aquarium verhuizen naar ander huis


vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Berichten
261
Leeftijd
39
Ik ga mijn aquarium verhuizen voor een paar maanden naar een ander huis, waar iemand er op gaat passen, aangezien bij mij thuis niet mogelijk is.
En het gaat geen makkelijke verhuizen worden waarschijnlijk. Ook heb ik dit nog niet eerder gedaan.

Ik heb allemaal hele kleine visjes, vijfstreep barbeeltjes, goud danio's , neons en een paar dwerg ottocinclussen.
Ik voorzie een aantal problemen:

Visjes vangen
Als ik die probeer te vangen, klemmen ze zich uit angst waarschijnlijk tussen de achterwand openingetjes of kan ik ze helemaal niet vangen.
Ik heb helaas zon schuimen achterwand, die aan de rand vol met kieren zit. Ik heb met filter schuim dit zo goed mogelijk proberen te dichten overal maar er zitten nog wel wat kleine openingetjes waar een in paniek zijnde vis wel in klem zou kunnen raken.
Toen ik het aqaurium kocht hadden we direct problemen met vast zittende vissen. (in de handleiding van de achterwant stond niet dat je de zijkanten eerst dicht moet kitten en dan pas water en bodem er in! en dat weet je als beginner niet als je het niet toevallig ergens leest. En ik had op voorhand 2 maanden lang besteed aan alles opzoeken en informatie inwinnen )

Aquarium zelf
Mijn aquarium is 70L Juwel Primo met deksel (zit er nu niet op maar heb hem wel)
Is dit aquarium sterk genoeg om te vervoeren met een beetje water er in, en de bodem en de planten (hoeveel zal ik doen als er nog wat visjes in zitten? )
Moet het aquarium op een bepaalde manier getild worden?

Tijdelijk aquarium voor verhuizing?
Is er misschien wat goedkoops te krijgen waar ik het deel van de visjes die ik weet te vangen in kan doen en alvast op de bestemming neer kan zetten en die daar een aantal uren kan staan?
Of zou een emmer al goed zijn?

Planten:
ik heb overal in de bodem (klein grind) voedings capsules en kleibolletjes zitten.
Als ik de planten uit de bodem haalt dan wordt t een grote soep van die voedings dingetjes denk ik.

De rit:
De ringweg is afgesloten dus ik moet over allemaal kleine weggetjes met veel snelheids hobbels rijden. De meeste zijn niet heel hoog voor max 30 a 40 denk ik, maar bij de eind bestemming zijn ze behoorlijk fors voor max 10km/u denk ik. Een lage auto moet er schuin overheen zeg maar.
Ik vrees dat ik straks al het verkeer wat op zal moeten houden en met alarm lichten aan oid. Ik zie eigenlijk geen andere mogelijkheid.
Kan ik visjes in de tank laten zitten tijdens het rijden?
Hoe hard zal het water gaan klotsen als ik super voorzichtig over de hobbels heen rij? iemand enig idee?


Hebben jullie tips mbt tot het verhuizen en hoe ik zo min mogelijk de kans loop dat er visjes dood gaan?
 
Ik ben zelf een half jaar geleden verhuisd over een afstand van 150 km met één juwel rio 350 en een 2m bak, dus kan je wel een beetje helpen denk ik. (De bakken zijn wel door profs gedaan).

Ten eerste:
De makkelijkste optie is -zeker als het voor een paar maanden is: een goedkoop aquarium of een grote bak ergens vandaag halen (action bijv?), waar je het filter, de verwarming en de visjes in doet.
Je laat je eigen bak gewoon thuis. Dat ziet er minder gezellig voor de verzorger, maar voor de vissen maakt het niet uit.
Voor het uitvangen:
je haalt er zoveel mogelijk water uit, je vangt de visjes die je vangen kunt, en vult je bak weer terug. Dan zitten er nog een paar visjes in, maar die vervuilen zo weinig en eten zo weinig dat je daar geen omkijken meer naar hebt. (Even ter illustratie: ik had mijn vissen in een 1m bak gedaan, om een wisselbak te hebben. Na het leegmaken op een paar mm na, bleken er na 3(!!) weken (!!) nog een paar jonge zwaardragertjes in te zitten die dus al die tijd in een bodempje wter van enkele mm's overleefd hadden en zelfs waren gegroeid!)
Voor het vervoer: grote emmer halfvol water gaat het best en klotst aanzienlijk minder dan een vierkante bak.
 
Ik heb geen ervaring met deze winkel, maar ik weet dat Aquariumgek in Oosterhout een verhuisservice heeft.
Zelf heb ik mijn bakken binnenshuis verplaatst naar een andere ruimte. De bak met planten (120 cm) heb ik vrijwel leeg laten lopen, vissen eruit gevangen, verder water eruit gehaald, met zand en planten er nog in met twee man getild en is gelukkig niet lek gegaan. Mijn 54 liter bakje (was een showbakje) heb ik met decoratie en vissen van de winkel naar mijn huis vervoerd door vrijwel al het water eruit te halen op een paar cm na. Bij verkeersdrempels gewoon heel langzaam eroverheen gaan.
Misschien kun je er een multiplex plaat onder leggen en dan met plaat en al optillen?
 
Ik zou ook een gebruikte bak neerzetten bij je kennis en de filter overzetten en dan moet het bijna wel goedgaan. Na een week of 4 is ook die ingedraaid als je er een bodem indoet.
 
Misschien kun je er een multiplex plaat onder leggen en dan met plaat en al optillen?
Dit heb ik inderdaad met een 80cm bak gedaan van 125 liter toen er nog een paar centimeter water inzat. Ook dit is dus mogelijk.
 
Het originele thuis laten staan en een nieuwe op de nieuwe lokatie is denk ik niet haalbaar, want dan zit ik met een rottend aquarium thuis.. Dat wordt na 2 maanden een biologische ramp voor aquarium maar ook voor ons huis :p
En ook plantjes enzo, dan zou ik een compleet nieuw aquarium moeten kopen me bodem, pomp, plantjes co2 ding en alles. dat is geen optie.
Plus dat hij geen ervaring heeft met een aquarium, en dan zit ie met een nieuw aquarium met nieuwe problemen enz.

Met multiplex plaat tillen wordt het dan.
Oosterhout is ongeveer 300km ver weg :)

Ik was vergeten erbij te vermelden: we zijn net vandaag terug, maar we moeten a.s. zaterdag alweer weg, voor de 2 maanden plus minus.
 
Ja daar heb je een punt en dan zou ik denk ik op een plaat de bak proberen over te brengen.
3 mnd is ook vrij lang dus dat is denk ik voor een noodbak zoals een curverbox ook erg lang.
In elk geval veel succes met de verhuizing van je bak en laat het weten of het gelukt is als je wil.
 
Oosterhout? Is er niemand dichter in de buurt die voor ze kan zorgen?
 
Ik zou het volgende doen:
  • Techniek uit behalve de lamp.
  • Vissen in een emmer vangen, rustig van onderen met het netje. Geen drukke bewegingen. Evt een groter netje of 2 netjes.
  • Water voor een deel eruit.
  • Planten voorzichtig eruit.
  • Weer visjes vangen.
  • Water verder eruit.
  • Hout eruit.
  • Grind eruit en spoelen ( ook de klei eruit spoelen).
  • Alles netjes in emmers of iets dergelijks voor het vervoer.
  • Emmer met visjes met deksel.
  • Doekje door het aquarium halen.
  • Aquarium op de achterbank zetten.
  • Emmers met materiaal en visjes erbij.
  • 300 kilometer rijden en in omgekeerde volgorde zoals hierboven aangegeven weer opbouwen.
  • Water erin.
  • Vissen erin.
  • Techniek aanzetten.
  • Blij kijken hoe alles weer zwemt.
Ps als je corydorassen hebt moeten die apart in een bak of emmer. Zij geven giftige stoffen af bij stress.

Je hebt een klein aquarium. Als je die zonder materialen vervoert, kan er weinig mis gaan.
 
Laatst bewerkt:
Het originele thuis laten staan en een nieuwe op de nieuwe lokatie is denk ik niet haalbaar, want dan zit ik met een rottend aquarium thuis.. Dat wordt na 2 maanden een biologische ramp voor aquarium maar ook voor ons huis :p
En ook plantjes enzo, dan zou ik een compleet nieuw aquarium moeten kopen me bodem, pomp, plantjes co2 ding en alles. dat is geen optie.
Plus dat hij geen ervaring heeft met een aquarium, en dan zit ie met een nieuw aquarium met nieuwe problemen enz.

Met multiplex plaat tillen wordt het dan.
Oosterhout is ongeveer 300km ver weg :)

Ik was vergeten erbij te vermelden: we zijn net vandaag terug, maar we moeten a.s. zaterdag alweer weg, voor de 2 maanden plus minus.
Zo kun je niet goed 1 aquariumhouden.
 
Een plaat underlayment eronder.
80% water eruit.
Filter afkoppelen.
Royal afplakken met vuilniszakken.
Paar handdoeken of dweilen in de buurt.
Zorgen dat de kofferbak opgeruimd is.
En gaan met die banaan oh nee…het aquarium.
Visjes kunnen wel wat hebben, komen van over de hele wereld en soms dagen onderweg in zakjes.

Zo zwaar is dat allemaal niet met twee sterke kerels.
 
Ik denk dat een 70cm bakje op de achterbank ook goed te verhuizen is en dan kan er nog iemand naast zitten om de boel vast te houden.
 
Een plaat underlayment eronder.
80% water eruit.
Filter afkoppelen.
Royal afplakken met vuilniszakken.
Paar handdoeken of dweilen in de buurt.
Zorgen dat de kofferbak opgeruimd is.
En gaan met die banaan oh nee…het aquarium.
Visjes kunnen wel wat hebben, komen van over de hele wereld en soms dagen onderweg in zakjes.

Zo zwaar is dat allemaal niet met twee sterke kerels.
Dit zou ook mijn idee zijn. Ook al eerder gedaan met een rio180. Ik heb alleen wel de visjes die te vangen waren los vervoerd.
 
Ik heb TS een privébericht gestuurd, maar is kennelijk druk bezig met tas inpakken.....
 

Terug
Bovenaan