Aquarium onderhanden nemen


Fishman

Well-known member
Lid geworden
15 februari 2020
Berichten
221
Leeftijd
22
Mijn aquarium staat nu al 2 jaar maar begin te merken dat het tijd word deze onderhanden te nemen en compleet te vernieuwen want het hout begint af te breken en de planten zijn ook al 2 jaar oud.

Dus wil nu graag een nieuwe bodem erin en gehele nieuwe scape bouwen maar zit dus nu met het probleem met het visbestand iemand hier ervaringen mee hoe hebbe jullie dit gedaan of zouden jullie dit doen?
 

Bijlagen

  • 20F5B7AA-A11F-4884-B3C8-7919470E8660.jpeg
    20F5B7AA-A11F-4884-B3C8-7919470E8660.jpeg
    508.3 KB · Weergaven: 122
Nou als ik de foto zo bekijk dan is er niks mis met de inrichting dus ik vraag me af of je plannen wel nodig zijn. Het is een hele operatie die ook weer zn weerslag op de vissen kan hebben.
Sommige planten heb ik ook vele jaren maar als die het goed doen dan hoef je die niet te verwijderen toch?
 
Nou als ik de foto zo bekijk dan is er niks mis met de inrichting dus ik vraag me af of je plannen wel nodig zijn. Het is een hele operatie die ook weer zn weerslag op de vissen kan hebben.
Sommige planten heb ik ook vele jaren maar als die het goed doen dan hoef je die niet te verwijderen toch?
Nee klopt de planten niet perse maar de houten tak is rot want bij iedere kleine stoot ertegen of pleco die eraan hangt breekt er weer een stukje af
 
Nou ja dat kan ik lastig beoordelen zo maar dan zou je een anders tukje hout kunnen kopen. Scheelt een hoop werk en een boel geld;)
 
Jaa dat klopt maar heb van arka een sponsor pakket gekregen met stenen en van alles en voor meer materiaal kan ik ze zo een mail sturen want ze sponsoren mijn instagram account😉🥳
 
maar zit dus nu met het probleem met het visbestand iemand hier ervaringen mee hoe hebbe jullie dit gedaan of zouden jullie dit doen?
Je bedoelt, waar je de vissen tijdelijk moet laten?

Zo ja, emmers gebruiken of een grote speciekuip o.i.d. neerzetten, vissen erin (altijd afdekken!), en de filters ergens op door laten draaien, al is het maar een emmer water. Of: filters openmaken en het filtermateriaal los in een emmer water doen, dan kan er in ieder geval zuurstof bij. Op die manier kun je wel even met je bak rommelen.
 
Vrijdag heb ik mn bak ook voorzien van een nieuwe bodem. Vissen hebben een paar uur in een grote bak gezeten vd blokker. Verwarming dr bij en een filterpompje. Smiddags de vissen weer in de nieuwe inrichting en klaar.
 
Tja allemaal goed en wel maar ik vindt het een leuke bak en zou het zonde vinden om de bodem en de planten weg te doen als het niet hoeft maar dat is natuurlijk aan jouw.
 
Tja allemaal goed en wel maar ik vindt het een leuke bak en zou het zonde vinden om de bodem en de planten weg te doen als het niet hoeft maar dat is natuurlijk aan jouw.
Tis ook geen operatie die ík binnekort van plan ben maar wil over paar maanden toch wel keer doen en wou me alvast inlezen en meningen en tips verzamelen maar voor nu heb je gelijk ja gewoon nieuw stuk hout kopen.

Want rot hout in de bak is zeker niet goed
 
En als ik nou alleen nieuwe stenen en hout erin plaats maar de bodem en planten laat staan kan dat wel zonder al te veel impect te hebbe op de water waarde?
 
Maar als je je hele bak inclusief bodem wilt verbouwen kan dat ook hoor. Alleen wat meer dingen om rekening mee te houden.
 

Terug
Bovenaan