Aquarium met kleine vissen, Paracheirodon simulans?


B94

Well-known member
Lid geworden
18 februari 2023
Berichten
158
Leeftijd
28
Hallo,

Sinds februari heb ik een 80cm aquarium, zie de bijlage voor een foto. Bij het aquarium heb ik een JBL cristalprofi e902 met standaard filter sponzen en zelfgemaakte verlichting (zie https://aquaforum.nl/threads/advies-over-led-strips-gevraagd.179612/#post-2436496).
De bodem is ColorSand van de Hornbach.

Ik heb geprobeerd simpele planten te nemen en voeg geen CO2 toe.
Na de opstartfase heb ik mijn garnalen uit mijn oude bak overgezet (dit was een kleine bak van ~30 liter) naar mijn nieuwe aquarium. Dit gaat goed. Ik hoop dat de kolonie zich in de nieuwe bak nog wat gaat uitbereiden.

Nu de bak een tijdje draait en alle apperatuur klaar is wil ik de volgende stap nemen en wat vissen toevoegen. Hierbij hoor ik graag jullie advies. Hieronder het wensenlijstje wat ik heb.

- Kleine vissen (ik wil graag dat mijn vissen meer dan genoeg ruimte hebben en dat ze geen groot gevaar zijn voor de garnalen).
- Het liefst vissen die in een school zwemmen
- Kunnen leven op kraanwater
- 'Makkelijk' qua voeren en waterwaarden

Bij het laatste punt is het goed om te weten dat ik nog niet veel ervaring heb, behalve met een simpele guppen en een garnalen bak. Daarnaast ben ik regelmatig een weekend van huis, dus de vissen moeten dit aan kunnen. Ik ben wel van plan een voerautomaat aan te schaffen. De vissen moet dan dus wel voer hebben wat hierin kan.

Ik vind de bak nu al mooi zonder vissen, voor mij hoeven er op dit moment niet veel vissen en soorten in. Wel wil ik graag dat er nog ruimte is om in de toekomst bijvoorbeeld een aantal corydoras toe te voegen.

Zelf heb ik al wel onderzoek gedaan en advies gevraagd en de Paracheirodon simulans, ook wel blauwe neon leek mij een leuke en geschikte kandidaat. Op internet lees ik echter veel verschillende dingen, bijvoorbeeld dat het pH aangepast moet worden op de ene site, maar dat ze op kraanwater kunnen op de andere site. Ook weet ik niet zo goed hoe ik deze vissen het beste kan voeren. Is er hier iemand met ervaring met deze vis?

Ook weet ik niet goed wat voor aantallen goed zouden zijn voor een mooie school die ook in mijn bak past.

Misschien hebben mensen nog andere sugesties qua bestand?
Ook ander tips, ideeën en adviezen zijn welkom!
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-04-29 at 18.23.16.jpeg
    WhatsApp Image 2023-04-29 at 18.23.16.jpeg
    161.9 KB · Weergaven: 69
  • WhatsApp Image 2023-05-02 at 21.30.27.jpeg
    WhatsApp Image 2023-05-02 at 21.30.27.jpeg
    134.9 KB · Weergaven: 65
Kijk eens bij deze post, waarschijnlijk kun je ook in jouw bak ook wel wat met de suggesties.


Verder wat betreft aantallen: er is over het algemeen sprake van een minimum aantal, begin daarmee, dan kun je later de groep uitbreiden. Terugbrengen als je er teveel hebt vind ik niet erg diervriendelijk.
 
Een vis die qua grootte en kleur een beetje lijk op de stimulans is de Danio erythromicron. Die schijnt ook wat minder kritisch te zijn qua waterwaarden.
 
Kijk eens bij deze post, waarschijnlijk kun je ook in jouw bak ook wel wat met de suggesties.


Verder wat betreft aantallen: er is over het algemeen sprake van een minimum aantal, begin daarmee, dan kun je later de groep uitbreiden. Terugbrengen als je er teveel hebt vind ik niet erg diervriendelijk.
Dit is het lijstje dat Lysia heeft gepost maar de rest mag jezelf doen hoor;)

Aphyocharax rathbuni – Robijnzalm
Boraras naevus
Congopanchax myersi
Danio aesculapii
Danio quagga
Hyphessobrycon amandae - vuurtetra
Hyphessobrycon flammeus - rode Rio
Hyphessobrycon pulchripinnis - citroentetra
Nannostomus eques of Bruine Potloodvisjes
Nannostomus rubrocaudatus
Pristella maxillaris
 
Bedankt, ga dit weekend eens die visjes langs.

Maakt het voor vissen bij het vormen van een school niet uit als je ze in batches toevoegd? Kan mij ook voorstellen dat dat juist voor onrust gaat zorgen?

En bij veel vissen lees ik dat ze levend of diepvriesvoer eten, maar wel kunnen wennen aan droogvoer. Hebben jullie ervaring met hoe moeilijk dat wennen is? Of hangt dat echt van de vis af? Aangezien diepvries of levend voer denk ik lastig/onmogelijk is met een automaat.
 
Nee, bij de meeste scholenvissen is het hoe meer zielen hoe meer vreugd. Niet verwarren met groepsvissen zoals bijv manen, dat is een ander paar mouwen.

Wat betreft je voerautomaat en/of de noodzaak daarvan: voor de meeste vissen is een dag vasten gezond, en je kunt dus overwegen om die vastendag samen te laten vallen met de dag dat je niet kunt voeren. Dan heb je geen voerautomaat nodig.
Over het algemeen is te veel voeren een (behoorlijk) groter gevaar dan te weinig voeren.
 
Ik ben erachter gekomen dat mijn water een hoge kH en pH heeft en dat dat niet ideaal is voor de blauwe neon. Dus die gaat het niet worden. Ik vind de danio-erythromicron ook erg mooi. Mijn gH lijkt hier alleen een beetje te laag voor te zijn. Ik vind het moeilijk in te schaten hoe strikt deze normen zijn.

Mijn waarden:
pH: 8.5
kH: 11
gH: 10

danio-quagga vind ik ook gaaf, maar daarvoor is mijn pH ook te hoog. Zelfde geldt voor de vuurtetra, citroen tetra en Nannostomus rubrocaudatus die ik ook mooi vind.
Misschien kan ik nog een methode vinden om mijn water waardes beter te krijgen, maar het liefst heb ik een soort die het goed doet op het kraanwater hier, want dat zorgt er weer voor dat er minder mis kan gaan.
 
Ook leuk:


Of dit voor de bovenste waterlaag.

 
  • Leuk
Waarderingen: B94
Ik heb de Rasbora Galaxy en het is een heel leuk visje wel wat verlegen maar echt leuk om te zien. Maar let op als je kunstmatig voer heeft dan eten ze enkel vlokvoer. Wat eten betreft kunnen ze wel wat moeilijk doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: B94
Je kan ook een osmose toestel halen en dan met osmose wisselen. Je kh gaat dan lekker omlaag en kan je jouw gewenste vissies houden
 
  • Leuk
Waarderingen: B94
Bedankt voor de reacties weer. Zo'n rasbora galaxy, met stippen ipv strepen is ook leuk ja. Hoeveel zou je ervan aanraden? Ik ben niet van plan er nog veel andere soorten bij te doen.

Zo'n osmose apparaat had ik nog nooit aan gedacht. Maar ik heb met mezelf afgesproken dat ik het niet te moeilijk wil maken met allerlei techniek, dus mijn voorkeur gaat naar een visje dat uit de vinnen kan met het kraanwater hier.
 
Ik heb er 5 dat is normaal iets te weinig maar er zitten ook een paar guppen bij en ik wil de bak niet overbevolken de bak is 60 liter.
 
rasbora galaxy, zou je 20-30 in je 80 cm kunnen doen, heb er 25 in mijn 60 cm aquarium en zie ze nog altijd amper lijkt er of ik er 10 heb haha. vervuilen ook niet extreem veel, de mannen zijn oh zo mooi met hun rode kleuren
 

Terug
Bovenaan