aquarium verplaatsen ivm stucadoren


P

punky

Guest
Hallo,

Weet niet of het hier goed staat maar weet ook niet waar ik het anders moet zetten.

Binnenkort moet ik mijn dubai 100 verzetten omdat de muren opnieuw gestuct worden.
Heb er nu al nachtmerries over dus graag info over hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Moet de bak helemaal leeg om verplaatst te worden of kan er nog wat water inblijven (of breekt hij dan door)?
Ik heb 2 kleinere aquaria waar de vissen wel even in kunnen en ook een gedeelte van het water dus maar dat komt nog net op de helft van de inhoud van de bak.
Nog wat in een paar emmers bewaren? Kan op de beide aquaria wel een pomp zetten dus de pomp blijft wel draaien.
Graag info over hoe dit het beste aan te pakken toch helemaal leeg of kan de bodem blijven etc

Alvast bedankt voor het meedenken
 
Ik zou zo'n 20% water gewoon wegdoen, doe je normaal wss ook met verversen.. Zoveel mogelijk water bewaren in emmers of lege aquaria en je vissen lekker in je dubai laten en dan verplaatsen. Als hij op de tijdelijke plek staat weer vullen en alles laten draaien, vooral je filter. Hetzelfde weer als je de bak terugzet. Mocht je bak slechts een paar dagen weg moeten zou ik je vissen onderbrengen in een andere bak/andere bakken. Filter iig laten draaien en evt zuurstofpompje bij de vissen. Succes
 
Ik hoop dat het maar 1 a 2 dagen is (bak verplaatsen behang eraf rippen en dan de volgende dag de stucadoors en dan de bak weer terug).
Maar als ik het moet verschuiven kan ik er dan wel wat water in laten zitten? en kunnen de vissen in een klein laagje water?
Ben zo bang dat hij met verschuiven kan gaan knappen omdat hij dan toch niet meer recht staat.
 
Hou er 15 cm water in, en kijk voor gladde platen, waar je de kast op kunt laten schuiven.

welke vloer bedekking heb je?
 
hangt een beetje van de vloer af heb zelf een trigon 190 staan die verschuif met onderkast en vol zo naar het midden van de kamer als het nodig is
heb dan ook laminaat liggen
zolang je er voor zorgt dat je bodem ondersteunt wordt gaat het prima


groet

jaap
 
ha Bertus was me voor :thumbs:
 
Ik heb vinyl liggen.
Heb een kast onder het aquarium dus beide tegelijkertijd verplaatsen (aquarium op de kast laten en dan verschuiven)
Zitten wel kleine pootjes onder de kast.
Heb niet zoveel mankracht in huis.
 
met vinyl wordt het een ander verhaal dat wil nog al eens stuk gaan als je gaat schuiven maar de bak en kast tegelijk op tillen moet niet zon probleem zijn
daarnaast stucen ga je dat zelf doen of laten doen bij laten doen lijkt mij man kracht niet zon probleem man kracht genoeg dacht ik zo dan toch :D


groet

jaap
 
Stucen wordt gedaan door de woningbouw want ja als ik mijn behang van de muur haal ligt de helft van de muur al op de grond zelfs met een spijkertje inslaan ligt er al heel wat van de muur op de grond.
Maar goed die gaan dus niet de bak voor me versjouwen en die komen pas nadat het behang eraf is dus ja dan staat de bak toch nog in de weg. (staat tegen de muur aan)
Ik ben er dus (vrouw met reuma) en dan nog een zoon is dat genoeg of toch nog iemand regelen?
Gewoon stukje voor stukje tillen en neerzetten dan of kijken of ik het op het tapijt kan zetten en dan aan het kleed trekken
 
Niet alleen met je zoon gaan doen, dat kost je je vinyl en je rug. Heb je geen sterke buurmannen die even kunnen helpen? Als ze de boel goed gaan stucen dan kan die bak wel even van de muur af blijven staan, want dat spul moet ook nog eerst goed drogen...
 
punky zei:
Ik heb vinyl liggen.
Heb een kast onder het aquarium dus beide tegelijkertijd verplaatsen (aquarium op de kast laten en dan verschuiven)
Zitten wel kleine pootjes onder de kast.
Heb niet zoveel mankracht in huis.

Als er pootjes onder zitten, kijken voor 1 of 2 rolplateaus

Als die er onder passen. zoiets.

www.snl-verhuiswinkel.nl
verhuismateriaal , dan plateau. HONDJE.

Laat je er onder zitten,tot je klaar bent.

En ,wat, op de tafel zetten? schuiven?
 
Zijn maar kleine pootjes staat net misschien 2 cm van de grond af..
Maar als ik ong 15cm water er in laat kan ik dan ook de bak van de kast halen. Even op een tafel ofzo zetten kast verplaatsen en dan de bak er weer op? Of wordt dat teveel voor de bak?
Anders moeten ze er maar omheen stucen
 
Gewoon de bak een 15cm naar voren zetten,
een goeie behanger heeft niet meer plaats nodig om zijn werk te doen :)
 
luc zei:
Gewoon de bak een 15cm naar voren zetten,
een goeie behanger heeft niet meer plaats nodig om zijn werk te doen :)

Hij moet eerst stomen,he.
Magere hein zou nog lukken..


Zorg voor een paar man ,eerst op de tafel, dan weer op de kast.
 
Ok zal kijken of ik nog wat sterke kerels kan vinden.
In elk geval allemaal bedankt voor het meedenken.
Mocht nog iemand wat suggesties hebben dan graag
Bedankt zover
 
Wij hebben om de achterkant van onze Rio 125 van een laagje schoolbordverf te voorzien de bak ook een stuk (denk aan 50cm.) naar voren gehaald. Gedaan door een flink deel water eruit te halen en daarna heel rustig de bak + onderkast verschuiven. Dat schuiven heb ik in mijn eentje gedaan, dus ik verwacht dat voor een 100cm bak (niet eens de dubbele inhoud aan water) het met twee personen te doen moet zijn.

Op wat voor ondergrond staat de bak + kast? Ik kan me zo voorstellen dat dit schuiven niet werkt op een vloer van tapijt of vinyl.

~ Ivo
 
Vinyl dus
 
Ik heb vinyl liggen.
Heb een kast onder het aquarium dus beide tegelijkertijd verplaatsen (aquarium op de kast laten en dan verschuiven)
Zitten wel kleine pootjes onder de kast.
Heb niet zoveel mankracht in huis.
 
50% water eruit halen, naar voren schuiven, kan je met deze maat zelfs alleen doen, voel je je veiliger met twee, dan zeker niet laten voor mij en met twee doen.
15 tot 20cm is meer dan voldoende, daarna opnieuw 50% water eruit en terug op zijn plaats schuiven.

Niet te moeilijk over doen en gewoon beginnen, je zal enkele dagen later nadat hij terug op zijn plaats staat denken van "was dat alles?" ;)
 
Bij ons was het op vlak laminaat, vandaar dat ik me afvroeg of een ander type vloer misschien niet voor problemen zal zorgen.

Zo te lezen niet en dan denk je achteraf inderdaad vast 'that's it?!'

Succes!
 
Ja meestal is dat wel zo. Maar goed wil graag goed beslagen ten ijs komen.
Eerst toch even wat info erover omdat je toch mwt diebak loppt te slepen en waterpas is er dan niet bij. En ze zijn breekbaar natuurlijk.
Zit nog wel in twijfel of ik de bak moet houden ( ivmet scheiding) maar zo wil ik hem liever niet kwijt , ook al heb ik moeite met het bijhouden ervan.
 
Wij dachten dit ook te doen, en gewooneweg kast kapot getrokken: achterste 2 poten kwamen er van onder, aqua scheef, moeten volledig leegmaken, enz ...
 
Waar hebben jullie aan de kast getrokken?
 
OliWare zei:
Wij dachten dit ook te doen, en gewooneweg kast kapot getrokken: achterste 2 poten kwamen er van onder, aqua scheef, moeten volledig leegmaken, enz ...

Dus niet Oliware, maar olidom.

Altijd zo laag mogenlijk duwen,trekken.

En niet bovenaan de kast.
 
Een kast van de grootte met maar 50% water en die TS heeft kan je gemakkelijk met twee mensen enkele cm optillen om te verschuiven.
Verschuif je een kast en blijft de poten haken dan moet je niet blijven trekken, daarom dat het beter is om aan ene kant enkele cm optillen, naar voren zetten en dan de andere kant.
 
En mijn kast heeft geen hoge poten maar kleine ronde bolletjes.
Ben wel van plan om hem een stuk leeg te maken en niet vol te verzetten.
Heb al 1 buurman die komt helpen. Maar dat je onderaan moest tillen dat wist ik al wel.
Als ik bovenaan zou doen dan trek je zo de bovenste plank los.

Zat er over na te denken om het aqua even op de tafel te zetten en dan misschien wieltjes onder de kast te plaatsen.
Dan kan je in de toekomst altijd makkelijker verplaatsen.(op de plek waar nu de pootjes zitten)
Kan dit wel of wordt de onderkant dan te zwak omdat hij dan toch wat hoger staat.
 
Wieltjes zou ik er zeker niet onder zetten, het minste dat je dan tegen je kast of bak stoot gaat deze wiebelen.

Trouwens, hoe dikwijls wordt een aquarium verzet? bijna nooit dus ;)
 
Dat is ook weer waar. Misschien dan nu maar eens kijken voor een andere vloer kan alles in 1 keer
 
volgende week is het zover dan komen ze de kant waar het aquarium staat stucen

Heb nog iets gevonden maar weet niet of het kan

Bertus zei:
Als er pootjes onder zitten, kijken voor 1 of 2 rolplateaus

Als die er onder passen. zoiets.

www.snl-verhuiswinkel.nl
verhuismateriaal , dan plateau. HONDJE.

Laat je er onder zitten,tot je klaar bent.

Ik heb dus thuis een plank die groot genoeg is voor het aquarium met daaronder 5 stevige wielen (onze oude tv 107 cm met speaker eraan vast stond er op ong 80 kilo)
Lijkt dus op het Hondje van Bertus maar dan in het groot.
Zou ik hem hier op kunnen zetten om dan zo te vervoeren en laten staan tot alles klaar is?
aquarium kast is 80 lang en 40 breed de plank is 100 lang en 50 breed.
Anders toch schuiven ben ik bang

Hoor het graag alvast bedankt
 
Wij hebben pasgeleden ook onze rio240 moeten verplaatsen ( met discusvissen er in... heel leuk, NOT)

Ik heb de bak voor drie kwart leeg laten lopen, en samen met man heel voorzichtig geschoven. We wilden de truuk uithalen met plankjes met wieltjes ( hondjes) maar zelfs een driekwart vol aquarium is niet te tillen zo zwaar.

Leeglopen, schuiven, vollopen, weer leeg laten lopen, terugschuiven en weer gevuld. 10 jaar van mijn leven gekost maar de vissen hebben er totaal geen last van gehad, en mijn aquarium ook niet. Succes
 
Nee weet wel dat hij aardig leeg moet wil ik er wat mee kunnen doen. Heb al een buurman die wil helpen dus dat scheelt alweer en heb nog een zoon die kan helpen
Krijgen we hem niet zo op de plank met wieltjes dan maar plank op de grond en daar over schuiven anders is mijn vinyl straks aan diggelen.(Beter het vinyl dan het aquarium)
 

Terug
Bovenaan