Aquarium vissen gelijk in aquarium doen wel of niet?


donny_033

New member
Lid geworden
20 februari 2023
Berichten
2
Leeftijd
24
Wat gebeurt er dan als ik mijn vissen in het aquarium doe nadat het aquarium net 2 dagen draait?
 
als je aquarium net 2 dagen draait met alles nieuw (inc. filtermateriaal) dan krijg je ergens tussen week 2 en 3 een nitrietpiek die je het risico met zich mee brengt dat het je vissen dood of beschadigt.
 
In de eerste dagen zal er waarschijnlijk weinig gebeuren totdat al het voer wat de vissen niet opeten en hetgeen ze uitpoepen langzaam wordt afgebroken en uiteenvalt in ammonia, en omdat er nog geen grote hoeveelheden bacteriën aanwezig zijn die in staat zijn om dit ammonia af te breken, zullen de vissen blootgesteld worden aan ammonia.
Kort gezegd is ammonia giftig voor de vissen en zullen de vissen hier last van hebben en zeer waarschijnlijk overlijden.

Het duurt enkele weken voordat er genoeg bacteriën zijn om ammonia om te zetten in nitriet (NO2). Dit nitriet is ook giftig voor de vissen en omdat ook hiervan weinig bacteriën aanwezig zijn die NO2 kunnen afbreken zullen de vissen hier last van hebben en zeer waarschijnlijk overlijden.

Na enkele weken zullen er genoeg 'denitrificerende' bacteriën aanwezig zijn en zal nitriet worden omgezet in nitraat (NO3). Dit nitraat wordt opgenomen door planten en algen.


Na een week of 3 a 4 zijn er genoeg van beide 'soorten' bacteriën aanwezig dat als er door afbrekend voer of ontlasting ammonia ontstaat dit snel wordt omgezet in NO2 wat dan weer snel wordt omgezet in NO3. Deze bacteriën leven overigens voornamelijk in je filtermedium. Zelf spoel ik de watten en biologische media bijna nooit uit, in ieder geval nooit alles tegelijk. Houd er rekening mee dat deze bacteriën eten nodig hebben (ofwel vissenpoep) en dat als je je aquarium indraait door 3 a 4 weken te wachten en er in die tijd weinig ammonia is, en je er dan ineens veel gevoelige, grote en/of vervuilende vissen toevoegt, dat het dan kan zijn dat je niet genoeg van deze bacteriën hebt om ineens deze grote hoeveelheden vissenpoep dagelijks te kunnen verwerken.

Dit de stikstofkringloop in een notendop en de reden waarom een aquarium ingedraaid dient te worden.
Een uitgebreidere uitleg kan je hier vinden:
Bijvoorbeeld het artikel 'Nitriet in het aquarium'.

Onderstaande foto komt uit een post op dit forum over het indraaien van een aquarium met behulp van salmiak. Deze figuur laat goed zien hoe de fases in elkaar overgaan en er uiteindelijk steeds meer nitraat ontstaat. Nitraat wordt opgenomen door je planten en algen en verwijderd door waterwissels.
1579694756924-png.287949



Hoelang de fases duren en wanneer je bak klaar is verschilt soms een beetje. Hiervoor kan het handig zijn om je water te meten of bij een aquariumzaak te laten meten. Als je het zelf gaat meten zou ik je aanraden druppeltesten (bijvoorbeeld van Salifert) aan te schaffen. Deze zijn veel nauwkeuriger en vooral betrouwbaarder dan teststrips.
 
Laatst bewerkt:
Op zich kun je je vissen meteen in het aquarium doen, maar dan moet je dus ruimte in je agenda houden. Dan moet je opeens één tot zelfs tweemaal daags 75% waterwissel doen, gedurende een week (of langer). En dan moet je echt op tijd dat in de gaten hebben, anders zijn je vissen dood. Als je in die waterwissels en voortdurend monitoren tijd en zin in hebt: ga je gang.....

Zo niet: zie boven;)
 
Google: aquarium indraaien / vissen introduceren nieuw aquarium / aquarium houden voor dummies, en je had binnen 5minuten je antwoord.
 
Google: aquarium indraaien / vissen introduceren nieuw aquarium / aquarium houden voor dummies, en je had binnen 5minuten je antwoord.
Tja veel is op google wel te vinden maar ja ook het forum is bedoeld voor dit soort vragen. Als iedereen alleen google zou gebruiken dan werd het hier erg stil en vaak krijg je via google nog wel verschillende antwoorden.
 
Ik vraag me dan altijd af waarom je dat zou willen ?
Als het een noodzaak is of er is geen andere oplossing dan zou je het risico kunnen nemen.
Normaal heb je gewoon geduld bij het opstarten.
Als dit puur bedoeld is om een discussie op gang te brengen zal het waarschijnlijk nooit eindigen.
 
Geduld is een schone zaak en als je die paar weken niet kan opbrengen dan heb je misschien de verkeerde hobby gekozen.
 
Zoals ik het interpreteer is het meer van: iedereen zegt dat je dat niet moet doen, maar wáárom eigenlijk? En dat is een goede vraag, want als niemand het waarom op een vraag kan uitleggen, is het antwoord vaak op de vraag waarom: omdat iedereen het nou eenmaal zo doet. En dat is géén goede reden...
 
Zoals ik het interpreteer is het meer van: iedereen zegt dat je dat niet moet doen, maar wáárom eigenlijk? En dat is een goede vraag, want als niemand het waarom op een vraag kan uitleggen, is het antwoord vaak op de vraag waarom: omdat iedereen het nou eenmaal zo doet. En dat is géén goede reden...
Het word toch uitgelegd ?? Het aquarium moet de tijd krijgen om voldoende bacteriën te bezitten om het afval om te zetten.
Dit is gewoon de basis en natuurlijk ook overal terug te vinden.
Ik zou starters altijd deze methode aanraden, zou jammer zijn dat ze na een tegenvallende ervaring de handdoek in de ring gooien.
 
Zoals ik het interpreteer is het meer van: iedereen zegt dat je dat niet moet doen, maar wáárom eigenlijk? En dat is een goede vraag, want als niemand het waarom op een vraag kan uitleggen, is het antwoord vaak op de vraag waarom: omdat iedereen het nou eenmaal zo doet. En dat is géén goede reden...
Maar het is niet dat niemand er een antwoord op heeft, het antwoord staat op zijn minst 500 keer op dit forum.
Natuurlijk hoef je niet alles op Google op te zoeken, maar ook hier is een zoekfunctie, en staan dit soort vragen eigenlijk altijd in de gepinde topics.
Een beetje eigen initiatief tonen om antwoorden te vinden is wel zo handig.
Dezelfde vraag stellen als al zoveel gesteld is zal niet ineens een ander antwoord tot gevolg hebben.
 
Natuurlijk kan het.


MAARRRR: dan moet je 24/7 gaan monitoren en testen op nitriet en alle andere waterwaardes. En dus goede watertesten aanschaffen en veel testen en verversen als het ook maar iets afwijkt.
Er zullen vast we vissen zijn die sterk genoeg zijn voor schommelende waterwaardes maar een gevoelig visje ligt bij de kleinste afwijking op zn rug.


Dus het kan, maar verstandig…. NEE
Laat eerst de planten en filter en bodem op gang komen en bacteriën opbouwen.
 
Aanvulling. Vroeger, toen nog niet veel kennis was omtrent waterhuishouding en bacteriën deed men het wel denk ik. Ikzelf ook. Zo snel mogelijk bak inrichten en vissies dr in. Maar nu (denkt men) is er meer kennis.
 
Aanvulling. Vroeger, toen nog niet veel kennis was omtrent waterhuishouding en bacteriën deed men het wel denk ik. Ikzelf ook. Zo snel mogelijk bak inrichten en vissies dr in. Maar nu (denkt men) is er meer kennis.
35 jaar geleden dacht men er hetzelfde over hoor 🤣 geduld geduld geduld
 
Vroeger was er geen internet en kon men deze info alleen uit de destijds beschikbare boeken halen en ja die had lang niet iedereen dus toen was de kans groter dat men de bak niet liet indraaien uit onwetendheid.
 
Ik vraag me dan altijd af waarom je dat zou willen ?
Als het een noodzaak is of er is geen andere oplossing dan zou je het risico kunnen nemen.
Normaal heb je gewoon geduld bij het opstarten.
Als dit puur bedoeld is om een discussie op gang te brengen zal het waarschijnlijk nooit eindigen.
Omdat er mensen stellen dat er geen risicos aan vast hoeven te zitten als je het goed doet en weet wat je doet. En dan heb ik het niet over 40 vissen natuurlijk. Maar 5 kleine visjes vragen niet veel voeding en als je het water regelmatig wisselt voor de pieken een kwalijke hoogte hebben bereikt kan het geen vlieg kwaad.

We vinden het ten slotte ook prima om nitraat te hebben in bepaalde dosis, terwijl dat ook tot een dodelijke waarde kan oplopen als je niet de juiste handelingen verricht (genoeg planten hebben, waterwissels, anearobische bacterien die no3 omzetten in nitrogeen en zuurstof)

Ondanks nitriet en ammoniak giftiger zijn, en het risico groter is, is het in sommige hun mening niet groot genoeg om het als een risico te zien.

Er kunnen voordelen zitten aan het vroeg toevoegen van vissen. Je versneld namelijk het opstart proces en kan eerder genieten van wat leven in je aquarium. Ook zorgt het toevoegen altijd voor een nitrietpiek, ook na het opstarten kan je met vissen toevoegen voor nitriet zorgen.

In mijn ervaring is het wel te doen maar ik vind het niet perse goed of fout. Het is beter om te wachten hoewel ik het ongeduldig zijn ook heel goed kan begrijpen. Als je kan wachten, dan kan je het beste wachten. Als je niet kan wachten, dan is het geen ramp denk ik zelf.
 
Omdat er mensen stellen dat er geen risicos aan vast hoeven te zitten als je het goed doet en weet wat je doet. En dan heb ik het niet over 40 vissen natuurlijk. Maar 5 kleine visjes vragen niet veel voeding en als je het water regelmatig wisselt voor de pieken een kwalijke hoogte hebben bereikt kan het geen vlieg kwaad.

We vinden het ten slotte ook prima om nitraat te hebben in bepaalde dosis, terwijl dat ook tot een dodelijke waarde kan oplopen als je niet de juiste handelingen verricht (genoeg planten hebben, waterwissels, anearobische bacterien die no3 omzetten in nitrogeen en zuurstof)

Ondanks nitriet en ammoniak giftiger zijn, en het risico groter is, is het in sommige hun mening niet groot genoeg om het als een risico te zien.

Er kunnen voordelen zitten aan het vroeg toevoegen van vissen. Je versneld namelijk het opstart proces en kan eerder genieten van wat leven in je aquarium. Ook zorgt het toevoegen altijd voor een nitrietpiek, ook na het opstarten kan je met vissen toevoegen voor nitriet zorgen.

In mijn ervaring is het wel te doen maar ik vind het niet perse goed of fout. Het is beter om te wachten hoewel ik het ongeduldig zijn ook heel goed kan begrijpen. Als je kan wachten, dan kan je het beste wachten. Als je niet kan wachten, dan is het geen ramp denk ik zelf.
Dan moet je er ook bij zeggen dat als het dan wel fout zou gaan Dat het eigen schuld is.
 
Oei , moet een andere hobby gaan zoeken zo te zien 🤣 spijtig , net nog aardig erin geinvesteerd ...
Dat wat een ander er in inversteerd zal niemand wakker van liggen. Als een starter verkeerde info overneemt zou ik het sneu vinden voor de vissen.
 
Toen ik als klein jochie mijn eerste aquarium startte zei de aardige meneer in de winkel ook dat ik eerst het water een paar weken moest laten staan voordat de vissen erin konden. Eerst zou het water troebel worden en daarna weer helder. Ik vond mijn water na 3 dagen wel weer mooi helder en ben eens wat visjes gaan kopen. Iets waarvan ik nu denk: Oei Oei Oei. Ze wilden de uitleg graag simpel houden en ik heb er mijn eigen draai aan gegeven.

Het lijkt me zeer verstandig dat hij die vraag stelt en dat wij de tijd nemen om er een goed gemotiveerd antwoord op te geven. 🙂
 

Terug
Bovenaan