Aquarium samenstelling 120L


Frankyrebel

Member
Lid geworden
30 augustus 2023
Berichten
16
Leeftijd
38
Beste Alle,

Ik ben bezig met het opstarten van een nieuw aquarium van 120L echter is dit aquarium niet langgerekt maar vierkant en hoog.
Water zit er in en er staat een groot stuk drijfhoud in het midden met holletjes en gaten voor verstopplekken.
Op de bodem komt draken steen of versteent hout voor wat extra schuilplekken en die geen kalk afgeven aan het water.
Verder staan er achter in hoge planten en voor wat lagere.
binnen afmeting: 45 x 45 x 60 cm (l x b x h)
inhoud: 120L

ps. foto is niet de inrichting, dit is van de persoon waar ik het aquarium van heb overgenomen

de waterwaardes etc. kan dus nog worden aangepast aan de behoefte van de vissen.

ik heb twee richtingen in mijn hoofd, Zuid-Amerika of de Australië kant op. of een gezelschapsbak

ik heb bij beide zijde een vissoort in gedachten die ik dan graag wil toevoegen per biotoop optie.

zuid amerika:
- koppel Mikrogeophagus ramirezi

Australie:
- 3x Tateurndina ocellicauda

Gezelschapsbak
-.....

ik wil de vissen niet houden om te kweken

hier een aantal vragen bij:
- welke vissen zou ik per biotoop kunnen toevoegen?
- zijn er per biotoop dingen die ik zeker moet toevoegen, denk aan planten etc.?

laatste optie zou zijn om een gezelschapsbak te maken met kleurrijke vissen.
door de hoogte kan er in mijn optiek gespeeld worden met vissen op verschillende niveaus (boven, midden en bodem)
wat zou een leuke vulling hiervoor kunnen zijn?

veel vragen en legio keuzes, maar wil graag een bak maken die goed is afgesteld op de soorten.


 

Bijlagen

  • aquarium.jpg
    aquarium.jpg
    205.2 KB · Weergaven: 75
Wat een spannend formaat! Leuk om daar iets mee te doen.

Ik lees dat je 3 'opties' overweegt.
De twee eerste opties: mikrogeophagus en de pauwooggrondel hebben officieel een bak van minimaal 60cm nodig. Nu is jouw bak net zo breed als lang, maar ik zou er toc nog eens goed over nadenken of dit inderdaad dan wel geschikte vissen zijn voor jouw bak.
Vissen kunnen -zeker als ze wat aan de kleine kant zitten- 'humeurig' of gestresst worden, beide wil je niet.

Ik zou dan dus voor de 3e optie gaan: gezelschapsbak.
Kijk eens naar: (niet per se wel of niet compatibel met elkaar, maar om een beginnetje te hebben)
Pseudomugil
Betta splendens
Rasbora galaxy
Killivis (Epiplatyssoorten, of fundulopachax (bijv) gardneri)
corydoras (minder kleurrijk, maar dat maken ze ruimschoots goed in hun gedrag)

Er zijn nog veel meer soortjes, maar dan kun je alvast eens kijken of daar wat tussen zit.
 
Wat een spannend formaat! Leuk om daar iets mee te doen.

Ik lees dat je 3 'opties' overweegt.
De twee eerste opties: mikrogeophagus en de pauwooggrondel hebben officieel een bak van minimaal 60cm nodig. Nu is jouw bak net zo breed als lang, maar ik zou er toc nog eens goed over nadenken of dit inderdaad dan wel geschikte vissen zijn voor jouw bak.
Vissen kunnen -zeker als ze wat aan de kleine kant zitten- 'humeurig' of gestresst worden, beide wil je niet.

Ik zou dan dus voor de 3e optie gaan: gezelschapsbak.
Kijk eens naar: (niet per se wel of niet compatibel met elkaar, maar om een beginnetje te hebben)
Pseudomugil
Betta splendens
Rasbora galaxy
Killivis (Epiplatyssoorten, of fundulopachax (bijv) gardneri)
corydoras (minder kleurrijk, maar dat maken ze ruimschoots goed in hun gedrag)

Er zijn nog veel meer soortjes, maar dan kun je alvast eens kijken of daar wat tussen zit.

de afmeting maakt het ook speciaal inderdaad, daarom ook opzoek naar verschillende levels met vissen (boven, midden en bodem dat overal wat gebeurt)
maar lees vaak informatie over de lengte van de bak, maar daar deze weer dieper is en dus eigenlijk meer grond oppervlakte heeft.

ik heb nog een kleiner bak waar een beta man inzit en die binnenkort gat worden vergezeld door 2 dames. dus voor deze bak toch iets anders

de killi familie vind ik ook een interessante, houd je die in groter scholen of juist een koppel aangevuld met andere vissen zoals de rasbora of danios?
 
Bakje is inderdaad lekker hoog, waardoor er wel wat mogelijkheden zijn. Maar houd er wel rekening mee dat je bodemoppervlakte niet groter is als een 60l bakje van 50x40x30
Voor Ramirezi (en zeker de kwaliteit hiervan van de laatste jaren) is dit al krap zat.

Voorbeeld:
Klein corydoras (Pymeus) soortje (+-10)voor de bodem, evt. Aangevuld met 1 max 2 kleine l-nummers (max 8cm)
Flinke groep Rasbora Galaxy (+-30)
 
Ik zat nu te denken aan het volgende:
-2x dwerg gourami
-20x luipaard danio
-10x Corydoras panda
-2x antenne baars Ramirez (heb een mooi schuilplaatsen voor ze gecreeed op de bodem)
-5x Beaufortia levertii
-evt wat garnalen ( genoeg holletjes. In hout om te verstoppen)

Zou dit goed samen kunnen?
 
Nee dat gaat niet goed samen.
Drwerggourami's zijn prachtige vissen, maar ze hebben erg vaak het iridovirus bij zich en dan zijn ze heel snel dood. Bovendien houd je de goerami's beter in een klein harempje dan in een koppel. Dan kan de man zijn aandacht over de dames verdelen en hebben de dames meer rust. Ze houden van weinig stroming. Temp: 22-28C
Luipaarddanio's willen matige stroming.22-26C
Corydoras panda: door hun populariteit niet altijd sterke vissen, bij voorkeur nakweek van een hobbyist zoeken. temp 20-25C
Ramirezi: erg zwakke vissen door hun grote populariteit, bij voorkeur licht zuur water (pH 5-6), temp 25-30C.
Beaufortia leveretti: grootte tot 15 (!) cm, sterke stroming, temp 18-24C
Voor zover ik weet is de combinatie ramirezi - garnalen een manier om je ramirezi's te voeren, maar van garnalen weet ik domweg niet genoeg af.

Zoals je ziet aan bijvoorbeeld al de temperaturen, maar ook aan de stroming en de pH, zijn er meerdere redenen waarom deze combinatie niet gaat werken.

Wat betreft je vraag over killi's: dit zijn carnivoren, die je in een harem of kleine groep houdt. Er zijn veel soorten die allemaal verschillende waterlagen opzoeken. De F. gardneri zit meer op de bodem, terwijl de meeste Epiplayssoorten juist oppervlaktesoorten zijn. In geval van twijfel kijk je naar de stand van de bek: is deze omhoog gericht en hapt ie 'naar boven: oppervlakte, een bekje aan de onderkant van de kop: bodem. De meeste, wat meer voorkomende soorten kunnen op 'kraantjeswater', temp ongeveer 22-24C.

Als je een vis gevonden hebt die je aanstaat, kun je op AquaInfo kijken voor hun waterwaarden en gedrag. Dat is een betrouwbare site. Bovendien kun je via het zoekfilter (niet te veel instellen, anders vind je niets) bijvoorbeeld op formaat, of watertemperatuur zoeken.
Verder moet je proberen om min of meer in het midden van de gevraagde waterwaarden van de betreffende vis te gaan zitten: de uitersten houden ze wel even vol, maar hun levensduur wordt er wel korter door. Bovendien worden ze onder sub-optimale leefomstandigheden vatbaarder voor ziektes.

Ik weet dat dit waarschijnlijk wel even slikken is, maar de samenstelling van een goed visbestand is een ingewikkelde puzzel, wat het juist zo leuk maakt. Veel plezier met uitzoeken!
 
Nee dat gaat niet goed samen.
Drwerggourami's zijn prachtige vissen, maar ze hebben erg vaak het iridovirus bij zich en dan zijn ze heel snel dood. Bovendien houd je de goerami's beter in een klein harempje dan in een koppel. Dan kan de man zijn aandacht over de dames verdelen en hebben de dames meer rust. Ze houden van weinig stroming. Temp: 22-28C
Luipaarddanio's willen matige stroming.22-26C
Corydoras panda: door hun populariteit niet altijd sterke vissen, bij voorkeur nakweek van een hobbyist zoeken. temp 20-25C
Ramirezi: erg zwakke vissen door hun grote populariteit, bij voorkeur licht zuur water (pH 5-6), temp 25-30C.
Beaufortia leveretti: grootte tot 15 (!) cm, sterke stroming, temp 18-24C
Voor zover ik weet is de combinatie ramirezi - garnalen een manier om je ramirezi's te voeren, maar van garnalen weet ik domweg niet genoeg af.

Zoals je ziet aan bijvoorbeeld al de temperaturen, maar ook aan de stroming en de pH, zijn er meerdere redenen waarom deze combinatie niet gaat werken.

Wat betreft je vraag over killi's: dit zijn carnivoren, die je in een harem of kleine groep houdt. Er zijn veel soorten die allemaal verschillende waterlagen opzoeken. De F. gardneri zit meer op de bodem, terwijl de meeste Epiplayssoorten juist oppervlaktesoorten zijn. In geval van twijfel kijk je naar de stand van de bek: is deze omhoog gericht en hapt ie 'naar boven: oppervlakte, een bekje aan de onderkant van de kop: bodem. De meeste, wat meer voorkomende soorten kunnen op 'kraantjeswater', temp ongeveer 22-24C.

Als je een vis gevonden hebt die je aanstaat, kun je op AquaInfo kijken voor hun waterwaarden en gedrag. Dat is een betrouwbare site. Bovendien kun je via het zoekfilter (niet te veel instellen, anders vind je niets) bijvoorbeeld op formaat, of watertemperatuur zoeken.
Verder moet je proberen om min of meer in het midden van de gevraagde waterwaarden van de betreffende vis te gaan zitten: de uitersten houden ze wel even vol, maar hun levensduur wordt er wel korter door. Bovendien worden ze onder sub-optimale leefomstandigheden vatbaarder voor ziektes.

Ik weet dat dit waarschijnlijk wel even slikken is, maar de samenstelling van een goed visbestand is een ingewikkelde puzzel, wat het juist zo leuk maakt. Veel plezier met uitzoeken!

ten eerste dank voor je uitgebreide uitleg!

eigenlijk is het niet zo slikken om eerlijk te zijn, gezondheid van de vissen staat op 1.
Als er al zwakke vissen bijzitten of vissen met kans op ziekte dan is dat zoiezo geen optie.
en een forum is in mijn ogen juist bedoeld voor hoor en wederhoor omdat we alle het beste voor hebben met de vissen.

ik had meerdere vissen in mijn hoofd zitten, dus hierbij een nieuw lijstje(zie foto)

ik had voor de antennebaarsjes al een schuilplaats gecreëerd op de bodem, maar deze kan dan mooi voor de pleco gebruikt worden.

zou er bij onderstaande lijst nog iets kunnen worden toegevoegd qua vissen?
of misschien de aantallen omhoog of juist omlaag?
of andere adviezien?
 

Bijlagen

  • visbestand.png
    visbestand.png
    23.6 KB · Weergaven: 58
https://aquainfo.nl/artikel/hypancistrus-zebra-l046/ De warden die bij AquaInfo vermeld staan zijn aanzienlijk anders dan de waarden die jij gevonden hebt. Waar heb jij ze vandaan?
Ik heb verder geen ervaring met deze vissen, dus ik weet niet of de waarden van AquaInfo kloppen, of de jouwe, maar de bron zegt ons vaak ook al heel wat betreft betrouwbaarheid.

Verder denk ik dat je aardig op weg bent.
Houd je er rekening mee dat corydoras redelijk fijn zand op de bodem willen? Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik zag zo geen bodem vermeld.
 
https://aquainfo.nl/artikel/hypancistrus-zebra-l046/ De warden die bij AquaInfo vermeld staan zijn aanzienlijk anders dan de waarden die jij gevonden hebt. Waar heb jij ze vandaan?
Ik heb verder geen ervaring met deze vissen, dus ik weet niet of de waarden van AquaInfo kloppen, of de jouwe, maar de bron zegt ons vaak ook al heel wat betreft betrouwbaarheid.

Verder denk ik dat je aardig op weg bent.
Houd je er rekening mee dat corydoras redelijk fijn zand op de bodem willen? Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik zag zo geen bodem vermeld.

ik heb de informatie hier vandaan:


op de bodem ligt fijn zwart grind (fijne korrel zeg maar)
 
Ok,daar is de adviestemperatuur wel aanzienlijk lager. Maar ook daar wordt een bak geadviseerd van 100 cm. Die is niet alleen op de oppervlakte gebaseerd, maar ook op de hoeveelheid zwemruimte die een vis nodig heeft. Ik heb ernstige twijfels of jouw bak geschikt is voor deze vis.

Misschien iemand anders met kennis van zaken die hier uitsluitsel kan geven?
 
Houd met het uitzoeken van het visbestand rekening met een 60l aquarium.
Je hebt inderdaad wel de hoogte, maar daar wordt de oppervlakte niet groter van.
L046 is een heel mooi visje om te zien(als je ze ziet) en ook nog eens heel duur.
 
Mijn ervaring met danio’s is dat het drukke zwemmers zijn. Zij worden gelukkig van veel horizontale zwemruimte.

Als ik jouw bak had zou ik naar meer rustige kleine visjes kijken.

Ik weet niet hoe t met de compatibiliteit zit maar ik weet dat de volgende visjes qua ruimte in zo’n bak het misschien beter doen:
Honinggoerami
Vuurtetra (erg sterk visje)
Valse of blauwe tetra (kleinneefje van de kardinaal tetra)
Badis tigris (een baarsje, saai gekleurd in de winkel, maar komt geweldig op
Kleur als ze zich fijn vinden, eten wel levend/diepvriesvoer)
Glasbaarsjes (ook levend/diepvriesvoer)
Nanovisjes
 
om te zorgen dat het bestand geleidelijk in de bak komt, ben ik begonnen met 10 luipaard danio's toe te voegen en een 6 tal otto.
ik zie nu dat de danio's continu achter elkaar aan blijven jagen. ze geven elkaar geen rust.
het is ook niet dat er eentje de klos is, het is steeds de ene en dan weer de andere.

iemand ervaring of een oplossing?
 
Das mijn ervaring. Danio’s zijn druk. Als je daarvan houdt zijn het leuke vissen. En 45 cm zwemlengte is voor een danio erg weinig. Wellicht levert dat ook stress op. Een danio houdt van open zwemruimte waar hij flinke baantjes kan trekken.
 
heb inmiddels de luipaard danios eruit gehaald en vervangen door blauwoogjes.
mocht ik 1 op 1 ruilen, dus dat was wel fijn

dit zit nu in de bak
-8x Otocinclus affinis
-10x blauwoogje
-15x Neocaridina garnalen oranje

ik wil er graag nog bij doen
6x Corydoras panda
1x L-nummer ( nog even bekijken welke)

en verder kijk ik naar mogelijkheden, mss met jullie aanvullingen:

-1x koppel honing of diamant gourami of andere kleurrijke bovenlaag zwemmers
-10x school vis niet de standaard, maar wel rustig genoeg dat ze met de bovenlaag zwemmers kunnen(kan niet zo goed kiezen, haha)

alvast dank
 
Ik zou voor een kleinere formaat Corydoras gaan eerlijk gezegt.
Pygmaeus, habrosus of hastatus.

Zou je blauwoogjes gewoon 10 extra bij doen ben bang dat het rommelig gaat worden anders omdat je maar 45 cm lengte hebt.

Koppel gourmai zou ik eerlijk gezegt niet nemen in dit formaat.
Misschien eerder mannetje Dario of haren dario
 
Ik zou ook voor 1 schooltje gaan, niet 2 op 45cm lengte. Wij hebben 3 dwerg goerami's in een Lido 120 met 60x40cm, en dat is al enigszins op het randje vind ik, het is gewoon niet zo heel veel zwemruimte. Plus goerami's zijn niet vies van een garnaaltje.
 
dank voor de reacties.
het blijft lastig de juiste samenstelling te vinden haha
de oranje garnalen zijn niet gekomen, maar zullen door Japonica garnalen XL worden vervangen. hierdoor zijn er meer opties qua vissen daar deze niet in de bek passen van meeste vissen

dit zit nu in de bak
-8x Otocinclus affinis
-10x blauwoogje

dit wil ik erbij:
-10x Japonica garnalen XL
-10x blauwe tetra (met blauwoogjes vallen die in dezelfde kleuren groep, wat weer voor wat rust zorgt)
- koppel honing gourami (door dat het aquarium 120L, vierkant en een diepte heeft van 60cm, waardoor er schuilplekken boven in zijn dmv watersla drijfplanten en hun wortels en verder naar beneden ook kan worden geschuild tussen de hogere planten.)
- harem van 3 badis badis (voor de bodem/midden)

iemand nog een idee of er dan nog iets bij kan qua bodem vissen, een cory soort of een L-nummer?
zelf denk ik dat de cory in combinatie met de badis problemen kan geven omdat die overal doorheen banjeren.
mss slangen visjes?
 

Terug
Bovenaan