aquarium poetsen


F.

Well-known member
Lid geworden
11 november 2022
Berichten
204
Leeftijd
32
Hallo allemaal,

Sinds 2 dagen heb ik mijn sluierstaartjes, het is een calico en een zwart telescoopje geworden en ze zijn super cute! Heel actief en nieuwsgierig, dus wil ze ook happy en gezond houden.
Ik merk dat ik nog een beetje zoekende ben naar hoe mijn bak het beste schoon kan maken.
Is het goed om de decoraties ook af en toe te poetsen?
En ik wil graag een aquariumstofzuiger aanschaffen om te bodem te poetsen. Ik heb gegoogled hoe zo een ding werkt en in het ene filmpje zie ik dat de buis vrij diep door de bodem gaat en in een ander filmpje zie ik dat het meer over de oppervlakte gaat. Hoe doen jullie dat?
Hebben jullie ook tips voor een aquariumstofzuiger waarmee je ook tegelijkertijd het water ververst? Ik doe het nu met emmers en dat kan denk ik makkelijker haha.. ik heb ook een tuinslang en heb begrepen dat daar ook dingen voor te koop zijn om het water in en uit te zuigen, maar ik weet niet hoe zoiets heet?

groetjes
 
wat bodem verzorging betreft heb ik mijn antwoord gevonden, zou wel fijn zijn om te weten wat de makkelijkste manier van water wisselen is
 
Water wisselen:
Eruit halen door af te hevelen.
Je neemt een tuinslang, die hang je in je bak, je houdt het andere uiteinde wat lager. Dan zuig je (er zijn ook apparaatjes voor, maar daar doe ik niet aan) tot het water over de rand komt. Dat merk je doordat je slang lucht gaat blazen (anders paar keer oefenen met een emmer met schoon water). Dan loopt je bak via je tuinslang leeg, bijvorbeeld buiten of in de wc of douche ofzo (uiteinde lager dan de bak houden!)

Water vullen:
* als je een goede mengkraan hebt met betrouwbare temperatuur, kun je met een waterdief een tuinslang aan je kraan koppelen en vullen maar.
* Je hebt sluiers, je kunt overwegen om gewoon koud water te gebruiken (voor zover ik weet zou dat geen problemen moeten geven, maar check ff bij andere sluierhouder)
* koud water via tuinslang en dan aanvullen met warm water om temperatuur niet te snel te laten zakken. Ik doe dat door hoger dan de bak een flinke emmer met warm (heet) water te zetten en dat water laat ik via luchtslangetjes via de hevelmethode in de bak lopen.
* Andere methode waar ik geen ervaring mee heb: water op temperatuur brengen in wasbak of emmer onder de kraan, pompje erin dat het water via een slang(etje) naar je bak pompt.
* er zulle vast nog wel methodes zijn, maar die kan ik zo niet bedenken.
 
Hier heb je een topic met nog wat ideeën voor een "waterwisselslang": https://aquaforum.nl/threads/doe-het-zelf-water-ververs-slang-systeem-python.164178/

En @RichD1011 liet volgens mij een keer een handig afvoergeval zien dat in de bak kan worden gehangen, iets met PVC-buis aan een slang o.i.d.. Misschien weet hij daar een foto van op te trommelen voor je. :)

Het allermakkelijkst, in plaats van emmermethodes, zou zijn als je bak bij een kraan in de buurt zou staan en bij een afvoer; dan is de verversing evt automatisch te doen, simpelweg door de kraan op een kiertje te hebben staan en het overschot via een (geboorde) overloop weg te laten lopen. Is voor de meeste bakken ofwel overkill ofwel praktisch niet mogelijk, maar het scheelt je wel sjouwen!

Is het goed om de decoraties ook af en toe te poetsen?
En ik wil graag een aquariumstofzuiger aanschaffen om te bodem te poetsen. Ik heb gegoogled hoe zo een ding werkt en in het ene filmpje zie ik dat de buis vrij diep door de bodem gaat en in een ander filmpje zie ik dat het meer over de oppervlakte gaat. Hoe doen jullie dat?
Decoraties wel/niet poetsen is vooral een esthetische keus. Het kán, als je bijv algengroei lelijk vindt, maar je doet het voor jezelf en niet omdat het aquarium erbij gebaat is. :) Het is namelijk zo dat hoe minder je de oppervlakken verstoort (ook de bodem trouwens), des te meer ruimte de natuur krijgt om daar zelf een balans te vinden met organismen en een soort ecosysteempje te ontwikkelen. In de loop der tijd gaat er dan zichtbaar en onzichtbaar van alles groeien wat de bak meer richting een kringloop helpt, zodat (afval)stoffen mooi afgebroken raken.

Op een bodem die met rust gelaten wordt, zullen vissendrollen bijv sneller afbreken dan op een "schone", regelmatig uitgezogen bodem. Het heeft alleen wel wat tijd nodig om op dat punt te komen, uitgaande van een net ingerichte bak. Dus in het begin is wat stofzuigen misschien nog wel van meerwaarde. Rotte blaadjes en (zeker) overtollig voer zou ik echter altijd verwijderen, door de directe belasting die ze vormen. Bij sluiers niet onbelangrijk. :) Zelf stofzuig ik de bodems niet, en het blijft schoon op die manier. Al heb ik makkelijker praten dan sluierhouders omdat ik meer stroming door de bak kan laten gaan, wat ook helpt (ik heb normale goudvissen). Heb ook veel bodembewoners, die vreten de poep 30x aan. :sick: Het is in een poep en een scheet verdwenen...
 
En @RichD1011 liet volgens mij een keer een handig afvoergeval zien dat in de bak kan worden gehangen, iets met PVC-buis aan een slang o.i.d.. Misschien weet hij daar een foto van op te trommelen voor je. :)

Jahoor dat kan:

Heb er 2: 1 dunne waar met gardena koppelingen een gewone tuinslang op kan

20180831_221212.JPG20180831_221302.JPG20180831_221323.JPG20180831_221333.JPG20180831_221402.JPG
Diverse lengtes buizen voor de te hoeveelheid te verversen water. eindstukje heb ik een netje overheen gespannen zodat er geen vissen opgezogen worden.

2: 1 dikke variant waar ik een 25mm slang aanhaak, hiermee haal ik 500L water in 10minuten uit de bak.
IMG_0419.PNG20190609_144056.JPG

En met vullen hang ik m op de themostaatkraan van de douche:
20200108_220625.JPG
20200108_220639.JPG

Dat kan overigens ook met degene met de gewone tuinslang, maar daar heb ik ff geen foto's van voorhanden.
 
Ik zou vooral je decoratie met rust laten je kan daarbij best het aquarium mee verstoren. Eens in het jaar kan het niet veel kwaad maar als je dat elke week doet doe je er niet echt goed aan voor het balans in je aquarium.

Het beste is te proberen het niet zo hoog op te laten lopen dat je bodem vies word, door niet te veel eten te geven blijft er ook niets tot weinig liggen, de drolletjes eindigen in het filter en in de bodem maar als je bodem vol ligt, dan is er wel iets waar je aan zou kunnen werken misschien. Dat scheelt veel tijd en geld!
 
Dankjewel voor de reacties, foto's en de links! ik ga eens wat dingetjes toepassen om te kijken wat ik het makkelijkst vind!
Ik ben de laatste 2 dagen erg enthousiast geweest met voeren, waardoor er nu erg veel drollen liggen, even kijken naar de dosering inderdaad.
Decoraties zal ik dan maar met rust laten.

@RichD1011: bijzondere vissen heb je!
 

Terug
Bovenaan