Aquarium van zout naar zoet


Moppersmurf

Well-known member
Lid geworden
24 april 2017
Berichten
206
Leeftijd
58
Locatie
Zoetermeer
Mijn broer heeft een aquarium gekocht (200x80x70) dat voorheen als zoutwater gebruikt werd.
Hij gaat er zijn Discus in houden. Hij is de bak al flink aan het schoonmaken, er zit een achterwand in
waar flink wat troep op zit. Weet iemand of deze achterwand een probleem kan worden?
Hij wil de bak een aantal maal spoelen na het schoonmaken.
IMG_20190331_153127.JPG
IMG_20190331_153136.JPG

Daarnaast zit er een bioloog bij met 2 grote vakken en tussenschotten. Deze wil hij aanpassen naar meerdere vakken. Iemand nog handige tips/ideeën?
IMG_20190331_153147.JPG

Voor de aanvoer zit er links een 50mm en 40mm. Retour gaat via rechts 32mm.

Op de aanvoer zit geen overloopkam. hoe kun je berekenen welke je nodig hebt?

Hoop dat iemand hier iets over kan zeggen.
 
De achterwand zit helemaal onder de (kalk)alg en zou ik gewoon weggooien, die krijg je niet meer schoon en het zal de kh en gh verhogen.
 
bij de bioloog gewoon extra glasplaatjes in kitten.
even kijken hoe je uitkomt, als je degene die er nu al inzitten ook zo kan laten zitten is het helemaal mooi.

de achterwand... weet het niet zo goed.

De achterwand zit helemaal onder de (kalk)alg en zou ik gewoon weggooien, die krijg je niet meer schoon en het zal de kh en gh verhogen.

zou het geen optie zijn om de bak te vullen met zeer zuur water? dat deze plekken vanzelf los "weken"?
geen idee of dat werkt hoor, ben niet zo bekend met zoutbakken en bijbehorende algen & kalkaanslag.
 
Je zou je achterwand ook kunnen schoonmaken.
Doe een borstel op je boormachine en blijf borstelen tot hij schoon is, let op de achterwand moet dan wel echt droog zijn is even een werkje maar gaat wel.
Schilder hem daarna in de kleuren die je graag hebben wilt. Laat ook dit weer zeer goed drogen.
En ga er daarna met epoxy er over heen.
Dit kost aanzienlijk minder dan een nieuwe achterwand kopen.
Zie dit als een tip van mijn kant succes er mee.
 
Bak spoelen met azijnoplossing .
Dan is de kalkalg weg , en de algen zullen ook wel makkelijker weg te schrobben zijn .
 
Kalk en kalkalgen lossen snel op met azijn en dat gebruik ik ook om de pompen van de zeewaterbak kalkvrij te krijgen.
 

Terug
Bovenaan