Aquarium tafel


A

AndreS

Guest
pe1rdw1.jpg


Net klaar met een tafeltje voor mijn 380 liter aquarium gemaakt uit schutting planken en paal.

Volgende stap, aquarium schoonmaken en overhead sump maken van een vensterbank bloembak.

Het idee voor de sump komt van youtube kanaal van king of diy, ik plaats hier wel een foto van als die klaar is maar dat kan nog wel even duren omdat de aquarium die schoongemaakt moet worden een jaartje buiten heeft gestaan.
 
Vind jij dat verantwoord, om daar een aquarium op te zetten? Andre?
 
Ik weet het ook niet Bertus. Zou idd wel zorgen dat het blad echt vlak is. Anders kun je wel eens glasbreuk krijgen.
 
Idee is erg leuk, maar ben bang dat het hout erg gaat krom trekken. Tenzij het al binnen heeft gelegen voor een hele lange tijd.
 
Ik zou eerst mijn verzekeringpolis eens goed nakijken of ik verzekerd zou zijn tegen waterschade voor ik op die tafel een aquarium van 380liter zou zetten.
 
Heb je evt ook een foto van de zijkant ? Dat de constructie zichtbaar is? Niet om je de les te lezen hoor haha. Maar er komt toch een 400-450 kilo op te staan. En er zijn hier een aantal timmermannen/kastenmakers aanwezig :D
 
Richvio zei:
En er zijn hier een aantal timmermannen(oud)/kastenmakers aanwezig :D
yes.gif
:D
 
Ik zelf zit in de timmerfabriek/ interieurbouw haha
 
Ik had er voor de zekerheid "(oud)" bij gezet. Heb jaren in een houthandel gewerkt. :D
 
Heb 48 jaar van alles gedaan. Onderhoud,renovatie,nieuwbouw.

Electiciteit, loodgieterswerk vanzelf ingegroeit.

Vader zei altijd, Gaat niet bestaat niet.
En kan niet ,is dood.

Alles kan je leren.
 
Ter geruststelling, het hout is vlak en ligt zo'n 2 jaar in een goed geventileerde ruimte.
Ik kan het eventueel nog extra uitvlakken door een plaat polystyreen onder te leggen.

Amerikaanse zelfbouwers zetten regelmatig nog grotere aquariums op frames zonder volledige ondersteuning van de bodem, enkel de balkjes rondom en een paar dwars balkjes in het midden.
 
Leren kun je zeker. Als je leert luisteren haha
 
Hoeft ook niet geheeldragend te zijn. Belangrijkste is dat de krachten goed gedragen worden. Heb zelf ook een houten onderkast. En daar staat een 1200 kilo op. Alleen de constructie moet goed zijn.
 
frames zonder volledige ondersteuning van de bodem,

Ja, en die knappen onder het gewicht.
Goeie ondersteuning ,heel belangrijk.
En gelijk goed waterpas.

Die zwarte onderrand, zoal, kan die niet inzakken,op de duur.
 
Richvio zei:
Heb je evt ook een foto van de zijkant ? Dat de constructie zichtbaar is? Niet om je de les te lezen hoor haha. Maar er komt toch een 400-450 kilo op te staan. En er zijn hier een aantal timmermannen/kastenmakers aanwezig :D

De zijkant is op een zelfde wijze opgebouwd als de kopse kanten, er zitten geen deuren of gaten in, hoogte tot onderkant blad is 300 mm en de planken zijn 250 mm.
Het blad is binnen het frame dubbel uitgevoerd zodat de planken van het blad een geheel vormen.
 
Loopt het blad over de staande delen of ligt hij er tussen?
 
Verder geen constructie tussen de staanders?
 
En we proberen je werk niet af te kraken hoor. Laat dat voorop staan. Alleen denken we met je mee :thumbs:
 
Richvio zei:
En we proberen je werk niet af te kraken hoor. Laat dat voorop staan. Alleen denken we met je mee :thumbs:
+1 :)
 
Loopt het blad over de staande delen of ligt hij er tussen?
Het blad loopt over de staande delen en rust tevens op de poten zodat de meeste kracht rechtstreeks op de poten word afgevoerd, het formaat van het frame is gelijk aan dat van het aquarium.

Verder geen constructie tussen de staanders?
Nee omdat de planken zelf 20 mm dik zijn en voor voldoende stijfheid zouden moeten zorgen, eventueel heb ik nog voldoende materiaal over om in het midden 2 extra poten te maken met een plank over de breedte er tussen voor extra stabilisatie.
 
Dan zal het wel loslopen hoor. Als je blad/planken vlak zijn komt het wel goed. De constructie moet sterk genoeg zijn
 
Ik volg toch ook dat dit geen ideale constructie is .
Ik zie 3 planken liggen (los van elkaar) , dat wil dus zeggen dat de 3 planken afzonderlijk verschillend kunnen doorbuigen .
Die planken gaan dus hun eigen ding doen .
Denk nu niet dat er overal evenveel gewicht word afgedragen (ook al ligt er tempex onder) , dat is niet .
Heb ik meermaals ondervonden bij het weghalen van een bak (dan kan je zien hoeveel de tempex per plaats heeft gegeven)
Ik zou toch opteren om er een betonplex plaat van 18mm over te leggen (zelfde maat als het aquarium)
Mocht het dan wat gaan werken gaat je bak misschien wel iets hangen , maar hij blijft onder wel mooi vlak .
 
Hij zegt dat hij onder die planken een plaat heeft liggen
 
Ik zie 3 planken liggen (los van elkaar) , dat wil dus zeggen dat de 3 planken afzonderlijk verschillend kunnen doorbuigen .
Die planken gaan dus hun eigen ding doen .

Ik denk dat schijn bedriegt, Ik heb de planken aan de onderkant overlappend gedubbeld zodat ze theoretisch een geheel moeten vormen, betonplek is dan vermoedelijk overkill zeker omdat het frame direct onder de zijkanten van het aquarium komen, MDF is misschien een mogelijkheid om uit te vlakken als polystyreen platen niet volstaan.
 
Tenminste. Dat begreep ik er uit
 
tja ik ben van beroep ook timmerman maar heb zo me twijfels.. eigelijk kunnen wij niet oordelen als we niet zien hoe je tafel er uit ziet achter de platen bij de poten. ik zou zoieso de poten onderaan in verbinding met elkaar zetten, en aan elke zijde een kruis balk zetten
of een paar extra poten. ook het gedeelte waar je bak op komt, zou ik een voorzien van een plaat... twijfel zeer of het hout niet meer gaat werken op het blad...
 
Als ik zo lees hoe hij het zegt dan moet dat gewoon kunnen. Dan lopen de krachten gewoon recht door de kubus heen als het ware. Maar foto,s zeggen meer idd. Als je in de kast kunt kijken
 
Ik ben de tafel aan het aanpassen omdat ik het uitsteken van het blad buiten het frame toch niet zo mooi vond en het verder ook geen nut heeft, het blad gaat nu van 3 naar 2 planken, ook komt er in het midden van de lange zijden een poot bij met een dwars verbinding, zodra het aangepast is zal ik een nieuwe foto maken en tevens een van de binnenkant, ik verwacht dat het allemaal nog stijver zal worden hierdoor.
 
De ondertafel zonder overhang op de plaats waar ie moet komen.
pe1rdw2.jpg


Dit is de binnenkant van de ondertafel met de extra poten in het midden en verdubbeling om het een stijf geheel te maken.

pe1rdw3.jpg


Ik heb wat lekken ontdekt in de naad tussen de bodem en de achterwand van het aquarium dus ik moet nu toch eerst alle naden opschonen en van nieuw kit voorzien dus er is nog alle tijd om tips te verwerken.
Liefst constructief maar andere tips zijn ook welkom.
 
Vilt onder de poten plakken,kan het mooi over het laminaat glijden mocht het een keer nodig zijn ;)
 
Zo ziet het er veel sterker uit iniedergeval
 
Constructie ziet er stevig uit zo. :thumbs: Het lijkt er wel op dat het hout door en door nat is. Als dat zo is en dit gaat drogen, kan het nog behoorlijk krom trekken. Zou er voorlopig nog geen aquarium opzetten, zolang het nat is.
 
Vilt onder de poten plakken,kan het mooi over het laminaat glijden mocht het een keer nodig zijn.
Bedankt voor het compliment, het toch gewoon zeil :)

Het lijkt er wel op dat het hout door en door nat is.

Ik denk dat dat lijkt omdat het rood hardhout is, de witte gloed is een oude laag grondverf.
 

Terug
Bovenaan