Aquarium lijkt groen, hoe kan dit?


MeikeV

Member
Lid geworden
26 februari 2023
Berichten
5
Leeftijd
23
Hoii!
Ik heb sinds een aantal weken 2 vissen overgenomen van een vriend die er niet goed voor kon zorgen (hij had ze als kado gekregen in een kom maar kon er niks mee en vond het zielig voor de vissen). Ik heb ze nu met z'n tweetjes in een bak van 50 liter zitten met een filter, plantjes, hout etc. Ik weet dat dit waarschijnlijk niet genoeg is voor deze 2 vissen maar ik wilde de tank eigenlijk gebruiken voor guppies of tetras tot ik ineens deze vissen kreeg. Ondanks mijn budget heb ik toch mijn best gedaan om het ze zo goed mogelijk te maken. Toen ik het aquarium gekocht heb (via Marktplaats) heb ik alles heel grondig schoon gemaakt en de filter een week laten draaien voordat ik de vissen erin heb gezet. Ze lijken me nu helemaal happy en ik ververs iedere week ongeveer 20-30% van het water. Ik maak dan ook het aquarium schoon met een spons en af en toe gebruik ik zo'n stofzuigertje voor de bodem. Nu merk ik wel al de hele tijd dat mijn aquarium een lelijke groen/gele gloed heeft. Ik dacht eerst dat het aan de pomp, de planten of het hout lag maar het water is kraakhelder. Ik heb foto's toegevoegd, ik hoop dat daar op te zien is wat ik bedoel.

De tank is dus helemaal schoon maar toch heeft het een gele gloed. Als het donker is valt dit een stuk minder op door de paars/roze lamp die in de tank zit maar overdag lijkt de tank dus echt vies terwijl hij dit niet is. Ik zie wel dat de silicone gel die in de naden van de tank zit vies is, ik weet niet of dit de oorzaak kan zijn? Zo ja, hoe maak ik dit schoon zonder een lek te riskeren? En als dit niet de oorzaak is, wat kan het dan zijn?

20230226_152751.jpg
20230226_152757.jpg
20230226_152826.jpg
 
Ten eerste, inderdaad zitten de vissen veel te klein. DIt zijn echt flinke dieren, die een flinke zwemruimte willen.
Voor even zal het niet zo erg zijn, maar voor de lange termijn gaat het niet.
Je zult heel veel water moeten wisselen, meerdere keren per week 50% of meer, zeker omdat je filter nauwelijks ingedraait is en niet bestand is tegen zulke rotzooischoppers.

De kleur van je water is waarschijnlijk van het hout.
 
Oke, bedankt voor de tips! Ik was ook niet van plan ze lang te houden, als het weer beter wordt gaan ze bij mijn ouders in de vijver :)

Het probleem is dus dat het water niet verkleurd is. Het water is hartstikke helder dus daarom vind ik het zo raar dat het zo vies lijkt. Het had deze kleur ook al voordat het hout erin zat dus ik denk niet dat dat het probleem is eigenlijk.
 
De silicone randen kan je met zo'n plastic card, bijvoorbeeld je mastercard ;), wel weg halen. Let op TOT de rand niet onder die rand. Overigens denk ik niet dat daar vervuiling af komt. Nu is je bak nog aan het indraaien vermoed ik dus zal er nog geen sprake zijn van stabiliteit. Dat kan wel een week of vier duren. Je waterpest is aan het verslijmen, zo lijkt het. Rottende plantendelen moet je wel opruimen. Is je filter schoon? Geen last van zweefvuil?
 
Oh bedankt voor de tip, dit ga ik proberen!

Ja de planten zijn inderdaad sinds een paar dagen raar aan het doen. Ze staan al meer dan 3 weken hartstikke goed in de bak maar nu ineens zijn ze omgeslagen, ik weet ook niet precies hoe dat ineens kan. Ik vis wel regelmatig zwevend vuil uit de tank en de filter heb ik bijna 2 weken geleden schoon gemaakt en een nieuwe filterspons in gedaan want de andere was flink verouderd.
Als ik het water ververs en ik doe het bijvoorbeeld in een glas zie ik dat het dus helder is. Daarom lijkt het me dat de problemen niet in het water zitten. Ik weet niet kf het mogelijk is dat het glas oud en/of verkleurd is?
 
Hoii!
Ik heb sinds een aantal weken 2 vissen overgenomen van een vriend die er niet goed voor kon zorgen (hij had ze als kado gekregen in een kom maar kon er niks mee en vond het zielig voor de vissen). Ik heb ze nu met z'n tweetjes in een bak van 50 liter zitten met een filter, plantjes, hout etc. Ik weet dat dit waarschijnlijk niet genoeg is voor deze 2 vissen maar ik wilde de tank eigenlijk gebruiken voor guppies of tetras tot ik ineens deze vissen kreeg. Ondanks mijn budget heb ik toch mijn best gedaan om het ze zo goed mogelijk te maken. Toen ik het aquarium gekocht heb (via Marktplaats) heb ik alles heel grondig schoon gemaakt en de filter een week laten draaien voordat ik de vissen erin heb gezet. Ze lijken me nu helemaal happy en ik ververs iedere week ongeveer 20-30% van het water. Ik maak dan ook het aquarium schoon met een spons en af en toe gebruik ik zo'n stofzuigertje voor de bodem. Nu merk ik wel al de hele tijd dat mijn aquarium een lelijke groen/gele gloed heeft. Ik dacht eerst dat het aan de pomp, de planten of het hout lag maar het water is kraakhelder. Ik heb foto's toegevoegd, ik hoop dat daar op te zien is wat ik bedoel.

De tank is dus helemaal schoon maar toch heeft het een gele gloed. Als het donker is valt dit een stuk minder op door de paars/roze lamp die in de tank zit maar overdag lijkt de tank dus echt vies terwijl hij dit niet is. Ik zie wel dat de silicone gel die in de naden van de tank zit vies is, ik weet niet of dit de oorzaak kan zijn? Zo ja, hoe maak ik dit schoon zonder een lek te riskeren? En als dit niet de oorzaak is, wat kan het dan zijn?

Bekijk bijlage 356970Bekijk bijlage 356971Bekijk bijlage 356972
Als je ruimte hebt voor een 120 cm Aquarium zou ik dat doen is super leuk en de vissen krijgen als ze nu nog jong zijn geen vergroeiingen waardoor ze snel dood zullen gaan. Sluiers hebben echt zo snel mogelijk een grote aquarium of bak nodig. Zelf heb ik een 120 cm Aquarium met 240 liter water waar 3 sluiers in zitten sinds een week. Momenteel zijn ze nog klein maar een oranda met de lange sluierstaart wordt tussen de 25 en 30 cm misschien wel groter. En die ik nu op de foto heb is nog maar 8 cm ongeveer. Er zijn wat kleiner blijvende sluiers als de telescoop en Ranchu's die worden een paar cm kleiner. Het is minimaal 50 liter per vis maar liever meer. En minimaal 1 meter zwemruimte over de breedte. En ik zou elke dag minimaal 50% water verversen en er een goede externe filter erop zetten in plaats van de standaard binnenfilters. En ik zou wat druppel watertesten kopen om je waardes te meten geen strips maar druppels. En sluiers in een vijver zou ik alleen doen als ze in de winter erin kunnen blijven niet dat ze dan weer eruit moeten omdat de vijver te koud is. Sluiers hebben wat meer warmte nodig dan de gewone goudvis. Sluiers zijn ook extreem gevoelig voor stress waardoor ze weer kwaken en ziektes kunnen krijgen. Ik zou dus zeggen een mooie grote bak of ze weer wegdoen dat je zeker weet dat ze in een grote bak komen zonder overbevolking en andere soorten vissen. Want sluiers moet je echt apart houden onder andere door de stress en ze eten ook kleinere visjes als ze dat zouden willen. Ook zou ik de bodem veranderen ze grondelen graag en dat kan alleen met zand of super fijn grind. Beste is zand. Ik hoop dat je hier wat info aan hebt gehad.
 

Bijlagen

  • IMG_20230219_212440524_MF_PORTRAIT.jpg
    IMG_20230219_212440524_MF_PORTRAIT.jpg
    271.8 KB · Weergaven: 56
Lijkt groen omdat alles eromheen wit is, zet of plak maar eens iets zwarts achter je bak ik denk dat je dan veel minder van die groene zweem zult zien.
 
Oh bedankt voor de tip, dit ga ik proberen!

Ja de planten zijn inderdaad sinds een paar dagen raar aan het doen. Ze staan al meer dan 3 weken hartstikke goed in de bak maar nu ineens zijn ze omgeslagen, ik weet ook niet precies hoe dat ineens kan. Ik vis wel regelmatig zwevend vuil uit de tank en de filter heb ik bijna 2 weken geleden schoon gemaakt en een nieuwe filterspons in gedaan want de andere was flink verouderd.
Als ik het water ververs en ik doe het bijvoorbeeld in een glas zie ik dat het dus helder is. Daarom lijkt het me dat de problemen niet in het water zitten. Ik weet niet kf het mogelijk is dat het glas oud en/of verkleurd is?
Een spons kan je trouwens gewoon uitspoelen. Elke keer een nieuwe spons is een advies bedoelt om de producent en je Lfs aan een inkomen te helpen.
 
@Jessie87 Dit zijn geen sluiers maar normale goudvissen / shubunkins. Al geldt ook voor die inderdaad dat ze groot kunnen worden.

@MeikeV je hebt de ruiten al goed gepoetst: check. Het lijkt me niet dat het glas van zichzelf een bruinachtige gloed heeft. Of althans, zulk glas zie je in aquaria eigenlijk nooit. Check. Als jij zegt dat de kleur er ook al was vóórdat je het stuk hout toevoegde (dit type hout kan behoorlijk verkleuren), geloof ik je. Maar is zo'n verkleuring in een glas water niet slechter te zien dan in de bak? Je kijkt dan immers door een dunnere laag water heen waarin (evt.) die verkleuring zit, waardoor de vergelijking niet 1 op 1 is. Ik vind dat zelf in elk geval moeilijker te zien. Dus mss eens testen met een doorzichtige curver-bak o.i.d.? Of een emmer met op de bodem iets wits als achtergrond. Foto 1 met kraanwater erin en foto 2 met alleen oud water uit het aquarium. Kijken of je kleurverschil ziet. :)

Ik heb zelf deze verkleuring ook in mijn bakken. Tegen een witte muur is het water dan net als bij jou gelig, terwijl het wel helder is. Ik heb wel veel hout, en ververs weinig.

Grappig trouwens, die namen zo erboven met hun foto's. :p
 
@Jessie87 Dit zijn geen sluiers maar normale goudvissen / shubunkins. Al geldt ook voor die inderdaad dat ze groot kunnen worden.

@MeikeV je hebt de ruiten al goed gepoetst: check. Het lijkt me niet dat het glas van zichzelf een bruinachtige gloed heeft. Of althans, zulk glas zie je in aquaria eigenlijk nooit. Check. Als jij zegt dat de kleur er ook al was vóórdat je het stuk hout toevoegde (dit type hout kan behoorlijk verkleuren), geloof ik je. Maar is zo'n verkleuring in een glas water niet slechter te zien dan in de bak? Je kijkt dan immers door een dunnere laag water heen waarin (evt.) die verkleuring zit, waardoor de vergelijking niet 1 op 1 is. Ik vind dat zelf in elk geval moeilijker te zien. Dus mss eens testen met een doorzichtige curver-bak o.i.d.? Of een emmer met op de bodem iets wits. Foto 1 met kraanwater erin en foto 2 met alleen oud water uit het aquarium. Kijken of je kleurverschil ziet. :)

Ik heb zelf deze verkleuring ook in mijn bakken. Tegen een witte muur is het water dan net als bij jou gelig, terwijl het wel helder is. Ik heb wel veel hout, en ververs weinig.

Grappig trouwens, die namen zo erboven met hun foto's. :p
Ahh dat is een hele goeie, dit ga ik eens proberen! Bedankt voor je hulp! :)
 
@Jessie87 Dit zijn geen sluiers maar normale goudvissen / shubunkins. Al geldt ook voor die inderdaad dat ze groot kunnen worden.

@MeikeV je hebt de ruiten al goed gepoetst: check. Het lijkt me niet dat het glas van zichzelf een bruinachtige gloed heeft. Of althans, zulk glas zie je in aquaria eigenlijk nooit. Check. Als jij zegt dat de kleur er ook al was vóórdat je het stuk hout toevoegde (dit type hout kan behoorlijk verkleuren), geloof ik je. Maar is zo'n verkleuring in een glas water niet slechter te zien dan in de bak? Je kijkt dan immers door een dunnere laag water heen waarin (evt.) die verkleuring zit, waardoor de vergelijking niet 1 op 1 is. Ik vind dat zelf in elk geval moeilijker te zien. Dus mss eens testen met een doorzichtige curver-bak o.i.d.? Of een emmer met op de bodem iets wits als achtergrond. Foto 1 met kraanwater erin en foto 2 met alleen oud water uit het aquarium. Kijken of je kleurverschil ziet. :)

Ik heb zelf deze verkleuring ook in mijn bakken. Tegen een witte muur is het water dan net als bij jou gelig, terwijl het wel helder is. Ik heb wel veel hout, en ververs weinig.

Grappig trouwens, die namen zo erboven met hun foto's. :p
Dan zo snel mogelijk lekker de vijver in. Die moeten gewoon lekker de vijver in. Sluiers kun je nog houden in een aquarium maar goudvissen horen vind ik in de vijver.
 
Een mening hebben is toegestaan. :p
 
Als de vijver maar groot genoeg is!
Dan kunnnen er nog meer bij, daar worden ze minder schuw van als ze met meer zijn.
Maar als er een reiger langskomt dan ben je er zo een paar kwijt.
Ik zou ze niet zo snel al in de vijver laten omdat de kans is dat ze in het voorjaarszonnetje gaan proberen op te warmen en dat nog suffig een heel makkelijke prooi gaan worden, ook omdat de waterplanten nog niet zoveel beschutting kunnen bieden.
 
Als de vijver maar groot genoeg is!
Dan kunnnen er nog meer bij, daar worden ze minder schuw van als ze met meer zijn.
Maar als er een reiger langskomt dan ben je er zo een paar kwijt.
Ik zou ze niet zo snel al in de vijver laten omdat de kans is dat ze in het voorjaarszonnetje gaan proberen op te warmen en dat nog suffig een heel makkelijke prooi gaan worden, ook omdat de waterplanten nog niet zoveel beschutting kunnen bieden.
Mijn ouders hebben best een flinke vijver in de achtertuin waar al een aantal verschillende goudvissen inzitten dus daar kunnen ze prima bij :) die vissen zitten al jaren in de vijver, ook in de winter dus dat zal helemaal goedkomen. Ik moet alleen even wachten tot ik tijd heb om ze over te verhuizen en het lijkt me inderdaad het handigst om te wachten tot het wat warmer is aangezien het water in het aquarium ook warmer is dan het water in de vijver. Dus met de goudvisjes gaat het helemaal goedkomen, bedankt voor de tips! :D
 
Dan zo snel mogelijk lekker de vijver in. Die moeten gewoon lekker de vijver in. Sluiers kun je nog houden in een aquarium maar goudvissen horen vind ik in de vijver.

Dit is geen handig advies. Als iemand jouw advies zou opvolgen, zou hij of zij zomaar met deze temperaturen vissen overzetten van binnen naar buiten. Dan gaan ze zeker hartstikke dood.
Overzetten kan als de watertemperatuur hoger is. Ik zet vissen vanaf mei over, dan zet ik ze in een emmer met aquarium water buiten, zodat de watertemperatuur langzaam zakt. Wel ervoor zorgen dat ze niet door een kat eruit worden gehengeld. Ik neem daar wel een paar uur de tijd voor. En daarna nog wat water uit de vijver in de emmer en dan vervolgens hup de vijver in en lekker zwemmen.
 
Dit is geen handig advies. Als iemand jouw advies zou opvolgen, zou hij of zij zomaar met deze temperaturen vissen overzetten van binnen naar buiten. Dan gaan ze zeker hartstikke dood.
Overzetten kan als de watertemperatuur hoger is. Ik zet vissen vanaf mei over, dan zet ik ze in een emmer met aquarium water buiten, zodat de watertemperatuur langzaam zakt. Wel ervoor zorgen dat ze niet door een kat eruit worden gehengeld. Ik neem daar wel een paar uur de tijd voor. En daarna nog wat water uit de vijver in de emmer en dan vervolgens hup de vijver in en lekker zwemmen.
Nou ja bedoel als het natuurlijk kan met tempratuur en eerst altijd overwennen. Ze hebben al lang genoeg ta klein gezeten voor een goudvis. Dan tot mei lekker laten zitten waar ze nu zitten wel veel verversen en uitkijken met teveel voeren wegens belasting van het water.
 
De verkleuring is in het water dat kan ik duidelijk zien. Maar het is vrij normaal voor een aquarium, ze zwemmen tenslotte rond tussen hun eigen uitwerpselen 😁

Roze paarse lamp? Speciaal voor planten of voor het oog? Het kan zijn dat de verlichting niet voldoende is voor de huidige planten en ik zou met snelgroeiende planten beginnen, daarmee houd je het water goed schoon 😄
 

Bijlagen

  • IMG_20230228_201405.jpg
    IMG_20230228_201405.jpg
    107.9 KB · Weergaven: 54

Terug
Bovenaan