Aquarium stofzuiger


Corydorasfan

Well-known member
Lid geworden
25 december 2012
Berichten
1,396
Locatie
Urk, Flevoland
Hallo forumleden,

In mijn garnalenbakje zou ik niet te veel willen verversen zodat ik de waterwaardes stabiel kan houden, ik wil echter wel de bodem schoonhouden. Nu zag ik op Ebay de volgende stofzuiger: KLIK.

Kan iemand mij vertellen of dit ook goed werkt?
 
met deze werk ik op moment werk goed prima ding
 
Waarom doe je het niet gewoon met de slang? en een petflesje?

Deze zuigt ook garnalen op.
 
@bertus,

dat zeg ik toch? Omdat ik er geen water uit wil hebben zodat ik de waterwaarden voor de CR zo stabiel mogelijk kan houden ;).

@MRG

Bedankt ;)
 
Maar Corydorasfan, als er veel vuil op de bodem ligt, zullen de waterwaarden toch ook niet optimaal zijn? Waarom ververs je dan niet juist dat beetje water dat meekomt als je de bodem afzuigt? Dat kan ook een paar liter zijn en hoeft niet meteen een grote wissel te zijn, toch? :S
 
In mijn ex garnalenbakjes zoog ik nooit de bodem af, liepen veel te veel jonge garnaaltjes .... Ik denk dat je garnaaltjes zo'n stofzuiger niet overleven. Gewoon elke week 10 % waterverversen..... In 5 minuten gepiept. Maar goed dat is mijn mening....
 
Als je bang bent voor schommelingen bij water verversen, zou je eens kunnen nadenken of de manier van je waterverversingen wel zo goed is. Met andere woorden: is er geen manier om het water wat erin gaat (veel meer) te laten lijken op het water dat eruit komt?

Bij onze over turf gefilterde bakken gaat er ook niet 'gewoon' water in... ;)

~ Ivo
 
Corydorasfan zei:
Hallo forumleden,

In mijn garnalenbakje zou ik niet te veel willen verversen zodat ik de waterwaardes stabiel kan houden, ik wil echter wel de bodem schoonhouden.

Moet niet te gek zijn natuurlijk maar voor garnalen is een bodem met "vuil" juist ideaal!
Die diertjes scharrelen 24 uur per dag naar eten en zo'n bodem met lekkere hapjes vinden ze geen straf,ook hele kleine garnaaltjes doe je zo een plezier en scheelt duur garnalenvoer! ;)
 
@ Goldie83: Ik heb in mijn garnalenbakje vaak genoeg kleine garnaaltjes meegezogen met de slang, geen probleem. Wel lastig met uitvangen uit de emmer waar ik het water in opving, altijd 100X kijken of er �cht niets levends meer in zat. Ze gaan er dus echt niet dood aan.

Ik moet wel zeggen dat ik ook niet specifiek de bodem af ging zuigen, meestal was dat ook niet echt nodig..
 
Moet je een goedkope tip?

Gewoon afzuigen, en als je het water weggooit gewoon door een vissennetje spoelen. Hou je in elk geval je garnalen ook. Doe je dit met beleid dan blijft het meeste vuil gewoon in de emmer op de bodem staan.
En als je een witte emmer gebruikt zie je snel genoeg waar je garnaaltjes zitten
 
SaskiaP zei:
@ Goldie83: Ik heb in mijn garnalenbakje vaak genoeg kleine garnaaltjes meegezogen met de slang, geen probleem. Wel lastig met uitvangen uit de emmer waar ik het water in opving, altijd 100X kijken of er �cht niets levends meer in zat. Ze gaan er dus echt niet dood aan.

Ik moet wel zeggen dat ik ook niet specifiek de bodem af ging zuigen, meestal was dat ook niet echt nodig..

Met een gewone hevelklok idd geen probleem, ik heb echter ook een stofzuiger(die ligt te verstoffen...) die zuigt het water aan door een rotorblad, dat zullen ze niet overleven.... Maar in een garnalenbak ligt maar weinig vuil op de bodem, en garnaaltjes vinden het vuil heerlijk!
 
SaskiaP zei:
Maar Corydorasfan, als er veel vuil op de bodem ligt, zullen de waterwaarden toch ook niet optimaal zijn? Waarom ververs je dan niet juist dat beetje water dat meekomt als je de bodem afzuigt? Dat kan ook een paar liter zijn en hoeft niet meteen een grote wissel te zijn, toch? :S

1. In een garnalenbak HOEFT niet veel ververst te worden
2. Ik heb een Ph verlagende bodem die ik graag wat langer mee wil laten gaan.
3. Het gaat mij even om het stof wat met de akadama meegekomen is. Aangezien ik nog geen jongen heb van de Crystal Reds kan ik het nu nog wegzuigen.

;)
 
Saskia heeft het wel over een klein beetje water meenemen, dus hoe doet dat af aan het feit dat er niet veel ververst hoeft te worden? Sluit daar toch perfect bij aan?
Als je een smal slangetje neemt (bv. een luchtslangetje) en het een beetje handig aanpakt dan heb je de bodem al afgeheveld voordat er te veel water uit is.

Ten aanzien van het meegaan van de pH verlagende bodem: zie mijn opmerkingen van 13:03.

~ Ivo
 
Ik kan al dat gedoe toch gewoon overslaan om die stofzuiger te gebruiken ;). Scheelt weer wat werk.
 
Aah nu komt de aap uit de mouw... ;)
Gaat over het stof van de Akadama wat nu in je bakje zit,in je eerste zin van je begintopic heb je het over schoon[color:#FF0000]houden[/color] en lijkt zo dat je het over algemeen onderhoud hebt.
Vandaar de opmerkingen dat je de bodem van garnalenbakjes niet hoeft schoon te houden maar stof van Akadama is een ander verhaal want is niet eetbaar voor ze.
Akadama zal in de loop der tijd vanzelf afbreken maar zal dan niet zo bovenop de bodem aanwezig zijn dan nu door dat restje stof uit de zak dus zal je geen last meer van hebben als dit uit je bak is.

Gewoon alles nu goed afhevelen en dan in een emmer laten bezinken,voorzichtig het oude schone water terug in je bak en klaar ben je!
Weg stof en niks van het ph verlaagde water verloren.
 
Seabait zei:
Aah nu komt de aap uit de mouw... ;)

Zo zie je dat je je vraag zo specifiek mogelijk moet stellen om een gericht antwoord te krijgen!
 

Terug
Bovenaan