Aquarium opnieuw inrichten


trotsemammie

Well-known member
Lid geworden
15 oktober 2011
Berichten
3,247
Leeftijd
46
Locatie
Grootebroek
Hallo allemaal. Ik wil mijn aquarium helemaal opnieuw inrichten.
Eerst flink wat water er uit zodat de vissen kunnen blijven zitten in een wat kleinere laag water.
Dan alle planten en deco er uit. Bak proberen een stuk naar voren te halen en dan wil ik de achtergrond sticker er af halen en de achterkant zwart verven.

Ik heb bij iemand uit de tuin gratis een zooitje maaskeien kunnen uitzoeken en ik wil een nieuw stuk hout in de bak.
Een aantal planten die ik al had weer terug en wat nieuwe planten toevoegen.
Heeft er iemand ook een bak ingericht met maaskeien, hout en planten en heb je hier voorbeelden van? Verder nog tips?
 
Eerst flink wat water er uit zodat de vissen kunnen blijven zitten in een wat kleinere laag water.
Dan alle planten en deco er uit. Bak proberen een stuk naar voren te halen en dan wil ik de achtergrond sticker er af halen en de achterkant zwart verven.
Ik weet natuurlijk niet hoe lang je bak al staat, maar ik heb hier slechte ervaringen mee. Door het gewoel in de bodem met het loshalen van planten en deco kan er zomaar behoorlijk wat giftigheid naar boven komen, helaas in mijn ervaring vrij dodelijk voor de vis, zeker in een klein laagje water. Ik zou de vissen gedurende deze exercitie tijdelijk in een emmer/bak zetten met aquariumwater, verwarming en filtertje.

succes met het projectje!
 
Ja dat kan ik ook doen idd, maar ben bang dat dat veel stress met zich mee brengt voor de vissen. Mijn bak staat anderhalf jaar ongeveer
 
Ik heb weleens de gehele bodem vervangen en heb dan weer geen nadelige effecten gemerkt. na het wroeten in de bodem en het inrichten zou ik heel veel verversen zodat je eventuele stoffen snel verwijdert.
 
Gewoon een grote specie emmer kopen bij de gamma / praxis, kost rond de 7-8 euro. Aquarium water daar in hevelen, verwarming en filter er in en gaan met die banaan. Dan kun je rustig je bak schoonmaken, reinigen, verven etc.

wat de keien betreft, ik hoor dat ze veel gebruikt worden in Cichliden tanks gebruikt worden, dus denk als je daar op googled je wel wat voorbeelden kan vinden van maaskeien + hout etc.
 
Als je via google zoekt op maaskeien aquarium en bij foto s kijkt dan is er voldoende inspiratie denk ik.
 
Vissen apart is even een kort stressmoment, zorg wel dat ze ergens kunnen schuilen in de tijdelijke bak. Ik had vaak niet gebruikte decoratie of een ander stuk hout hierin om iets van beschutting te bieden. Dan inderdaad rustig de bak leeg en op je gemak inrichten. Weet niet hoe troebel je water zal worden, maar je vissen zie je dan vrij slecht en als je dan ook nog hout enzo wilt gaan plaatsen. Vissen zullen wegschieten waar mogelijk, maar of ze altijd snel genoeg zijn
 
Ik denk dat inderdaad je vis vangen en in een ander bak of curverbox overzet een kortere stress moment is dan steeds met je arm in de bak en van alles doen is.
 
Gewoon een grote specie emmer kopen bij de gamma / praxis, kost rond de 7-8 euro. Aquarium water daar in hevelen, verwarming en filter er in en gaan met die banaan. Dan kun je rustig je bak schoonmaken, reinigen, verven etc.

wat de keien betreft, ik hoor dat ze veel gebruikt worden in Cichliden tanks gebruikt worden, dus denk als je daar op googled je wel wat voorbeelden kan vinden van maaskeien + hout etc.

Dat is het punt juist, ik heb geen ruimte voor een specie kuip, misschien wat emmers maar moet even kijken of het lukt allemaal
 
Dat is het punt juist, ik heb geen ruimte voor een specie kuip, misschien wat emmers maar moet even kijken of het lukt allemaal
Ik weet niet wat voor aqua je hebt. Maar bij action kan je redelijk ruim curverbox kopen voor niet te veel geld die je tijdelijk kan gebruiken.
 
Ik zou ook de vissen uitvangen. Stuk minder stressvol en voor jou makkelijker om het naar je zin te maken.
 
Dat is het punt juist, ik heb geen ruimte voor een specie kuip, misschien wat emmers maar moet even kijken of het lukt allemaal

Hoeft uiteraard niet perse een speciekuip te zijn. Gewoon een container waar je je verwarmings element in kan doen en de filter slangen in kan hangen. Het is maar tijdelijk dus licht is niet nodig.
Bekijk het gewoon op deze manier, even een weekendje een stuk minder ruimte maar daarna heb je weer een goed ingericht aquarium toch?
 
Ik vraag me af of je voorgestelde werkwijze wel slim is. Als je de bak met daarin nog de bodembedekking en een laag water gaat verplaatsen, en er gaat wat mis, bijvoorbeeld door de trilling van het verplaatsen knapt ze, dan heb je een probleem en een hoop nattigheid.

Het lijkt mij beter om de vissen tijdelijk onder te brengen in een ander bakkie, grote emmer of zo met verwarming.
En dan het aquarium helemaal leeg. Dan kun je zonder problemen de bak verplaatsen, achterkant schilderen en daarna weer opnieuw inrichten. ;)
 

Terug
Bovenaan