp en filter samen koopt in een kit.

Morgen ga ik langs bij Hustinx in Hasselt voor advies maar ik verwacht niet dat ze zulke klein aquariums zullen hebben.

Heel erg bedankt!
 
Je woont in Belgie begrijp ik? Je zou kunnen denken aan een complete nano van bv Dennerle. Wel een beetje jammer dat je niet net een maatje groter kwijt kan wat dat is vaak stabieler dan een 15 ltr.
 
Hi, bedankt voor uw reactie! Ja ik woon inderdaad in Belgie, heb de hele dag er zitten over nadenken en ik denk ook dat 15l te klein is. Ik ben aan het denken van het tank in een heel ander kamer te zetten, namelijk de keuken, ik heb plaats op de aanrecht en het is super sterk :)

Dan zou ik tot 20-25l kunnen gaan. Ik zoek gewoon iets heel simpel met filter en liefst LED verlichting. Ik kan er niet aan uit aan het soorten filters, hoe dat je weet welke soort je moet uitwassen en welke soort je patronen voor moet kopen. Ik wil iets wat heel degelijk werkt, niet dan ik na een jaar een andere filter wil maar dan ook liefst niet waar ik continue duur filter patronen moet kopen.

Voel me nu wel beter dat we iets groter kunnen. Van wat ik online heb gelezen hoeft een verwarmer niet. Als we bijvoorbeeld op vakantie zijn in de winter kan het toch 18c hier worden in de keuken. Zal dat geen probleem zijn voor de garnaaltjes?

Dank u!
 

Hier un je complete sets kopen of zelf een filter en led bijbestellen. Ik heb ook een bak van blau en die bevalt prima en je kan daar ook een sponsfilter op kopen zoals de mini Pat van Aquaell bijvoorbeeld.
 
Bedankt allebei!

Op de site van onlineaquariumspullen.nl hadden ze redelijk veel keus in klein aquariums. Ik denk dat we voor de Ciano nexus pure 25 gaan. Ongeveer 22l, lijkt me goed. Ben ook vandaag gaan kijken bij Hustinkx Hasselt. Ze hadden niet echt een aquarium voor ons maar garnalen, accessoires ezv in overvloed en ze waren heel behulpzaam dus ik ga zeker alles voor de rest daar kopen.

Bedankt!
 
Ik lees op de site dat hij bruto 22 liter is dus netto zul je misschien 18 overhouden. De keus is aan jou natuurlijk maar ik zou zelf liever een 30 liter nemen want dan heb je net iets meer ruimte voor de inrichting en wat groter blijft vaak beter stabiel.
Ik zou meer voor deze gaan moet ik zeggen:

 
Bedankt allebei!

Op de site van onlineaquariumspullen.nl hadden ze redelijk veel keus in klein aquariums. Ik denk dat we voor de Ciano nexus pure 25 gaan. Ongeveer 22l, lijkt me goed. Ben ook vandaag gaan kijken bij Hustinkx Hasselt. Ze hadden niet echt een aquarium voor ons maar garnalen, accessoires ezv in overvloed en ze waren heel behulpzaam dus ik ga zeker alles voor de rest daar kopen.

Bedankt!
Pas op met een aquariumfilter standaard filters zijn niet geschikt voor garnalen.
Een sponsfilter is het meest veilig.
 
hoi als je uit belgs komt woord het afgeraden om kraanwater te gebruiken, regen water of en water filter osmose echt een must.
 
hoi als je uit belgs komt woord het afgeraden om kraanwater te gebruiken, regen water of en water filter osmose echt een must.
Volgens mij heb ik hier ook andere geluiden over gehoord en zou het water in Belgie vaak ook goed bruikbaar zijn maar dat kunnen de Belgische vrienden hier vast beter vertellen.
 
Pas op met een aquariumfilter standaard filters zijn niet geschikt voor garnalen.
Een sponsfilter is het meest veilig.
Wat ook kan is een aquarel pompje.

 
Misschien is een superfish home of qube iets voor je? De filters zijn ingebouwd maar als ze niet garnaalveilig zijn kan je ze er heel makkelijk uithalen. De lampen zijn ook dimbaar.
 
hoi als je uit belgs komt woord het afgeraden om kraanwater te gebruiken, regen water of en water filter osmose echt een must.
Ik heb hier vuurgarnalen en blue dreams op leidingwater zitten , trouwens mijn belgs water was van een betere kwaliteit ( zelf meetbare waarden ) dan Wijlen Ton zijn water .
 
Ik heb hier vuurgarnalen en blue dreams op leidingwater zitten , trouwens mijn belgs water was van een betere kwaliteit ( zelf meetbare waarden ) dan Wijlen Ton zijn water .
Misschien hangt het ook af van uit welke streek je komt maar zover ik weet zit er ook in Belgie (vaak) geen chloor meer in het water.
 
IVM het water ik had begrepen dat ik een soort dechlorinator moest kopen omdat de leiding water sowieso chloor bevat. Kan ik ook regenwater gebruiken? Wik hebben een groot ton en het is altijd in voorraad hier :)
 
Als ik de post van StefanC lees dan kun je prima kraanwater gebruiken maar zoals ik al zei weet ik niet of het per regio verschilt in Belgie.
Je water een nachtje beluchten is ook voldoende dacht ik.
 
Ik lees op de site dat hij bruto 22 liter is dus netto zul je misschien 18 overhouden. De keus is aan jou natuurlijk maar ik zou zelf liever een 30 liter nemen want dan heb je net iets meer ruimte voor de inrichting en wat groter blijft vaak beter stabiel.
Ik zou meer voor deze gaan moet ik zeggen:

Ja ik vind de set van Aquael ook heel mooi, het enigste is dat de verwarming niet in te stellen is, zit voor ge-programeerd op 25. Wij gaan neocaridinas nemen en ik dacht dat ze ook kon op een lager temperatuur gehouden. De draden van de licht en filter zijn ook samen vewerkt in één stop contact, lijkt handig maar als we op vakantie gaan ik zou graag de pomp 24u willen laten draaien en de licht op een timer voor 8u. Dus ik denk niet dat dat mogelijk is.

De filter van de Ciano is een Cinao CF40 spons en pads. Ik dacht dat je een spons filter moest nemen voor garnalen? Er staat een review op amazon.co.uk dat die 'shrimp safe' is maar het is moeilijk als je dat ding nooit in u handen heb gehad.
 
Oei nu lees ik toch heel slecht reviews over de Ciano filter, mijn dochter zal me nooit vergeven als garnaltjes worden opgezogen ;) Zal toch de Aquael worden. Weet iemand toevallig hoe vaak je de filter spons moet vervangen? Bedankt!
 
Vervangen hoef je haast nooit maar hem lichtjes uitspoelen. De spons kan jaren meegaan hoor.
 
Oei nu lees ik toch heel slecht reviews over de Ciano filter, mijn dochter zal me nooit vergeven als garnaltjes worden opgezogen ;) Zal toch de Aquael worden. Weet iemand toevallig hoe vaak je de filter spons moet vervangen? Bedankt!
elke week 1x schoon maken de spons filter ik heb mijn aquael upgraded met 2 sponsen
57bc2dac1d4b958bf5c21056df275c9f.png

https://gyazo.com/57bc2dac1d4b958bf5c21056df275c9f
 
Als ik de post van StefanC lees dan kun je prima kraanwater gebruiken maar zoals ik al zei weet ik niet of het per regio verschilt in Belgie.
Je water een nachtje beluchten is ook voldoende dacht ik.
Er zit nergens in Belgie chloor in het water , tenzij bij een herstelling maar dat is in Nederland net ook zo . Mijn water komt uit een zandgroeve is pH 7 gH 9 en kH 6 met een tds van 300 +/- Hier 5 km verderop hebben ze water uit een watertoren en is het pH 8 gH + 20 en kH 12-15 , daar vallen net geen kalkbrokken uit de kraan . Ga je dan klein 10 km westelijk en daar hebben ze nog pak zachter water dan mij , dus is geheel streekgebonden .
 
Er zit nergens in Belgie chloor in het water , tenzij bij een herstelling maar dat is in Nederland net ook zo . Mijn water komt uit een zandgroeve is pH 7 gH 9 en kH 6 met een tds van 300 +/- Hier 5 km verderop hebben ze water uit een watertoren en is het pH 8 gH + 20 en kH 12-15 , daar vallen net geen kalkbrokken uit de kraan . Ga je dan klein 10 km westelijk en daar hebben ze nog pak zachter water dan mij , dus is geheel streekgebonden .
nou 300 tds echt niet geweldig waarden voor garnalen 140 woord als normaal gezien
 
nou 300 tds echt niet geweldig waarden voor garnalen 140 woord als normaal gezien

Misschien dit eens lezen en weten dat de blue dreams en vuren neocaridina's zijn , de caridina's houd je best op osmose ook in Nederland met een paar uitzonderingen op na gelaten . Uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk :D
 
Er zit nergens in Belgie chloor in het water , tenzij bij een herstelling maar dat is in Nederland net ook zo . Mijn water komt uit een zandgroeve is pH 7 gH 9 en kH 6 met een tds van 300 +/- Hier 5 km verderop hebben ze water uit een watertoren en is het pH 8 gH + 20 en kH 12-15 , daar vallen net geen kalkbrokken uit de kraan . Ga je dan klein 10 km westelijk en daar hebben ze nog pak zachter water dan mij , dus is geheel streekgebonden .
Ik denk dat je sowieso op osmose komt. Eigenlijk zijn al je waarden te hoog. De pH zit nog net aan de bovengrens. Kijk eens op shrimp-center.com daar staat het mooi uitgelegd.

edit: nog even de link: https://www.shrimp-center.com/nl/water/waterwaarden
 
Ik denk dat je sowieso op osmose komt. Eigenlijk zijn al je waarden te hoog. De pH zit nog net aan de bovengrens. Kijk eens op shrimp-center.com daar staat het mooi uitgelegd.

edit: nog even de link: https://www.shrimp-center.com/nl/water/waterwaarden
Deze waterwaarden spreken over caridina garnalen . Neocaridina garnalen kunnen tegen harder water lees mijn link .
 
Excuus, daar las ik overheen. Neo’s zijn gelukkig wat flexibeler. Toch zou ik overwegen om osmose (50-50?) toe te voegen gezien je waarden.
 
Gisteren is de shrimp tank gearriveerd! Vandaag alles proberen samen te stellen zodat we morgen substraat ezv kunnen halen.

Toch heb ik een paar vragen. Het is de Aquael day and night 30l. De filter is de Aquael mini turbo filter. Bij de andere modellen krijg je een soort beugel zodat de filter niet kan wegzaken moest die los komen, maar bij deze set krijg je de beugel niet alhoewel dat er een speciaal plaats is in de filter voor het in te zetten. Iemand hier mee ervaring? De filter hangt nu een beetje raar en als ik het recht trek door middel van de stroom kabel meer gespannen te zetten klemt de stroom kabel tegen de deksel en dan krijg ik de deksel niet mooi plat. De kabels van de verwarmer en filter mogen onder water niveau toch?

Ik had gedacht de achterkant van de tank vrij te laten, geen afbeelding op zo op te plekken maar nu vind ik de kabels super lelijk, heeft iemand een tip voor de kabels of bestaat er iets minder ouderwets dan van die aquarium tekeningen voor op de achterkant?

Ook de lucht invoer buis, er staat een klein houder aan voor die aan de glas te hangen maar het blijft niet staat. Moet deze slang hoog omhoog staan of mag die los bengelen? Als je de deksel erop zit zitten de kabels en dit buis een beetje geklemd in de opening en dan is de deksel niet plat.

Ja het zijn veel vragen die niet echt belangrijk zijn maar moest iemand tips hebben hoor ik het heel graag!
 

Bijlagen

  • 269173877_3099941060275637_4527256083457623712_n.jpg
    269173877_3099941060275637_4527256083457623712_n.jpg
    90.4 KB · Weergaven: 102
  • 270007322_3217110668575996_6175134343619495509_n.jpg
    270007322_3217110668575996_6175134343619495509_n.jpg
    81.3 KB · Weergaven: 92
  • 269504842_608635020441659_7171655806191539617_n.jpg
    269504842_608635020441659_7171655806191539617_n.jpg
    93.5 KB · Weergaven: 103
  • 270290654_478257497349717_3646831853549307892_n.jpg
    270290654_478257497349717_3646831853549307892_n.jpg
    74.5 KB · Weergaven: 93
De achterwand kun je aan de buitenkant prima verven met schoolbordverf (opbrengen met een schuimroller en niet met een kwast want met een kwast trek je strepen)
 
Luchtslang zou ik eraf halen volgens mij brengt dat alleen maar zuurstof mee wat je in een goed draaien aquarium met plantjes niet nodig heb. Ben zelf voorstander bovenin een hoek te doen valt het minder op kan je water circulatie beter regelen. Of de verwarming helemaal onder water kan weet ik niet zou erop moeten staan
 
hoi vind wel kleine spons filter heb mijn filters zo
26ca087a9df544269a654d2174eb1357.png

https://gyazo.com/26ca087a9df544269a654d2174eb1357
Luchtslang zou ik eraf halen volgens mij brengt dat alleen maar zuurstof mee wat je in een goed draaien aquarium met plantjes niet nodig heb. Ben zelf voorstander bovenin een hoek te doen valt het minder op kan je water circulatie beter regelen. Of de verwarming helemaal onder water kan weet ik niet zou erop moeten staan
ik ben zelf wel voorstander van zuurstof heb dat in al mijn garnalen bakken houd de water waarde stabieler en opervlakte blijft beter in beweging
 
Ok maar waarom houd dat je waterwaarden stabiel? Wij doen zelf een test op mijn bedrijf(mede eigenaar) met minimaal 90 %zuurstof in het water waardoor de planten beter de voedingstoffen kunnen opnemen maar die groeien boven water met alleen de wortels in het water maar had dit nog niet gehoord in een aquarium
 
Ok maar waarom houd dat je waterwaarden stabiel? Wij doen zelf een test op mijn bedrijf(mede eigenaar) met minimaal 90 %zuurstof in het water waardoor de planten beter de voedingstoffen kunnen opnemen maar die groeien boven water met alleen de wortels in het water maar had dit nog niet gehoord in een aquarium
weet daar ook niet precies de weten schap achter hebben gelezen dat het ook help met de afbraak van voer bijvoorbeeld.
 
Bedankt voor uw reacties.

De lucht toevoer heb ik momenteel gewoon op minimum gezet om een beetje beweging in de water te houden. Ga afwachten totdat ik de garnalen heb om te zien of ik het open laat of niet.

De positie van de filter stoort me nu veel minder nu dat de tank gevuld en gedecoreerd is, valt minder op. Zou een mooi foto willen zetten maar de water is helemaal bruin van de drijfhout. Een van de stukken is redelijk klein dus ik heb die een paar dagen afgekookt, dat valt me maar de andere stuk was te groot en de water is nu donker bruin. Ik ben iedere dag ongeveer 4litre water aan her verversen, hopelijk gaat het stilaan wegtrekken.

Had nog een vraag. Hoe lang zou ik best wachten om de garnalen aan te kopen? Ik heb mijn water nog niet getest maar er begint alg tegen de voorwand te groeien waar de bubbels uit komen en op de drijfhout zijn al twee plekken met bio-film...ik dacht misschien na 3 weken of zo als de water waardes goed zijn. Kan het kwaad dat er nu al alg begint te groeien. Tank draait nu iets minder dan een week.

Bedankt!
 
Alg zie je vaker bij de opstart hoor en ik zou hem minimaal 4 weken laten indraaien en sommigen doen zelfs 6.
 
Ach toch maar een paar fotos, zijn ergere dingen dan bruin water zeker :)

Er zit een java moss gelijmd aan de hout, twee java varens en een moss ball. Heb vitamine stokjes onder de plantjes en ik had filter opstart bacteria liggen dus dat heb ik ook bijgedaan.
 

Bijlagen

  • 271043627_1734665196729798_5222106650098637074_n.jpg
    271043627_1734665196729798_5222106650098637074_n.jpg
    103.4 KB · Weergaven: 79
  • 270186874_1142738056470788_6840480762492029188_n.jpg
    270186874_1142738056470788_6840480762492029188_n.jpg
    83 KB · Weergaven: 97

Terug
Bovenaan