aquarium reinigen


S

sillie

Guest
Wat ik mij afvraag, kun je een aquarium reinigen met een stoomreiniger? Dat is helemaal zonder chemicali�n maar maakt toch goed het glas schoon.
En dood ook bacteri�n, dus ineens dacht ik he, zou dat kunnen? Voor een aquarium datik overgenomen heb?
 
Tuurlijk kan dat. ;)
 
Moet in principe wel kunnen idd maar zou wel oppassen voor de kitnaden.
 
Dat mag Patty ;)
Ik weet niet zeker of het gelijk schadelijk is maar normale kit is niet geschikt om aan hele hoge temperaturen blootgesteld te worden.
Snap ook dat je dat ding geen half uur op de naden gaat gebruiken maar lijkt me toch oppassen,zeker met oudere kitnaden.
 
Ja, dat van die kit naden zit wat in, dan kan ik die stukken met de hand doen. Maar ik heb een bak van 1.60 dus blijft genoeg glas over om te poetsen. De buitenkant zit vol vingerafdrukken van het tillen. En daar kan ik dan de stoomreiniger opzetten met hulpstuk om ramen te wassen.
 
Zet je er wat vast geklemd voor.
Spuit je daar niet tegen.
 
Stoom is nooit warmer dan 100�C en geeft hoogstens 3 bar.
En dat is direct bij de uitgang.

Nee, zou me daar ECHT geen zorgen om maken.
Als de kitnaden los komen wil dit enkel zeggen dat ze aan vervanging toe zijn.
een kitnaad in goeie staat komt nooit los met een stoomreiniger.
 
Zou voorzichtig ermee zijn 100 graden .. thermische breuk ?! Die kit zal het wel houden.
 
JurgenD zei:
Stoom is nooit warmer dan 100�C
Pas op! En 100�C is bij 1 atmosfeer. Verder wordt water(damp) nooit warmer dan 100�C. Als dat wel gebeurt, dan wordt het stoom. Stoom is bij 1 atmosfeer dus altijd heter dan 100�C en bij hogere drukken ligt die minimum temperatuur nog hoger.
 
Ik zou het niet doen, Themsche shock is slecht voor het glas + de kit heeft daar wellicht wel last van. Kan me wel voorstellen dat de vluchtige stoffen die kit elastisch houden bij hoge temperaturen verdampen... Dan scheurt je kit bij wat belasting.

Overigens voor kalk aanslag werken de hoge temperaturen niet. Kan je beter azijnzuur gebruiken... Zie geen toegevoegde waarde van stoom eerlijk gezegd, zeker niet afwegend tegen de risico's.
 
Peter74 zei:
JurgenD zei:
Stoom is nooit warmer dan 100�C
Pas op! En 100�C is bij 1 atmosfeer. Verder wordt water(damp) nooit warmer dan 100�C. Als dat wel gebeurt, dan wordt het stoom. Stoom is bij 1 atmosfeer dus altijd heter dan 100�C en bij hogere drukken ligt die minimum temperatuur nog hoger.

Bij drie bar is het ongeveer 120�C. Nog steeds geen zorgen te maken aangezien dat ook heel vlug af koelt.
Zolang je geen ijskoud glas met stoom reinigt zal dat niet barsten.
Ga er eerst over met een warme doek of zo. Gaat er echt niets gebeuren. :)
 
Maar wat is de toegevoegde waarde van stoom?

Stoom zit overigens stuk meer energie in dan een hete doek...
 
Ik denk dat de topicstarter net als ik een stoomreiniger heeft. Ik was daar mijn ramen ook mee, dus ik vind het geen gekke vraag. Zou het alleen niet voor mijn aqua gebruiken.
 
Tukje zei:
Maar wat is de toegevoegde waarde van stoom?

Stoom zit overigens stuk meer energie in dan een hete doek...

Het gaat over de temperatuurschok. :)
De meerwaarde? Bitter weinig eerlijk gezegd.
Wil je echt desinfecteren? Reinig met bleek en spoel daarna stevig.

Stoom is overschat. Heb er zelf eentje. Is een dure brillenreiniger, meer niet.
 
Nouja, ik zie het niet goed komen met de kitranden.. Glas weet ik niet.. Ik zou het risico niet lopen als het toch geen toegevoegde waarde heeft.
 
Zou het zelf ook niet doen,zeker niet omdat het enkel voor vingerafdrukken is zoals blijkbaar in dit geval.
 
Tukje zei:
Nouja, ik zie het niet goed komen met de kitranden.. Glas weet ik niet.. Ik zou het risico niet lopen als het toch geen toegevoegde waarde heeft.
Nogmaals als kitranden daar echt last van zouden hebben wil dit enkel zeggen dat ze dringend aan vervanging toe zijn.
Silicone moet daar echt wel tegen kunnen. Dus zie je het beter op een stevigheidstest. :)
 
Nou, de meningen zij verdeeld merk ik wel. Maar ik ben iemand die bij twijfel niet doet, dus zal ik het er niet op wagen, alhoewel ik ook mijn ijskoude ramen ermee doe en het dubbele glas is nog nooit gebarsten of geknald. Die vingerfadrukken was maar ff een voorbeeld, de binnen kant moet ook gedaan, het is een bak van iemand anders en je weet nooit wat daarin is gebeurd. Ik zie het niet zitten azijn of andere spul te gebruiken, het is een heel grote bak met bioloog dus hoe ik dat ooit 100% goed ga spoelen weet ik niet, ik krijg nooit alles eruit, die biloog kiep je ook niet zo even om em de bak al helemaal niet. Ik kom er wel uit, allemaal heel erg bedankt voor de suggesties, stoomreiniger blijft in de kast, althans voor het aquarium.....
 
Dat klein beetje bleek dat ook maar zou kunnen over blijven na spoelen zal zo verdwijnen na een behandeling met een waterbereidingsmiddel zoals aquasafe.
Maar zelfs zonder zie ik geen problemen gezien je enkele weken gaat indraaien vermoed ik?
 
Een beetje azijnzuur in je water kan helemaal geen kwaad! Bleek wel..
Ben het overigens wel met Jurgen eens dat je het waarschijnlijk niet terug vindt als je goed spoelt.

Aquasafe heb je daarentegen niks aan voor deze problematiek (ben van mening dat aquasafe nooit hoeft).
 
azijnzuur zal niet desinfecteren. Hoogstens wat ontkalken.
 
Aquasafe zal chloor afbreken. Nus ALS je het u een veilig gevoel geeft na te behandelen zal het zeker werken.

Hier in West Vlaanderen heeft kraanwater gemiddeld 0.12ppm chloor in het water en maximaal(na werken) 0.25ppm. Dat is info van de watergroep. In vlaanderen zou ik echt wel iets gebruiken als ik met 100% kraanwater werk.
Voorfilteren over actieve kool zal hetzelfde bereiken trouwens. :)
 
Ik zeg ,doen.
Straal niet op 25 cm, van het glas,.

Ramen doen ze ook met stoom.
 
Ik ga de bak zeker minimaal 4 weken in laten draaien. Misschien nog wel langer, ik heb geen haast.
Ik zie nog wel wat ik doe, stoomreinigen of niet. Alles rustig aan dus ik kan er nog even over denken. Ik heb nog een plaat glas voor de bovenkant die nu niet wordt gebruikt, misschien kan ik daar eerst een test mee doen.
 
JurgenD zei:
azijnzuur zal niet desinfecteren. Hoogstens wat ontkalken.

Ik krijg het idee dat wij wat langs elkaar heen praten ;-)

Bacteriologie hoef je mijn inziens geen zorgen over te maken in een bak, dit komt er toch wel in (via lucht en water)... Enige wat je hoeft te "reinigen" in mijn ogen is kalk aanslag. Derhalve dat ik azijnzuur aanraad, dit is immers niet giftig voor je visjes.

Bleek (=chloor) werkt alleen goed als desinfectant (en niet tegen kalk). Dit zou ik alleen aanraden als er een hardnekkige ziekte, of een andere besmetting (alg?)in je bak heeft geheerst en je de bak direct wil opstarten nadat je hem leeg gehaald hebt.

Overigens verliest chloor snel zijn werking, dus restanten zul waarschijnlijk na een nachtje rondpompen niet meer aantreffen.. Mocht je twijfelen, gooi er dan een stukje hout in. De zuren die door het hout worden afgegeven, reageren met je chloor. Aktief kool werkt hiervoor ook prima.
 
Op die manier. :)

Maar euh, bleek ontkalkt wel degelijk hoor. :)
Is een oud huis tuin-keuken-truukje voor de wasmachine.
Azijn mag niet voor de leidingen. Bleek wel. :)

Met azijn hoef je sowieso niets te vrezen. Het enige wat het zal doen is uw pH laten dalen. En met dat klein beetje zal dat amper meetbaar zijn. :)
 
JurgenD zei:
Maar euh, bleek ontkalkt wel degelijk hoor. :)
Is een oud huis tuin-keuken-truukje voor de wasmachine.

Bleek is een loog, dus maakt het water kalk afzettend. Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat bleek ontkalkt.

Achtergrond:
Oppervlakten ontkalk je door het water iets kalk agressief te maken en dus de SI (saturatie index) naar beneden te brengen. Met een loog verhoog je de pH alleen maar, en dat betekend dat je de SI alleen maar verhoogd. Een hoge SI betekend dat je water een klein beetje kalk gaat afzetten...
 
Dan is zonet een mythe doorbroken? :)
 
Dit is niet iets heel revolutionairs wat ik zeg hoor ;-), standaard waterchemie...
Misschien dat bleek iets anders doet met kalk, maar het lost kalk sowieso niet op.
 
Geloof je best.
Mijn chemie kennis beperkt zich tot de aquaristiek gezien ikzelf nooit chemie gezien heb op school.
(Om een of andere reden leek godsdienst hen meer nodig)

Maar dit is(was) een oude tip om wasmachines te ontkalken...
Ga ik mijn stief-schoonma maar niet vertellen dat het niet juist is, want ze is van het betweterige type. :)
 
JurgenD zei:
Tukje zei:
Maar wat is de toegevoegde waarde van stoom?

Stoom zit overigens stuk meer energie in dan een hete doek...

Het gaat over de temperatuurschok. :)
De meerwaarde? Bitter weinig eerlijk gezegd.
Wil je echt desinfecteren? Reinig met bleek en spoel daarna stevig.

Stoom is overschat. Heb er zelf eentje. Is een dure brillenreiniger, meer niet.
Daar ben ik het niet mee eens. Jammer dat je het als feit neerzet. Ik gebruik mijn stoomreiniger veel m bijvoorbeeld de badkamer of keuken schoon te maken zonder chemische middelen. Werkt erg goed.
 
Maar om terug te komen op de vraag, mijn inziens kan je hem gewoon gebruiken.

Thermoshock lijkt mij zeer onwaarschijnlijk aangezien stoomreinigers ook gewoon worden gebruikt om ramen mee te wassen.
Kitnaden zullen geen last ondervinden. Ook binnen het sanitair wordt wel eens met stoom gereinigd. Hier is ook genoeg kit te vinden ;)

Kortom men ziet veel beren welke er niet zijn :d
 
Nienepien zei:
Daar ben ik het niet mee eens. Jammer dat je het als feit neerzet. Ik gebruik mijn stoomreiniger veel m bijvoorbeeld de badkamer of keuken schoon te maken zonder chemische middelen. Werkt erg goed.

Dan ga jij een betere hebben dan ik. Ramen lappen bv was een onbegonnen werk hier.
Je was 4x sneller klaar met doek en trekkertje.
Die van mij was zo'n ding dat je in de hand vast houdt, geen slede model.
 

Terug
Bovenaan