Aquarium Meubel


WJBS

Member
Lid geworden
7 januari 2024
Berichten
14
Leeftijd
33
Hallo allemaal,

Ik zoek een passend aquarium meubel. Liefst zwart. Mijn aquarium staat nu op een Ikea Besta TV meubel waar ik, nu hij er enige tijd opstaat, minder vertrouwen in heb.
Zelf dacht ik aan een meubel van 80x35x60.
Hebben jullie naast Google nog goede tips? Liefst heb ik een dichte, zwart/zwart bruine kast.
 
Past er geen standaard juwel kast onder (of een willekeurig ander aquarium merk dat ook kasten levert)?
 
Zeker! En heb Google al afgespeurd en het nodige gezien. Maar misschien heeft er iemand hier een leuke tip, of een out of the box idee.
 
Als je handig bent en tijd en zin hebt kun je zelf een kast maken, maar ik zou denk ik kiezen voor een (tweedehands) aquariummeubel of jouw huidige kast verstevigen.
 
Heb je nog tips voor verstevigen van een Ikea kast. Eventueel met Ikea producten?
 
Foto van het meubel? Heb je met pootjes? Of koud op de vloer
 
Deze kast gaat het om.
 

Bijlagen

  • Screenshot_2024-01-07-18-33-58-11_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-01-07-18-33-58-11_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    379.2 KB · Weergaven: 28
In de omschrijving van die kast staat een maximale belasting van 50 kg. Ik ben geen handige Harry, maar met wat extra balken en wellicht een extra pootje in het midden (voor en achter) zou het misschien lukken. Maar dat risico moet je voor jezelf bepalen. Ik heb ooit een tweedehands aquarium gekocht waar 300 liter in kan waarbij de vorige eigenaar ook een onderstel had laten maken. Dikke balken en plaatmateriaal, meer is het niet.
 
Deze kast gaat het om.
Als je kijkt wat het zwakste punt van zo'n kastje is dan zijn dat de hoekverbindingen. Wanneer de kracht recht van boven naar beneden is dan kan zo'n kast echt wel veel hebben. Druk je aan de zijkant boven van links naar rechts dan is er eigenlijk alleen dat dunne achterplaatje wat ervoor zorgt dat er geen beweging in komt. Als je hier een dikke plaat tegenaan schroeft wordt hij vele malen sterker. Vooral als je deze laat doorlopen tot de grond zodat hij er op ook steunt.
Aan de voorkant nog een pootje op de grond in het midden en dan kan der echt niets mee gebeuren.
 
Wat voor aquarium staat er eigenlijk op. Heb wel mindere kastjes voorbij zien komen…
 
Eheim 126Liter aquarium. Ik ben van plan het bovenstaande op te volgen en er misschien verticale planken erin te maken.
 

Uiteindelijk toch een andere kast gekocht. Een Juwel kast. Naderhand viel mij de verbuiging bij de Ikea kast ontzettend mee, die kan meer hebben dan wordt aangegeven. Bedankt voor alle tips!
 

Terug
Bovenaan