aquarium staat al jaren droog


L

little-princess

Guest
goedemorgen allemaal.
misschien dat iemand hier mij kan helpen. het gaat om een aqaurium die nu al 4 of 5 jaar droog staat... 120l met meubel.

hij is van mijn vader geweest... 2 jaar voor dat wij wisten dat hij ziek was is hij gestopt met zijn aquarium. (waarschijnlijk omdat hij toen al ziek was) hij heeft er altijd heel veel plezier van gehad. 2 jaar geleden is hij overleden en wilde ik heel graag dat aquarium.. maar iedereen zei tegen mij dat doordat hij zo lang leeg stond we hem beter weg konden gooien. dat hebben we niet gedaan en hij staat nu nog bij mijn moeder boven leeg...
nu mijn vragen.
is hij zeker lek door 5 jaar leeg te staan?
opnieuw kitten is natuurlijk een optie is dat makkelijk zelf te doen? of kan ik dat beter laten doen? waar kan je zoiets laten doen?
en wat kost zo iets? en is een bak van 120l het wel waard om opnieuw te kitten? voor mij heeft deze bak natuurlijk meer waarde dat hij werkelijk is. maar ik weet ook dat mijn vader nooit zou willen dat ik veel geld aan iets uit geef dat het niet waard is.

groetjes little princess
 
Gewoon even ergens neerzetten waar eventuele lekkage geen kwaad kan en hem dan maximaal vullen. Dan zien of hij na een dag of 2 ook lekt. Grote kans van niet, heb aquariums van toen ik een tiener was onlangs weer ingedraaid (ben nu 42). Hebben al die tijd in garages gestaan gevuld met troep, en geen lek te bekennen. Gewoon even proberen dus...
 
als leeg en droog en vorst vrij is opgeslagen en niet in de volle zon heeft gestaan
lijkt het me geen probleem
zou hem gewoon halen en op een plaats vullen waar als het fout gaat geen kwaad kan
de meest bakken worden door middel silicone kit/lijm verlijmd daar heeft droogte niet echt een invloed op

opnieuw kitten kan wel maar dan moet de bak volledig uit elkaar en de oude kit verwijderd worden is een hele klus
daarnaast is goed en netjes kitten nog niet zo makkelijk als het lijkt
tja kosten begrijp dat er een emotionele waarde aan zit voor je dus hoe zwaar weegt dat
begrijp je beweeg reden maar al te goed
ongeveer het zelfde mee gemaakt met mijn vaders oude bak

een nieuwe bak bv een juwel 240 kost 228,85
denk dat je meer kwijt ben als je de boel opnieuw laat kitten aan uurloon
maar das een keuze die je zelf moet gaan maken

groet

jaap
 
Ik zou het ook gewoon proberen hoor.
De mijne na 15 jaar droog gestaan te hebben, waarvan 10 jaar buiten, ook weer in gebruik, zonder probleem. (10 jaar buiten opslaan overigens nooit aan te raden natuurlijk! :p ;) )
 
Ik snap het heel goed Princess ik heb een bak staan die nog van mijn grootvader is geweest die is al overleden in 1996. Heeft jaren leeggestaan (10-11) de vooruit heb ik vervangen (wegens veel krassen) maar de rest is nog altijd lekvrij.

LEkjes kun ej bovendien altijd repareren. Dus als jij persee die bak wil draaien omdat hij van je vader is geweest. GEwoon doen. Even testen en mocht ie toch lekken kunnen we je zeker verder helpen met reparatie.
 
Als je kitranden nog allemaal mooi vast zitten, en niet verkorreld en losgekomen zijn, kan je kijken als het lekvrij is.

Als het goed is, kan je er dan zo mee aan de slag.
 

Terug
Bovenaan