Aquarium verwarmen: wattage vs temperatuur buiten, bak en volume/stroming.


Marije74

Well-known member
Lid geworden
14 juli 2020
Berichten
429
Locatie
Friesland
Ondanks het feit dat er een aantal soortgelijke topics al zijn, open ik toch een nieuwe. De topics die ik vond, bevatten linkjes die me heel nuttig leken. Misschien goed om hier ook in algemene zin informatie te verzamelen over het onderdeel 'verwarming'.

Hoeveel wattage moet een verwarming hebben om een bak met x volume en y buitentemperatuur op gewenste temperatuur z te houden? Valt er daarbij nog iets op te merken met betrekking tot de invloed die andere techniek wel of niet heeft, en de plaatsing van de verwarming in je bak?

Mijn 'casus': ik heb een Superfish Home 25 garnalenbakje-in-wording. Daar zit een Aquael Pat Mini sponsfilter in (zonder luchtslangetje overigens), en een SF Eco Heater 50W. De stroming is op zijn zachtst nog best behoorlijk. De temperatuur van de heater is ingesteld op 24 graden. De buitentemperatuur fluctueert aangezien de bak in een slaapkamer staat waar de verwarming niet aanstaat. In de ochtend haalt de baktemperatuur net aan de 21 graden, overdag lukt het tot 22, soms 23.

Ik heb er 2 verschillende heaters in gehad met zelfde resultaat. Heater zit naast de pomp. Thermometer hangt aan de andere kant van het bakje. Ligt het aan wattage heater, of iets anders? Voordat ik een andere koop, wil ik zeker weten dat ik het goede doe of anders koop. Ik neem niet zomaar aan dat het met een heater van 100W wel opgelost zal zijn, overkill is ook weer zowat.
 
Ga er vanuit dat een heater van 100 watt het probleem wel oplost, en 100 watt is niet zo'n grote overkill t.o.v De 50 watt. Maar volgens mij wel een betere keuze.

Als een bak op temperatuur is slaat de verwarming zo af en toe aan, helemaal goed toch.
 
Als je in een onverwarmde ruimte die je veel lucht/ventileert zoals je slaapkamer een bak op een bepaalde temperatuur wil hebben, zal je een flinkere verwarming nodig hebben dan wanneer ie in een verwarmde ruimte staat. Omgekeerd, je hebt van die koelers (ventilatortjes) voor aquaria voor in de zomer - als het te warm wordt, houden die je bak ook niet meer koel.
Wil je stroomkosten besparen voor die heater, doe je er goed aan om je kamer te gaan verwarmen of je bak te verplaatsen. Maakt het stroomverbruik je geen biet verschil, dan zou ik voor een 100W heater gaan.

Overigens heb ik 'm zelf altijd in de flow van m'n filter staan zodat warm water nooit kan blijven hangen rondom de heater.
 
Ga er vanuit dat een heater van 100 watt het probleem wel oplost, en 100 watt is niet zo'n grote overkill t.o.v De 50 watt. Maar volgens mij wel een betere keuze.

Als een bak op temperatuur is slaat de verwarming zo af en toe aan, helemaal goed toch.
Dat zou ik nog eens kunnen testen door de 100W uit de Home 60 even tijdelijk om te wisselen met die 50W van boven. De Home 60 staat in de woonkamer waar het nooit minder dan 20 graden wordt.
 
Kan iemand mij nog eens de formule geven die er schijnt te zijn voor deze berekeningen?
Ik vond deze, maar is die genoemde 1 á 1,5 Watt per liter afdoende, of komt er meer bij kijken?
 
Ondanks het feit dat er een aantal soortgelijke topics al zijn, open ik toch een nieuwe. De topics die ik vond, bevatten linkjes die me heel nuttig leken. Misschien goed om hier ook in algemene zin informatie te verzamelen over het onderdeel 'verwarming'.

Hoeveel wattage moet een verwarming hebben om een bak met x volume en y buitentemperatuur op gewenste temperatuur z te houden? Valt er daarbij nog iets op te merken met betrekking tot de invloed die andere techniek wel of niet heeft, en de plaatsing van de verwarming in je bak?

Mijn 'casus': ik heb een Superfish Home 25 garnalenbakje-in-wording. Daar zit een Aquael Pat Mini sponsfilter in (zonder luchtslangetje overigens), en een SF Eco Heater 50W. De stroming is op zijn zachtst nog best behoorlijk. De temperatuur van de heater is ingesteld op 24 graden. De buitentemperatuur fluctueert aangezien de bak in een slaapkamer staat waar de verwarming niet aanstaat. In de ochtend haalt de baktemperatuur net aan de 21 graden, overdag lukt het tot 22, soms 23.

Ik heb er 2 verschillende heaters in gehad met zelfde resultaat. Heater zit naast de pomp. Thermometer hangt aan de andere kant van het bakje. Ligt het aan wattage heater, of iets anders? Voordat ik een andere koop, wil ik zeker weten dat ik het goede doe of anders koop. Ik neem niet zomaar aan dat het met een heater van 100W wel opgelost zal zijn, overkill is ook weer zowat.
Of je in jouw bakje 50 of 100 Watt zou moeten gebruiken is beslist ook merkafhankelijk. SuperFish is een budgetmerk met een navenante kwaliteit. Wanneer je een verwarming element zou kopen van een meer gerespecteerd merk zal dat toch anders uitpakken, en kan je ook wel met een 50 Watt toe.
 
Dat idee heb ik zelf ook wel een beetje, nu ik inmiddels een paar maanden in de hobby verder ben (en begonnen ben met SF spullen zoals veel mede-aquarianen denk ik).
Heb jij toevallig goede tips?
 
Kan iemand mij nog eens de formule geven die er schijnt te zijn voor deze berekeningen?
Ik vond deze, maar is die genoemde 1 á 1,5 Watt per liter afdoende, of komt er meer bij kijken?
Die 1 tot 1,5 Watt is voor bakken die al op 'kamertemperatuur' staan, dus niet in een kamer waar het de buitentemperatuur kan worden.


Dat idee heb ik zelf ook wel een beetje, nu ik inmiddels een paar maanden in de hobby verder ben (en begonnen ben met SF spullen zoals veel mede-aquarianen denk ik).
Heb jij toevallig goede tips?

Dennerle, Aqua Nova gebruik ik zelf, Eheim...
 
1W wordt meestal aangeraden bij een delta (verschil) van maximaal 5 graden. Als je kamer 20 graden is en je wilt naar 25 graden dan heb je aal 1W per liter dus net voldoende. Bij een delta van 10 graden moet je denken aan 2W per liter dus als jouw slaapkamer 15 graden wordt heb je aan 2W per liter net voldoende om de 25 graden te halen.

Dit is wel een beetje een versimpeling van de werkelijkheid hoor want je hebt ook te maken met isolatie en zal dus per aquarium en plek waar deze staat iets verschillen. Ook heb je te maken met het percentage van het totale oppervlakte die is blootgesteld aan de buitenkant (dus sneller kan afkoelen) en in het kort wil dit zeggen dat je voor een groter volume aan water met een relatief kleinere verwarming toe kunt. Een 1000W verwarming houdt een 1000L aquarium beter op temperatuur dan een 100W verwarming op een 100L aquarium bijvoorbeeld.
Zelf heb ik gemerkt dat het isoleren van de achterkant en wellicht de zijkanten van een aquarium met wat piepschuim al een heleboel kan helpen helemaal als het aquarium in de tocht staat.

Ik vind het wel gek dat je met een 50W verwarming op een 25L bakje nu al problemen hebt. Je zou zeggen dat 2W per liter met de huidige temperaturen wel voldoende moet zijn, of is jouw slaapkamer in de nacht echt 12 graden? Al is zo'n SF home bakje aan de bovenkant natuurlijk wel 'open' en kan hierdoor flink wat warmte ontsnappen.

Zelf heb ik nooit verschil in het vermogen om te verwarmen gezien tussen merken, 50W verwarming geeft nu eenmaal gewoon 50W aan warmte en daar is geen efficiëntie te halen door iets 'beter' te doen. Tenzij het 50W staafje van SF eigenlijk maar 25W aan stroom verbruikt natuurlijk en dan word je gewoon genept. Wel heb ik gemerkt dat die goedkope staafjes sneller stuk gaan dus uiteindelijk ben je gewoon meer geld kwijt. Ik heb zelf goede ervaringen met de staafjes van Sera.
 
Ik heb tot nu toe ook geen slechte ervaringen met de SF heaters die ik nu heb (een drietal 50W en één 100W). Op kamertemperatuur zijn ze accuraat (gesteld dat de gebruikte thermometers van Aqua Della dat ook zijn).

Slaapkamer zou ook niet zóver moeten afkoelen overigens. Geen grote ramen en alleen de duco roosters open. En zo koud is het nu nog niet. Maar toch lijkt ie het onder de 20 graden lastig te vinden.
Ik kijk eens naar een staafverwarmer van een ander merk. Wel instelbaar (de Aquael Fix is mooi zwart maar om nou vast te zitten aan 25 graden vind ik tricky). Een Dennerle Thermocompact is heel mooi maar ook stukje duurder. Al is een goede verwarming wel een paar euro meer waard.
 
Hang de verwarming een beetje schuin, voor zover als je dit al deed.
 
Ik zal hem ook eens naar de andere kant van het bakje verhuizen daarbij.

EDIT: hij stond net te branden toen ik hem wilde verhuizen. Mijn 100W is dan echt wárm en dat voel ik wel. Deze was gewoon koud. Ik zeg: rondje vuilnisbak en een nieuwe kopen. De bak zal waarschijnlijk gewoon op kamertemperatuur staan.
 
Deze was gewoon koud. Ik zeg: rondje vuilnisbak en een nieuwe kopen. De bak zal waarschijnlijk gewoon op kamertemperatuur staan.
Haha dat zou best eens heel goed kunnen :)

Een tip: Die dingen gaan vaak stuk bij het water verversen. Er wordt altijd geadviseerd om de stekker er 30 minuten voordat je water gaat verversen er uit te trekken zodat de verwarming kan afkoelen. Zodra de verwarming heet bovenwater komt kunnen er vervelende dingen gebeuren. Ik heb het idee dat maar weinig mensen dit doen en direct na de stekker eruit te trekken het waterniveau laten zakken. Dit kan goed gaan als de verwarming toevallig uit heeft gestaan maar kan dus ook goed fout gaan. Om dit te voorkomen plaats ik zelf vaak de verwarming horizontaal bij de bodem. Dit heeft als voordeel dat hij nooit boven water komt te staan en dat de warmte kan stijgen zonder dat de interne thermostaat dat ook ziet en weer uit schakelt.
 
Laatst bewerkt:
1W wordt meestal aangeraden bij een delta (verschil) van maximaal 5 graden. Als je kamer 20 graden is en je wilt naar 25 graden dan heb je aal 1W per liter dus net voldoende. Bij een delta van 10 graden moet je denken aan 2W per liter dus als jouw slaapkamer 15 graden wordt heb je aan 2W per liter net voldoende om de 25 graden te halen.

Dit is wel een beetje een versimpeling van de werkelijkheid hoor want je hebt ook te maken met isolatie en zal dus per aquarium en plek waar deze staat iets verschillen. Ook heb je te maken met het percentage van het totale oppervlakte die is blootgesteld aan de buitenkant (dus sneller kan afkoelen) en in het kort wil dit zeggen dat je voor een groter volume aan water met een relatief kleinere verwarming toe kunt. Een 1000W verwarming houdt een 1000L aquarium beter op temperatuur dan een 100W verwarming op een 100L aquarium bijvoorbeeld.
Zelf heb ik gemerkt dat het isoleren van de achterkant en wellicht de zijkanten van een aquarium met wat piepschuim al een heleboel kan helpen helemaal als het aquarium in de tocht staat.

Ik vind het wel gek dat je met een 50W verwarming op een 25L bakje nu al problemen hebt. Je zou zeggen dat 2W per liter met de huidige temperaturen wel voldoende moet zijn, of is jouw slaapkamer in de nacht echt 12 graden? Al is zo'n SF home bakje aan de bovenkant natuurlijk wel 'open' en kan hierdoor flink wat warmte ontsnappen.

Zelf heb ik nooit verschil in het vermogen om te verwarmen gezien tussen merken, 50W verwarming geeft nu eenmaal gewoon 50W aan warmte en daar is geen efficiëntie te halen door iets 'beter' te doen. Tenzij het 50W staafje van SF eigenlijk maar 25W aan stroom verbruikt natuurlijk en dan word je gewoon genept. Wel heb ik gemerkt dat die goedkope staafjes sneller stuk gaan dus uiteindelijk ben je gewoon meer geld kwijt. Ik heb zelf goede ervaringen met de staafjes van Sera.
Er zit m.i. wel degelijk verschil in de efficiëntie van de gebruikte materialen in de heaters. Op mijn plantenkweekbakje, nu niet in gebruik, in een onverwarmde kamer blijkt met een Eheim 50 Watt de temperatuur beter houdbaar dan een SuperFish die ik dus ook heb. Tenzij op deze eigen ervaring een toevalsfactor van toepassing is. Maar dat denk ik toch niet. Ik merk bij diverse spullen van SuperFish dat de kwaliteit toch wel een relatie heeft met de aankoop prijzen.
 
Hoeveel je bak afkoelt is afhankelijk van veel factoren. En dus is er geen sluitende formule voor de verwarming. Het maakt ook niet zoveel uit. Neem gewoon een wattage dat de klus kaart. Voor het energieverbruik maakt het niet uit hoe zwaar het element is. Een zwaardere verwarming zal evenredig korter aanstaan. Dus als 50 watt niet voldoende is neem je 75 of 100.... Je kunt natuurlijk ook dieren nemen die wat koeler water prefereren.
 
Ik heb ook een 25l bakje op een koude kamer. Ik heb nu een 50watt Dennerle smart thermo erin, die bevalt mij zeer goed. Deze meet ook de temperatuur van het water. Ik heb dezelfde heater ook in mijn 50, maar daar is deze net te weinig om het goed te doen. Ik heb de verwarming wel slechts op 22 graden staan. Daarop aansluitend, waarom wil je de garnalen zo warm hebben? Dit zorgt voor een hoger metabolisme en een verkorte leeftijd voor de garnalen.
 
Dat is wel een goede. Ik denk dat ik van de temperatuur in mijn grotere bak uit ging. Die 22 houd ik aan vanaf nu. Dat lijkt alvast wel goed te komen.
Sowieso hebben hier alle heaters moeite om de temperatuur vast te houden, merk ik nu ik er scherper op ga letten. Dat wordt een rondje vervangen de komende tijd....
 
Dat is wel een goede. Ik denk dat ik van de temperatuur in mijn grotere bak uit ging. Die 22 houd ik aan vanaf nu. Dat lijkt alvast wel goed te komen.
Sowieso hebben hier alle heaters moeite om de temperatuur vast te houden, merk ik nu ik er scherper op ga letten. Dat wordt een rondje vervangen de komende tijd....

Ik weet niet of het in jouw geval meespeelt, maar, de temperatuur die een verwarming aangeeft, het getal waar je de verwarming op zet, hoeft niet het werkelijke getal te zijn. Soms moet je een verwarming op 26 zetten om hem stabiel op 24 te krijgen bijvoorbeeld.

Heb je geprobeerd hem eens iets hoger te zetten?
 
Inmiddels bij alle drie de heaters inderdaad gedaan om te kijken of dat verbetering brengt.
 

Terug
Bovenaan